Frans Eisenloeffel overleden

We zijn geen 18 meer, dus af en toe moeten we even in dok.
Plaats reactie
evaeisenloeffel

Frans Eisenloeffel overleden

Bericht door evaeisenloeffel »

Frans Eisenloeffel 13/05/1922-21/10/2013

Wij hebben afscheid genomen van onze lieve, avontuurlijke maar bovenal levensgenietende vader, echtgenoot, opa en oom.
Frans is voor velen een bekende naam vooral uit de begintijd van de chartervaart, het wedstrijdvaren met platbodems, de zeevaart en uiteraard ook van zijn tijd bij Wijsmuller.

Voor het delen van verhalen en herinneringen is de familie bereikbaar op e_eisenloeffel@hotmail.com

Eva Eisenloeffel

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Frans Eisenloeffel overleden

Bericht door jdbvos »

Gecondoleerd met het grote verlies....

Woonde Eisenloeffel in Hindeloopen ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Frans Eisenloeffel overleden

Bericht door Vaerderij »

http://imageshack.us/
img323zp2.jpg
img323zp2.jpg (52.11 KiB) 7243 keer bekeken
Frans Eisenloeffel bij de start van het Skutsjesilen in 1983 (IFKS). Staande op de opsteker van de Rust na Arbeid (TA 69) had Frans een
uitstekend overzicht op en bij de startlijn. De Friezen vonden het maar niks, de schipper hoorde immers aan het roer te staan.
In de nacht van 21 op 22 oktober overleed Frans in Mariahafen (Eemsland) waarnaar hij onlangs verhuisde.
Zoals hij zelf zei: 'Ik kreeg hier in Duitsland de tweede keer een warmer welkom dan de eerste keer (in de oorlog).'

Frans Eisenloeffel (13 mei 1922 – 22 oktober 2013) leidde veel 1ste generatiecharterschippers op.
Zijn schipperscursussen op de Rust na Arbeid en op de Eb en Vloed waren wijd vermaard.
Later kreeg de Eb en Vloed ligplaats in de De Hoef.

Over Frans valt wel een te boek schrijven niet alleen over de zeilvaart maar ook over de tijd dat hij actief was bij RedWijs, zie o.a. de verhalen
op dit forum.
Een markant zeeman is vertrokken. Uit zijn plunjezak zullen geen blokken en Argentijns vlees meer rollen .....

Ik wens familie en vrienden veel sterkte met dit verlies.

Anne Mulder


Foto en onderschrift zijn op 16 november 2007 eerder op het forum geplaatst
evaeisenloeffel

Re: Frans Eisenloeffel overleden

Bericht door evaeisenloeffel »

Beste Anne,

Ik lees net je bericht. We zijn met de familie bij elkaar en waarderen je reactie enorm.

Ik mis papa vreselijk... Zoveel herinneringen...Iedereen die hem kent weet wat dit verlies voor ons betekent. Ik ben trots dat hij mijn vader is, want ook nu hij overleden is en blijft hij voor mij altijd mijn papa en zal ik hem nu meenemen op avontuur durende mijn leven. Ik woon sinds 7 jaar in Frankrijk en gelukkig heeft hij bewust meegemaakt wat dit voor mij betekent. De fransman waar ik van hou en waar ik sinds kort mee getrouwd ben en in midden in de winter een kindje van zal krijgen heeft papa ontmoet en hij is zonder moeite de keuring doorgekomen. Papa zal er niet meer zijn om het kindje te wereld te zien, maar hij heeft mij nog volmondig kunnen feliciteren.

31 Oktober nemen we gezamenlijk afscheid van Frans en je bent van harte welkom! Voor tijd en locatie kun je ons bereiken op e_eisenloeffel@hotmail.com

Lieve groet,

Anne Eisenloeffel (jongste dochter van Frans)
Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Frans Eisenloeffel overleden

Bericht door Bart the second »

Oom Frans overleden, daar wordt je even stil van.
Lieve oom waar je ook verdaagd het ga je goed.
Familie...tot donderdag
groeten
Bart
Bijlagen
Frans op de Botter Houvol.JPG
Frans op de Botter Houvol.JPG (40.65 KiB) 7160 keer bekeken
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Verhalen over Frans Eisenloeffel overleden

Bericht door Vaerderij »

http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... senloeffel

Wanneer je op dit forum als zoekopdracht Eisenloeffel invoert vind je nog veel verhalen over Frans Eisenloeffel.
Ook door het invoeren van de naam Eissenloeffel (met 2essen) komen uit de krochten van dit forum de mooiste verhalen over
de persoon Frans Eisenloeffel.

In overleg met Sparks Jan Loedeman een link naar een van Jan zijn belevenissen met Redwijs (lees Frans Eisenloeffel).

Anne
P.Jong
Berichten: 35
Lid geworden op: 02 okt 2009 18:57
Locatie: Oosthuizen

Re: Frans Eisenloeffel overleden

Bericht door P.Jong »

Toevallig kwam ik op Kombuispraat het bericht tegen van het overlijden van Frans. Ik ken Frans nog van uit de tijd dat hij op Durgerdam woonde. Mijn vader Jan Jong van de RD 79 was een goede bekende van Frans. In 1975 heb ik Frans opnieuw ontmoet in zijn functie als personeelsman van Wijsmuller Baarn. Ik kwam in dat jaar terug met mijn gezin met een boot van de KNSM uit Suriname toen ik tijdens die reis Frans zijn naam hoorde van iemnad die wel eens schepen weg bracht voor Wijsmuller. In Holland had ik bij aankomst geen werk maar omdat ik gediplomeerd machinist voor de koopvaardij was heb ik Wijsmuller gebeld en naar Frans gevraagd. Hij was reuze verbaasd om vam te horen en kon mij direct goed gebruiken. Er moest een vrachtbootje van Bordeaux naar Venezuela gebracht worden en daar zocht hij bemanning voor. Ik kon direct mee als Hwtk. Op een dag werd ik opgepikt door Frans bij het CS in Amsterdam met een bestel eend Citroen met daarin Frans , de kapitein en nog een stuurman en daar gingen. Eten en drinken lag achterin en tevens een matras, om de beurt hebben we gereden stoppen alleen voor een plaspauze en tanken 's Avonds om 9 uur waren we nog 100 km van Bordeaux en zijn we in een hotelletje gaan slapen en de volgende morgen weer vroeg op stap naar die boot. Later heb ik nog een reis bij Wijsmuller gemaakt van IJsselmonde naar Shanghai met een nieuwe hopperzuiger. Ook in de tijd in Durgerdam heb ik nogal eens met Frans te maken gehad toen hij de botter RD 28 had gekocht en daar een T Ford motor in had gezet die heb ik diverse keren nagekeken Ik ben blij dat ik dit stukje heb kunnen schrijven wantik heb erg goed herinneringen aan Frans. Okk al is het wat laat ik wens de familie toch sterkte met het verlies.

Hartelijke groeten

Piet Jong

Oosthuizen
Gebruikersavatar
Bart the second
Berichten: 810
Lid geworden op: 05 mar 2006 16:12
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Frans Eisenloeffel overleden

Bericht door Bart the second »

Beste P de Jong,
Geweldig verhaal, precies zoals ik mijn oom nog in mijn systeem heb zitten.
Frans ten voeten uit!

bedankt!

groet
Bart
meestertje....ik zeg het en ik blijf het zeggen in alle gevallen.


Plaats reactie