Achter de Mast

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Achter de Mast

Bericht door v+d »

Je kunt drie jukken zien, let op de verschillende hoogtes van de jukken. Ik geloof niet dat er stuurmachines zijn die verticale rammen hebben en drie al helemaal niet . Die leiding moet dan haast wel de uitlaatgassenleiding zijn?
Enfin, als Harry wakker is horen we het wel.

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Achter de Mast

Bericht door Breeze »

Harry vertelde me gisteren:
Ik ben nu net even heel druk
Ben ook wel benieuwd of hij probeert om een opposed piston er onder te houden.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Achter de Mast

Bericht door Breeze »

2 mei '17, jdbvos schreef: 02 mei 2017 19:45Ik denk dat Doxford ook de uitvinder was (niet helemaal zeker van, overigens) van de nu nog steeds gebruikte, en bejubelde, "common-rail inspuit-system"
Als ik moet vertrouwen op Wiki dan is het als volgt gegaan. Ver voor de oorlog is er in Groningen ene meneer Brons begonnen met een soort van common-rail principe dat volledig mechanisch was.
Sulzer is met de RTA serie als eerste begonnen om elektronisch het inspuiten te regelen, uitgaande van een gezamenlijke ringleiding met hoge druk peut.
Daarna is er door Fiat/Alfa Romeo het systeem ontwikkeld voor benzinepeut.
En de rest is geschiedenis.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Achter de Mast

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En de rest is geschiedenis.
Allereerst....zoals ik al eerder heb gezegd " Technisch en vooral "op papier" gesproken IS de Doxford een bijzondere EN prachtige machine"......en die kar "draaait" .....een lust voor iedere zich zelf respecterende en ietwat dove Massinist om naar te luisteren en ook om naar te kijken...letterlijk " dansende zuigers".....maaaar " daar houdt het dan ook wel helemaal mee op" naast het feit dat het ongetwijfeld een kar is " met een reputatie"( bloed stollende verhalen had ik al plenty gehoord vroegaah in het midden van de vorige eeuw op school in Utrecht van een paar klasgenoten die toen bij van Ommeren voeren, alsmede een maat waar ik mee voer die bij van Ommeren de zak nam omdattie NIET met een Doxford wenste te vaaarn!! tel uit je winst)...an de praat houden op zware reut EN een beetje in redelijk goede staat, daaaar komt heeeeel wat bij kijken en dan gaat de liefde voor AL die fraaie techniek snel over in minder romantische gevoelens waar geheel geen " drie-delige pakkies met lefdoekies" aan te pas komen :roll: .Terwijl ik niet zeker weet of Doxford inderdaad " de uitvinder van het common rail brandstof systeem" is.."ze" hebben/hadden het dus WEL. Een sprotje brandstofpompen op een nokkenas stompie op de kop van de kar/krukas die fuel in een "common rail" stompen en dan via mesjaanisch gecontroleerde verstuivers HET boemisHO moment veroorzaken. Precies zoals bij een Sulzer met electronische EN common rail inspuiting ( 3 verstuivers per poot, je kon ze bij/af zetten vanachter de computer in de Airco ECR :lol: ) welke ik rond 2001 of zo voor het eerst zag draaien in de bulkfiets " Centennial". Maar goed we zijn hier natuurlijk wel op een behoorlijk lange ZIG terecht gekomen en er zal wel een fikse ZAG voor nodig zijn op weer " Achter de Mast" op koers te komen.
Die donderse Jossie Komen heeft z'n archief toch redelijk op orde, ondanks de verschillende verhuizingen en maakt het wel waar met " een plaatje is meer dan 1000 woorden". De zeer onbeduidende plaats van " DE Doxford Machine" op de ranglijsten van grote scheepsdiesels wordt gelijk even heeeeeel duidelijk gemaakt als een " ondanks dattie Grunninger is, Centrale massinist was :roll: , een TOCh wel redelijk beknijsde ouwe gepensioneerde massinist als Jan Vos op z'n BSA " zo'n met olie besmeerd stuk ijzer dus geheel NIET herkend. Eigenlijk ook wel logisch, want de kans dat - een massinist van mijn/onze generatie dus-je er ooit eentje in levende lijve tegenkomt, laat staan ZIET en hoort draaien is nagenoeg te verwaarlozen. Wat dan nog weer niet een reden mag zijn "om een hoofdmotor van een groot zeeschip voor stuurmachine te verslijten" :roll:( wat een ravage zo'n Centrale al niet te weeg kan brengen in de grijze cellen van een ouwe Diesel/Stoomturbine man :roll: ) ......maaar daaaar laat ik me dus verder even niet over uit, want ik BEN donders druk....er zit lucht in de fuel van m'n karretje en da's " a pain in the rear end" :lol:
Verder blijkt wel weer dat Jan V+D , die van de slogan" Massinisten kunnen ALLES maken, zelfs schippers" :lol: even zijn superieure Sallandse Technische Inzicht ten toonspreid, door even haarfijn uit te leggen WAT ie daar ziet op die foto. Een foto welke trouwens destijds is gemaakt puur en alleen omdat ik van se lang sal se leven NOOIT had gedacht om OOIT nog een draaiende Doxford kar 'in the wild" te zien, laat staan om er een beetje bij betrokken te raken, dus zeker -vanuit dat oogpunt bezien-een "historisch plaatje" in mijn werkzame periode.( Deze was dus kennelijk OOK nog eens " de laatste van de Doxford Mohikanen en was dus zo goed als zeker in de uitverkoop zo van " ALLES moet weg voor de halve prijs")
Ik zit hier dus inderdaad op het bovenjuk van de Midden-BOVEN zuiger, specifiek dus OP de kop van een van de twee "trekstang-Bouten" of hoe je die moppies ijzer maar wilt noemen, de koelwater leidingen zijn duidelijk zichtbaar en ook de shit die langs de boven-zuiger blaast.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Achter de Mast

