Vaarbewijs

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30958
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 27 apr 2007 16:59

Hallo Dennis,
Alsnog gefeliciteerd, ook met de aankoop van je eerste bootje. :-D
We zijn benieuwd, alhoewel je daar geen vaarbewijs voor nodig hebt. :wink:
Maar het vaart en DAAR gaat het toch om? :lol:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer » 30 apr 2007 00:22

Hallo Dennis V,

Ook namens mij van harte gefeliciteerd met het behalen van al die
"rijbewijzen" :shock: :lol: . Had je na het behalen van de eerste de
smaak zo te pakken gekregen dat je de rest ook maar "even" ging
halen 8) :lol: . Weet zeker dat je je prima zult vermaken met het
watersport gebeuren.

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 635
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Bericht door DennisV » 30 apr 2007 23:07

Jeroen, Albert, Gerrit, jos, K.Brouwer.

Bedankt voor jullie felicitaties!

"De smaak te pakken" dat zou je wel kunnen zeggen, ja.
Ik denk dan weer: Waarom allen VB1 halen en de rest laten zitten?

Ik heb VB1 in combinatie met VBA (gezamelijk met VB1 wordt dit dus VB2) gedaan, omdat dit goedkoper was, en ik ben natuurlijk NEDERLANDER, als je dan het woord "voordeel" en/of "goedkoper" ergens tegenkomt, dan ben je snel "verkocht!"

Marifoon is natuurlijk ook handig, dus vandaar de "basis cert. marifonie"

Marcom-B was inderdaad heel pittig, maar ik kon nog een ABC-vragen examen doen, in mei is het laatste ABC-vragen examen, en daarna wordt marcom-B een praktijk examen, dit gaat natuurlijk flink meer kosten, en zo komen we weer op het NEDERLANDER verhaal uit. Vandaar de marcom-B.

Dan nu ons nieuwe bootje
Gezien op Marktplaats.nl, een kruisertje in amsterdam (osdorp).
Mijn vrouw en ik waren er meteen verliefd op, dus een mailtje gestuurd om te vragen wat de ligplaats was, Sloterplas in Osdorp was het andwoord.

We zijn wezen kijken en hebben besloten een bod uit te brengen, omdat € 1100,-. voor ons toch een beetje te veel was.
Hij ging akkoord met € 950,-. dus meteen de reis maar plannen.

Om van de sloterplas af te komen zijn 2 mogelijkheden, Akersluis en de Cramersluis, we moesten de kortste route naar het noordzeekanaal weten, omdat de nieuwe ligplaats nauerna (zijkanaal D) zou worden.
We hebben om die reden contact gezocht met de sluiswachters van de sluizen. Na enkele tegenstrijdige berichten, waren wij er van overtuigd dat de Akersluis de kortste route was.

En toen begonnen de problemen
Omdat we nog vroeg in het vaarseizoen zitten, worden de sluizen maar 2 keer per dag bediend, 08.30 en 16.30.
Om 07.00 zijn wij door een kennis opgehaald, om vervolgens in amsterdam de boot over te kunnen nemen, helaas FILE, dus we waren om 08.20 op de steiger.
Meteen gebeld voor de sluis te reserveren, maar natuurlijk moest dit een dag van te voren al gebeuren, en dat is ons dus niet verteld.
De sluiswachter beloofde alsnog over zijn hart te strijken als wij binnen 10 minuten bij de sluis waren, volgens de vorige eigenaar van de boot was de sluis binnen 10 minuten makkelijk te bereiken, helaas was het 45 minuten varen...........
Toen we aan gekomen waren, was de sluiswachter natuurlijk al lang weer vertrokken.
Meteen gebeld met het sluisleidingscentrum, en kreeg daar een pissige colega van de bewuste sluiswachter aan de lijn, die ons meedeelde dat we maar pech hadden.
Lang en breed lullen heeft godzijdank geresulteerd in goed nieuws, de sluiswachter komt nog één keer, dat is echt niet de procedure, maar voor deze ene keer....

