Vraag aan de machinisten

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Vraag aan de machinisten

Bericht door Eric »

Op dit forum moet toch wel zo'n beetje alle technische vragen te beantwoorden zijn.
Er zijn zoveel machinisten, al dan niet aan de wal verder gespecialiseerd in een bepaalde richting....
Voor die heren heb ik een prangende vraag.
Ik ben maar een eenvoudige brugslurp, dus vandaar....

De vraag:
Ik heb een electrische bosmaaier, die het een jaar lang goed heeft gedaan.
Plots, tijdens het maaien, begon dat ding halve kracht te draaien.
Geen rook, geen stank, lichtnet ook OK, maar RPM flink lager.
Eén van de eigenschappen van stuurlieden is om dan het defecte apparaat eerst zelf open te maken, om er zeker van te zijn dat het écht stuk is. (lees: nog stukker maken)
Geheel volgens deze traditie heb ik de behuizing dus ook open gemaakt.
De motor bleek bijzoinder goed geïsoleerd te zijn, want het fijne gemalen stro zat er zo'n beetje ingeperst.
Na een flinke schoonmaakbeurt (nee, niet met water, gewoon geblazen) heb alles weer in elkaar gezet, echter zonder verbetering (of verlsechtering) te boeken.
Nogmaal uitelkaar, koolborstels gedemonteerd, maar die zagen er nog goed uit. ( ±0,6cm, opp uitgerond, veer goed op spanning)
Nogmaals gekeken of er iets gesmolten of uitgebrand uitzag, maar alles lijkt goed, en niets stinkt naar kortsluiting.
Wel was het opp van de rotor, (zeg ik dat goed?) waar de koolborstels op raken, donker uitgeslagen, wat me persoonlijk niet vreemd lijkt met de koolborstels.

Na het in elkaar zetten wederom dezelfde toestand.

Ik kan me vaag herinneren dat we ooit eens een scanner hadden die schokkerig draaide, en ook een pokke herrie maakte, en dat waren destijds de koolborstels.
Maar heren Technici, wat kan het probleem zijn van mijn ouwe trouwe bosmaaier?

Groeten,

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Nou valt het niet mee om op afstand een zinnige bijdrage te leveren.
Maar als ik lees dat de collector gekleurd is zou het er wel eens op kunne duiden dat de koolborstels aan het eind zijn.
Je kunt ze niet tot de draad op gebruiken.
Ik zou de collector even in een draaibank laten nadraaien en er een paar nieuwe koolborstels tegenaan gooien. Als het een ouder model is zijn er vaak geen borstels van de juiste maat te verkrijgen, maar die kun je zo op maat maken.
Het alternatief is het de hand knippen, maar ik neem aan dat dat niet direct de voorkeur heeft.
Succes ermee.

Gr.
Harry
Gast

Bericht door Gast »

Eric,

dat is de zgn. commutator. Als je die toch gaat afdraaien zou ik van een klein zaagblaadje een soortement haakje slijpen waarmee je tussen de koperbanen kunt "krabben". Wel voor het draaien doen, dan is eventuele verbrande isolatie ook gelijk weg.

Afbeelding

m vr groet, Leo.
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Ik zou voor je gaat draaien eerst even met een schuurpapiertje de zaak (opschonen) en die tip met het zaagblaadje is een goeie.
en dan eerst proberen of er verbetering is, en dan pas afdraaien,
grts jan.
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Die gast was ik, was weer eens vergeten in te loggen.

Het kan ook zijn dat er een aantal rotorwikkelingen defect zijn, maar dan zou je een raar 'brommend' geluid moeten horen. Natuurlijk kan er ook iets mechanisch los zijn, bijvoorbeeld de verbinding tussen de motoras en het frummeltje waar het maaiblad of -draadje inzit.

En als het helemaal niet meer lukt kan je altijd nog een kudde geiten door de tuin jagen !

m vr groet, Leo.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Alvast bedankt heren, nuttige tips en handige foto!
We gaan zaterdag a.s. vrolijk verder.
De koolborsteltjes worden vervangen, hoewel ze nog niet op lijken, en de truc met het schuurpapier is reeds gedaan.
Alleen dat met het haakje de boel uitkrabben nog niet.
Ik heb geen brommende geluiden, en mechanisch kan er ook niets mis zijn.
Zaterdag horen jullie of de adviezen hebben gewerkt!

Groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Eric,

Als enige brugrukker wil ik natuurlijk zonder meer tegen al dit technisch geweld ingaan. :)

Had een zelfde ervaring met een schuurmachine (ook halve kracht) en daar bleek dus één van de lagertjes "nog net niet naar de kloten" te zijn.
Sommige kogeltjes geribbeld of gebroken , je kent dat wel vanuit de MK :wink: .
Nieuw kogellagertje en draaide weer als een tierelier.

Op gevaar af het lachertje :lol: van de dag te worden toch nog het volgende; is het misschien een high-power maloochum op 380 volt? dan zou het kunnen da je één fase kwijt bent. (zal wel gejat zijn :roll: )


Hallo Leo,

Hoe was het in Kentucky ?????????????

Groetjes,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

Ghegheghe, nee Bert, 't is gewoon 220V
Dat van die kogellagers moet ook herrie geven?

Groeten,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Eric,


Nee, dat gaf bij mijn machine géén herrie; het beschermplaatje van het lager was gescheurd en daardoor zat het lager volmet mengsel van lagervet en houtpulp. Echt geruisloos maar trááááág...........
En wel goed warm worden natuurlijk.

Bert de Boer
Gast

Bericht door Gast »

Hi Bert,

we hebben het goed naar ons zin gehad in Kentucky, allereerst omdat we na een goeie 10 maanden ons Anoukje weer zagen, die dame is daar 16 jaar geworden en heeft haar drivers' licence al, ze had dan ook zelf naar het vliegveld gereden. Natuurlijk ook de gast familie waar ze al die tijd verblijft ontmoet, hele aardige mensen en we mogen heel gelukkig zijn dat ze daar zo goed terechtgekomen is.

Zes vluchten al een flinke tijd van te voren rechtsreeks via internet geboekt en dat was niet alleen redelijk goedkoop, maar het klopte ook nog allemaal ! Al met al een enkele reis van zo'n 24 uur van deur tot deur en dan ben je redelijk gaar op 't end. We waren nog nooit in Amerika geweest en het gaat er wel wat anders aan toe dan hier, zowat alles met de auto, grote winkels/supermarkten en bijna alles een heel stuk goedkoper dan bij ons in Nederland. Het is dan wel geen toeristengebied, maar je rolt goed volgegeten en -gedronken een steak restaurant uit voor $15 pp, incluis tip voor de serveerster. Aan de andere kant is het minimumloon daar $5.15 per uur en je ziet ook veel gepensioneerden in winkels bijverdienen omdat hun pensioentje niet te breed is, de beter betaalde banen leggen in die streek niet voor het oprapen. Veel mensen hebben dan ook een "hobby farm" waar ze groenten en wat vee houden voor eigen gebruik, ruimte zat daar. Om maar te zwijgen van de moonshine, eigen stook mais'jenever' zal ik maar zeggen en dat spul is verdomde lekker, puur natuur en stukken beter dan de gemiddelde jenever die hier bij de slijter in het schap staat. Ik heb dat natuurlijk van horen zeggen, want dat stoken is illegaal en ik zou me daar nooit mee inlaten....

Afbeelding

Buiten een paar winkeluitstapjes naar de grote stad (Lexington) zijn we veel in de buurt wezen kijken en lopen, ook gevaren op het meer waar we vlakbij een cabin gehuurd hadden. We hadden voor nop een Chevvy Astro om in rond te rijden en daarnaast ook nog een Dodge RAM VAN met een trailer waarop een 'skibootje' stond. Dit was een speedboot van een meter of 6 met daarin een V8 van bijna 300pk (!). Heb hier een ochtendje alleen in rondgeknord en bij de 65 mph op de klok heb ik maar geen gas meer bijgegeven, kon nog wel. Met de dames erbij deden we het wat rustiger, 3000 rpm en dan nog bijna 40 mph.

Afbeelding

Zoals gezegd, het is absoluut geen toeristische streek, de mensen nemen alle tijd om een praatje met je te maken en zijn hartstikke vriendelijk.

Ik denk dat we nog wel 's terug gaan.

m vr groet, Leo.


Plaats reactie