Achter de Mast

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Achter de Mast

Bericht door v+d »

De knuppel in het machinistenhok, mooi die verzameling van de neef van Jan :-D
Wat het met achter de mast te maken heeft weet ik niet, maar op tankers werkte ik onder de waterlijn en achter de mast en met immer draaiende Hotlo's op dikke peut :-D

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Achter de Mast

Bericht door jdbvos »

immer draaiende Hotlo's
Zie je wel :lol: :lol:
en op GO nóg beter ! :-D :-D
Nu maar een eind achter de mast een vuil biertje 'op de bolders' ?
Pa-roost !! Op de eeuwigdurende hu !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Achter de Mast

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De knuppel in het machinistenhok
Jan ik stel voor om daar " De knuppel in het pikheethok" van te maken.......gaan we samen "een boek schrijven" en worden we "alsnog stinkend rijk" :lol: :mrgreen: met uiteraard als ondertitel jouw slagzin: " Massinisten kunnen ALLES maken, zelfs schippers" ( of zoiets :wink: :wink: )
DIE donderse Theodorus! :roll: :mrgreen: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 455
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Achter de Mast

Bericht door Knisten »

Tja, typisch Engels, dat halve alfabet achter je naam... In het grijze verleden ooit eens met een dergelijke gezagvoerder gevaren. In de bar, de stemming zat er al goed in, gevraagd wat dat nu allemaal betekende, want voor een leek (bleef) blijft het bijna ondoorgrondelijk. Na uitleg bleef het even stil, totdat de 2e stuurman vroeg of hij er misschien niet een vergeten had. "Welke dan?" was de wedervraag. "Nou, ik bedenk me zo - MRSPCA" zei die tweede. Het duurde even voor het kwartje viel, waarop die ouwe hevig gepikeerd het etablissement verliet... It only goes to show!

Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Achter de Mast

Bericht door Jacob Bothof »

Leuk om deze oude motoren weer te zien.
Zo'n liggende Deutz kan ik mij nog goed herinneren .Mijn Pa (RIP) had zo'n motor in de machinekamer
staan op zijn binnenvaartschip als hulpmotor.
De startprocedure weet ik nog heel goed ;
Brandstoftank bijvullen, waterreservoir bijvullen, lontje in de lonthouder steken, lontje aansteken,
laten gloeien en daarna je armen lamdraaien om hem te starten.
Als hij eenmaal liep deed hij dienst om de accu' op spanning te houden (24 V) voor de verlichting en om de
compressor aan te drijven om de luchtketels op druk te houden. De lucht werd gebruikt om de hoofdmotor
te starten en bij het omsturen van voor- naar achteruit.(Een mooie 6 cilinder Deutz van 500 pk .)
Daar heb ik mijn eerste ervaringen in een machinekamer opgedaan en besloten om in Rotterdam naar
de machinistenschool om later voor het grotere werk te gaan op de grote omvaart.
(Werkspoor/MAN/Stork-Hesselman/FIAT-grande motori en een paar Pametrada turbines)
Mijn voorkeur lag toch bij de dieselmotoren.
Gr. Jacob
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Achter de Mast

Bericht door v+d »

Helemaal mee eens Jacob, er moet wat bewegen in zo'n machinekamer!
Fiat Grande Motori, heb je daar nog plaatjes van?
Jacob Bothof
Berichten: 1481
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Achter de Mast

Bericht door Jacob Bothof »

Jammer genoeg heb ik hier geen foto's meer van.
Het was in de periode 1960/1961 bij Van Ommeren .
Ossendrecht en Zwijndrecht beide gebouwd bij Cantieri del Medditerraneo ,Pietra Ligure,Italie
in 1958.
Gr. Jacob
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Achter de Mast

Bericht door Breeze »

Theo Horsten schreef: 03 mei 2017 05:51Professor R.W. Stuart Mitchell die meer afkortingen achter zijn naam heeft staan dan Albert Einstein of welk type dieselmotor dan ook.
Heb toch maar even opgezocht wat al die titels van Robert Wesley betekenen.
- M.Sc. Meester in de Wetenschap/Techniek (werd vroeger hier ir. genoemd)
- A.R.C.S.T. Associate of the Royal College of Science and Technology (University of Strathclyde; Glasgow, Scotland, UK).
- M.I.C.E. Member, Institution of Civil Engineers, UK (beste wat ik kon vinden, bijzonder dat een werktuigbouwer lid is van een civiele club)
- M.I. Mech. E. Member of the Institution of Mechanical Engineers, UK. (logisch)

Dus eigenlijk zegt dat indrukwekkende rijtje alleen maar dat hij is afgestudeerd in Glasgow en dat hij lid is van de belangenvereniging(en).
Hij is in Glasgow geboren maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.

Adri
Jos Komen (R.I.P)

Re: Achter de Mast

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HH-Doxford-.jpg
HH-Doxford-.jpg (55.13 KiB) 6315 keer bekeken
Harry op zijn Doxford en Tinus op de BSA :lol:
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Achter de Mast

Bericht door v+d »

Hij is mooi :-D .


Plaats reactie