In de sluis, MOTOR KAPOT!
Botenwacht gebeld (GEEN LID NATUURLIJK!) die belden weer een jachtservice in huizen, 3 uur aan de steiger gewacht, en daar was jachtservice huizen met een 4pk buitenboord motor, dat kosten alvast 200 euro!

De 4 pk motor kon niet in zijn achteruit en niet in zijn vrij, die waren namelijk stuk, en ik moest de hele tijd vaart houden, ander koelde hij niet.
Probeer dan maar eens aan te leggen!

We waren weer op weg, uiteindelijk zijn we het nieuwe meer over gestoken, on vervolgens door amsterdam, het ij te bereiken.
In de sluis bleef mijn pikhaak in de muur zitten, en ging ik over de railing bijna tussen wal en schip het water in.

Na al deze elende hebben we nog een aantal uren door amsterdam gevaren en nog een zak in de schroef gehad, en nu lig ik op de bank met een fikse kouw op mijn spieren, MAAR DE BOOT IS IN NAUERNA!!!

ACHTERAF IS GEBLEKEN DAT WE 5 UUR OMGEVAREN ZIJN, OMDAT ONS DE VERKEERDE INFO VERSCHAFT IS!!!!!!!!!

Groet,

DennisV

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30958
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 30 apr 2007 23:54

Hallo Dennis,
En dit noem je problemen? :lol:
Hoort er allemaal bij als je net een bootje gekocht hebt. :-D
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3226
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders » 01 mei 2007 00:44

Hoi Dennis,

een kleinigheidje hou je altijd, zo blijft het leuk. :-D :lol:

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3187
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert » 01 mei 2007 06:57

Hallo Dennis, :-D

Welkom in de wereld van de pleziervaart! 8)
Vertel eens wat meer over je bootje.
Werf, type, afmetingen enz. met natuurlijk wat wat foto's van binnen en buitenkant.

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 635
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Bericht door DennisV » 04 mei 2007 13:26

Tja, het type is...... ??????? Afmeting is 6x2 (notendopje) kleur is grijs, maar moet uiteindelijk rood worden, met een mooie witte bies.

Er zit nog géén motor achter, die moet ik nog aanschaffen, ik denk zelf aan een 20 tot 40 pk langstaart buitenboord motor.
Dus als iemand nog iets in zijn schuur heeft staan/hangen/liggen, ik houd me van harte aanbevolen.

Tevens ben ik "just for fun" opzoek naar een mooie in de menie gezette zware smietlien, en een mooi allemans eindje voor aan de sleutels, dus als iemand zin heeft om te knopen...... PB, en we worden het vast wel eens...

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet,

DennisV

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30958
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 04 mei 2007 14:50

Hallo Dennis,
Mooie foto's, maarre.....een hoop kluswerk! :wink:
Ach, met een knap buitenboordmotorretje aan de kont kun je tenlsotte wel varen en DAAR gaat het toch om? :lol:
Ik denk dat het een Ten Broeke kruisertje is.
(Op een ten Broeke moet je naar spanten zoeke) heb ik vroeger ooit eens gehoord.
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 635
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Bericht door DennisV » 04 mei 2007 16:00

Hij hoeft gelukkig niet morgen af te zijn, mijn handen jeuken, maar helaas is mij portemonee nog steeds stoffig aan de binnenkant!
(Op een ten Broeke moet je naar spanten zoeke) heb ik vroeger ooit eens gehoord
Hoe bedoeel je dit?

Groet,
DennisV

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30958
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 04 mei 2007 16:18

Hallo Dennis,
dat hoorde ik vroeger van ouwe watersportveteranen die in de jachthaven IJmond alleen maar lagen te liggen en te recreeren, niets mis mee hoor, maar ze wisten alles van alle types schepen.
De ten Broeke kwam er nogal bekaaid af, vanwege het schijnbare gebrek aan spanten.
Verder weet ik er ook niets vanaf hoor. :wink:
Alleen die kreet stond me nog bij. :lol:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3187
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert » 04 mei 2007 16:56

Hallo Dennis, :-D

Leuk bootje, aardig ingetimmerd en een hoop werk buitenom.
Als ik het zo vanaf de foto's beoordeel, zou ik er niet meer dan 15 pk achter hangen en dat is al ruim genoeg.
Het lijkt me niet een type dat eruit komt, dus alle extra pk's gaan in je hekgolf zitten en kosten je alleen maar dure brandstof, zonder dat je er ook maar een extra mijltje uitsleept.
Ga niet alleen op mijn woorden af maar kijk eens naar gelijkwaardige scheepjes, wat er achter hangt, wat ze lopen en hoeveel water ze meetrekken.
Vraag eens wat andere schippers er van vinden maar hou in gedachten dat het bootjesvolk, net als vissers , een eigen latijn heeft. :roll: :wink:

En ik kan het weten. :oops:

Vr. gr. Albert

PS Zag ik nu remsporen in het WCtje? :shock: :roll: :wink:
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 635
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Bericht door DennisV » 04 mei 2007 23:30

Ik heb de eerste 200 meter met een 9.9pk gevaren, en dat was een mooie snelheid, dus ik ga je advies zeker opvolgen!

Whahaha remsporen...... het is kalk aanslag, en verfresten (teaklak of beits)

Ik ben momenteel het kruisje kaal aan het maken, daarna ga ik hem plamuren schuren en lakken.

Groet,

DennisV

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2419
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer » 04 mei 2007 23:46

Hallo DennisV,

Welkom in de wereld die "watersport" heet 8) . Je zult er wel snel achterkomen dat in deze wereld de prijzen van alles wat ermee te
maken heeft ongeveer 3x hoger ligt dan normaal :shock: . Maar aan de andere kant je er ook 3x zoveel plezier van kan hebben (zie je eigen
eerste reisverhaal :wink: ).

Nog een welgemeend advies...als je aan je boot wilt gaan klussen doe
dat niet in de jachthaven doch ga ergens ten anker of meer ergens af
waar de mensen niet zo makkelijk bij je kunnen komen. Waarom??
In de jachthaven heb je grote kans dat er om de haverklap iemand een
praatje met je aan zal knopen en dan sta je wel lekker te kleppen maar je handjes wapperen niet meer!

Nog een mooi spreekwoord uit de watersport:

Koop een boot
en werk je dood :lol:

In ieder geval...nog heel veel vaarplezier gewenst :-D

Groeten,K.Brouwer.

Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 635
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Bericht door DennisV » 05 mei 2007 10:36

K.Brouwer,

Dit is inmiddels mijn 2e wrakje, dus wek je dood, is bij mij al eens van toepassing geweest, maar de tip van niet klussen in de jachthaven, dat is toch wel de gouden tip!

Alleen weet ik niet of ik het onderwaterschip wel voor anker kan schuren :lol:

Het leifst zou ik met mijn vrouw en kindjes op een boot willen wonen, geen woonboot, maar een boot om op te wonen.

Een woon boot heeft geen motor, en ik wil kunnen varen met mijn "huis", een oud beunschip, dat lijkt me wel wat!
Maar ja, altijd het zelfde verhaal...... GEEN CENTEN.

Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1369
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink » 09 mei 2007 16:55

Hallo Watersport mensen,
Mijn dochters Zeilboot Pioneer is uitgerust met een marifoon "Icom Ic-M59"
Heb je daar een Marcom-B certificaat voor nodig?
Ze heeft TKN Theoretiche Kust Navigatie en wil een reisje op zee maken.

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!

klaas mulder (RIP)

Bericht door klaas mulder (RIP) » 10 mei 2007 10:07

volgens mij marcom-B Derk, maar kijk anders even op bijgaande site.
http://www.atis-brand.com/
of doe een belletje met ze. 8)
groet, klaas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten