Bram van Elswijk

We zijn geen 18 meer, dus af en toe moeten we even in dok.
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Bram van Elswijk

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het houdt niet op: eerst Henk van Hanegam, vorige week Johnny Tuil en vandaag kreeg ik bericht dat Bram van Elswijk, eveneens oud-kapitein van Wagenborg, enige weken geleden in het Zorgcentrum De Steenplaat in Rotterdam is overleden. Bram werd 91, dus daar kunnen we gerust een drankje op nemen, zou ik zo denken. Ik had enige jaren geleden nog eens briefcontact met hem. Toen woonde hij daar in de buurt, in de Stieltjesstraat.
Bram van Elswijk was een van de mooiste figuren die ik in mijn hele varende leven heb ontmoet. Ik zal eens goed nadenken of ik een paar van de mooiste verhalen over Bram in een leesbare vorm kan gieten. Tjonge jonge... Als er inderdaad een plek is waar alle ouwe zeelui op den duur weer samenkomen, dan wordt dat nog wat: Bram, mijn neef Jaap, ik en nog een stuk wat jongens van de gestampte pot.

Ik zal de lange brief die ik van Bram kreeg nog eens goed nalezen, mogelijk geeft dat aanknopingspunten voor een verhaaltje. Het verhaal ging destijds dat iemand naar Rome ging, naar Vaiicaanstad, en daar op het St. Pietersplein tussen duizenden mensen terechtkwam die allemaal juichten en zwaaiden naar een paar vage figuren op een balkon. "Wie zijn dat?" vroeg hij aan een enthousiaste Hollander naast hem. "Wie die gozer in die witte jurk is, dat weet ik niet," zei die man, "maar die andere is Bram van Elswijk!"
Dat soort verhalen deden de ronde. Zal wel overdreven zijn geweest... :roll:
En dat verhaal van dat lampje boven de doorvaart van die rotbrug naar de Staalhaven in IJmuiden dat al zo lang kapot was...
En de fiets die ik in Colchester van Bram kocht...
En die twee ouwe dames die in Scarbourough agent voor Wagenborg waren en dat Bram daar tussenin kwam... :-D
Bram rust vast niet in vrede. Die zet bij Petrus de hele boel op stelten en drinkt een stevig borreltje met God de Vader en noemt Hem bij zijn voornaam, reken daar maar op.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Bram van Elswijk

Bericht door jdbvos »

Sommige mensen worden héél wat beter herinnerd dan menigeen met een al-dan-niet-koninklijk lintje.
Op kapitein Bram ! En op dat verhaal over de St.Pieter; ken ik ook, al was ik de bijbehorende naam allang weer kwijt.
Ongetwijfeld is die kaptein Bram goed aangekomen op De Almacht.
Goede wacht, kap, en goede reis !
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Bram van Elswijk

Bericht door Harry G. Hogeboom »

drinkt een stevig borreltje met God de Vader en noemt Hem bij zijn voornaam, reken daar maar op.
DAT deed ik vroegaah ook wel eens in Sliedrecht, Sleeuwijk of Werkendam.........ik bedoel dat " bij de voornaam noemen van de Grote Baas" :lol: :mrgreen: ...........geeeen goed idee :oops:
Maar die beste brave Bram een Goede Reis en Behouden aankomst gewenst.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie