En de rest is geschiedenis.
Allereerst....zoals ik al eerder heb gezegd " Technisch en vooral "op papier" gesproken IS de Doxford een bijzondere EN prachtige machine"......en die kar "draaait" .....een lust voor iedere zich zelf respecterende en ietwat dove Massinist om naar te luisteren en ook om naar te kijken...letterlijk " dansende zuigers".....maaaar " daar houdt het dan ook wel helemaal mee op" naast het feit dat het ongetwijfeld een kar is " met een reputatie"(
bloed stollende verhalen had ik al plenty gehoord vroegaah in het midden van de vorige eeuw op school in Utrecht van een paar klasgenoten die toen bij van Ommeren voeren, alsmede een maat waar ik mee voer die bij van Ommeren de zak nam omdattie NIET met een Doxford wenste te vaaarn!! tel uit je winst)...an de praat houden op zware reut EN een beetje in redelijk goede staat, daaaar komt heeeeel wat bij kijken en dan gaat de liefde voor AL die fraaie techniek snel over in minder romantische gevoelens waar geheel geen " drie-delige pakkies met lefdoekies" aan te pas komen
.Terwijl ik niet zeker weet of Doxford inderdaad " de uitvinder van het common rail brandstof systeem" is.."ze" hebben/hadden het dus WEL. Een sprotje brandstofpompen op een nokkenas stompie op de kop van de kar/krukas die fuel in een "common rail" stompen en dan via mesjaanisch gecontroleerde verstuivers HET boemisHO moment veroorzaken. Precies zoals bij een Sulzer met electronische EN common rail inspuiting ( 3 verstuivers per poot, je kon ze bij/af zetten vanachter de computer in de Airco ECR
) welke ik rond 2001 of zo voor het eerst zag draaien in de bulkfiets " Centennial". Maar goed we zijn hier natuurlijk wel op een behoorlijk lange ZIG terecht gekomen en er zal wel een fikse ZAG voor nodig zijn op weer " Achter de Mast" op koers te komen.
Die donderse Jossie Komen heeft z'n archief toch redelijk op orde, ondanks de verschillende verhuizingen en maakt het wel waar met " een plaatje is meer dan 1000 woorden". De zeer onbeduidende plaats van " DE Doxford Machine" op de ranglijsten van grote scheepsdiesels wordt gelijk even heeeeeel duidelijk gemaakt als een " ondanks dattie Grunninger is, Centrale massinist was
, een TOCh wel redelijk beknijsde ouwe gepensioneerde massinist als Jan Vos op z'n BSA " zo'n met olie besmeerd stuk ijzer
dus geheel NIET herkend. Eigenlijk ook wel logisch, want de kans dat - een massinist van mijn/onze generatie dus-je er ooit eentje in levende lijve tegenkomt, laat staan ZIET en hoort draaien is nagenoeg te verwaarlozen. Wat dan nog weer niet een reden mag zijn "om een hoofdmotor van een groot zeeschip voor stuurmachine te verslijten"
(
wat een ravage zo'n Centrale al niet te weeg kan brengen in de grijze cellen van een ouwe Diesel/Stoomturbine man ) ......maaar daaaar laat ik me dus verder even niet over uit, want ik BEN donders druk....er zit lucht in de fuel van m'n karretje en da's " a pain in the rear end"
Verder blijkt wel weer dat Jan V+D , die van de slogan" Massinisten kunnen ALLES maken, zelfs schippers"
even zijn superieure Sallandse Technische Inzicht ten toonspreid, door even haarfijn uit te leggen WAT ie daar ziet op die foto. Een foto welke trouwens destijds is gemaakt puur en alleen omdat ik van se lang sal se leven NOOIT had gedacht om OOIT nog een draaiende Doxford kar 'in the wild" te zien, laat staan om er een beetje bij betrokken te raken, dus zeker -vanuit dat oogpunt bezien-een "historisch plaatje" in mijn werkzame periode.( Deze was dus kennelijk OOK nog eens " de laatste van de Doxford Mohikanen en was dus zo goed als zeker in de uitverkoop zo van " ALLES moet weg voor de halve prijs")
Ik zit hier dus inderdaad op het bovenjuk van de Midden-BOVEN zuiger, specifiek dus OP de kop van een van de twee "trekstang-Bouten" of hoe je die moppies ijzer maar wilt noemen, de koelwater leidingen zijn duidelijk zichtbaar en ook de shit die langs de boven-zuiger blaast.