Vandaag de dag in Thailand.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

Voordat ik eigenlijk het topic over Thailand start zal ik toch eerst in het kort iets schrijven wat er vooraf ging in mijn leven,om de lezer een idee te geven van sommige besluiten die ik later heb genomen....

Inleiding 1

Afbeelding
Ron 16 jaar in San Antonio (Chili) met op de achtergrond het ms Diogenes van de KNSM.

Na mijn vaartijd van 4 jaar bij de KNSM ben ik nog 14 maanden in Militaire dienst geweest (76-6) alwaar gelegerd in Seedorf.
Ik wilde eigenlijk in Suriname mijn dienstplicht vervullen maar dat was na de onafhankelijkheid (1975) niet meer mogelijk jammer genoeg.
Ik ben dus wel mijn hele leven onbewust bezig om mijn wereldje wat groter te laten worden dan alleen maar mijn eigen stad/land.

De meesten onder jullie zullen wel begrijpen wat ik daarmee bedoel,aangezien velen net als ik als jong jongetje zijn gaan varen.
Als je dan terug kwam van een reis in de tropen met je bruine kop en dan je vriendjes van weleer ging opzoeken die hooguit een krantenbaantje hadden terwijl jij als jongetje al veel van de wereld had gezien,een biertje dronk en ingewijd was in de betaalde liefde.

Ook natuurlijk een paar centen op zak,want een ieder liet zijn opgebouwde verlofdagen graag uitbetalen en wilde eigenlijk het liefst zo snel mogelijk weer de grote reis op.........
Tenminste.....dat is MIJN ervaring,en als ik vandaag de dag nog wel eens oud-zeevarenden spreek beamen deze mensen mijn gedachten ook.

Na mijn militaire dienst ben ik in de Amsterdamse haven gaan werken,en verdiende als balenwerker (cacao) goed mijn geld,waarbij 3 porties per dag geen uitzondering waren.
Een portie bestond destijds uit 2400 balen/150 ton wat later opgehoogd werd naar 2800 balen/175 ton.
Daar ben ik destijds mijn eerste eigen bedrijfje op gaan starten onder de naam JARO aangezien mijn vennoot Jan als voornaam had en ik Ron......wat een fantasie he?

Wij hadden 2 balenploegen die in de Amsterdamse,Rotterdamse en Zaanse havens werkzaam waren en dan vooral voor koppelbazen die zwart uitbetaalden................prachtige tijd die nooit meer terug komt.
Buiten het havenwerk om belanden we automatisch in het sloopwerk en zetten daar ook mensen weg bij bedrijven.
Toen het in de Amsterdamse en Rotterdamse haven minder werd,hoofdzakelijk door het containergebruik en cacao als bulk vervoerd ging worden,ben ik zelf verder gegaan met een sloopbedrijfje en later gecertificeerd als Asbestsanerings bedrijf.

Sindsdien ben ik al zo,n 18 jaar bezig met asbestverwijdering en de laatste jaren bezig met vooral inovatieve oplossingen in de Asbestbranche welke in Nederland niet geheel met open armen wordt ontvangen maar in landen als Amerika,Engeland,Belgie en Duitsland met succes gebruikt mogen worden.
Ook voor een bepaalde uitvinding/verbetering van een product ben ik destijds naar Thailand uitgeweken om gebruik te kunnen maken van goedkopere werkkrachten,maar dat viel geheel in het water aangezien ik de Thai toch niet zo goed kon als hedentendage 18 jaar later............ :roll:

Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....

Wycher
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jul 2004 10:45
Locatie: St-Pancras

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Wycher »

Halo Ron,

Vandaag de dag in Thailand ga ik met de nodige aandacht volgen. Een deel van jouw vorige leven komt overeen met die van mij en heel toevallig woon ik ook in Thailand. Dus kom op met die verhalen. Wij wachten.

Groet, Wycher
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

Meen je dat nou Wycher...hahaha.
Wij hebben er gewoond maar zijn alweer 2 jaar terug.
Ook bekend met Thailand-forum?
Waar woon je in Thailand?

Hieronder mijn gezin,behalve die kerel met z,n baard. :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

Inleiding 2

Na het havenavontuur kwam ik door het sloopwerk in aanraking met een oude vriend (Henk) uit het verleden,welke in de Horeca-verbouwing zat en genoeg sloopwerk voor mij had als ik maar 24/7 mensen kon leveren aangezien het motto "tijd is geld" hier vanzelfsprekend hoog in het vaandel stond.
Henk stond destijds bekend om zijn snelle en vooral goede aanpak in het renoveren van Disco's, Cafés en Restaurants in de Leidsepleinbuurt in Amsterdam.

