Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Frits,
Deze vond ik nog, zal wel met schade hebben gehad, of gewoon een dokbeurt.
Afbeelding
Afbeelding
groetjes ruud

Ron H

Bericht door Ron H »

Ton,

Die serie Geopotes schepen is niet meer zo groot. De Geopotes 14 en 15 zijn geregeld voor de Noordzeekust werkzaam. De "15" wil nog wel eens verder de wereld opzwerven. Inmiddels zijn de "9, 10 en 12" verkocht en herdoopt. Deze waren veelal in het Verre Oosten werkzaam. Anderen zijn tot rijplaten versneden. Hogere nummers dan de 15 zijn er niet gekomen. In de 80-er jaren moest Volker Stevin de (Geopotes) baggervloot verkopen aan HBG teneinde een vijandige overname van het gehele concern te voorkomen. De baggermaatschappij van de HBG, de HAM, had al een serie vanaf de Ham 308 en oplopend. In die periode is de Ham 310-312 nog gebouwd, is de Ham 313 (ongeluksgetal?) overgeslagen en is de serie hervat met Ham 316-318. Indien HAM zelf niet onderuit was gegaan, had ik nog wel ingezien dat de Geopotes 14 en 15 herdoopt zouden worden in Ham 314 en Ham 315. Maar zover kwam het niet. Ham is niet meer. Het is eten of gegeten worden.
frits oppel

Dank

Bericht door frits oppel »

hartelijk dank voor de reakties en de foto's!
Ik zal laten zien.
Groet,
Frits Oppel
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Kerstmis 2004
Voor de kant in IJmuiden.
All the best
Jos

Afbeelding
Huib
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jul 2004 16:56
Locatie: Stad aan 't Haringvliet
Contacteer:

Bericht door Huib »

Hoi Ron, De Sublift Atlantic was inderdaad een afzinkbare bak. Dacht dat de eigenaar Nedbarge uit Schiedam was, maar dat weet ik niet zeker. De Sublift was in Travemunde beladen met 2 baggermolens, en in Rotterdam kwamen er nog een zuiger, pijpen, en een drijvende kraan bij.
De kraan was voor Dar es Salaam en de rest voor Indonesië.

Afbeelding

Op de foto het vertrek van de Groenland met de beladen Sublift Atlantic uit Rotterdam.
Wat er van de Sublift Atlantic geworden is weet ik helaas niet. Er was ook nog een zuster ponton, de Sublift Pacific. Ze zijn allebei gebouwd bij de Hoop in Lobith.

Gr, Huib
Ron H

Bericht door Ron H »

Bedankt voor de info.
Die bak doet me denken aan de Wijslift 1 en 2 en een naam als Pacific Goliath.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Bagger-wandel-eiland

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kombuis,

Een bijzonder en haast alweer vergeten hoofdstuk uit de Nederlandse Baggerbouw-Scheepsbouw-Subsidiebeleid EN weet ik veel??
Ben blij met de plaatjes en een bezoek aan die knijter, vlak voor deze foto's zijn gemaakt komt weer boven uit de mist van m'n geheugen.

Toch nog even een strikvraag: WIE heeft foto's van een Nederlands Baggereiland dat WEL heeft gewerkt??? Want dat bestaat (heeft bestaan?) OOK. :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ron H

Bericht door Ron H »

Volgens mij is er maar één Nederlands baggereiland geweest en dat was de Simon Stevin. Of het schip wel of niet voldeed, hebben juristen voldoende uren voor kunnen factureren.
Wellicht dat je zijn soortgenoot bedoeld, iets van Al Wassr Bay. Dit is elders op internet nog wel terug te vinden. Mocht je het niet kunnen vinden of nog iets anders bedoelen, laat het horen.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik vond een oude ANP-foto uit 1982.
De naam van het bestand: Baggereiland.
Meer gegevens heb ik niet.
All the best
Jos

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Zo te zien is het de Simon Stevin.
Die had toch een bijnaam? de Kameel of de Drommedaris.
Kon over de zeebodem wandelen.
All the best
Jos


Plaats reactie