Kompasleer

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Bob,
Die Griek van ons vroeg altijd, zodra hij aan dek geklauterd was of er jonge meevarende echtgenotes aan boord waren. :wink:
Tot een bepaalde leeftijd werden ze ongezien uitgenodigd om 's middags te leren sturen in het Suezkanaal. :)
Maar het gaat inderdaad over kompasleer...
In het Suezkanaal werd uiteraard niet op het kompas gestuurd, om even bij het onderwerp te blijven, maar: "Just between the buoys".
All the best
Jos

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

de gehele reis gleed er een rozenkrans door zijn vingers.
Nee, Grieken hebben helemaal niets met een rozenkrans. Dat was een "komboloi" die die Griek gebruikte. "Worry beads". Een friemelkettinkje. Ook niets met religie te maken. Het voorkomt neuspeuteren en kontkrabben, meer niet. :wink:

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Ferry,
Dat overgangssignaal was een heel vaag punt van Consol, voor zover ik me dat nog kan herinneren. :wink:
Als we met drie man zaten te tellen hadden we alle drie een andere uitkomst.
Zal wel met leeftijd en oorsmeer te maken hebben, of langdurige ervaring om de puntjes zo lang mogelijk te blijven horen net voor en tijdens het overgangssignaal en er daarna op dezelfde wijze de strepen uitkristalliseren. :wink:
All the best
Jos
Bob

Bericht door Bob »

Hallo Theo,

Bedankt, weer wat geleerd. Altijd gedacht dat het een soort rozenkrans was.
Als die Grieken zo'n komboloi hebben, hoe komen ze dan aan zo'n grote neus? :roll: :wink:

mvg

Bob
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Reza Shah Kabir

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Bob,

Wij hadden aan boord van de Reza Shah the Great toen nog Perzische Wtk's die in Nederland op de zeevaartschool waren opgeleid. Ze noemden het schip altijd Reza Shah Kabir (=De Grote). Gezien de lange reizen namen wij dat al gauw over maar dat schepte hier en daar nogal eens verwarring.

Afbeelding

Afbeelding

Let op de strategisch zeevaste opstelling van de typemachine.

Deze plaatjes moeten het oude hart goed doen!

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/reza_shah_the_great.htm

Voor ik als eerste Radio Hollander opstapte werd het onderhoud van het radiostation door Ships Radio Service gedaan, die indertijd ook de zaak geïnstalleerd had. Dammers & van der Heide kon op een gegeven moment in eigen beheer geen R/O meer op tijd krijgen voor dit schip en vroeg RH om er eentje te leveren. RH ook niet gek deed dat op voorwaarde dat dan ook het radiostation door RH in onderhoud moest worden overgenomen. Koppelverkoop heet dat geloof ik. Dat werd knarsetandend geaccepteerd. Ook SRS was boos. Het toeval wilde dan mijn oom ooit met twee collega's bij RH was weggelopen en SRS hadden opgericht met een startkapitaal gefourneerd door mijn grootvader. Het logo van SRS was weer een ontwerp van mijn vader. Een heel familiegebeuren dus. Ik werd toen voor vertrek door hem gebeld met de vraag waarom ik op dit schip gezet werd. Ik zei geen idee te hebben, mijn verlof zat er gewoon op. Echter, SRS voelde nattigheid dat een van Eeuwen de zaak van SRS kwam overnemen. De verhoudingen tussen RH en SRS waren gespannen omdat de weglopers verraad gepleegd hadden..... De bekende dolkstoot. Men vermoedde daarom dat dit een extra pesterij was van RH. Ik heb nog steeds geen idee, maar aan de andere kant sluit ik het niet uit.

http://www.xs4all.nl/~eeuwen/willem_van_eeuwen.htm

Ferry
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Consol

Bericht door ferryvaneeuwen »

Hallo Jos,

Inderdaad wat dat tellen een lastige zaak als de punten of strepen in het overgangssignaal verdwenen. Er was dan ook een soort echo van de tekens te horen leek het wel en het klopt dat niemand dezelfde 'count' had. Maar een kniesoor die daar op let....;-) Een beetje sparks kijkt niet op een puntje meer of minder.

That reminds me.
Op een passagiersschip was er ooit een R/O die het aangelegd had met een Amerikaanse passagiere. Zij is aan boord om het leven gekomen en hij werd ervan verdacht. Het is allemaal breed in de pers geweest. Het bewijs is nooit geleverd want de bewuste dame onderhield aan boord ook nog andere kontakten, een ijverig typetje. Hij werd later in de US dan ook vrijgesproken. Bij ons deed onmiddellijk het verhaal de ronde dat hij desondank door RH noodgedwongen was ontslagen omdat hij alleen punten kon zetten en dat werkt dus niet bij een sparks.....


Ferry
Bob

Bericht door Bob »

Halo Ferry,

SRS wist wel wat ze aan boord zette. Een zender met 500 watt, dat had alleen de Rotterdam.
Als je keek naar de seinsleutel had je al verbinding. Ik heb eens een duplex verbinding met PCH vanaf de zuidkust van Arabie gehad. Ze wilde me in Ymuiden niet geloven.
Alleen die klote radar in het trapgat. Als de radar aanging was het of er een belletje bij de ouwe ging. Hij kwam meteen boven, wakker gemaakt door het lawaai van de fans.

mvg

Bob
Harry Bernd (R.I.P.)

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Nou ja, had die ouwe toch nog fans aan boord.
Harry
Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. »

Ik had gisteravond mijn buurman op bezoek en vertelde mij dat hij het eind van het jaar naar Korea moest,in opdracht van STRUKTON,om tunnelbakken aftelaten zinken met behulp IXSEA gyro compas en ik vroeg hem waarom dan niet met GPS.?IXSEA is veel nauwkeuriger,zelfs op de centimeter.
IXSEA is de tweede generatie GYROCOMPASSEN zonder bewegende delen waar ik nog nooit van gehoord heb en vroeg aan mij of ze die ook aan boord van de huidige schepen grbruiken,ik zei dat ik dat niet weet ,maar zal deze vraag op het forum zetten,daar zijn vast wel mensen die daar wat van af weten,van daar deze vraag.


Het systeem werkt globaal met een wikkeling van glasvezel waar aan beide kanten een lichtsignaal wordt ingestuurd,door bewegin van de spoel gaat het lichtsignaal aan de ene kant er later of eerder uit dan aan de andere kant en dat vershil wordt dan gemeten en omgezet voor navigatie.

Het systeem is al een uitvinding van ene SAGNAC in 1913 ,maar dan met spiegels.Waarom heeft men daar dan niet eerder gebruik van gemaakt?

Gr.Joop
Joop.O.H.
Berichten: 135
Lid geworden op: 26 jul 2004 19:40
Locatie: Hengelo

Bericht door Joop.O.H. »

Even terug komen op de bovenste vraag .

IXSEA is het merk en het apparaat heet SEAOCTANS.

Gr Joop


Plaats reactie