Opmerkelijke berichten

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, dat weet ik natuurlijk wel; we krijgen allemaal zo nu en dan mails van oplichters en dat zie je dan onmiddellijk. Daar hoef je geen enkel woord aan vuil te maken of ergens te melden.

Waar het me hier om gaat, is het feit dat je gmailadres op deze manier misbruikt kan worden zonder dat daar in de bron en eigenschappen ook maar iets van te zien is. Dat wil zeggen: ik kan niets bijzonders vinden. Als ik een bericht van dezelfde afzender - de echte dus - dat ik heb bewaard, ernaast leg, dan zijn de paden en de bron exact hetzelfde. En dan bedoel ik: als je bij een ontvangen bericht via "Bestand" de "Eigenschappen" bekijkt en dan vooral via het tabblad "Details" de "Bron van bericht", kom je bij al die oplichtersmails dan de meest vreemde paden en servers tegen, meestal uit verre, vreemde landen. Hier niet. Het is dus werkelijk afkomstig van zijn gemailaccount. Die is gehackt. Ik vind dat zorgelijk en vraag me af of Google daar iets tegen kan doen.
Anne schreef:Ik zie namelijk dat jij de mail hebt beantwoord via je Griekse buren.
Nee, ik heb die mail niet beantwoord, ik kijk wel uit. Ik heb via de buren alleen een PB aan de betrokkene gestuurd en gevraagd om even te bevestigen dat het niet van hem afkomstig is.

Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Drentenier »

Een paar jaar geleden is het mij ook overkomen dat mijn hele adressenbestand gehackt was. Alle geadresseerden kregen toen mail van 'mij' over een bepaald soort whiskey die zo lekker smaakte. Waarop ik dus allemaal mailtjes terug kreeg over het hoe en waarom. Dat heeft gelukkig geen nare gevolgen gehad. Het lijkt erop dat betrokkene nu hetzelfde is overkomen.
Maar wees in ieder geval zeer alert, klik nooit op ingesloten links en check, als je twijfelt, even op Google met een aantal steekwoorden (zie hierboven). Het is uiteraard al vaak genoeg gezegd, iedereen weet het maar soms gaat het helaas toch mis.
Groet,
Hans
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Cor Leliard »

Ook hier dat bericht ontvangen.
Maar ik heb altijd geleerd, geld en je vrouw moet je nooit uitlenen.
Geintje, maar ik vond het raar, denk niet dat het kombuislid hier achter stond en heb het al verwijdert.
gr uit een zonnig Breda
Il parle Il a parle
Jos Komen (R.I.P)

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het is mij ook eens overkomen.
HIER is alles daarover te lezen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ook hier eenzelfde bericht.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Bob R.I.P. »

Het eerste adres in mijn adressenbestand is !!!listenbedrog@geennet.nl
Bij een verzending van mails naar alle geadresseerden loopt het meteen vast.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Drentenier »

Heb je daar ervaring mee, Bob? Of is dit een 'broodje aap' verhaal.
Stuur maar eens een bericht naar dit adres én naar jezelf. Van het eerst krijg je bericht van de Postmaster dat het niet afgeleverd kan worden (foutief emailadres) maar op je eigen adres komt het wél aan.
Ook op Google is dit adres niet terug te vinden als advies om alles te blokkeren in geval van een hack.
Als het wél werkt, helemaal prima, maar als het niet werkt hou je jezelf voor de gek.
Groet,
Hans
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik kreeg deze tip van een computerfreak. Ik heb er geen ervaring mee, want bij mijn weten is mijn adressenbestand nog niet gekraakt of gejat of wat dan ook. Ik hoop dat het zo blijft.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door gerard tenerife »

Er word veel gehakt via smart phones/ipads/Ipods enz. als je gebruik maakt van WiFi in Hotels/Bars enz.

dat schijnt dus erg gemakkelijk te zijn.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: opmerkelijke berichten

Bericht door Evert Sikkema »

Beste mensen,

Gistermorgen kwart voor acht werd ik gebeld met de vraag of ik in Newcastle was en 1600 euro nodig had.
Ik stond me net te scheren, maar niet in Newcastle, maar gewoon thuis.
Zo kwam het balletje aan het rollen. Later zag ik dat onze buurvrouw al om kwart over zeven (vlak voordat ze naar haar werk gaat) een e-mailtje had gestuurd (naar een tweede e-mail adres) dat ons e-mail adres vermoedelijk gehackt was.
Zo is dat de hele dag door gegaan met telefoontjes, via Skype, via een tweede e-mail adres enz.
Met behulp van onze zoon hadden we de boel rond kwart over twaalf vannacht weer min of meer op de rails, hoewel de computer toen nog een programma moest installeren dat al met al ruim een uur duurde.
Maar zoals je ziet gaat het nu weer, al moeten allerlei instellingen en dergelijke nog wat aangepast worden.
Ik hoop niet dat iemand van jullie op het bericht gereageerd heeft, door geld over te maken.
Ik heb ook nog contact opgenomen met de politie, maar die kan niks met zulk soort zaken werd mij gezegd.

groeten
Evert Sikkema


Plaats reactie