Opmerkelijke berichten

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
ronny

Bericht door ronny »

Menukaart voor blinden in 500 restaurants
In ruim 500 horecagelegenheden is het menu in braille te lezen. Sinds drie maanden verkoopt stichting Meerzicht menukaarten voor blinden en slechtzienden in restaurants.
Besteld
Inmiddels hebben HEMA, HapSnap, FEBO en McDonald's deze kaarten voor al hun restaurants besteld. Ook kleine ondernemers hebben de kaarten aangeschaft. De gegevens worden door de ANWB overgenomen, zodat mensen op de website kunnen zien of er een braille-menu aanwezig is.

Voorlezen
In Nederland hebben ruim 600.000 mensen moeite met het lezen van menukaarten. Blinden en slechtzienden nemen in een restaurant vaak een gerecht dat ze kennen, of ze laten de menukaart voorlezen.

Groeien
De stichting gaat in totaal ruim 12.000 restaurants de braille-menukaarten aanbieden. Daarom verwacht de stichting dat het aantal restaurants met een menukaart in braille nog zal groeien.

Jan Dikker

Bericht door Jan Dikker »

Zo juist op het nieuws van Omroep Zeeland.

De Zeeuwse Bibliobus is vanmiddag op zijn basis teruggekeerd in plaats van boeken uit te lenen. Het is namelijk een vaste regel dat wanneer de temperatuur de 28 graden overschrijdt de werkzaamheden door het personeel niet meer hoeven te worden uitgevoerd wegens de warmte. :oops:

Hadden de tropen en PG vaarders dat maar eerder geweten. Vooral die vetputters! Volgens mij waren de A.C. ruimten al 28 graden.
ronny

Bericht door ronny »

1 miljoen
Een automuseum in de Amerikaanse staat Illinois wil het wrak tentoonstellen, omdat het 50 jaar geleden is dat Dean verongelukte. Maar niemand weet waar het is. Het museum biedt een miljoen dollar voor de zwaarbeschadigde Porsche.

Porsche 550 Spyder
Het museum hoopt dat de huidige bezitter zich meldt en de wagen voor een miljoen dollar van de hand wil doen. Dean reed zich in 1955 op een Californische snelweg dood in een Porsche 550 Spyder. George Barris, die bevriend was met Dean en de Porsche voor hem had verfraaid, kocht het wrak.


Politie
Hij leende de wagen uit aan de politie, die het gebruikte als afschrikwekkend voorbeeld bij veiligheidsdemonstraties. Na afloop van zo'n demonstratie verdween de auto.
ronny

Bericht door ronny »

Te veel water in Belgisch bier
Een derde van het Belgische pils bevat te veel water. Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische consumentenbond.

Huismerken
Het gaat vooral om huismerken van supermarktketens, maar ook om bekende namen zoals Maes. De organisatie Test-Aankoop ging na hoeveel vaste grondstoffen zoals hop, granen en gist in de bieren zitten.

115 liter
Tien jaar geleden haalden alle merken de norm. Maar nu bevat één op de drie Belgische pilsjes in verhouding te veel water. Belgen drinken jaarlijks gemiddeld 115 liter bier. Zij staan daarmee in de Europese Unie op de vierde plaats.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Er is tegenwoordig een ouderenomroepzender op de tv.
Dit vind ik wel een leuk reactie.
Heb er zelf nog niet naar gekeken.
All the best
Jos

Ik ben in mei 50 geworden, en het begint me op te vallen dat hoe langer hoe meer omroepen, bedrijven en organisaties ons willen inpeperen dat we OUD aan het worden zijn ! Een krant hier in België had het onlangs over de 'jong-senioren', en dan bedoelden ze verdorie 45-plussers (geen typfoutje hoor!). En wat moet ik met 'speciale' bladen voor 50-plussers, met advertenties voor rollators en uitgekiende diëten.Ik herinner me mijn oma, gekleed in zwart en grijs, die een halve eeuw geleden (na de afwas) de hele dag in haar zeteltje zat om sokken te breien voor de kleinkinderen. Jaren later realiseerde ik me dat mijn oma in die tijd ook zo rond de 50-55 jaar was. Sorry hoor, maar er is toch iets veranderd, niet dan ? Ouderen (ik gruwel bijna van het woord) reizen de wereld rond, zitten op internet, zijn actieve gebruikers van netwerken van fietspaden en hebben meer bezigheid dan ooit tevoren. Als ik mijn ouders, die beiden 78 zijn, bel om iets te regelen, moeten ze er eerst hun agenda bij halen om te kijken of het wel past in hun weekschema. En nu zouden we dus weer op zondag thuis moeten blijven om naar een ouderenomroep te kijken ? Er zal wel weer een uitleg voor te geven zijn, maar ik vind het allemaal griezelig. Ik doe dus voorlopig NIET mee met dat soort dingen : ik probeer te wennen aan de 5 van mijn leeftijd, en nodig alle experts ter zake uit om me de eerstvolgende 20 jaar niet met dit soort ge'ouwe'hoer lastig te vallen. In juni ben ik weer gaan fietsen, en heb intussen ruim 800 km in de benen. Goed dat ik al die bejaarden, die ik onderweg tegenkom, niet hoef te eten te geven.
Walter, Hasselt (België) zo 4/9, 15:24
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

ik ben aan het wennen aan de 7 in mijn leeftijd,
maar ook ik doe er niet aan mee,
ik laat mij (voorlopig) niet in een hokje plaatsen
ik ben nog steeds vollop in de running (zo lang ik het kan volhouden)
daarna zie ik wel weer, niet dan?
met vriendelijke groeten, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
ronny

Bericht door ronny »

Wereldrecord 'onder de douche staan' gevestigd

Zes jonge Duitsers, tussen de 17 en 25 jaar oud, hebben het record 'onder de douche staan' gevestigd.
101 uur
De jongeren stonden ieder 101 uur onder het stromende water. Ieder uur mochten zij er tien minuten uit. De pauzes konden ook worden overgeslagen en zo opgespaard, om op een gegeven moment een langere pauze te kunnen nemen.

Slapen
De deelnemers smeerden zich in met melkvet om hun huid te beschermen. Ze mochten onder de douche ook slapen. Dat deden ze ook, soms wel tien uur achter elkaar. Toch zijn zij nu 'erg moe, maar lichamelijk fit', zegt een medewerker van het hotel waar het record werd gevestigd.
ronny

Bericht door ronny »

Verbod op ballet Assepoester in bordeel
De erfgenamen van de Russische componist Prokofjev verzetten zich tegen de uitvoering van het ballet Assepoester in een bordeel.
Prostitutie
De Letse Nationale Opera heeft daarom de uitvoeringen van het ballet opgeschort. In de choreografie speelt het beroemde sprookje zich af in het bordeel van de stiefmoeder van Assepoester, waarin haar stiefzussen als prostituees werken.

De Letse Nationale Opera vermeldde in het programma dat de voorstelling niet geschikt was voor jeugdige kijkers.

Romeo en Julia
Het ballet ging in mei in premiére, en is sindsdien nog twee keer uitgevoerd. Na de klachten van Prokofjevs nabestaanden heeft het Letse operagezelschap echter besloten het uit zijn najaarsprogrammering te schrappen. De erven Prokofjev hadden al eerder geprotesteerd tegen een versie van het ballet Romeo en Julia van dezelfde choreograaf, de Moldaviër Radu Pokletaru.
ronny

Bericht door ronny »

Slimme wasknijper voorspelt weer
Door veel mensen wordt de wasknijper al gezien als één van de beste uitvindingen ooit. Een Britse student doet er nog een schepje bovenop.
Knijper blokkeert
Hij heeft een wasknijper uitgevonden die het weer voorspelt. De wasknijper registreert veranderingen in luchtdruk en zendt elektrische signalen naar metalen strips op de knijper. Als het binnen een halfuur gaat regenen, blokkeert de knijper en kan de was niet worden ophangen.

Frustratie
De knijper kan helaas niet voorkomen dat al opgehangen was natregent. Gelukkig blokkeert de wasknijper dan niet, zodat de was nog wel gewoon naar binnen kan worden gehaald. De student kwam op het idee door eigen frustrerende ervaringen met natgeregend wasgoed.
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Ezel in tijgerurine op menu.

Shanghai.- De Chinese autoriteiten hebben de eigenaar van een restaurant in het noordoosten van China beboet omdat hij tijgervlees op de kaart had staan waar een luchtje aanzat.
Het vlees bleek namelijk niet van tijgers, maar van ezels, gemarineerd in tijgerurine.
Op de kaart stond naast gebraden tijgerbout voor omgerekend € 78, ook
likeur met tijgerbot, € 59 per fles.
Verder kon er rauw tijgervlees worden gekocht voor € 694 per kilo. (AP)

Gr. Arie.


Plaats reactie