In die tijd was het wetsartikel aan bod gekomen dat Disco's en Cafés maar een bepaald aantal decibel mocht produceren,en dus de geluidsapparatuur werd begrensd tot hetgeen toegestaan was wat de buren konden horen.
Dat de eigenaren van die tenten de duur van de verbouwing zo kort mogelijk wilden houden was natuurlijk logisch, aangezien de hoge dagelijkse inkomsten gemist werden.

Afbeelding
Bourbonstreet was 1 van de eerste verbouwingen voor Henk.

Daarom werd dan ook niet al teveel aan de vraagprijs getornd, als de zaak maar weer kon draaien op de dag dat dit contractueel was afgesproken met soms wel een boeteclausule van 10.000 gulden per dag.
Altijd werd de boel opgeleverd voor de afgesproken datum en werd er in die jaren (1987-1994) mooi geld verdiend.
Henk was een man van de wereld en kon vele mensen bleek later.......

Afbeelding

Onderwijl dat de sloopklussen in de Leidsepleinbuurt allemaal naar wens verliepen werd ik af en toe door Henk uitgenodigd op kantoor (Leidsekruisstraat) en werd voorgesteld aan mensen die ook hun panden wilden renoveren en op zoek waren naar een sloper.
Mijn eerste sloopwerk van zo'n man was een sexclub in Haarlem.
Hij stelde zich voor als Flip.
Toen ik met de Flip was meegereden naar Haarlem en hem een aanneemsom had genoemd welke direct werd aanvaard,gaf hij mij een vuurtoren (briefje van 250 gulden) waar ik de taxi naar Amsterdam zou kunnen betalen terwijl 50 gulden ruim voldoende zou zijn............

Afbeelding
Flip.

Bij terugkomst op kantoor Leidsekruisstraat vertelde ik dat aan Henk en deze reageerde laconiek............
Ken jij hem dan niet Ron,vroeg hij aan mij........
Bleek dat Flip een ondeugend mannetje was en net los was gelaten uit de gevangenis.

Na het werk in Haarlem tot volste tevredenheid te hebben opgeleverd werd ik goed beloond en kreeg te horen dat hij mij zou aanprijzen bij vrienden van hem...........en dat heb ik geweten.
Kreeg ineens een andere soort "vriendenkring" dan voorheen,en tijdens ons vaste vrijdagmiddag-borreltje bij Cafe Heuvel werd er ineens veel interesse getoond als ik verhaalde naar mijn varensjaren en latere havenloopbaan.

Afbeelding
Cafe Heuvel op de Prinsengracht

Het was wel heel interessant wat die Amsterdamse sloper te vertellen had.........
Tamelijk bekend in Zuid-Amerika en op de hoogte van de de handel en wandel bij het invoeren van produkten in de Amsterdamse haven.........

Mijn wereldje zou groter worden dan ik ooit had verwacht.

Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

Inleiding 3

Ik ben getrouwd na mijn diensttijd met de dochter van een kroegbaas in Amsterdam.
Dat het geen goed huwelijk was bleek wel na een jaar of acht,aangezien madam het waarschijnlijk niet kon hebben dat ik meer met mijn werk in de haven bezig was dan dat ik aandacht aan haar kon geven.
Diverse relaties hield zij er op na, maar het besluit om van haar te scheiden viel mij zwaar aangezien wij een zoon hadden van destijds 6 jaar.

Dag en nacht was ik aan het werk geweest om te trachten het madam naar de zin te maken.
Mooie auto's, mooie kleren en dure vakanties waren blijkbaar niet genoeg geweest om het huwelijk stand te laten houden zonder inmenging van diverse vriendjes van haar.
Op aanraden van mijn beste vriend (Rein) ben ik toen gescheiden en heb alle spullen inclusief een aardig bedrag aan haar gegeven zodat zij met haar leven verder kon, alsook ik natuurlijk.

Zoals het hoort heb ik na de scheiding waarbij ik op de woning mocht blijven wonen,haar nieuwe huis nog geheel verbouwd zodat mijn zoon in een nette omgeving kon opgroeien.
De weekenden zou ik mijn kind krijgen terwijl zij hem doordeweeks bij haar had.
Aangezien ik echt nogal ziek was van de genomen stap belde ik de eerste weken alleen nog maar met mijn zoontje die ik echt wel miste in het lege huis.
Hem onder ogen komen kon ik niet zo maar...............

Na een week of 3 besloot ik die jongen toch maar op te halen die Zaterdag,en had zijn moeder hierover ingelicht.
Na aangebeld te hebben werd er open gedaan,en verbaasde ik mezelf door wie......
Rein mijn beste vriend had open gedaan en nog wel gekleed in mijn badjas welke ik van mijn ex-vrouw voor de Kerst had gekregen.
Ondertussen stond mijn ex boven aan de trap in d'r niemendalletje en vroeg zo quasi nonchalant of ik koffie wilde.......

