Airco

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Airco

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb een vraagje aan de HH.vriestechneuten.
Op de zaak waar ik werk hebben we een kleine ruimte waar vier servers staan, die dag en nacht bijstaan.
Er staan twee van die kleine airco's, van die gevallen op wieltjes.
Gisterenmorgen constateerde ik dat een van deze dingen geen koude lucht meer blies.
Er bleek een blok massief ijs bovenin te zitten die alle ventilatie verhinderde.
Dat ding uitgezet en na een uur of drie kon ik het ijs na een flinke behandeling mijnerzijds met een schaar verwijderen.
Wat doe ik verkeerd?
Ze staan allebei 24 uur per dag full speed en met maximum capaciteit te draaien.
Het koelmechanisme werkt prima, anders was er geen ijs ontstaan, het wordt alleen verkeerd verdeeld.
Moeten ze op halve kracht draaien, op een zacht pitje?
Ik kan nu helaas niet experimenteren, vanwege de hoge temperatuur.
Bij voorbaad drank.
All the best
Jos

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog een paar details, ze staan op een vaste plaats met een afvoerslang naar buiten van de lucht en een waterslangetje om water af te voeren.
Ik zie echter nooit water uit dat slangetje komen.
Ik let nooit op die dingen, ging er vanuit dat ze braaf functioneerden.
Ze zijn gekocht in een inpakken en wegwezenwinkel en in de instructieboekjes wordt niet over ijsvorming geluld.
Maar als het te warm wordt in de serverruimte doet de backup het 's nachts niet en een van de backuptapes zat vast, zodat we destijds via HP een nieuwe backup unit moesten regelen.
All the best
Jos
K.Brouwer

KOUD!!!!

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jos,

Ben geen koelmachinist doch m'n hele leven zo'n beetje als "koeldekhengst" gevaren. Wellicht heb je hier wat aan.

Als de condensor van je aircounit gaat bevriezen wijst dat erop dat de compressor "teveel"levert en je condensor a.h.w. te koud wordt waardoor
hij gaat bevriezen. Je condensor kan ook te koud worden omdat b.v.de ventilator niet goed werkt waardoor er te weinig "warme lucht"langs de condensor gaat en dus niet voldoende "kou" weghaalt waardoor hij bevriest.

Waarom er een afvoerslang naar buiten loopt begrijp ik niet. Is het geen
aanvoerslang van verse lucht?

Normaal gesproken moet er continue lekwater uit je afvoerslang lopen als het spul gewoon draait. Als het bevriest heb je geen lekwater...dus foute boel.

Kijk ook eens naar de temperatuur van de aanvoerlucht.Als deze te koud wordt(b.v. 's nachts) gaat de zaak ook bevriezen omdat deze lucht niet meer in staat is om voldoende temperatuur van je condensor weg te halen waardoor hij gaat bevriezen terwijl je overdag geen last had(temp. was
toen hoger dus geen last).

Wellicht is het handig om je instelling wat te veranderen(hogere temp. instelling,dus niet op Max. kou instellen!) van de unit. Mocht niets helpen willicht is het mogenlijk om een
tijdschakalaar (huis- tuin- keukentype) er tussen te zetten en b.v. twee uur draaien en een uur stoppen (ontdooien,liefst de fan dan door laten draaien indien mogenlijk voor het snelle ontdooien).

Hopelijk heb je hier wat aan. Het komt er op neer dat hij a.h.w. op "te hard koelen staat" waardoor hij bevriest. De mogelijke oorzaken (en wellicht nog andere) heb ik genoemd.

Kortom,eens kijken hoe inventief de dekhengsten zijn om dit techneuten-
probleem op te lossen.....(Benieuwd of die hightree uit Halifax nog reageert....)

Succes en groeten van K.Brouwer.
K.Brouwer

Scharen!!!Uit den boze!!!

Bericht door K.Brouwer »

Hallo jos,

Was nog wat vergeten.

NOOIT met scherpe voorwerpen je condensor ijsvrij gaan zitten maken.
Die condensor is meestal van zeer dun meteriaal gemaakt(aluminium b.v.) en daar prik je zo doorheen dus een nieuwe airco kopen! Dus altijd
"natuurlijk" laten ontdooien! Ik weet het,duurt langer.Dit heeft bij ons a/b al menige koelunit van de koelkast gekost daar die slimmerikken ook
snel klaar met ontdooien wilde zijn en daar een mes voor gebruikte.

Zit er een luchtfiter voor die fan die eens schoongemaakt moet worden???
(Je moest eens weten hoe vaak dat over het hoofd wordt gezien.)

Zitten de lamellen van de condensor bij de ventilator niet dichtgeslibt met stof,dat wil ook wel eens gebeuren waardoor de capaciteit van de condensor enorm afneemt (kan z'n kou niet meer kwijt!).

Groeten,K.Brouwer.
K.Brouwer

snel ontdooien...

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jos,

Je ziet het,het houdt me bezig.....

Om toch snel te kunnen ontdooien kijk je vrouw lief aan en leen haar
haarföhn, zet hem op standje heet en blazen maar....Werkt perfect!

Mocht je die niet mogen lenen gebruik dan de blaaskant van je stofzuiger
en richt die op het ijs. is het ook zo verdwenen.

Maar laat alsjeblieft die bijlen,scharen en messen in de la liggen!
:lol:

Groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Beste heer Brouwer,
Bedankt voor de tips, ik ga er straks iets mee doen.
Het is ook een goed idee om met dit weer in de buurt van twee aircootjes te vertoeven. :lol:
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Beste heer Brouwer,
Op onderstaande link staat het apparaat.

http://www.sentjens.nl/airconditioning/holiday.htm

Er staan er twee, types 51AKB

Toen ik om 14.00 uur vertrok was het 31 graden in het serverhok.
De airco's staan dag en nacht te draaien, want de 4 servers staan ook constant te draaien. 's Nachts wordt een volledige back-up gemaakt.

Na het lezen van je tips denk ik dat ik er maandochtend eentje uit zal zetten, als het niet te warm is en de volgende dag de andere.
All the best
Jos
K.Brouwer

airco's

Bericht door K.Brouwer »

Hallo Jos,

Heb het instructieboekje doorgeworsteld en de volgende dingen vallen me op:

1) Je wordt geacht de warme lucht via de slang via op een kier staande ramen af te voeren. Dat lijkt mij nu niet zo snugger van ze omdat je op die manier voor Jan Joker staat te koelen met het raam op een kier.Maar
ja,dit heeft niets met jouw probleem te maken.

2) Instellen van de luchtrichting.

Dit kan je tussen de 10 en 60 graden instellen,lijkt mij het beste om die altijd op 60 graden te houden daar bij 10 graden zo te zien nogal wat luchtweerstand gaat optreden.

3) Stekker nooit gebruiken om hem aan/uit te zetten.

Dan zou ik er geen tijdschakelaar tussen zetten want die gebruik je dan a.h.w. om hem met de stekker aan/uit te zetten.

4) Stand ventileren.

Als je deze stand gebruikt is het ijs denk ik ook zo weg dus geen föhn of
stofzuiger meer nodig.

Als die twee airco's van hetzelfde type zijn en de een heeft last van ijsvorming en de ander niet (aangenomen dat ze op dezelfde stand staan)
voel dan eens of er bij de een net zoveel koude lucht uitkomt als bij de ander. Als er bij een minder sterke koude luchtstroom uitkomt dan zal dat degene zijn welke ijsvorming heeft.Dan weet ik haast wel zeker dat daar of vuile filters inzitten of dat er stof of een soort groen slijm tussen de lamellen van de condensor (ook wel verdamper geheten) zit. Kortom daar gaat het fout met de luchtstroom die de kou af moet voeren,werkt dat niet goed meer wordt het al kouder totdat je ijs krijgt.

Zie het als de omgekeerde werking van een autoradiator,die is gemaakt om warmte af te voeren,doet hij dat niet goed meer (doordat b.v. de lamellen vol met vuil en vliegjes gaat zitten) dan kan hij z'n warmte niet meer kwijt waardoor je een koker (bij airco ijs!) krijgt.

Storing......

Zoals in de meeste instructieboeken van tegenwoordig staat ook hier dat als de stekker in het stopcontact zit en hij doet het niet je dan maar de servicemonteur moet bellen......

Op zich nog niet zo'n slecht idee als je inderdaad zo'n monteur in dienst van die gasten te pakken kunt krijgen en hem het probleem voorlegt.Meestal hebben die al aan een half woord genoeg om het probleem te herkennen en vertellen je dan in drie woorden wat je moet doen om het op te lossen....Maar dat is nu juist de kunst om zo'n gast aan de telefoon te krijgen,meestal wordt je eerst met drie nitwits geconfronteerd voordat je de juiste goof te pakken hebt!

Succes,groeten,K.Brouwer.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Beste heer Brouwer,
Bedankt!
Hier kunnen we iets mee.
Zal dit ook doorsturen naar die overgehaalde walslurpen, die tegenwoordig mijn collega's zijn.
13 juli werk ik 25 jaar bij dit bedrijf, verder niet met name te noemen.
All the best
Jos
Kees Bloemkool

Bericht door Kees Bloemkool »

Hallo Manne,
Kees hept dit met belangstelling gevolgt en het valt Kees op dat er een ouwe ouwe die op koel en vries schepen gevare hept de oplosssinge voor Wipmaster Kome weet te vinde.
Geen vetputtenaar te bekenne.
Kees hept ook een pikheetje gevare manne, maar gelukkig nooit in die vetloods.
As me pilsie maar koud stond na me wacht was Kees al een tevrede mens.
De BALLLUUUHHHHHHHH


Plaats reactie