Scherpschutter

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bert,
dacht je nou echt je met zo'n kachelpijp een tank kon uitschakelen?
Dan moest je wel heel dicht in de buurt van een centurion zitten en DAAR kreeg je de kans niet voor.
Wij Cavaleristen waren niet gek, voordat we vijandelijk gebied binnen gingen waren ons reeds verkenners en infanterie vooraf gegaan.
We hadden toen die Franse AMX-tanks, dat waren verkenningstanks, zo'n pistool op rolschaatsen.
En achter ons de artillerie.
In die centurion hadden we ook nog een electrische waterkoker.
Op een scheepvaartsite een stukje militaire geschiedenis...
All the best
Jos

Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Ho Ho Jos,

nou moet ik mede-infanterist toch Bert even terzijde staan.

Als voorbeeld de laatste oefening met de AMX pri van het 47 Painfbat in Duitsland: ons compietje had een eskadron volgens eensluidend oordeel van de scheidsrechters compleet uitgeschakeld toen ze aan het uitrusten waren voor de grote finale van de oefening. Maar omdat daar zoveel top-brass voor uitgenodigd was mochten ze toch op pad. Ik bedoel maar.
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Die AMX pri (pantser rups infanterie) had een hete luchtverwarming, met de schakelaar/thermostaat bij de plaats van de commandant. Op een dag zette ik dat ding aan "MARCHE" toen we opeens midden tussen de brandende benzine zaten. We zaten met 10 man in zo'n doosje en ik heb ze nog nooit zo snel er uit zien gaan. Had nog wel die verwarming uit gezet: "ARRETE"

Afbeelding

Schreef ik hierboven 10 man, het zijn er 11 in totaal, de chauffeur had z'n eigen hokje naast de motor. Belangrijkste uitrustingsstuk was de ritselkist met gascomfoortje en blikken soep, nassi and what have you. Apfelkorn kregen we verbazend vaak van de boeren waar we in de omgeving lagen, en die dan ook vrolijk een glaasje meedronken.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leo, die scheidsrechters waren nog erger dan de voetbalscheidsrechters.
Zandhazen het gevoel geven dat ze de slag gewonnen hadden: Goed voor het moreel.
Die AMXies waren inderdaad een ramp.
Heb er heel wat op sleeptouw moeten nemen of uit een greppel trekken.
Als ze dwarsuitschoten met dat grote kanon donderden ze al bijna om, hetgeen regelmatig gebeurde als ze een beetje scheef op een helling stonden.
All the best
Jos
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Ik herinner mij een oefening infra-rood rijden, met alleen de chauffeur, Ben, en mijzelf aan boord.
Ben had een infra-rood periscoop waarmee hij dus helemaal niks kon zien, met het ir zoeklicht van de .50 en een ir kijker kon ik nog wel wat ontwaren. Mooi rustig achter elkaar een ritje maken over de heide, en ik hoor mezelf nog tegen Ben zeggen dat de bak voor ons een beetje aan het rollen was. Toen wij op die plek reden werd het rollen bijna omslaan, maar we kwamen met een klein beetje slagzij ongedeerd tot rust.

Allebei de tracks eraf gereden !

Na kort overleg bleven Ben en ik de AMX bewaken, maar goed dat we de ritselkist in de bak hadden laten staan. De volgende dag kwam rond koffie tijd de bergingstank aanhobbelen en werden we weer netjes op de tracks gezet.
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Wat een schiettent allemaal kan losmaken !

Zat een beetje op internet te neuzen, laat ik daar nou een foto van m'n werkplaatswagen tegenkomen ! De mannen ken ik niet, die waren van een andere lichting.

Afbeelding
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

De binnenkant van de werkplaats met de KL-TPS-4742 (weet ik nog uit m'n hoofd), een radartje wat in Nederland door de cavalerie verkenners werd gebruikt, hier mochten de infanteristen er mee spelen:

Afbeelding



Hier ben ik een beetje aan het hobbie-en voor de 'piratenzender' Radio Dutchbatt, een FM zender die gerund werd voor en door de soldaten met muziek en slappe klets:

Afbeelding

In het foto album had ik er bij geschreven: "De airco werkt, buiten 38 graden, binnen 17." Kan me nou niet voorstellen dat ik die temperatuur had ingesteld, maar toen had ik ook nog haar dus je weet het niet...


Plaats reactie