Achter de Mast
Re: Achter de Mast
De knuppel in het machinistenhok, mooi die verzameling van de neef van Jan
Wat het met achter de mast te maken heeft weet ik niet, maar op tankers werkte ik onder de waterlijn en achter de mast en met immer draaiende Hotlo's op dikke peut
Wat het met achter de mast te maken heeft weet ik niet, maar op tankers werkte ik onder de waterlijn en achter de mast en met immer draaiende Hotlo's op dikke peut
Re: Achter de Mast
Zie je welimmer draaiende Hotlo's
en op GO nóg beter !
Nu maar een eind achter de mast een vuil biertje 'op de bolders' ?
Pa-roost !! Op de eeuwigdurende hu !
Oost, west...ook best
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14434
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Achter de Mast
Jan ik stel voor om daar " De knuppel in het pikheethok" van te maken.......gaan we samen "een boek schrijven" en worden we "alsnog stinkend rijk" met uiteraard als ondertitel jouw slagzin: " Massinisten kunnen ALLES maken, zelfs schippers" ( of zoiets )De knuppel in het machinistenhok
DIE donderse Theodorus!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Achter de Mast
Tja, typisch Engels, dat halve alfabet achter je naam... In het grijze verleden ooit eens met een dergelijke gezagvoerder gevaren. In de bar, de stemming zat er al goed in, gevraagd wat dat nu allemaal betekende, want voor een leek (bleef) blijft het bijna ondoorgrondelijk. Na uitleg bleef het even stil, totdat de 2e stuurman vroeg of hij er misschien niet een vergeten had. "Welke dan?" was de wedervraag. "Nou, ik bedenk me zo - MRSPCA" zei die tweede. Het duurde even voor het kwartje viel, waarop die ouwe hevig gepikeerd het etablissement verliet... It only goes to show!
Met vriendelijke groeten,
Dirk
Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Achter de Mast
Leuk om deze oude motoren weer te zien.
Zo'n liggende Deutz kan ik mij nog goed herinneren .Mijn Pa (RIP) had zo'n motor in de machinekamer
staan op zijn binnenvaartschip als hulpmotor.
De startprocedure weet ik nog heel goed ;
Brandstoftank bijvullen, waterreservoir bijvullen, lontje in de lonthouder steken, lontje aansteken,
laten gloeien en daarna je armen lamdraaien om hem te starten.
Als hij eenmaal liep deed hij dienst om de accu' op spanning te houden (24 V) voor de verlichting en om de
compressor aan te drijven om de luchtketels op druk te houden. De lucht werd gebruikt om de hoofdmotor
te starten en bij het omsturen van voor- naar achteruit.(Een mooie 6 cilinder Deutz van 500 pk .)
Daar heb ik mijn eerste ervaringen in een machinekamer opgedaan en besloten om in Rotterdam naar
de machinistenschool om later voor het grotere werk te gaan op de grote omvaart.
(Werkspoor/MAN/Stork-Hesselman/FIAT-grande motori en een paar Pametrada turbines)
Mijn voorkeur lag toch bij de dieselmotoren.
Gr. Jacob
Zo'n liggende Deutz kan ik mij nog goed herinneren .Mijn Pa (RIP) had zo'n motor in de machinekamer
staan op zijn binnenvaartschip als hulpmotor.
De startprocedure weet ik nog heel goed ;
Brandstoftank bijvullen, waterreservoir bijvullen, lontje in de lonthouder steken, lontje aansteken,
laten gloeien en daarna je armen lamdraaien om hem te starten.
Als hij eenmaal liep deed hij dienst om de accu' op spanning te houden (24 V) voor de verlichting en om de
compressor aan te drijven om de luchtketels op druk te houden. De lucht werd gebruikt om de hoofdmotor
te starten en bij het omsturen van voor- naar achteruit.(Een mooie 6 cilinder Deutz van 500 pk .)
Daar heb ik mijn eerste ervaringen in een machinekamer opgedaan en besloten om in Rotterdam naar
de machinistenschool om later voor het grotere werk te gaan op de grote omvaart.
(Werkspoor/MAN/Stork-Hesselman/FIAT-grande motori en een paar Pametrada turbines)
Mijn voorkeur lag toch bij de dieselmotoren.
Gr. Jacob
Re: Achter de Mast
Helemaal mee eens Jacob, er moet wat bewegen in zo'n machinekamer!
Fiat Grande Motori, heb je daar nog plaatjes van?
Fiat Grande Motori, heb je daar nog plaatjes van?
-
- Berichten: 1487
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Achter de Mast
Jammer genoeg heb ik hier geen foto's meer van.
Het was in de periode 1960/1961 bij Van Ommeren .
Ossendrecht en Zwijndrecht beide gebouwd bij Cantieri del Medditerraneo ,Pietra Ligure,Italie
in 1958.
Gr. Jacob
Het was in de periode 1960/1961 bij Van Ommeren .
Ossendrecht en Zwijndrecht beide gebouwd bij Cantieri del Medditerraneo ,Pietra Ligure,Italie
in 1958.
Gr. Jacob
Re: Achter de Mast
Heb toch maar even opgezocht wat al die titels van Robert Wesley betekenen.Theo Horsten schreef: ↑03 mei 2017 05:51Professor R.W. Stuart Mitchell die meer afkortingen achter zijn naam heeft staan dan Albert Einstein of welk type dieselmotor dan ook.
- M.Sc. Meester in de Wetenschap/Techniek (werd vroeger hier ir. genoemd)
- A.R.C.S.T. Associate of the Royal College of Science and Technology (University of Strathclyde; Glasgow, Scotland, UK).
- M.I.C.E. Member, Institution of Civil Engineers, UK (beste wat ik kon vinden, bijzonder dat een werktuigbouwer lid is van een civiele club)
- M.I. Mech. E. Member of the Institution of Mechanical Engineers, UK. (logisch)
Dus eigenlijk zegt dat indrukwekkende rijtje alleen maar dat hij is afgestudeerd in Glasgow en dat hij lid is van de belangenvereniging(en).
Hij is in Glasgow geboren maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Adri