Photoshop

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Photoshop

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------
Photoshop gebruik ik nu ruim twintig jaar, maar ik vind het nog altijd een gecompliceerd programma. Als je daar werkelijk alles uit wilt halen, kun je volgens mij maar beter een cursus gaan volgen. Toch raak ik er de laatste tijd aardig beknijsd in. Ik ben bezig om zelf het omslag te ontwerpen voor mijn boekje, want zoals het nu bij die proefdruk is, bevalt me absoluut niet. Die mensen die geld verdienen aan arme donders die zo nodig hun eigen boek willen uitgeven, werken allemaal met sjablonen waar je dan uit mag kiezen. Het gaat allemaal volautomatisch en eenmaal op het knopje gedrukt, valt er niets meer aan te veranderen. Vandaar dat ik liever een paar tientjes extra uitgeef aan een proefdruk zodat ik kan bekijken hoe het wordt.

Nu geven ze wel de mogelijkheid om je eigen omslag te ontwerpen en als jpeg-bestand in te sturen. Word je boek door een reguliere uitgever geproduceerd, dan stuur je alleen de foto die je graag op het omslag wil hebben en zij regelen de rest. Dat willen die andere lieden ook wel voor je doen, maar dan betaal je zomaar 300, misschien wel 400 euro voor je omslag. Dan is de aardigheid er goed af en dus maar liever zelf aan de slag. Maar dan moet het wel in een keer goed zijn, want het is niet what you see is what you get, maar what you send is what you get.

Dit was, zoals gewoonlijk, een lange aanloop om tot mijn vraag te komen. :-D Ik hoop dat hier mensen zijn die alles weten van Photoshop en daar moeiteloos de mooiste dingen mee maken. eerst even: ik gebruik Photoshop CS6, Version 13.0 x64.
Ik heb het omslag nu precies zoals ik het hebben wil en al doende heb ik heel wat bijgeleerd over Photoshop. Zo weet ik nu heel aardig hoe je met die verschillende "layers" werkt. Ik kan de tekstgedeeltes op het omslag net zo lang een beetje verplaatsen en net zo vaak van lettertype veranderen tot het helemaal naar mijn zin is. Nu de vraag:

Kun je een dergelijk jpeg-bestand zo naar iemand sturen dat ook die op zijn beurt weer met die layers aan het knutselen kan gaan? Ik bedoel: kan die jouw foto dan ook weer bewerken, een klein beetje veranderen als dat nodig is? de titel op de voorkant en op de rug wat beter centreren en de tekst op het achterplat in zijn geheel wat verschuiven en die prachtige foto van de auteur op een ander plekje zetten? Ik kan dat niet vinden, maar dat moet toch mogelijk zijn, zou ik denken. Iemand die daar verstand van heeft?

Afbeelding

---------------------------------

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Photoshop

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo, mail het ontwerp eens naar jezelf en kijk wat je er dan mee kan doen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Photoshop

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------
Dat is een helder idee, Bob. :-D
Ik heb het gedaan en dan kan niemand meer iets met dat jepeg-bestand. Maar nu begrijp ik opeens waarom Photoshop, als je af wilt sluiten, altijd zo trouw vraag of de veranderingen in het Adobe Photoshop bestand ook opgeslagen moeten worden. Het is natuurlijk volkomen logisch: alleen het Photoshop bestand kun je bewerken. Stuur je dat aan iemand, dan kan die er gewoon verder mee aan de slag. Ik zal eens vragen of ik dat kan doen: zowel de jpeg insturen als het psd-bestand. Dan kunnen zij het eventueel nog wat bijwerken - vooropgesteld dat die gozer die dat doet daar geen filmsterrengage voor vraagt! :shock:
Het is echt alleen maar een kwestie van hier en daar iets een beetje verschuiven.

Alweer bedankt voor het meedenken, Bob.

-------------------


Plaats reactie