Opmerkelijke berichten

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Patru (R.I.P)

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Patru (R.I.P) »

Theo Horsten schreef: We zaten met zijn allen in de messroom en hadden juist uitgerekend hoeveel ton dat nou werkelijk was als je op het eerste vakje van het schaakbord één bruine boon zou leggen, op het tweede vier, op het derde acht, op het vierde zestien en zo verder naar het vierenzestigste vakje. We deden dat met bruine bonen in plaats van de graankorreltjes uit het oorspronkelijke verhaal, omdat gemakkelijk af te tellen was hoeveel bruine bonen er in een kilo zaten. De uitkomst heb ik lang bewaard, maar die ben ik kwijtgeraakt.
Hallo Theo,
Je maakt er weer een mooi verhaal van. :)
Als oud-schaker heb ik alleen wel een kritisch nootje bij je bruine bonen verhaal. Als je op het tweede veld van het schaakbord al vier bonen legt (i.p.v. 2) krijg je op het eind echt een uitkomst die het dubbele is van die in de oorspronkelijke legende. Reken maar na. :lol:
Nalezen kan ook. Voor de liefhebber: een mooie versie staat achter deze link.
http://schoolschaaksite.nl/page.php?al= ... schaakspel
Groet, Paul G.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Schrijffoutje, Paul, dat kon je toch hoop ik wel nagaan. :-D
Het waren erg veel bruine bonen, dat is zeker. Wij moeten dus ook op dat getal 18 446 744 73 709 551 615 zijn gekomen. Het wordt me net iets te veel om nog een keer boenen - of iets anders - te gaan afwegen en tellen en dan uit te rekenen hoeveel ton dat was. Wie neemt die taak even op zich? :wink:
Voor ongelovigen verduidelijkte ik dat altijd door te zeggen dat je je auto heel goed kon verkopen door voor de eerste wielmoer 1 gulden te vragen, voor de tweede 2, voor de derde 4 en zo voort, tot 16 wielmoeren.
Trouwens: die 18 446 744 73 709 551 615 is dat alleen wat er op vak 64 ligt, of is dat het totaal? Want dat hadden we dus opgeteld. Die ene op het eerste, plus die twee op het tweede en die vier op het vierde en zo maar door, alles bij elkaar. Dat is me toch een partij bruine bonen... Als je dat herleidt tot "Ieder boontje geeft een toontje, zei Katz en liet er eentje waaien" (Erich Maria Remarque),heb je een aardig blaasorkest.

Wat ik nog niet vermeldde, was dat de dames na enige tijd vroegen wat die schaaltjes met bruine bonen op tafel deden en dat iemand toen zei dat we graag een knabbeltje hadden bij een potje bier en bij gebrek aan pinda's bruine bonen aten en dat dat best lekker was. Dat probeerde die dikke kokkin toen ook even, waarna ze al snel begreep dat ze in de maling genomen werd. Ach, je moest toch wát op een winterse avond in het hoge noorden, op 65° 55' Noord, slechts 35 mijl van de poolcirkel, in een haven bij een dorp dat nu 1000 inwoners heeft, toen waarschijnlijk nog minder. Het is de noordelijkste haven van de Baltic.
Patru (R.I.P)

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Patru (R.I.P) »

Theo,
Nnatuurlijk dacht ik aan een schrijffoutje. Ik kon wel nagaan dat jullie bijna 18,5 triljoen bonen geteld hebben en géén bijna 37 triljoen. :lol:
Want volgens de rekenmeesters is die bijna 18,5 triljoen het totaal op het bord aan bonen (2 tot de 64e macht -1). Op veld 64 ligt dan dus zo'n beetje de helft daarvan. :!:
Groet, Paul G.

