Airco

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Beste heer Brouwer,
Ik heb gisteren een blok ijs, die al weer aardig begon te groeien, verwijderd door alleen de ventilator aan te zetten.
Dit is een van de gouwe tips, het ijs verdween als sneeuw voor de zon.
Dus voorlopig draaien ze als een zonnetje.
Alleen die filters etc, die de ijsvorming doen ontstaan, daarvoor moet er het e.e.a. uit elkaar gehaald worden.
Maar daar wordt diep over nagedacht.
Nogmaals bedankt!
All the best
Jos

K.Brouwer

Airco

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jos,

Leuk om te lezen! :lol:

Wellicht helpt het bij het schoonmaken van de filters als je er als lokkertje twee koude kletsen ernaast zet... :wink: ,werkt iets
makkelijker!

Ook weer een typisch geval van een ontwerpfout als je al zoveel
los moet schroeven om bij de filters te kunnen komen! Filters moet je
in een handomdraai erin/eruit kunnen halen. Zoniet wordt het altijd
"vergeten"!

Heb hier zelf luchtverwarming in huis en in de gebruiksaanwijzing staat
dat het luchtfilter eens per maand schoongemaakt moet worden. Ben er na al die jaren wel achter dat je het misschien een weekje langer kan
uitstellen doch daarna slaat de verwarming niet meer aan vanwege een
"luchttekort" na het filter.

Vind het ook vreemd dat er in jouw instructieboek helemaal niets over
dat filter schoonmaken gezegd word!

Ben benieuwd of alles weer normaal werkt als die filters weer schoon zijn.

Kan me nog wel herinneren dat we eens met de "Barbara"in P.Barrios
lagen te lossen en voor ons lag zo'n Duitse zelfzinker (een met twee
diepgangmerken). Kwam die machinist bij ons a/b om te vragen of onze
wtk's misschien wilde helpen om bij hem a/b de airco weer aan de praat
te krijgen want hij had daar geen verstand van en het was toch wel heel erg warm daar!

Na wat vragen aan hem te hebben gesteld zoals "is je compressor ontploft"? was men er al snel achter dat het geen ernstig probleem kon zijn dus die twee mee naar die Duitser. Bleek dat er hier en daar wat kleine gaatjes in de freonleiding zaten (koelen doe je niet met lucht..) en nadat ze die dichtgesoldeerd hadden en nieuwe freon in het systeem getrokken hadden de comprossor gestart, ze hoefden niet te kijken of het werkte daar de hele bemanning HOERA!!!! schreeuwde (in het Duits uiteraard)!

Tijdens de werkzaamheden stond er continue een hele grote Duitse matroos achter elkaar van die ijskoude grote potten bier naast hun neer te zetten die ze zich uiteraard goed lieten smaken....Nadat alles in orde werd bevonden begaven die twee zich zwaar slingerend weer terug naar boord gevolgd door die Duitse matroos/kleerkast met nog twee dozen bier onder z'n arm "want die hadden ze nog niet opgedronken"......!

Vandaar m'n advies...zet er een paar koude kletsen naast!

Groeten,K.Brouwer.
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Hallo Jos,


Ik zal je op punt nummero uno. gerust stellen, die servers kunnen wel wat aan vaak is de temp van een cpu al zo tegen de 85 graden, dit hangt uiteraard ook weer af van het merk en de snelheid maar die dingen kunnen aardig heet worden. Al is het 50 graden dan draait je servertje gewoon lekker door (denk eens aan die schakelkasten in de vetput)

Volgens mij, (heb niet alles gelezen) ligt het aan de ontvochtiger want zonder dit stukje krijg je een natte teringzooi, als zo'n ding dan op z'n max. staat te draaien kan je erop wachten dat de boel binnenin dichtvriest. Dit was zomaar een gedachte die in me opkwam ikzelf heb nooit zo'n keuken-ding uit elkaar gehaald dus als ik jouw was zou ik er zo;n koel-techneut naar laten kijken.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ragnar,
Die servers zelf kunnen die temperatuur wel aan, maar de tapies voor de back-up, die kunnen dat niet hebben.
En een goede dagelijkse backup is heel belangrijk.
Misschien zijn er al externe harddisks voor windows 2000 servers beschikbaar om daar je back-up op te pleuren, als dit niet zo is: een gat in de markt.
All the best
Jos
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Jos, ik ken dit probleem ook.
De lucht die langs de verdamper gaat koelt het oppervlak te veel af. Condens slaat neer op element en vormt ijskristallen. De hele mikmak is dan na een tijdje dan dichtgevroren.
Oorzaak is soms een tekort aan freon, niet veel, maar wel genoeg voor dit soort problemen.Meestal slechts een 200/300 gram in een systeem als dit. Het kan ook een ontwerpfout zijn of verstopte filters maar daar had je al naar gekeken meen ik.

Je kunt een paar dingen proberen.
Bij laten vullen door een vakman.(zelf doen is dit zo goed als onmogelijk)
Of zoals de hr Brouwer voorstelt is op een lagere stand qua koelen, dat wordt dan een beetje expirimenteren met de flow en koelcapaciteit.

Het komt eigenlijk nooit voor bij de wat duurdere machines.
Reden daarvoor is dat er een beveiliging is aangebracht om bevriezing te voorkomen. Zodra verdamperoppervlak onder de 2 a 1 graden celcius komt schakelt de compessor uit of gaat op bypass. Bevriezen is dan onmogelijk wat zoals je weet gebeurd dit pas bij 0 graden.
Als je een beetje handig bent installeer je deze er zelf tussen.
Het is slechts een thermo element met schakelaar dat je daarvoor nodig hebt.

Uhm, inkoppertje denk ik die op een na laatste zin.

Groeten Johan H.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Johan en Hr.Brouwer,
Vanmorgen zijn de luchtfilters gevonden en met lucht schoongespoten.
In het instructieboekje kwam ik ook een kleine gebruiksaanwijzing tegen over het schoonmaken van deze filters.
Met een stofzuiger de stof eraf halen en dan met een lauw sopje de filters reinigen. Daarna uitspoelen met water en laten drogen.
Maar mijn Amsterdamse collega, die de filters met de luchtslang heeft schoongespoten, zei: "Jos, je mot nou niet gaan denke dat ik 'Miep Kraak' heet.
Een lauw soppie, krijg nou effe gauw het heen en weer".
Maar het was inderdaad hoognodig dat die luchtfilters een goede beurt gekregen hebben.
Dus bedankt voor alle goede tips.
All the best
Jos


Plaats reactie