Dacht dat ik helemaal gek werd en heb ze beiden vervloekt en daarna mij omgedraaid en in mijn auto gestapt.
Kan het mij nog herinneren als de dag van gisteren en hoop voor een ander dat hij nooit in soortgelijke situatie terecht komt.
Later ben ik gelukkig met een Indonesiche vrouw in aanraking gekomen waar ik een jaar of 14 mee zou samen wonen en welke ook voor een groot gedeelte mijn zoon heeft mede opgevoed.
Die jongen is nu momenteel 36 jaar.
Zijn moeder is twee jaar terug overleden,en vriend Rein alweer 10 jaar geleden.....zo kan het verkeren.

NB.
Ik schrijf dit verhaal hier in beknopte vorm om een inleiding te maken naar mijn beweegreden hoe ik in Thailand ben terecht gekomen.
In mijn levensverhaal welke ik ooit heb geschreven staat alles een stukje uitgebreider maar wil hier alleen de hoofdpunten benoemen om mijn gedachtengang wat toe te lichten
. :wink:

Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Wycher
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jul 2004 10:45
Locatie: St-Pancras

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Wycher »

Hallo Ron,

Het begint goed, wel gevaren maar nooit in de sloperij gezeten maar wel in het, laat ik het zo zeggen in de enigzins onduidelijke diensten die soms ook goed werden betaald. Maar ik ben er nooit rijk van geworden. Merk het nu wel aan mijn pensioen maar daar had ik toen aan moeten denken. Ik woon in het No van Thailand provincie Kalasin, getrouwd na 30 jaar vrijgezell(ige)entijd. Inmiddels bijna 70 en kom en kan niet meer terug naar Nederland. Ik wacht op het vervolg verhaal.
Groeten, Wycher
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

Hi Wycher.

Kalasin..............zooo,dan woon je echt hartje Isaan....
Ik ben een echte grote stadsmens,en mis de drukte om mij heen als ik ergens in een dorp zit.
Pattaya was onze home-stay,het sodom en Gomorra van Thailand,maar dat hoef ik jou niet te vertellen.

Afbeelding

Afbeelding

Wij zijn speciaal in Pattaya gaan wonen voor de betere scholen en goede ziekenhuizen en natuurlijk voor mij de mogelijkheid om met een iets beter opgeleide Thai zaken te kunnen doen,maar dat was tervegeefse hoop helaas.
Ik heb in de jaren zo,n 250.000 km in Thailand met de auto gereden en heb dus wel een paar foto's om te plaatsen later.

Jij bent er waarschijnlijk gekomen bij de 50koers Wycher?.........is al weer een paar jaar k@t natuurlijk rond de 40.
Voor de gewone mens is Thailand niet haalbaar om te leven,of je moet willen overleven.........dat gaat wel.
De beste keuze is de 8-4 regeling maar ook daar komt een einde aan als ik het zo hoor.
Ziektekosten verzekering in Thailand kost 400/500 euro.............ga daar maar eens aan staan.......

Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Wycher
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jul 2004 10:45
Locatie: St-Pancras

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Wycher »

Hallo Ron, Ja midden in de Isaan. Geen onsoortige woning daar in Patya. Man wat een oord, heb er menig bathje stuk geslagen. Kom al weer 12 jaar in Thailand en woon er de laatste twee jaar permanent. Toen ik kwam was de bath inderdaad 50 en nu ongeveer 38 maar is ook al 34 geweest. Het leven wordt hier duur zoals jij al schreef, bijna te duur maar ik heb niets en niemand in Nederland dus ik blijf hier maar tot het end van de reis. Kom van het platteland en kan niet in de stad wonen dus hier is het goed, beetje grond, tuintje en zo blijf je een beetje in de reuring. Biertje halen is er hier niet bij of je moet naar de stad. Ik lees je verhalen met de nodige aandacht en inderdaad veel raakvlakken die ik niet zo uitgebreid op papier zet als jij maar dat omdat er nog een paar onder ons zijn. Ik lees je verhalen wel weer.

Groeten, Wycher
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

Wycher schreef:. Ik lees je verhalen met de nodige aandacht en inderdaad veel raakvlakken die ik niet zo uitgebreid op papier zet als jij maar dat omdat er nog een paar onder ons zijn. Ik lees je verhalen wel weer.

Groeten, Wycher
Daarom ben ik ook gestopt met mijn levensverhaal op te schrijven,om bepaalde wetenswaardigheden niet openbaar te maken.
Was niemand bij gebaat in die periode,terwijl velen het loodje legden.
Toevallig werd Flip destijds vermoord in Amstelveen en daarbij ook Robert Ter Haak,de zoon van de man waar ik in de haven veel werk voor gedaan had in het verleden.

99% van die boys uit die tijd zijn door loodvergiftiging om het leven gekomen,in het motto van "Wie het zwaard opneemt, zal door het zwaard vergaan"
Klaas was daar in 1991 een goed voorbeeld van,terwijl in die tijd maar weinigen wisten wie dat was.
Gelukkig zat ik niet zo dicht bij het vuur,maar ongewild kwam ik (te) veel te weten..........

Voor mij waren die gasten in ieder geval wel goed met afrekenen als ik een verbouwing achter de rug had,wat van veel "nette" opdrachtgevers niet gezegd kon worden.
Boter bij de vis,zoals het hoort.

Ik heb de kliek altijd kunnen pareren en nooit in privé leven toegelaten..........mijn vriendin wist niets van mijn opdrachtgevers of de reden dat ik af en toe een weekje in Zuid-Amerika zat.
Niet dat die reisjes veel om het lijf hadden hoor,denk niet gelijk aan drugssmokkel. :lol:

Ben wat dat betreft altijd aan de "veilige"kant gebleven en heb gewoon hard gewerkt voor mijn centen.
Genoeg jongens de verkeerde keuze zien maken om snel rijk te worden,maar de meesten hebben er weinig van kunnen genieten.

In Jomtien had ik in 2005 toevallig nog een ontmoeting bij "Ons Moeder" met een "kennis" uit die tijd,en hebben we nog een biertje gedronken pratend over de late jaren tachtig.

Afbeelding

Daar was mijn Thaise vrouw Jeab bij,en zij vroeg later aan mij wie dat was.
Hoezo,vroeg ik...........
Is slechte man zei zij.
Hoe Jeab dat wist weet ik niet,maar een stukje mensenkennis heeft zij zeker.
3 maanden later komt zij met de Bangkok Post binnen lopen en zegt.....je "vriendje" is vermoord in Pattaya............

En ja hoor, John had het voor elkaar gekregen om de voorpagina te behalen dit in navolging van zijn gabber Sam.
Yep.........het kan allemaal maar verkeren Wycher.
Tegenwoordig is er een andere groep criminelen waar blonde jongens met blauwe ogen niet meer bij zijn.........

Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....
Gebruikersavatar
Ron Swaab
Berichten: 178
Lid geworden op: 10 sep 2016 14:40
Locatie: Amsterdam

Re: Vandaag de dag in Thailand.

Bericht door Ron Swaab »

Zo,inleiding genoeg lijkt mij,rest mij alleen nog wat info in een notedop.

Na de veertien jaar met mijn vriendin Marce te hebben samengewoond en een leuke tijd hebben gehad kwam ook deze vriendschap ten einde toen bleek dat Marce een gokverslaving had en na tweemaal opnieuw te zijn gestart dit probleem niet kon worden verholpen.
Zijn als vrienden uit elkaar gegaan en zien elkaar soms nog wel eens even op de markt of zo.

Daarna 5 jaar een relatie met Cora uit Heemskerk met twee opgroeiende dochters,waar ik toch wel een leuke tijd heb gehad buiten beschouwing gelaten dat die relatie hevig werd verstoord door een doorgesnoven ex-vriendeje van haar.
De relatie werd eigenlijk verbroken toen Cora mij op de terugreis van vakantie in Zuidoost-Azië vertelde dat zij over een paar weken ging trouwen met Gerrit...........

Ik kon hele Gerrit niet,maar daar bleek zij al een hele tijd een verhouding mee te hebben sinds de Beverwijkse kermis.
Tja,dan sta je raar te kijken,terwijl ik in die vakantie haar hele huis stiekem had laten verbouwen,haar oude auto ingeruild had voor een nieuwe en de tuin had laten voorzien van een vijver en opgehoogd terras.....
Tja,het kan verkeren. :lol:

Ben met een vriend een paar weken later naar Thailand terug gegaan om Kerst en Oud/Nieuw-jaar te gaan vieren.
Zo is het uiteindelijk gekomen tot mijn relatie met Thailand,anders zou ik er nooit over gedacht hebben om in Zuidoost-Azie iets op te gaan bouwen.
Heb altijd gedacht dat ik ergens in Zuid-Amerika mijn laatste adem uit zou blazen omdat ik mij daar toch altijd wel "thuis" voelde en de Spaanse taal niet zo erg moeilijk is.

Kunnen we eindelijk starten met het eigenlijke topic: "Vandaag de dag in Thailand",waar ik mijn belevenissen destijds bijna dagelijks op heb geschreven.

Groet Ron.
Mensen die zeuren, zijn feitelijk bezig met het produceren van negatieve energie.....


Gesloten