In memoriam Henk van Hanegem

We zijn geen 18 meer, dus af en toe moeten we even in dok.
Theo Horsten (R.I.P.)

In memoriam Henk van Hanegem

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------------------------------------------Afbeelding
-------------------------------------------------------------------Foto: Елена Шеронова

----------------------------------------------------------------------------------------------------In Memoriam
----------------------------------------------------------------------------------------------Henderik van Hanegem
-----------------------------------------------------------------------------------------------------1933-2014

Vandaag hoorde ik dat Henk van Hanegem, oud-kapitein van Wagenborg op 16 september 2014 in zijn woonplaats Brighlingsea, UK, is overleden. Henk werd 81 jaar oud en stierf rustig en kalm thuis. Dat dit zomaar ongemerkt aan mij – aan ons – voorbij is gegaan, komt mede doordat ik de laatste tijd bijna geen contact meer met Henk had. Na het overlijden van zijn vrouw, Kathleen Dorothy van Hanegem-Carter, nu bijna drie jaar geleden, was Henk dezelfde niet meer en werd dat contact geleidelijk aan minder en duurde het soms lang voordat Henk op een mail reageerde.

Henk en ik gingen ruim vijftig jaar terug. Ik kende hem vanaf de tijd dat hij bij Bram van Elswijk voer, eerst op de Reggeborg, later op de Schieborg. Die twee waren bijna onafscheidelijk. En Kath, zijn vrouw, kende ik net zo lang, vanaf 1961, toen ik mijn eerste schip als kapitein kreeg, de Scheldeborg en we regelmatig met klei uit de Limfjord in Colchester kwamen. John Fieldgate was onze agent en Kathleen was daar secretaresse. Het was een aantrekkelijke, aardige meid waar je reusachtig mee kon lachen. Dat waren soms gedenkwaardige dagen daar in Colchester, vooral als we daar, zoals dat verschillende keren het geval is geweest, met zijn drieën lagen: ik met de Scheldeborg, Bram van Elswijk met de Schieborg en mijn neef Jaap met de Jan Kreumer. Dan was John Fieldgate zijn secretaresse kwijt, zijn kantoor was een puinhoop en de kroeg ernaast deed goede zaken. Maar John Fieldgate kon heel goed tegen een geintje en deed dapper mee. “Als jullie weer weg zijn, ben ik nog dagenlang doodmoe,” vertrouwde hij me een keer toe. “En hoe dacht je dat wij ons voelden, John?” antwoordde ik. Gouden dagen, gouden herinneringen
Ik weet niet meer of Henk toen matroos was bij Bram op de Schieborg, of ongediplomeerd als stuurman voer, maar dat doet verder ook niet ter zake. Ik weet wel dat Henk nooit deelnam aan dergelijke feestelijkheden. Henk was een stille die gewoon zijn gang ging. “Afstandelijk”, noemde iemand hem naar aanleiding van zijn overlijden tegenover mij. Ik geloof eerder dat het verlegenheid was. Niet afstandelijk, maar meer in zichzelf gekeerd. Hoe het ook zij, stille Henk was degene die er op den duur met Kathleen vandoor ging. Ze trouwden en gingen in Brightlingsea wonen. Henk had het niet beter kunnen treffen. Kath was degene die hem stimuleerde om naar school te gaan. Daarvoor namen ze hun intrek in het Zeemanshuis in Delfzijl en daar zagen Kath en Pa en Moe Meier er scherp op toe dat Henk alleen maar studeerde en verder niks. Als ooit twee mensen één waren, dan waren het Henk en Kathleen. Ze kregen een zoon, Jan en een dochter, Pippa..

Henk heeft tot zijn pensioen bij Wagenborg gevaren en daar een mooie promotie gemaakt, vanaf de 500-tonners tot op de grootste, meest moderne schepen. Het was een goed zeeman en een goed kapitein, een man van weinig woorden die altijd een goed schip runde. Na zijn pensioen loste hij nog regelmatig bij deze en gene af. Nu is hij de lange reis op. Naar welke verre kusten die reis hem zal voeren, weten we niet, maar ik hoop dat er een plek is waar al die ouwe zeelui zo nu en dan samenkomen, een plek waar we oude vrienden weerzien en tot in eeuwigheid over vroeger kunnen ouwehoeren. “Lekker langzaam lullen,” noemde mijn neef Jaap dat. So long en een goeie vaart, Henk.

Theo Horsten
5 januari 2015

-------------------------------------------------------Afbeelding
---------------------------------------------------------Joseph Conrad-Youth

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10540
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: In memoriam Henk van Hanegem

Bericht door jdbvos »

Gecondoleerd, Theo, met het uitvaren van je vrind....
Ik kende hem niet, en al zeker zijn familie niet, maar als je bij gelegenheid hen zou kunnen condoleren: pass it on....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: In memoriam Henk van Hanegem

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaaa Theo......als alle leed geleden is en alle strijd gestreden is.......WAT wil een mens nog meer als zeeman dan een ouwe vriend en maat " van vroegaah" die een stukkie schrijft over " old memories" als je de Lange Reis bent op gegaan..........Ships that pass in the night!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: In memoriam Henk van Hanegem

Bericht door Cor Leliard »

Gecondoleerd Theo,
Hard om een goede vriend te verliezen.
Denk dan altijd aan dat lied,
We meet again etc etc van Vera Lyn
Cor
Il parle Il a parle
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: In memoriam Henk van Hanegem

