Mesothelioom

We zijn geen 18 meer, dus af en toe moeten we even in dok.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Mesothelioom

Bericht door jdbvos »

Ook vanuit Groningen van harte gecondoleerd, en veel sterkte toegewenst voor de achterblijvers.

Het forum nog eens terugbladerend, zie ik dat het toch nog heel snel is gegaan


Elke oud-MKwerker is een potentiele lijder; we vonden de glinstering in het zonlicht dat door de skylight kwam zelfs mooi ! Wisten wij veel.....
....en toch kan ik, als leerling-wtk, nog een gesprekje herinneren met een 2e wtk: "....je moet toch uitkijken met klingeriet en andere asbesthoudend spul, en het niet breken of scheuren zoals jij doet. Je schijnt er ziek van te kunnen worden, maar dat wordt door de kompenie onder de pet gehouden zolang er nog niks anders voor is uitgevonden....." (SIC) (Zonnekerk begin jaren '70)

Ik ben de man's naam allang kwijt, maar die woorden zijn heel goed ingeprent, en ook vaak herhaald aan anderen. Ook mbt de Vecom-produkten als B24, B85, waar we letterlijk met blote handjes in werkten.

Ook mensen die in de glasvezelindustrie hebben gewerkt, schijnen gevaar te lopen. Maar dat is pas sinds kort bekend. De gevaren van asbest schijnen al vanaf eind jaren '50 bekend te zijn.
Nu moet je van de werkgevers zelfs -bij wijze van spreken- een "hamercertificaat" halen dmv studie, om een paaltje in de grond te mogen slaan. Allemaal onder het mom van veiligheid, wat in werkelijkheid alleen maar "uitsluiting van aansprakelijkheid" betekent. Stel je voor dat je een werkgever aansprakelijk zou kunnen stellen voor hun winstbejag ten koste van mensenlevens.
Ja, ze hebben echt geleerd van het asbestverhaal.
En mensen, zoals Johan, zijn het offer. Alleen mensen die ermee worden geconfronteerd, noemen het een slachtoffer.....

Of je nu mensen hebt geofferd voor je bedrijf, of een ander bedrijf voor 250miljoen oplicht, je koopt je verantwoordelijkheid af bij de staat. Je vecht elke claim goed aan, en de eiser moet -óf financieel afhaken met procederen, -óf is reeds overleden; de staat int een boete, en klaar is JanPeter
Die 75miljoen schikking in dat 2e voorbeeld (zeer actueel), is alleen maar in ruil voor een voowaardelijke straf. En de winst is 175miljoen.
Tja, in het studentendispuut zij de "netwerken" al gelegd, en wordt trouw en hulp gezworen. Zie dan, als burger, je recht nog maar te krijgen........
Alleen een organisatie met financiele back-up, kan dan je rechten opeisen. Denk aan de al genoemde "vereniging van asbestslachtoffers". Is het niet schandalig ?? Ik vind het nét zo schandalig als die brief van die kapitein die om pensioen moest bedelen. (zie elders op het forum). Tenenkrommend, en vuistenballend !
Oost, west...ook best

g.h.hagels

Re: Mesothelioom

Bericht door g.h.hagels »

Hallo jdbvos,

Terug kommend op , mensen die in de glasvezelindustrie hebben gewerkt , moeten ook
oppassen, Mijn vraag is , waar heb je dit gelezen of gehoord .
Kun je mij daar uitsluitsel over geven, heb zelf namelijk van 1969 tot begin 2002 bij de
jouw vast wel bekende SILENKA , nu PPG FIBRE GLASS gewerkt als instukteur spinner,
in Hoogezand.
Dus als je meer weet , hoor ik het graag.

Vr Gr Gerrit H Hagels.


Plaats reactie