Overlijden Theo Horsten

We zijn geen 18 meer, dus af en toe moeten we even in dok.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Overlijden Theo Horsten

Bericht door rspeur »

Mevrouw Horsten, Theo jr. verdere familie en vrienden, mijn meer dan oprechte deelneming.
Ik heb altijd genoten van zijn bijdragen aan Kombuispraat, ook zo af en toe met veel plezier van gedachten gewisseld als het ging om aspecten van de Nederlandse taal en van schrijvers, ook ik zal hem natuurlijk heel erg missen.
René Speur
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Hanseaat
Berichten: 73
Lid geworden op: 30 jun 2015 19:37

Re: Overlijden Theo Horsten

Bericht door Hanseaat »

Tjeetje wat schrik ik daarvan....

Uit zijn schrijfsels sprak helderheid van geest en, en dan vergat je -ik althans- dat Theo een oude man was die lichamelijk steeds verder achteruit ging, ook al schreef hij daar af en toe, met grote gelijkmoedigheid, wel eens over. Niet alleen een vakman maar ook iemand met een heldere kijk op de wereld en het leven in het algemeen. De grote spraakmaker op dit forum is er dus niet meer. Moeilijk om aan dat idee te wennen. Ik wens de familie veel sterkte. Hotze Bergsma.
(voorheen deventer05)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Overlijden Theo Horsten

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik vraag me al jaren lang af waar Theo de tijd en energie vandaan haalde.
Hallo Jos et al,
Ik heb over de jaren wel van Theodorus begrepen dattie slapen min of meer als een "verspilling van tijd" beschouwde, dan komt er dus behoorlijk meer tijd beschikbaar......althans vergeleken met "ons normale mensen" :lol:
Betreffende zijn overlijden Jos was ik ...net als jij...blij om te horen dattie niet in een ziekenhuis terecht is gekomen waar hij...zoals je zelf zeer treffend zegt " je eigen bed en verpleegster" mee moest nemen. ( Nou denk ik wel dat dit laatste een ietsie over de top is...maar toch!!)
Dat hij nog vast omlijnde plannen had moge blijken uit zijn eigen volgende woorden, dato 26 Mei 2018:
Ik heb werkelijk serieuze plannen om weer wat te gaan schrijven en dus moet ik nu beginnen met aantekeningen maken, dus zocht ik een geschikt boekje. Dit lag, zoals ik nu zie, al zeven jaar lang maagdelijk te zijn, dus dat lijkt me wel geschikt.
Notitie: In 2011 had Theo behoorlijk wat onderzoek gedaan naar de stoommachines en ook motoren welke waren gebouwd door Nordberg in de USA. Hij had daar behoorlijk wat tijd in gestoken EN dat op zijn welbekende wijze samengevat op een zeer leesbare en overzichtelijke manier hier op Kombuispraat. Ik had hem " als dank voor de bewezen diensten"... daarvoor een Lloyds Register Surveyors Notebook gestuurd. Zodoende lag dat boekie daar dus reeds 7 jaar " maagdelijk te wezen"
Ik overdrijf dus niet met te stellen dattie tot vlak voor zijn overlijden " aan het roer stond".....In Memoriam
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Overlijden Theo Horsten

Bericht door shipwis »

hier ben ik effe stil van.
Theo goede reis,
familie, mijn medeleven,
pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Overlijden Theo Horsten

Bericht door Jacob Bothof »

Voor de familie een groot gemis, voor ons kombuizers zeker een gemis .
Ik ben nog niet zo lang lid van de kombuisclub maar ik heb in die periode met belangstelling van zijn vakkennis,
rapporten , verhalen en diverse boeken (o.a. De prijs) genoten en er veel van opgestoken.
Ik weet, voor een ieder van ons komt de dag dat wij voor de laatste reis aanmonsteren op de Vergania van de NCB line,
velen zijn Theo reeds vooraf gegaan.Misschien komen we elkaar nog eens tegen in de laatste haven of kunnen we
een laatste trinkie nemen bij Maria en een paar nog niet vertelde sterke verhalen ophalen.
Aan zijn vrouw en verdere familieleden een welgemeende condoleance en veel sterkte om dit verlies te verwerken.
Jacob
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Overlijden Theo Horsten

Bericht door Wim Plukker »

Excerpt from Ithaca, Constantine Peter Cavafy

Σὰ βγεῖς στὸν πηγαιμὸ γιὰ τὴν Ἰθάκη,
νὰ εὔχεσαι νἆναι μακρὺς ὁ δρόμος,
γεμάτος περιπέτειες, γεμάτος γνώσεις.
Τους Λαιστρυγόνες και τους Κύκλωπες,
το θυμωμένο Ποσειδώνα μη φοβάσαι

When you depart for Ithaca,
wish for the road to be long,
full of adventure, full of knowledge.
Don't fear the Laistrygonians and the Cyclops,
the angry Poseidon.

Volledige Engelse vertaling oa hier te vinden: https://sites.google.com/site/vanspelev ... e/index/12

Vlak voor ik afgelopen torn naar boord moest heb ik Theo op 7 april gemaild met de vraag waarom hij gestopt was met het plaatsen van posts hier en bij de buren. Diezelfde dag nog kreeg ik een uitgebreid antwoord terug waarbij hij vermelde dat hij bezig was met een post die alles zou verklaren en dat werd “Donker Water”. Wat hij in de mail wel melde maar niet in de post was zijn verslechterende gezondheid. Als ik het nu zo terug lees wat wij in die 6 weken nog hebben gemaild is dat hij eigenlijk probeerde te vertellen dat hij zijn verscheiden voelde aankomen. Maar dat hij ook nog heel veel plannen had en, ja, de pergola kwam ook langs. In “Donker Water” verwees ik al naar bovenstaand gedicht waarvan hier de eerste strofe in het Grieks en de vertaling in het Engels is opgenomen. Over de schrijver kun je hier alles vinden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Constantine_P._Cavafy

“The poem's theme is the enjoyment of the journey of life”

Toen ik vanmorgen na twee kantoordagen Kombuispraat opende was de plaatsing van dit topic iets wat aankwam als een flinke schok en ook van ongeloof. Maar zoals Theo in 1 van die laatste mails schreef: “Van leven ga je nu eenmaal dood”.

Dat (R.I.P.) achter zijn naam zal nog lange tijd zeer aan mijn ogen doen

Ik wens de familieleden en nabestaanden veel kracht om dit plotse verlies een plaats te kunnen geven.

M.v.g

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"
Theo Horsten junior
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2018 15:30

Re: Overlijden Theo Horsten

Bericht door Theo Horsten junior »

Jos Komen schreef: 05 jun 2018 23:12
Harry G. Hogeboom schreef: 05 jun 2018 20:26 Het lokale hout was niet naar zijn zin en werd in Thessaloniki opgehaald.Mierenneuker zoals hij zelf zei dattie was :lol: ...........ook was hij niet tevreden over het lokaal gefabriceerde zonnezeiltje en was dus doende om zelf een "ouderwets canvas zeiltje" met de hand te gaan naaien, de stiknaden waren afgetekend en de koperen ringen waren lokaal niet beschikbaar en die hattie in Engeland besteld.Dus tot vrijwel het laatste moment " aan het roer".......In Memoriam.
Ik vraag me al jaren lang af waar Theo de tijd en energie vandaan haalde.
Naast deze fysieke activiteiten las hij en passant in een paar dagen tijd nog drie boeken over de ramp met de El Faro en gaf daar op Kombuispraat ook nog even uitgebreid en uiteraard deskundig commentaar op, met foto's.
Tussen de bedrijven door nog een boek vertalen en bezig met het vervolg van zijn meesterwerk: "De Prijs".
Theo had uiteraard al een mooi plekkie geregeld om te worden begraven, als ik het wel heb ergens op een heuveltje.
het mooie plekkie wat mijn vader geregeld heeft.<br />Hartverwarmend en een grote steun zijn alle reacties op zijn overlijden...
het mooie plekkie wat mijn vader geregeld heeft.
Hartverwarmend en een grote steun zijn alle reacties op zijn overlijden...
plekkie.jpg (237.68 KiB) 7302 keer bekeken
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Overlijden Theo Horsten

Bericht door Compass »

Gisteravond laat nog even Kombuispraat geopend en dan is daar ineens dat verpletterende bericht van Theo Jr. Dat Theo Sr. Aan zijn laatste reis begonnen is!

Ik wens al zijn nazaten, vrienden en kennissen alle sterkte die benodigd is om in dit gemis te kunnen berusten.

Vaarwel Theo en een behouden aankomst!

Bert de Boer


In 1980 heb ik Theo leren kennen en daarna zowel mét als vóór hem gewerkt en de laatste decennia het contact bewaard via dit medium.
Het zal voor altijd een geweldige herinnering zijn!

See you some day on fiddlers green
See you someday on fiddlers green
See you someday on fiddlers green
Image50.jpg (174.43 KiB) 7303 keer bekeken
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Overlijden Theo Horsten

Bericht door rspeur »

Ik heb de foto van zijn plekkie op fotopapier afgedrukt en achterin "De prijs" geborgen.
Meer kan ik niet doen.
René Speur
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
thedutch
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 jan 2007 15:19
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Overlijden Theo Horsten

Bericht door thedutch »

Gecondoleerd en sterkte voor de familie !
Ik zal zijn berichten missen.

R.I.P.

Herman Molenaar


Plaats reactie