Enkhuizer Almanak

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Enkhuizer Almanak

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Afbeelding

van onze verslaggever paul gutter
ENKHUIZEN-,,Zo, ik weet net weer een beetje hoe ik heet'', verzucht Fransje Jongert in haar kantoor aan de Breedstraat. Ze heeft zojuist de vrachtwagens uitgezwaaid die ervoor moeten zorgen dat morgen in boekhandels door het hele land de nieuwe Enkhuizer Almanak voor het grijpen ligt.

Maar liefst 200.000 exemplaren telt de jaarlijkse oplage van de oudste nog verschijnende almanak ter wereld. ,,Daarvan is nu dus zo'n driekwart de deur uit naar de boekwinkels'', vertelt Jongert. ,,Maar dan krijgen we straks de nasleep nog. De kerstpakketten, de eindejaarsgroeten, de relatiegeschenken.'' Die zaken regelt ze allemaal zelf en dat geldt ook voor de bezorging bij klanten in de buurt, zoals de VVV en het Zuiderzeemuseum.

Vooral in kerstpakketten is de almanak volgens Jongert nog steeds een 'heel gewild dingetje'. ,,Er zit altijd wel iets van non-food in die pakketten en dan is zo'n almanak natuurlijk hartstikke leuk. Het grappige is ook dat ik een aantal jaren geleden van bedrijven en instellingen nog wel eens te horen kreeg: 'Die almanak is veel te Hollands. Er werken bij ons ook veel mensen uit het buitenland en die begrijpen daar niets van'. Terwijl er nu juist gezegd wordt: 'Zo'n Enkhuizer Almanak in het kerstpakket, dat is goed voor de inburgering'. Dat is nogal een verschil'', lacht ze.

Hoewel ze consequent praat over 'wij' als ze het heeft over de Enkhuizer Almanak en het gelijknamige museum aan de Havenweg, is de almanak in feite al bijna 25 jaar een one-woman-show van Fransje Jongert. ,,Het bedenken, schrijven, redigeren, actualiseren, vormgeven, het onderhouden van de contacten en ga zo maar door, dat doe ik allemaal alleen. En daarnaast heb ik dan nog het museum. Maar ik vind het zo vervelend om het de hele tijd over 'ik' te hebben, dus daarom zeg ik meestal maar 'wij'.''

Dat is trouwens wel eens verwarrend voor de buitenwacht. ,,Aangezien ik ook de 'lezersservice' ben, krijg ik dus ook de telefoontjes van lezers en lezeressen. Soms al om half acht 's ochtends. Die mensen hadden dan een computer verwacht en krijgen in plaats daarvan mij aan de lijn. Die moet ik dan uitleggen dat ze met een écht mens te maken hebben'', lacht ze.

Net als de voorgaande 410 jaargangen staat ook de 411e Enkhuizer Almanak weer bol van nuttige en leuke wetenswaardigheden. Naast de vertrouwde maar ieder jaar opnieuw geactualiseerde informatie over feestdagen, vakanties, vee- en andere markten, getijden en het weer, bevat de almanak ook ieder jaar weer nieuwe onderdelen.

Zo is er in de Enkhuizer Almanak 2006 een compleet hoofdstuk ingeruimd voor het eiland Vlieland. ,,Dat kwam zo, iemand vroeg mij of ik de sage van Wanda, koningin van Vlieland kende. Nee dus. En toen dacht ik: als ik die sage niet ken, zijn er vast nog veel meer mensen die daar nog nooit van gehoord hebben. Dan ga ik daar dus over schrijven.''

Persiflage
Een andere leuke passage in de almanak vormen 'De richtlijnen voor de viering van hoogtijdagen deel 1 - Sinterklaas'. ,,Eigenlijk is dat een persiflage. Kinderen van gescheiden ouders vieren tegenwoordig soms wel vier of vijf keer pakjesavond. Eerst bij de vader, dan bij de moeder, dan bij die opa en oma, dan nog op school. Dan denk ik: loop toch niet zo met die kinderen te sleuren. Daarom heb ik een luchtig stukje geschreven over hoe het sinterklaasfeest fatsoenlijk gevierd dient te worden. Misschien komt er ook nog wel eens een deel 2 over Pasen of kerst.''

De inkt van de Enkhuizer Almanak 2006 is nauwelijks droog, maar ondertussen is Jongert alweer druk bezig met de voorbereidingen voor Enkhuizen 650 jaar. ,,Er verschijnt een speciale editie van de Enkhuizer Almanak waar ik inhoudelijk niets mee te maken heb, maar die ik verder wel verzorg. En in het museum komt een speciale tentoonstelling rondom Enkhuizen en de haringvangst.''

dinsdag 18 oktober 2005
NH-dagblad



Plaats reactie