Bericht door ruudsijmons »

hey hey

Bij de kHL hebben ze ook een schip gehad die naar ik dacht een dubbelwerkende B& W met luchtverstuiving
naar ik gehoord heb volgens de overlevering was het zodanig dat als het draaide lekker liep , maar o wee

ik hoorde van de oude "knarren " ook grijze haren etc etc

groet Ruud Sijmons
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Achter de Mast

Bericht door ruudsijmons »

PS
Het was het MS Westland als ik het goed heb gebouwd in 1933 in Scandinavie
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Achter de Mast

Bericht door jacko »

Ruud

m.s.Westland
Gebouwd als Nansenville 1931 in Malmő Zweden.
Overgenomen door KHL in 1937 en in 1938 herdoopt in Westland
Motor 2TE 6 cilinder MAN (700×1200) 4850 ipk
Gesloopt in 1963 in Split

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Achter de Mast

Bericht door Drentenier »

Dan mag er ook wel een foto van bij :wink:
Bijlagen
Nansenville.jpg
Nansenville.jpg (34.02 KiB) 7175 keer bekeken
Groet,
Hans
bubo
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2018 12:51

Re: Achter de Mast

Bericht door bubo »

Hallo Adri,
Leuk dat je met OCR het boek hebt gedigitaliseerd.
Ik heb flink gezocht of het ergens tweedehands nog te vinden was.
Nee dus, maar toen kwam ik op kombuispraat terecht, en bij jou.
Je zegt dat: als er belangstelling voor is...
Nou die heb ik.
Kan ik een exemplaar bij je kopen , of hoe gaat dat?
Ik hoor graag van je,
Lex La Crois (bubo)
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Achter de Mast

Bericht door Breeze »

Aha je bent al de 2e klant, maar het is allemaal gratis hoor. Even denken, hoe ging dat ook al weer. Als je via een PB jouw e-mailadres naar mij opstuurt, dan zend ik de geOCRde digitale versie naar jou toe.

Het leuke aan het boek is de onderkoelde humor van Piet en de sfeer van vooroorlogse watersport.

Adri


Plaats reactie