Scherpschutter

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Scherpschutter

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zojuist even naar Santpoort gefietst, was erg stil.
Maar de echte Die-Hards liggen nu te pitten, want vanavond gebeurt het.
Ik kon niet nalaten even langs de schiettent te gaan om de tigste schietfoto te schieten.
Drie schoten kostte drie euro.
Ik zeg tegen die vogel, ik heb aan één schot genoeg.
Maar zo werkt dat niet.
Dus Akkie mocht de andere twee schoten schieten, helaas zonder resultaat.
Helaas staat de camera een beetje scheef, er staat een Braziliaan naast me en die staat er perfect op.
Dat schieten verleer je nooit.
Eigenlijk gewoon een kwestie van een vaste hand, een scherp gezichtsvermogen en de adem inhouden als je schiet.
(Het is moeilijk bescheiden te blijven).
Over scherpschieten gesproken,
Ik was in 1968 tankcommandant van een centuriontank in Hohne, Duitsland.
We gingen 's nachts met infra-rood schieten samen met Duitsers die met Kanonenjagdpantzers of zoiets meededen.
Toen ik mijn tank in de juiste positie had staan heb ik toen het nog licht was de coördinaten van de doelen ( drie ouwe tanks) precies uitgemeten.
Lengte en hoogte.
Toen het donker was begon het feest.
Er was een hele zware delegatie met generaals etc aanwezig.
Met die infrarood camera zag je geen moer, alleen maar een groen scherm.
Iedereen schoot dus mis.
Totdat Charly Bravo-3 begon te schieten.
Ik stelde de loop van het kanon gewoon in op de hoogte en azimuth die ik al wist.
Alle drie raak!
Ik werd door eenieder de hemel ingeprezen, en vertelde al die generaals dat het een kwestie van Feeling is.
Maar onderstaande foto is WEL echt!
All the best
Jos
SMYRIL klein.jpg
SMYRIL klein.jpg (2.16 KiB) 1875 keer bekeken

mink

schiettent

Bericht door mink »

jos mooi ,als je zelf niet kietelt ,n ander doet het niet en tegen die brasiliaan gezegt moetjo frio of zo iets .
h.g.mink
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Bericht door janvanduin »

Je werd zeker geinspireerd door dat lekkere ding met die zonnebril die achter je staat Jos :lol:
grts jan.
Leo Starrenburg

Bericht door Leo Starrenburg »

Jos,

heb je bij die schiettent ook eerst ingeschoten met een .50 ?
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leo, leuk dat je daar over begint.
Inschieten.
We begonnen altijd met brisantgranaten in te schieten.
Was de eerste keer nooit raak.
Als je te hoog schoot was mijn commando: laag 200
En natuurlijk weer te laag.
En dan Hoog 100
En dan pas ging er een echte pantsergranaat de loop uit.
Was het bijna vergeten.
Maar met die brisantgranaten kon je veel vijandelijke infanteristen uitschakelen.
Ik zat in 1968 in Hohne, toen kwamen de russen met tanks Praag binnen.
Dus we waren echt paraat.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Leo, je roept weer allerlei herinneringen bij me op.
Ik had een ouwe versie van de centuriontank, maar er waren er ook die met een punt 50 konden inschieten.
Hadden ook een nieuwere loop.
Als tankcommandant was ik ouwe, net zoals aan boord.
Vanwege mijn ervaring kreeg ik de moeilijks behandelbare huzaren aan boord.
Een Drentse onderwijzer , die ontzettend links georiënteerd was, een Grunniger, die ook niet echt gelukkig was met het feit dat hij als dienstplichtig huzaar toen door het leven moest gaan en een Limburger die echt overal schijt aan had.
Daar moesten we de oorlog mee winnen.
Toen we die internationale schietwedstrijd wonnen waren die gasten zo trots als een hond met zeven lullen.
Ik zal het nu maar niet hebben over de motor, want ik was als tankcommandant tevens HWTK!
We hadden ook nog een hulpmotor aan boord en de koepel werd door een gyro bediend als je dat kreng bijzette.
All the best
Jos
Ja zo komen op je ouwe dag de herinneringen weer bovendrijven.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Tankcommandant/hwtk

Afbeelding
mink

geheugen of vorm van alsheimer

Bericht door mink »

hallo jos ,ja je heb gelijk als je aan iets wordt herrinert of je hoort of ziet iets dan wordt er direkt ergens in je herinnering een film gestart met je leven er op,en denk je ja verekt dat is waar heb ik ook meegemaakt.
net zo als :ik lach om niet te huilen,had ik ergens gelezen wist niet waar of waneer.
wat schets mijn verbazing in een van die vele dozen op zolder haal ik een boek van Lex Kroon rotterdamer en ex taxichauffeur op 29-11-84 gekregen van vrouw en kinderen voor het behalen van middenstand en taxi ondernemers papieren.
ja dat waren nog eens tijden.
h.g.mink
Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Ouwe Stomp

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik heb het genoegen gesmaakt om 21 maanden 's lands krijgsrok te dragen.
Oftewel 21 maanden met mijn kloten in militaire dienst.
Met een zwarte baret!
Ik had toen waarschijnlijk een ernstige storing ergens in mijn bovenkamer, maar het is gelukkig toch weer goed gekomen, want anders zat ik hier niet.
Ik werd eerst gekeurd door een doorsnee keuringsarts.
Later moest ik nog eens extra gekeurd worden en daar hadden ze een week voor nodig.
In een soort BIO vacantieoord werden we afgeknepen en heb heel wat sessies moeten ondergaan met psychologen en andere aanverwante minkukels.
Je hebt dus gevaren? Op wat voor schepen?
Op tankers?
Hoeveel tanks waren er op die tankers?
33
en centertank 11 was de sludgetank.
Wat is dat nou weer??
Ik kwam dus bij de cavalerie terecht in januari 1967 in Amersfoort.
Lag in een kamer met allerlei figuren met een dubbele naam.
Die gasten waren op hun naam geselecteerd en ik als eenvoudige boerenlul op de resultaten van al die keuringen.
In Duitsland was ik de kamergenoot van Jan Gualtherie van Weezel.
Een jaar lang.
Zijn ouweheer was de oprichter van de commando's en hij kwam een keer met zijn citroen CX extra special zijn zoon bezoeken.
Toen die ouwe in zijn kooi lag vroeg Jan aan mij: Zullen we even naar Celle scheuren met die citroen?
Zo gezegd zo gedaan.
's ochtends vroeg op de terugweg heb ik echt alleen maar met mijn handen voor mijn ogen gezeten.
Maar al deze ervaringen als dienstplichtig wachtmeester der huzaren zal ik ooit eens in een boek samenvatten.
All the best
Jos
Bert (R.I.P.)

Bericht door Bert (R.I.P.) »

Laat ik nou in 1961 (lichting 61-5) een opleiding hebben gekregen om je in die CENTURION TANK zo snel mogelijk om te leggen Jos.

Omdat het zo gruwelijk was staat het me nog goed bij,moest om te beginnen je zo dicht mogelik bij mijn zelf gegraven schuttersputje laten komen,mocht namelijk niet mis schieten omdat ik dan mijn positie had verraden en jij dan een rondje met je tank op mijn schuttersputje zou maken !

Schieten deed ik op je flanken (rupswielen) daar was je het kwetsbaars stond je stil maakte ik de zaak of door nog een granaatje op de koepel af te schieten, ze gingen door 30 cm staal.

Ook een goede methode was een "MOLOTOV COKTAIL" naar binnen te werpen, maar dan moest ik mijn putje verlaten , je stierf dan een afschuwelijke dood in je koepeltje.

Deze dingen werden geoefend op de Luneburger heide of in Havelte ,schoten dan op een zeildoek tussen twee palen .Ook stond er een oude Centurion om de COKTAILJES naar binnen te werpen,bij het schieten gebeurde het een keer dat een Drentse keuterboer zo het schootsveld in reed met zijn trekkertje had de borden niet gezien.

Op de foto ben ik in actie, naast me mijn helper die de granaten sjouwde ik alleen de PIJP was van alluminium lekker licht.


Gr Bert (gewezen bazooka schutter)

Afbeelding


Plaats reactie