P.S. Beetje vreemd dat Klaas geen maatje had die zich aanbood om de dames terug te begeleiden, of moest die soms een valreepwachtje lopen?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Valreepwachtje op een kont-en-kontboot in de meest noordelijke haven van de Botnische Golf bij een dorp met nog geen 1000 zielen... We kenden het woord niet eens. :-D
Nee, dit waren andere tijden. Deze dames kwamen gewoon even buurten, kregen eerst een bakje koffie en daarna een potje bier en een borreltje. Die dikke dame, althans. De stewardess dronk meen ik alleen een flesje prik. Ik zie het hele toneel in die kleine, maar knusse messroom van de Scheldeborg nog voor me en als Gerard er inderdaad bij was, zal die het ook nog wel weten. Toen het tijd werd om terug naar boord te gaan en wij naar de kooi, want morgenochtend weer vroeg op en met je kouwe klauwen houten luiken opengooien, liep Klaas alleen even mee om de dames over het potdeksel en op de kaai te helpen - een gangway hadden we niet - en daarna over de toch al wat gladde kaai naar hun eigen schip en daar de gangway op. Gewoon zoals het een heer betaamt en Klaas was een heer. Zo zat dat dus. Maar ja, Klaas is waarschijnlijk met zijn neus vlak achter die dikke kont de gangway opgeklauterd waardoor de geest over hem kwam.

Nu ik toch bezig ben over Klaas Verwey...
In de zestiger jaren werden bij Wagenborg zeer strikte regels gehanteerd voor wat betreft vrouwen aan boord. Vreemd vrouwvolk aan boord brengen was niet toegestaan en de kapitein werd geacht daar op toe te zien. Regels zijn regels en het is de baas zijn schip, dus hou je je aan die regels. Je vertelt dat de bemanning en maakt duidelijk dat ook jij die regels strikt zult handhaven, maakt niet uit of je het er nu wel of niet mee eens bent. Dat gaf eigenlijk nooit problemen, zeker niet op diezelfde Scheldeborg.
We liggen op een mooie zomeravond in die grote houtlaadhaven vlakbij Helsinki waarvan me de naam nu even niet te binnen wil schieten. Het was die plaats waar in die jaren die onverlaat van de Finse inspectie rondliep, de man die altijd wel iets vond om een ieders laadgerei af te keuren waarna je een dag stil lag om alles te overhalen en te laten testen en keuren bij een door hem aangewezen bedrijf. Daar was het dus.

Het was een prachtige avond en ik sta even aan dek met een bakkie koffie, geloof ik. Het was al heel laat, misschien al nacht, maar het werd niet donker. Naast het schip staan grote stapels gezaagd hout, afgedekt met groene kleden. Op zeker moment hoor ik iets en opeens zie ik onder een van de groene kleden nog net een gele klomp uitsteken. Nu droeg alleen Klaas Verwey gele klompen aan boord en ik roep: "Ben jij dat, Klaas?"
"Ja, kap'tein!" roept de onmiskenbare stem van Klaas terug.
"Wat doe je daar, man?"
"Ik leg te neuken, kap'tein!"
Kijk, dat zijn leuke dingen voor de mensen. Dat geeft een goed gevoel als je merkt dat men zich keurig aan de regels houdt en geen vreemd vrouwvolk aan boord haalt maar ermee op een mooie zomeravond onder een groen dekkleed kruipt. :roll:
Maar ja, wat roep je in zo'n geval terug? "Neuk ze"? Of: "Voorzichtig, hoor, doe je knieën geen pijn!"?
Ik geloof dat ik met stomheid geslagen was en dat mijn bek alleen maar openviel.

Dat waren toch wel opmerkelijke gebeurtenissen dus ook opmerkelijke berichten.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door gerard tenerife »

die dame daar in Töre,
Ik kan me de naam van het plaatsje niet meer herinneren, maar de rest klopt wel, is dat Tore op een eilandje en was het een koninkle hout zagerij, er staat me zo iets van bij. Ik ben blij dat Klaas nog onder ons is, hij heeft het verdient zoals Martin al zegt, Jij hebt toch niet met hem gevaren Martin?
En breek me de bek niet open over kauwe klauwen, waarom denk je dat ik op Tenerife woon :lol:
"Ik leg te neuken, kap'tein!"
en dat was Klaas ten voeten uit :lol:
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door jdbvos »

"Wat doe je daar, man?"
"Ik leg te neuken, kap'tein!"
Schitterend!! :lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door dita »

Dat heb je goed gezien Gerard.
Met Klaas heb ik gevaren op de Prinsenborg.
Ik weet me nog precies te herinneren toen hij de eerste keer aan boord kwam.. op de zoutkade in Delfzijl. We waren aan het dichtleggen en begonnen net die kleden over de luiken te trekken toen er een verschrikkelijk groot persoon in zijn beste kloffie nog, zijn zeezak aan dek zette en meteen zonder ook maar een woord te zeggen aan die kleden begon te scheuren. Of hij er met het bomen zakken er nog bij was weet ik niet meer,
Afin later bleek hij dus Klaas te heten.
De laatste keer dat ik hem ontmoette was hier in Hamina. Ik denk dat het in de jaren 80 geweest is toen Wagenborg ineens buitenlands personeel aannam en de mannen oa Klaas dus ook de zak gaven.
Die keer dat ik hem sprak was hij als passagier op zijn eigen schip mee omdat hij met verlof ging naar de vrouw in Pori. In Hamina kreeg hij dus die brief dat Klaas overbodig was en dat mij in tranen vertelde. Dus zo zonder pardon na ik weet niet hoeveel dienstjaren er uit werd gezet.
Later heb ik gehoord dat Wagenborg toch bijdraaide en Klaas weer aangenomen werd.
Achteraf denk ik dat Klaas in zijn eigen verlofdagen als passagier meemoest. Goedkoop voor de rederij waar ze toen nog nooit van een vliegtuig gehoord hadden.
Wel ik heb een collega die ook in Pori woont en zal hem eens vragen, met de kerstmis sturen we elkaar altijd een kaartje, of Klaas daar nog zit.

Die plaats in het noorden is waarschijnlijk Karlsborg bij Kalix als het in Zweden is. In Finland zou het Röyttä kunnen zijn bij Tornio. Dus daar waar degrens nu overbevolkt is met Irakezen die Finland inwillen. Vraag me alleen maar af: waarom juist die Irakezen.

Salud y Pesetas y Amor (nou ik het over Klaas heb)
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Die plaats in het noorden is waarschijnlijk Karlsborg bij Kalix als het in Zweden is.
Nee, die plaats is gewoon Töre, hoor. Officieel de meest noordelijks voor zeeschepen bereikbare haven in de Botnische Golf. Op 65°55′N 22°39′E. Klik HIER. Kalix ligt net even zuidelijker, op 65° 51′ NB, 23° 10′ OL.
      • Afbeelding
Wij moesten daar cellulose laden.
In de nieuwste DETAILS, het personeelsblad van Royal Wagenborg, worden twee pagina's aan Klaas Verwey geweid, een stuk van Ben Kok, eigenaar van het m.s. Jan van Gent. Daar staat ook een foto bij die ik heb gescand. Die foto is genomen door Bernhard Huizinga, kapitein bij Wagenborg en ook alweer een jongen die ik aan boord kreeg toen hij voor het eerst naar zee ging, zo van de Oranje-Nassau. Dat was op het Potje van mijn Tante waar ik toen stuurman was, net voordat ik mijn geluk op de Grote Vaart ging beproeven. Mijn god, wat worden we toch oud, mensen... :shock:

Links Klaas in 1962 op de Scheldeborg. Foto werd gepubliceerd in Buitengaats bij een artikel over de kustvaart van mijn hand. Rechts de foto die Bernhard Huizinga van hem nam. Die vogel op zijn hoofd is de parkiet van kok Henk Visser.
      • Afbeelding---Afbeelding
Ik heb nog een opmerkelijk verhaal over Klaas, maar de hond begint te klagen over catering, dus die moet ik eerst verzorgen.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door dita »

Töre is het dus in Sverige. Nog nooit eerder van gehoord.
Een mens is nooit te oud om te leren, zeggen ze wel eens.
En nu vergeet ik het ook nooit meer.
In Karlsborg dat was bij Spliethoff heb ik wel eens cellulose geladen en in Röyttä, dat was dus in de Wagenborg tijd plankjes hout.
In Röyttä ben ik nog wel eens in de vacantie geweest. Van een haven kan je niet meer spreken.
Wel ligt er een hele grote camping vlak bij daar wat eens die laadsteiger stond. Nu half weggerot.
Maar kom moet even naar buiten want het noorderlicht staat aan de hemel te draaien.
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door rspeur »

Ik logeer bij dochterlief en haar man ("het neefje van Henk van Hanegem") die kort heeft gevaren, laat hem de foto van Klaas met vogel zien. Hij houdt vogels. Vandaar. Eerste reactie: Mijn boots! Prachtvent!
Rene
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie