HI-FI STEREO (revisited)

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

HI-FI STEREO (revisited)

Bericht door Robert Delhaye »

We luisteren allemaal graag naar muziek. De ene naar rock, de andere naar hip-hop of reggae, of klassiek en orgelmuziek, of Nederlandstalig, of juist Franse chansons, of een ander naar country & bluegrass, of blues en jazz... Het kan niet op, het aanbod is letterlijk en figuurlijk onbeperkt.

Maar... hoe geven we dat weer?

Watts zijn goedkoop vandaag de dag. Onlangs zag ik een audio-merk waarvan de zwakste receiver niet minder dan 120 Watt per kanaal kan leveren. En dan heb je al die versterkers die rondom je flatscreen tv geplaatst worden, met ergens tussen de 5 en 1000 (of meer) luidspreker aansluitingen. Dan zit je in ene met een apparaat dat wel 500 of meer Watt kan leveren. Maar is dat allemaal Hi-Fi? Het antwoord is... helaas... Nee!

Watts zijn anno 2018 goedkoop. Maar kwaliteit des te duurder. En Hi-Fi wordt steeds raadselachtiger. Onlangs zat ik, ik ben daar momenteel varend actief, aan de wal bij een bevriend koppel, niet ver van Texas. Hij had een aparte luisterruimte boven. En draaide Jamaicaanse reggae-dub elpees. Dus zware bassen. Zijn versterkervermogen? 2 x 8 Watt RMS continu. Toegegeven, de luisterruimte was klein, maar de geluidssensatie des te heftiger. De bas klonk perfect. De gevoeligheid van de luidsprekers is dus van belang. En de kwaliteit natuurlijk.
Hoeveel geluidsdruk kan een luidspreker leveren bij 1 Watt aan 1 meter afstand? De Bollard Pull voor Audio schijnbaar...

Zoals iemand het mij vertelde: 96 dB op deze luidspreker kan geleverd worden door een versterker van 50 Watt, maar ook door eentje van 200 Watt, het is hetzelfde als 50 km/h rijden met een auto met 100 pk of eentje met 500 pk...

De wondere wereld van de Hi-Fi, daar gaat dit topic om. Hi-Fi was vooral groots in de jaren zeventig en tachtig, tijdens de digitale revolutie doofde het een beetje uit, maar nu is er een come-back!

"Vroeger" was er van alles: de Bose 911, de Tandberg Monitor, de elektrostatische (en tegelijkertijd onbetaalbare) Dayton Wright XG 7 en XG 8 luidsprekers, maar tegelijkertijd de innovativiteit van Philips, strikt genomen nooit High End geweest, met onder andere hun Motional Feedback speakers.

Laten we met dit topic de gouden jaren van Hi-Fi herleven, en de toekomst van Hi-Fi verwelkomen.

Iedereen kan hier z'n mening en anekdotes kwijt.

Met vriendelijke groeten,

Petrolhead, euhh, sorry, hifihead, Robert.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: HI-FI STEREO (revisited)

Bericht door Bob R.I.P. »

Veel van de Hi-Fi snobs luisteren niet naar de muziek maar luisteren of ze "fouten" horen. Als het luidsprekersnoer niet 2.5 kwadraat is kan het nooit goed zijn. Hoe ze willen verklaren dat en vinylplaat beter klinkt dan een CD is mij een raadsel. Hi-Fi is hoe je graag wil horen, de een wil meer bas, de ander meer hoog. Zeg het maar.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: HI-FI STEREO (revisited)

Bericht door Robert Delhaye »

Bob schreef: 10 jan 2018 18:44 Veel van de Hi-Fi snobs luisteren niet naar de muziek maar luisteren of ze "fouten" horen. Als het luidsprekersnoer niet 2.5 kwadraat is kan het nooit goed zijn. Hoe ze willen verklaren dat en vinylplaat beter klinkt dan een CD is mij een raadsel. Hi-Fi is hoe je graag wil horen, de een wil meer bas, de ander meer hoog. Zeg het maar.
Hi Bob,

Tja, of ze luisteren om fouten te horen weet ik niet. Waar liggen de fouten?
Dat kan alleen maar bij onbetrouwbare, want gecompreste CD's, of kromme vinylplaten. Goede vinylplaten, DAT cassettes en bijvoorbeeld top-cassettedecks (die ik nog altijd gebruik (o.a. Luxman, Teac en Nakamichi) met nog altijd vers gefabriceerde cassettes (oa Maxell Hongarije), leveren uitstekende geluidskwaliteit.

Een Jamaicaanse top-producer - ik heb in die regio jarenlang op een AHT gewerkt - vertrouwde mij eens toe dat bass op een CD niet klinkt, alleen maar op tape of vinyl.

Wat méér bas of mínder bas is (of hoog), is persoonlijk. Maar een goede installatie, onafhankelijk van de prijs van de bekabeling, moet in staat zijn om alle muziek te kunnen weergeven terwijl bijvoorbeeld de toonregelingen bass en treble (of meer) op de nul positie staan.

Alles staat en valt bij een goed huwelijk tussen versterker (of receiver of eindversterker) en luidsprekers.

Je gebruikt het woord "HI-FI snobs", dat ben ik zeker niet, ondanks dat ik in het bezit ben van een McIntosh voor- en eindversterker, toegeven, zelfs nu samen bij verkoop gemakkelijk een middenklasse personenwagen waard. Op mijn slaapkamer staat een eenvoudige Sony receiver (2 x 90 Watt) gekoppeld aan de luidsprekers die oorspronkelijk toebehoorden aan een JVC micro-set. Iets met 88. Deze set kreeg 5 sterren uit 5 in 'What HIFI' magazine in Engeland, en nu begrijp ik waarom... nadat de apparatuur de geest had gegeven, bleven de luidsprekers over. En die doen het uitstekend met de "nieuwe" Sony receiver.

Eenvoudige luidprekers, die moet ik behoorlijk wat meer hoog en een beetje minder meer laag geven.

Mijn McIntosh MC2600 eindversterker is gekoppeld aan twee (voor consumenten) top-klasse Tannoy luidprekers.

Met rock, pop of reggae muziek is er weinig verschil in dynamiek, maar als je veel naar klassieke muziek luistert, of zelfs naar (pijp)orgelmuziek (ik heb een enorme reggae collectie (5000 lp's plus) maar ook een behoorlijke (kerk)orgel collectie, tja de grootste kerkorgels staan nu eenmaal niet in een kerk en ook niet in Nederland). Dus als je veel naar muziek luistert met énorme dynamiek verschillen, dan wordt het een en ander duidelijker.

Maar daarover later.

met vriendelijke groet,

Robert
sparks
Berichten: 241
Lid geworden op: 09 feb 2015 22:52

Re: HI-FI STEREO (revisited)

Bericht door sparks »

Hoe geven we dat weer vandaag de dag? Nog net zoals 20 jaar geleden met een NAD set en een paar JBL boxen. Ik wil niks anders klinkt nog steeds prima en wil ook helemaal niet nadenken over iets anders :mrgreen:
Robert Delhaye
Berichten: 100
Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
Locatie: London, UK

Re: HI-FI STEREO (revisited)

Bericht door Robert Delhaye »

Met NAD is niets mis, en met JBL (J.B. Lansing) ook niet.
Alhoewel bij JBL moeten we er zeker van zijn dat het, zoals in jouw geval, échte JBL speakers zijn, en niet die van tegenwoordig. Momenteel kun je ook JBL kopen voor "bij de televisie of computer"...
De JBL studio monitors zijn legendarisch en behouden meer dan hun waarde. Bovendien zijn ze zeer moeilijk "op te blazen".

Je hebt een uitstekende keuze gemaakt met deze installatie, en die zal nog vele jaren meegaan.

met vriendelijke groet,
Robert


Plaats reactie