De brug naar Prince Edward Island

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

De brug naar Prince Edward Island

Bericht door Breeze »

In het draadje Scheepskoks kwam de brug tussen de Canadese provincies New Brunswick en Prince Edward Island (PEI) ter sprake. Daar is een interessante geschiedenis aan voorafgegaan over de veerdienst die evalueeerde van kajaks, via ijsboten en stoomboten naar de sterkste ijsbrekende veerboot ter wereld. De grote uitdaging was namelijk om de dienst 's winters door te laten gaan met meestal nogal dik ijs. Bij de inlijving van PEI in de Canadese Confederatie had de regering beloofd dat er zomer en winter een goede verbinding met het vasteland zou komen. En als je zoiets belooft moet je het ook waarmaken. En dat was in het begin nogal een opgave met een stoombootje van 700 ipk, of zoiets.
Hier een kopie van een boekje over de (voor)geschiedenis van de brug. Voor het verhaal over de veerdienst even terugscrollen naar blz. 19.
PEI stoomveerboten.jpg
PEI stoomveerboten.jpg (134.78 KiB) 1111 keer bekeken
Harry G. Hogeboom schreef: 24 sep 2017 00:41Die Franse klub was dat iets met Bougies of zo?? Wat ik me goed van die brug herinner is de "Svanen" die de brug delen er in heeft gezet!...toen van de Ballast, NU van van Oord.Ik meen zelfs dat de Ballast toen ook een "aandeel" had in de " toekomstige en nog te ontvangen brug gelden"( Ik weet niet beter dan dat die brug op die basis is gefinancierd, het bouwkonsortium krijgt op die wijze de centen terug!)
Met Bougies bedoel je waarschijnlijk de grote Franse bouwfirma "Bouygues Group" bekend o.a. van de Franse tolwegen (tegenwoordig communiceren grote Franse firma's ook al in het Engels). Maar die was het niet. Het was de bouwfirma Montalev, die de uitdaging aanging om de Svanen om te bouwen voor de Canadese brug, want de Svanen was gebouwd met de eisen voor de Grote Beltbrug in DK.
Svanen PEI.jpg
Svanen PEI.jpg (113.8 KiB) 1111 keer bekeken
Hier staat een verhaaltje van mijn grote Ballast vriendje Wout Krispijn, die de verhouding weergeeft tussen het Franse Montalev en de Nederlandse en Canadese mafia (mafia is een verhaal apart). Hoe Ballast Nedam die terugbetaling regelt zal wel moeizaam worden, want Ballast Nedam International is wijlen, de Baggertak is verkocht en de Groep is opgekocht door een Turkse miljardair en die heeft andere ideeën over management dan de gemiddelde Nederlandse aannemer, zo heb ik me laten vertellen.
Mijn klupje Gusto Engineering, zijnde de ontwerper van de Svanen, was nauw betrokken bij de ombouw en als projektleider heb ik vele reisjes gemaakt naar Duinkerken en PEI. Het transport op die ouwe Noorse catamaranbak, was een staaltje van negatief denken. Want de romp van de Svanen is een slappe vaatdoek, dus er zijn heel veel inwendige versterkingen ingelast om de grote krachten die optreden bij slamming (paaltje pikken :wink: ) op te vangen. En toen was de Atlantiek 17 dagen lang dus een biljartlaken.

Adri



Plaats reactie