Ship ahoy!

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Ship ahoy!

Bericht door Laurent »

Dag allemaal:

voornaam: Laurent
leeftijd: 53
woonachtig te Luik, België

33 jaar bij de Belgische Marine gediend, eerst als jonge onderofficier scheepswerktuigkundige, nadien heel langzaam de ladder opgeklommen tot de graad van Lieutenant ter zee 1ste klas ("two and a half"), nog altijd als technicus.

Reeds twee jaar op pensioen, nog nooit zo gelukkig geweest, haha!

Ik hou mij bezig met schilderen van schepen, meestal met gouache op katoenpapier, meestal ook belgische koopvaardijschepen van weleer, toen de schepen nog niet op schoedozen leken :wink:

Vreemd genoeg heb ik dit forum gevonden terwijl ik zocht naar informatie over bepaalde belgische schepen.

Het lijkt hier angenaam, ik denk dat ik voor een tijdje zal blijven!
Indutiomare.JPG
Indutiomare.JPG (49.18 KiB) 6183 keer bekeken

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ship ahoy!

Bericht door Jinny »

Ha, welkom dan maar leeftijdgenoot..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ship ahoy!

Bericht door v+d »

Mooi hoor, ook mooi dat je al zo vroeg met pensioen kon dat is een prachtige hobby :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ship ahoy!

Bericht door jdbvos »

Falls lightvessel….
lag die niet vlakbij Dover ?

Dover...ik herinner me dat m'n vader me ooit vertelde, staande op de pier van Calais (of Dunkerque) waar ik hem vroeg wat dat witte aan de horizon was, dat dat Dover was; en dat dat eigenlijk een oude NLse benaming was: men zag vroeger ook dat witte, en noemde dat d'overkant, en dat dat met de jaren werd afgekort tot slechts Dover.... :lol: :lol:
...en tóch heb ik dat wegens rotsvast vertrouwen een tijdlang geloofd.... :roll:
Oost, west...ook best
Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Ship ahoy!

Bericht door Laurent »

jdbvos schreef: 20 sep 2018 20:17 Falls lightvessel….
lag die niet vlakbij Dover ?
Nier ver van, inderdaad.

Deze schilderij toont de "Indutiomare" van de Antwerpsche Zeevaart Maatschappij, die in 1909 in de vaart gekomen is, terwijl de Falls lichtschip in 1911 uit de vaart genomen werd, om door een boei vervangen te worden.

Indutiomare werd later (1916) in de "Lloyd Royal Belge" vloot toegevoegd, en werd in 1917 getorpedeeerd.

Bedankt voor jullie berichten.
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ship ahoy!

Bericht door Jacob Bothof »

Welkom, welkom op Kombuispraat, dat we nog veel van je mogen vernemen.
Op zo'n jonge leeftijd al met pensioen, nou,nou , dat kost de Belgische staat een paar losse ouwe Francskes :wink:
Sterke verhalen over de Belgische koopvaardij en Marineverhalen zijn altijd welkom :)
Jacob
Laurent
Berichten: 48
Lid geworden op: 17 sep 2018 21:04

Re: Ship ahoy!

Bericht door Laurent »

Ik weet dat mijn jonge pensioenleeftijd sommige mensen stoort, maar mijn statuut liet mij toe om op de leeftijd van 51 te mogen vertrekken.

Ik heb het niet gelaten, huis is betaald, vrouwtje werkt nog, en ik heb teveel van mijn makkers te vroeg "naar andere oorden" zien vertrekken, alles die ik nu neem moet niet meer genomen worden.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ship ahoy!

Bericht door jdbvos »

In Hindeloopen kwam ooit een nieuwe havenmeester, een gepensioneerde 1e schrijver van de marine....
Toen hij aankwam stond iedereen versteld: de man was 49 jaar ! En echt gepensioneerd: z'n 40 dienstjaren zaten erop omdat hij 16 jaar in de Carieb dienst had gedaan, en 'tropenjaren tellen dubbel'....
Het heeft dus niets met eerlijkheid te maken, gewoon de regels. Toen ik begon voor m'n koopvaardijpensioen te sparen was de gerechtigde leeftijd ook nog 55 jaar....
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ship ahoy!

Bericht door v+d »

Nee man het stoort mij niks, mooi dat je dat kon doen.
Ik heb ook aardig wat jaartjes in de bloedhitte doorgebracht maar onze tropenjaren telden helaas niet dubbel, jammer je kunt niet alles hebben :wink:
Maar eenmaal met pensioen heb ik ook geen hand meer uitgestoken naar alles wat op verplicht werk ging lijken, is even moeilijk maar went erg snel.
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Ship ahoy!

Bericht door Cor Leliard »

Welkom op Kombuispraat namens een oud te2lefrafist van de TNA Kamina.
Kwam in 1955 bij de Zeemacht. Na drie jaar gestopt en bij de Ned. koopvaarij gaan varen.
Heb nog steeds contact met jongens uit die tijd.
gr Cees
Il parle Il a parle


Plaats reactie