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nou ja, mij condoleren is natuurlijk heel sympathiek, maar voelt toch wat vreemd aan. Het was geen familie en ik had hem in dertig jaar of zo niet gezien. Toen hij nog afloste, belde hij me nog wel eens als hij ergens ten anker lag of zo. Verder beperkte het contact zich tot zo nu en dan een mail en elk jaar een kerstkaart. Dus om nou van een verlies te spreken... nee. Hij was 81, dus je kan de vroedvrouw er de schuld niet meer van geven, zoals mijn vader dan zei. Zo gaat het nu eenmaal, daar is geen ontkomen aan.
Mijn "In memoriam" is bedoeld voor mensen die hem hebben gekend. Die zijn hier waarschijnlijk minder dan bij de buren op het Kustvaartforum waar hij tot een jaar geleden nog wel eens postte. Daar heb ik een kort bericht geplaatst met een link naar hier, gewoon omdat ik hier nu eenmaal liever schrijf. En ik wilde het, ondanks het feit dat hij al in september is overleden, niet ongemerkt voorbij laten gaan. Henk was een markant figuur waar ik heel goede herinneringen aan heb. Die zijn waardevol omdat het herinneringen zijn aan een mooie tijd toen het nog heel gewoon was om geluk te vinden op een klein pestbootje.

Ik vroeg me nu af hoe oud zijn broer Willem van Hanegem dan wel is en zie nu dat die maar liefst elf jaar jonger is. Ik weet nog goed dat Willem ergens in de zestiger jaren door Feijenoord werd gekocht en ik weet niet meer of het de transfersom was of het bedrag dat hij daar ging verdienen, maar het was, voor die tijd, een enorm bedrag, dat weet ik wel. Dus daar zei ik tijdens het leuterpraatje op de onderlinge iets over tegen Henk. "Ik snap niet wat ze in die gozer zien," zei Henk. "Ik geef nog geen kwartje voor die kromme poten van hem." :-D
Ik heb altijd de indruk gehad dat ze niet zo dik met elkaar waren, maar ik kan me natuurlijk vergissen.

Maar wat roept dit weer een herinneringen op aan de tijd toen we op die 500-tonners rondklooiden. Dat was heel hard werken onder vaak moeilijke omstandigheden, maar het was mooi en dankbaar werk. En denk je aan Henk, dan denk je aan Kathleen en denk je aan Kathleen, dan denk je aan Colchester en die kleibult. Hoeveel reizen zouden we wel niet hebben gemaakt, van Fur en Ejerslev en dan bij Thyborøn naar buiten. Bij Thyborøn naar binnen met een harde wind en de zee van achteren in was soms billenknijpend spannend, omdat je dan aan de lager wal zat en als je eenmaal had besloten dat je naar binnen ging, was er geen terug meer. Het is de enige plaats waar ik een paar keer oliestortend naar binnen ben gegaan. Zat je in de winter in die kleivaart, dan deed je dat steeds met nog een paar 500-tonners en dus sprak je elkaar veel, lag soms samen op Fur of Ejerslev en uiteraard in Colchester. Henks huwelijk met Kath had dus eigenlijk een stevig fundament van Deense klei. En niet zomaar klei, maar klei van 50 miljoen jaar geleden.
Die dagen daar in Colchester zijn goed voor een paar mooie verhalen. Misschien komt het er nog wel eens van.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: In memoriam Henk van Hanegem

Bericht door gerard tenerife »

Henk een goede reis en behouden aankomst. Ik heb nooit met je gevaren maar iedereen die bij Wagenborg gevaren heeft zoals ik, was je een begrip.
Gerard Mulders.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: In memoriam Henk van Hanegem

Bericht door schokker »

R.I.P.

Ergens eind 80 begin 90 voer hij als kaptein bij de gebr. Waker in een dienst Finland naar Ierland, elke reis door de Pentland, niemand die jaloers was op dat werk. De kaptein waar ik toen bij voer kon hem ook en zodoende kwam hij dus om de koffie en hoorde je als jonge blaag al die verhalen aan. Hij rende nog fanatiek over de deklasten hout voor een toen in mijn ogen oudere man, achteraf was hij dus nog maar midden 50.

Grt

Henk
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: In memoriam Henk van Hanegem

Bericht door rspeur »

Ik heb de link naar deze pagina naar mijn schoonzoon gestuurd (oomzegger van Henk), die hem vervolgens heeft doorgestuurd naar zijn vader Co. Jan, zoon van Henk, die de link vervolgens kreeg toegestuurd, vond het stukje over zijn vader heel mooi, mogelijk reageert hij nog. Allemaal een beetje via Groningen en Maastricht dus.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: In memoriam Henk van Hanegem

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Fijn dat Jan van Hanegem het onder ogen heeft gekregen, René. Bedankt voor je bemoeiingen.
Kath van Hanegem was zeer actief en ook zeer bekend in de wereld van de bonsai boompjes en het kweken van fuchsia's. Haar site bestaat nog steeds. Klik HIER. Ik zocht daar naar omdat daar vroeger ook een bio van haarzelf op stond en een foto van Henk. Die kan ik nergens meer vinden. Volgens mij ging Henk niet graag op de foto. :wink:
Bij het zoeken naar die foto werd het me duidelijk hoezeer ze bij die wereld betrokken was. Er is zelfs een fuchsia naar haar vernoemd. Nog niet zo slecht om voort te leven in een mooie bloem...

---------------------------------------------------------------------------Afbeelding

Wie daar meer van wil weten, moet HIER klikken.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: In memoriam Henk van Hanegem

Bericht door Harry G. Hogeboom »

om voort te leven in een mooie bloem...
OF als een druppel water op een plompeblad :-D
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie