Yachtenbouw
Hoi Harry
Gelukkig wel ,het ziet er toch goed uit voor de toekomst!
Het was ook helemaal niet mijn bedoeling om de scheepsbouw in het algemeen te kleineren,maar eerder zoals al gezegd ,het Yachten bouw een beetje meer naar voren te halen
Ik zal na wat yachten van de De Vries en Lens geplaatst te hebben me ook wat op de anderen Yachten en Scheeps bouwers focussen.
Bedankt voor de tip.
GRoets Bram
Gelukkig wel ,het ziet er toch goed uit voor de toekomst!
Het was ook helemaal niet mijn bedoeling om de scheepsbouw in het algemeen te kleineren,maar eerder zoals al gezegd ,het Yachten bouw een beetje meer naar voren te halen
Ik zal na wat yachten van de De Vries en Lens geplaatst te hebben me ook wat op de anderen Yachten en Scheeps bouwers focussen.
Bedankt voor de tip.
GRoets Bram
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14378
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Feadship
Hallo Bram et all,
We zullen "gelijk en bij deze" Bram maar "een streep erbij geven" als zijnde de " Kombuispraat JachtenBoer" en ik zal proberen om hem niet voor de voeten te lopen op dit onderwerp wat zeker mijn interesse heeft, er schoten mij een paar dingen door " ut heufd"
1) De geschiedenis van De Vries Lents en zeker binnen het " Feadship" gebeuren is natuurlijk toch wel uniek. Ik weet zo niet alle details "uut ut blootuh heufd" maar dat ze " Feadship" al heel kort na de oorlog in America "op de markt hebben gebracht" heb ik dacht ik wel goed. Heden ten dage is " een FEADship" een begrip in de Internationale jachten wereld,van de Koningen en Prinsen uit Saoudie-Arabia tot de biljardairs in Good 'Ol Joe Naait me Steeds en Rusland nou daaaaaaaar is een verhaal!
2) Iedere zichzelf respecterende scheeps-jachtwerf heeft een "website" en door daar naar te verwijzen heb je in enen toegang tot een ontiegelijke hoop informatie, ik denk hier o.a. aan " Royal Huisman Shipyard" in Vollenhove, welke een goed voorbeeld geeft van " en ZOOO bouwuh wuuuulluh beuties in de Kop van OaverIessel"
3) Wat betreft de "echte grote motorjachten" en nou bedoel ik " Kleine Passagiersschepen" grootte kun je de moffen NIET vergeten, met name Lurssen heeft een reputatie en een geschiedenis van heb ik jouw daar.
Enfin ik weet zeker dat Bram d'r "wat van maakt"
We zullen "gelijk en bij deze" Bram maar "een streep erbij geven" als zijnde de " Kombuispraat JachtenBoer" en ik zal proberen om hem niet voor de voeten te lopen op dit onderwerp wat zeker mijn interesse heeft, er schoten mij een paar dingen door " ut heufd"
1) De geschiedenis van De Vries Lents en zeker binnen het " Feadship" gebeuren is natuurlijk toch wel uniek. Ik weet zo niet alle details "uut ut blootuh heufd" maar dat ze " Feadship" al heel kort na de oorlog in America "op de markt hebben gebracht" heb ik dacht ik wel goed. Heden ten dage is " een FEADship" een begrip in de Internationale jachten wereld,van de Koningen en Prinsen uit Saoudie-Arabia tot de biljardairs in Good 'Ol Joe Naait me Steeds en Rusland nou daaaaaaaar is een verhaal!
2) Iedere zichzelf respecterende scheeps-jachtwerf heeft een "website" en door daar naar te verwijzen heb je in enen toegang tot een ontiegelijke hoop informatie, ik denk hier o.a. aan " Royal Huisman Shipyard" in Vollenhove, welke een goed voorbeeld geeft van " en ZOOO bouwuh wuuuulluh beuties in de Kop van OaverIessel"
3) Wat betreft de "echte grote motorjachten" en nou bedoel ik " Kleine Passagiersschepen" grootte kun je de moffen NIET vergeten, met name Lurssen heeft een reputatie en een geschiedenis van heb ik jouw daar.
Enfin ik weet zeker dat Bram d'r "wat van maakt"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Hoi Harry H en all
Terwijl jij bezig was ,met het stukje over Feadship ,was ik de geschiedenis aan het vertalen,maar door die dikke vette fietsenmakers vingers ,drukte ik het gelijk weer weg dus here we go again.
Na de tweede wereld oorlog,toen alles nog moeilijk ging in Nederland,was Export heel belangrijk,een paar wel bekende nederlandse scheepswerven en een bekende Nederlandse scheepsarchitect kwamen bijeen en richte de :First Export Association of Dutch Shipbuiders op Kortweg FEADSHIP en werd opgericht in 1950.
De start was boven verwachting en in 1953 was de naam FIEDSHIP al goed bekend.
De goede samenwerking tussen de werven,scheepsarchitect Yachteigenaren en Kapitein bleek erg succesvol,en nu behoort Feadship bij de top van kwaliteit bouwers voor grote en Megayachts.
Naval architect bureau H.W.de voogt &Zoon
De Vries Shipyards
Van Lent Shipyard
Dit tot zover vanavond zet ik er nog een Yachtje op van 40 mtr. uit .1982
Na een gerookt stukje kabeljauw en enkele gaalsjes druivensap,ben ik er weer klaar voor,om de rest van het verloren gegane materiaal op deze topic te plaatsen.
M.Y.Synthesus
In de vaart 1982
Lengte overal : 40.23 mtr.
Lengte waterlijn : 35.96 mtr.
Grootste breedte :7.65 mtr.
diepgang : 2.28 mtr.
Motoren :2 x Caterpillar Marine Diesel Engine`s
Model D379 TA, 565 Pk elk bij 1225 rpm.
2 generatoren van 90 Kw elk.
snelheid 13.8 knots
Diesel capaciteit: 44800 liters ,
Fresh water:10000 liter
Proefvaart op de Noordzee.
Machinekamer 1 (1982)
Machinekamer 2 (1982)
kapiteins hut
Kaartenkamer
Kombuis
Ontbijtbar
Lounge /dinningroom
Bij dit Yacht dus wel foto`s van de Eigenaars Hut.
Eigenaars Kleedkamer.
Passage naar het hoofd dek
Gastenverblijf
Sundeck
Boatdeck
lowerdeck
veel plezier!!!!
Groets Bram
Terwijl jij bezig was ,met het stukje over Feadship ,was ik de geschiedenis aan het vertalen,maar door die dikke vette fietsenmakers vingers ,drukte ik het gelijk weer weg dus here we go again.
Na de tweede wereld oorlog,toen alles nog moeilijk ging in Nederland,was Export heel belangrijk,een paar wel bekende nederlandse scheepswerven en een bekende Nederlandse scheepsarchitect kwamen bijeen en richte de :First Export Association of Dutch Shipbuiders op Kortweg FEADSHIP en werd opgericht in 1950.
De start was boven verwachting en in 1953 was de naam FIEDSHIP al goed bekend.
De goede samenwerking tussen de werven,scheepsarchitect Yachteigenaren en Kapitein bleek erg succesvol,en nu behoort Feadship bij de top van kwaliteit bouwers voor grote en Megayachts.
Naval architect bureau H.W.de voogt &Zoon
De Vries Shipyards
Van Lent Shipyard
Dit tot zover vanavond zet ik er nog een Yachtje op van 40 mtr. uit .1982
Na een gerookt stukje kabeljauw en enkele gaalsjes druivensap,ben ik er weer klaar voor,om de rest van het verloren gegane materiaal op deze topic te plaatsen.
M.Y.Synthesus
In de vaart 1982
Lengte overal : 40.23 mtr.
Lengte waterlijn : 35.96 mtr.
Grootste breedte :7.65 mtr.
diepgang : 2.28 mtr.
Motoren :2 x Caterpillar Marine Diesel Engine`s
Model D379 TA, 565 Pk elk bij 1225 rpm.
2 generatoren van 90 Kw elk.
snelheid 13.8 knots
Diesel capaciteit: 44800 liters ,
Fresh water:10000 liter
Proefvaart op de Noordzee.
Machinekamer 1 (1982)
Machinekamer 2 (1982)
kapiteins hut
Kaartenkamer
Kombuis
Ontbijtbar
Lounge /dinningroom
Bij dit Yacht dus wel foto`s van de Eigenaars Hut.
Eigenaars Kleedkamer.
Passage naar het hoofd dek
Gastenverblijf
Sundeck
Boatdeck
lowerdeck
veel plezier!!!!
Groets Bram
Hoi Joost.
ik heb het gezien en ook meerdere Mega jachten die bij die werf vandaan komen,zoals de octopus ,mooie schepen ook maar ik ben daar nog niet aan toe,ik heb nog veel materiaal wat nog bewerkt moet worden,om er een verhaal van te maken, maar ook deze yachtbouwers komen in de kijkert.
Bedankt voor de foto
Groets Bram
ik heb het gezien en ook meerdere Mega jachten die bij die werf vandaan komen,zoals de octopus ,mooie schepen ook maar ik ben daar nog niet aan toe,ik heb nog veel materiaal wat nog bewerkt moet worden,om er een verhaal van te maken, maar ook deze yachtbouwers komen in de kijkert.
Bedankt voor de foto
Groets Bram
Hoi Joost en all
Toch wil ik op het topic natuurlijk niet alleen over motoryachten hebben,wij hebben ook zeer goede zo niet de bijna beste zeilschepen ontwerpers en bouwers ,zowel voor de race s en voor het gemak,dit zeilschip hieronder is voor het gemak en racerij,en zoals jij ongetwijfeld weet,er komt heel wat hydrolic en electro techniek te pas om dit yacht te runnen voor je plezier,en nog niet te spreken over alle andere dingen om een zeiltochtje aangenaam te maken,
Dit zeiljacht is gebouwd bij Royal Huisman te Vollehove
Yacht name: Lethantia
Formerly: Borkumriff III
Length: 144 ft - 43.95 m
Year: 1994
Builder: Royal Huisman
Photo date: Monaco Yacht Show, 21 September 2005
Thanks to Steve Tomkins & a couple of his friends, Andreas and Werner for the id. This aluminium-hulled gaff-rigged schooner was photographed at the 2005 Monaco Yacht Show.
Groets Bram
Toch wil ik op het topic natuurlijk niet alleen over motoryachten hebben,wij hebben ook zeer goede zo niet de bijna beste zeilschepen ontwerpers en bouwers ,zowel voor de race s en voor het gemak,dit zeilschip hieronder is voor het gemak en racerij,en zoals jij ongetwijfeld weet,er komt heel wat hydrolic en electro techniek te pas om dit yacht te runnen voor je plezier,en nog niet te spreken over alle andere dingen om een zeiltochtje aangenaam te maken,
Dit zeiljacht is gebouwd bij Royal Huisman te Vollehove
Yacht name: Lethantia
Formerly: Borkumriff III
Length: 144 ft - 43.95 m
Year: 1994
Builder: Royal Huisman
Photo date: Monaco Yacht Show, 21 September 2005
Thanks to Steve Tomkins & a couple of his friends, Andreas and Werner for the id. This aluminium-hulled gaff-rigged schooner was photographed at the 2005 Monaco Yacht Show.
Groets Bram
Royal Huisman Yachtwerf
Intro
Voor meer dan 120 jaar heeft deze Nederlandse scheepswerf luxe en lange jachten gebouwd.
In November 1999 Werd er een contract opgemaakt voor het bouwen van de Athena,en na een jaar van plannen , tekenen en voorbereiden van het schip kon in Januari 2001 een begin gemaakt worden met de bouw van de Athena.
Wat eerst een hoop metaal , hout en onderdelen was transformeerde langzamerhand in de lang verwachte 3 mast schoener ATHENA.
Met haar 90 mtr is zij een van de grootste prive zeiljachten van de wereld gebouwd in Aluminium.
Op 4 juni 2004 zag zij voor het eerst daglicht,gezeten op haar tijdelijke zitplaats een paar op afstand bediende hydraulische wiel verplaatsers.
Zij vervolgde haar weg naar een 100 mtr lange transport dekschuit die afgemeerd was aan de voorkant van de werfkade in een speciale ondersteuning.
Athena verlaat haar geboorteplaats
en aanschouwt voor het eerst daglicht
Transport Athena
Transport van werelds grootste zeiljacht "Athena":
In juni/juli 2004 zijn wij bezig geweest met het transport van werelds grootste aluminium zeiljacht: Zeiljacht "Athena". Wij hebben dit transport compleet aangenomen, van onze opdrachtgever Royal Huisman Shipyard. Dit transport hebben wij compleet uitgevoerd. De volgende werkzaamheden hebben wij gedaan:
Uitrijden uit de hal zoals u hieronder op de foto ziet, en via de Ro-Ro kade op de gereedliggende pontons HEBO-P6 & HEBO-P7 gereden en afgezet, 55 cm uit de midden.
Vervolgens hebben wij Royal Huisman Shipyard geassisteerd met het lood gieten in de kiel: 221,5 ton!
Vervolgens hebben wij op de HEBO P8 3 masten en toebehoren geladen van ruim 60 meter! Deze hebben wij getransporteerd en gelost op de kade in Amsterdam waar het jacht uiteindelijk opgetuigd zal worden.
Maandag 5 juli 2004 hebben wij de brug van Vollenhove gepasseerd. De aanbrug van de Vollenhover brug is eruit gehesen door middel van een 400 tons mobiele kraan, waar wij Mammoet voor hebben ingehuurd.
Dinsdag 6 juli 2004 zijn wij de brug bij Kadoelen gepasseerd. Het brugwachterhokje is half gedemonteerd om meer ruimte te creëren. De vaste kraan welke op de kering stond van de brug wordt verwijderd door middel van een drijvende bok. De brug wordt uit de vertanding gehaald en verder geopend dan normaal en door een mobiele kraan vastgehouden. Ook dit is allemaal om meer ruimte te creëren om de brug te kunnen passeren.
We hebben koers gezet richting de Ketelbrug waar we ook nog diverse aanpassingen hebben verricht om de Ketelbrug te kunnen passeren.
passage van de ketelbrug.
We zijn vervolgens via de Houtribsluizen, Schellingwoudebrug en Oranjesluizen naar Amsterdam Ship Repair gevaren. Daar hebben we het jacht in het dok te water gelaten.
We hebben het jacht het dok uitgesleept, en naar een kade in Amsterdam gebracht.
Wordt vervolgd.
Groets Bram
Goedenmorgen Albert en alle Kombuisers
Over dit jacht heb ik hier en daar wat info opgehaald ,dus ga ik nog even door voor de liefhebbers.
in de Middelandsche zee
Allereerst de technische gegeven van het schip en niet te vergeten de architecten en ontwerpers.
ATHENA
Yard No. 378
Boat Name Athena
Designer Pieter Beeldsnijder Design
Naval Architects Pieter Beeldsnijder Design
Gerard Dijkstra & Partners
Interior Decorator Rebecca Bradley Interior Design
Project Management Prior Yacht Management
Type Three masted Schooner
LOA spars 90.00 m - 295.28 ft
LWL 60.52 m - 198.56 ft.
Beam max. (incl.rubrail) 12.20 m - 40.03 ft
Draft 5.50 m - 18.04 ft
Displacement ± 1,068 tons
Year of build 2004
in haar element 1
in haar element 2
in haar element 3
Tot zover vandaag
wordt vervolgd
Groets Bram
Over dit jacht heb ik hier en daar wat info opgehaald ,dus ga ik nog even door voor de liefhebbers.
in de Middelandsche zee
Allereerst de technische gegeven van het schip en niet te vergeten de architecten en ontwerpers.
ATHENA
Yard No. 378
Boat Name Athena
Designer Pieter Beeldsnijder Design
Naval Architects Pieter Beeldsnijder Design
Gerard Dijkstra & Partners
Interior Decorator Rebecca Bradley Interior Design
Project Management Prior Yacht Management
Type Three masted Schooner
LOA spars 90.00 m - 295.28 ft
LWL 60.52 m - 198.56 ft.
Beam max. (incl.rubrail) 12.20 m - 40.03 ft
Draft 5.50 m - 18.04 ft
Displacement ± 1,068 tons
Year of build 2004
in haar element 1
in haar element 2
in haar element 3
Tot zover vandaag
wordt vervolgd
Groets Bram