De "Halcyonlijn"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31671
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

De "Halcyonlijn"

Bericht door Jos Komen » 03 jun 2006 17:04

De Halcyonlijn uit Rotjeknor was ergens vergelijkbaar met de rederij Amsterdam wat reputatie aangaat..
Helaas heb ik nooit bij deze rederijen gevaren.
Inderdaad: een gebrek aan mijn opvoeding.
Op scheepspraat staan diverse foto's en verhalen over deze club, maar ik ben benieuwd of er via Kombuispraat nog meer omhoogkomt.
Een link naar de vloot

http://www.pust-norden.de/halcyon_nl.htm

En een mooie foto van de "Stad Kampen"
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31671
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 16 jul 2006 00:17

Op het topic "Mooie Kontjes" is een hele discussie aan de gang over schepen van de Halcyonlijn, vandaar dat ik dit hier plaats.
All the best
Jos

Treffen met de "Stad Haarlem".
In Maart 1961 kwamen mijn medeopvarenden en ik, op een wel heel bijzondere manier tot een treffen met de "Stad Haarlem". We kwamen met de "Fendo", van Londen met 300 Ton stukgoed voor de Navo en vanuit Sheerness nog eens 120 ton springstof trotyl ook voor de Navo. Stukgoed lossen bij Austerlits Paris en de trotyl in een voorhaven 30 km voor Paris. Dus van Sheerness door de Downs via Dover over naar Bologne, onder de wal naar Le Havre de Seine op naar Rouen, en zo naar Paris. Toen we bij de mond van de Seine kwamen zat het potdicht van de mist. Dus wij voor anker. Brugwacht en bakwacht op en machinekamer stand-by. En blazen en bellen. Op zeker moment hoorden we een zware hoorn loeien, je weet wel zo'n luguber geluid en dat kwam steeds dichter bij. Wij terug blazen maar hij naderde ons steeds dichter. De stuurman was onderhand ook naar de bak gegaan en stond met de bakwacht in de witte brij te turen. Plotseling zagen zij een hoge zwarte boeg uit de mist opduiken. Tegelijkertijd hoorde onze stuur LETGO ANKER boven zich schreeuwen. Onze stuur bedacht zich geen moment. Hij gooide onze Willem, de bakwacht, de voorkuil in en sprong hem achterna. Op dat moment een harde klap en het anker van de "Stad Haarlem" (want die was het) dwars door onze bak heen. Het anker is in Rouen eruitgebrand en aan de eigenaar terug gegeven. En dat met 120 ton trotyl en drie rode lampen op. Ging gelukkig net goed.
Leen Bal (oud WTK) van Scheveningen.

Afbeelding

Onderstaande foto's en verhaal van Pete, dit staat ook op Scheepspraat, maar voor de volledigheid"¦

Foto's van het ss STAD HAARLEM
Deze foto's zijn natuurlijk al zo'n 47 jaar geleden gemaakt, de kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, maar ik ben blij dat ik deze nog heb, niet dan? De opnames zijn gemaakt in Oktober 1954, op de Atlantische Oceaan, op weg van Wabana (Belle Isle) Canada naar het Continent. Het weer was zo slecht, dat de gehele bemanning stand-by moest zijn, het zo genaamde 'all-hands on deck'. Kort daarop heeft de kapitein het schip op de wind gelegd, het zo genaamde 'steken,' en de storm af liggen rijden.Het was zo erg, dat het 'zwarte koor'' en de roerganger en/of uitkijk, via de schroefas tunnel, via de machinekamer, naar de midscheeps moesten om af te lossen, want we mochten niet meer over dek. Dat heeft een dag of vier/vijf geduurd, je was op een gegeven moment iedere vorm van tijd of dag gewoon kwijt. Maar we hadden een heeeel goede kapitein, een echte vakman. Kapitein Stoker, uit IJmuiden, was ook een oorlogsveteraan vertelde twee keer getorpedeerd te zijn en twee maal heelhuids thuis gevaren. Ik kon heel goed met hem opschieten, want als we ergens voor anker lagen, gingen we altijd vissen, dat vond hij schitterend, de man stond ook erg dicht bij de bemanning, "we moeten het met z'n allen doen", zei hij altijd, "Niemand kan een schip alleen varen", was zijn motto!
Op deze foto draait het schip zich net uit een breker.
Afbeelding

Op deze brak er een breker over het achterschip en dan met +/- 10000 ton ijzererts, heb je weinig in handen, als de lading overgaat, niet dan?

Afbeelding

Dit is de oude "Stad Haarlem"
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31671
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 16 jul 2006 00:59

Nog maar een verhaal over de Halcyonlijn, staat ook op Scheepspraat, maar voor degenen die alleen maar Kombuispraat bekijken.
All the best
Jos

STAD MAASTRICHT

Toen ik voor de eerste keer ging varen in 1955 kwam ik op de Stad Maastricht terecht, dat was toen het oudste schip wat er voer, in 1919 gebouwd. Ik was ketelbinkie van de matrozen, mijn maatje heette Fred, kwam uit Den Haag en was ketelbinkie voor de stokers. Je moest alles schoonhouden met vim en zeewater want zoetwater was er achteruit niet, en groene zeep met zoutwater werkt niet, ook moest je voor elke matroos dagelijks 2 emmers zoetwater halen in de midscheeps en voor de bootsman 4 emmers, plus het water om af te wassen. Als je je eigen de pleuris had gewerkt om de gang (allemaal kraaldeeltjes) schoon te krijgen kwamen die boeren terug van dek waar ze de hele tijd aan het bikken waren (nog met hamers) dan liepen ze tegen je schone wantje aan en de bootsman als laatste, ja je begrijpt het al, dan was de gang al weer vuil en kreeg je weer een paar schoppen onder je hol. Wanneer er eten over bleef was het motto van de matrozen, over de muur ermee anders krijgen we het morgen weer te vreten. Maar als je bij de kok kwam voor het eten van de tweede shift kreeg je daar op je donder omdat er niets over was.
Gelukkig brak de kok zijn poot in Savona, en omdat ik brood kon bakken (ik had aan de wal in een bakkerij gewerkt) en goed met de 2ekok-bakker kon opschieten werd ik bakker voor de rest van de reis en een onder de gage moest mijn werk overnemen.
Met die tweede kok kon ik goed opschieten want als hij de wal was opgeweest en lekker doorgezakt vroeg hij mij om brood te bakken, althans om vast zijn deeg te maken, als beloning zou hij me dan in Bona meenemen naar een echte hoerenkast.
Drie maanden me eigen de tering gewerkt en meer slaag dan eten, en bij het afmonsteren nog acht gulden over. Maar achteraf gezien toch een pracht ervaring. De bemanning van achteruit kreeg nog elke dag om 12 uur schootaan ofwel een oorlam bij de hofjood in de midscheeps, maar wel door de patrijspoort. Van hem kreeg je ook elke week rantsoenen voor de bemanning zoals koffie, thee, cacao, stroop, dikke melk enz. en geloof maar niet dat je ook maar een blikje extra kreeg. Stroop en cacao werd niet gebruikt tot ik op het idee kwam om het doorelkaar te doen, dan had je een soort chocopasta en dat werd WEL gegeten.( het gifmengen zat er toen al een beetje in denk ik)
Later heb ik alleen maar in de kombuis gewerkt van koksmaat tot chef-kok.
Mijn vader heeft ook een reis gemaakt bij de Halcyon lijn op de Stad Arnhem, dat was in 1930, hij vond het wel een goede maatschappij, maar ja hij was kajuitbediende, dus dan zit je dichter bij het vuur.
Jan Baldé

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Cornelis
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 sep 2006 15:35
Locatie: Katwijk

halcyon lijn

Bericht door Cornelis » 01 okt 2006 10:52

in 1950 heb ik als matroos o/g gevaren op de
Stad Arnhem,sliepen voorin ook het zwarte koor.
zonder water leiding,dat haalde je midscheep,er zat ook een stoom
kraantje om het water te verwarmen,en een groente blikje daar je
met een hamer met een spijker in de bodem wat gaatjes sloeg en
je voor die tijd een moderne bad geizer

groeten
cor

Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2099
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek » 01 okt 2006 17:05

Op onderstaande site van Arendnet staat ook een foto van de Stad Arnhem.
Gr. Arie.

http://www.arendnet.com/empire.htm

Cornelis
Berichten: 43
Lid geworden op: 29 sep 2006 15:35
Locatie: Katwijk

Stad Arnhem

Bericht door Cornelis » 01 okt 2006 20:33

arie,bedankt voor de tip,na 56 jaar eindelijk een
foto van mijn eerste koopvaardij schip,
als ik die foto bekijk gaat er een boek voor mij open.
groeten cor

DickG
Berichten: 103
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Halcyon Lijn

Bericht door DickG » 01 okt 2006 21:12

In het onlangs bij De Alk verschenen boekje NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD deel 1 (Wilde Vaart) staan veel foto's van de naoorlogse Halcyon vloot en een korte historie van de rederij

Pluijm

Bericht door Pluijm » 02 okt 2006 09:35

Wel geen foto, maar deze val toch ook wel onder dit topic
Afbeelding
groeten
Jan van der Pluijm

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door roy » 02 okt 2006 09:47

En uitgerekend dit weekend is de "Johan de Witt" gerestaureerd en wel in Hindelopen aan het publiek getoond. Thans maak zij deel uit van de varende collectie van het Nationale Reddingmuseum in Den Helder.
Deze vloot bestaat verder uit de stalen motor reddingvlet "Tjerk Hiddes", de "Prins Hendrik" en de roemruchte "Insulinde".

m.v.g. Roy

Rijk
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 apr 2006 10:37
Locatie: Leusden

Halcyon line

Bericht door Rijk » 02 okt 2006 11:23

Erwas ook nog een s.s.Stad Rotterdam,
als ik het nog weet was dat jacht een in Canada gebouwde Empite standaard schip.
Heb er eind 1954 tot begin 1955 op gevaren en dat was genoeg.
Als er nog mensen zijn die de gegevens kunnen aanvullen dan graag.
met alvast dank
Rijk

Afbeelding

Gebruikersavatar
jan
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Bericht door jan » 02 okt 2006 13:48

Heb in de jaren 60 wat jaartjes bij de Halcyon Lijn gevaren en het was er echt zo slecht nog niet.Op de Stad Utrecht hadden we kapitein Pet uit Vlaardingen en dat was 'n beste vent.Goed eten en drinken dus niets dan lof.
Gr Jan
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.

Gebruikersavatar
shipwis
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis » 02 okt 2006 14:09

Halcyon. 039. ss STAD ROTTERDAM-PHRN (1953-1963)
1943.Short Brothers Ltd,
Sunderland (471)
grt 7041 - dwt 9985
lxbxh; 136.45x17.15x8.16
te 3 cyl 2500 bhp 11 kn.
A)EMPIRE SOUTHY 1943-1946.British
HOLLY BANK 1946-1953.British
B)OCEAN UNITY 1963-1967.Panama
8-3-1967.Gesloopt te Kaoshiung

greetinx, pete

Bob

Bericht door Bob » 02 okt 2006 17:50

Ik mis tot nu toe de "Stad Alkmaar", afgebouwd na 1945. Het schijnt dat dit het eerste schip was dat na de oorlog afgebouwd is. Het verhaal gaat dat de kiel al voor de oorlog gelegd is en door vakkundige sabotage het schip niet in oorlogstijd is afgebouwd. Dat zou best kunnen want de inrichting liep wel een paar jaartjes achter.
Mijn hut, telegrafist, lag onder B.B. vleugel, zonder binnendeur. Je stond dus meteen buiten. De hut was 1,5 maal de kooi lang en drie keer de kooi breed. Ik moest buitenom naar boven, door de kaartenkamer naar de radiohut. Stoel een decimeter naar achteren en je zat klem. Antennepijpen schilderen mocht niet van de ouwe op "zijn" schip. Geschilderde pijpen hoefden niet gepoetst te worden!
Ik weet niet meer hoe het eten was, wel de kleine bedompte "salon". Ik zat helemaal achterin en moest wachten tot iedereen opgestaan was. Eerder kon ik niet weg. Dus zorgen dat je op tijd bent.
Het was een reisje van R'dam naar Savonna en Barcelona en terug naar R'dam. Daar er weer af omdat er een botje in mijn hand gebroken was. Ik was gestruikeld op de gangway en kwam verkeerd terecht op mijn hand.
Op een andere topic vernomen dat je een fles jenever per week kreeg. Een stuurman was er blij mee dat hij mijn fles ook kon krijgen. Toen dronk ik nog niet.

Groeten Bob

Gebruikersavatar
jan
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 aug 2004 10:16
Locatie: Dongen

Bericht door jan » 02 okt 2006 19:09

Ook op de Stad Utrecht was het rantsoen 'n fles jenever per week of 10 dagen dat mag ik even kwijt zijn.Mijn fles ging altijd naar Jelle de 2e stuurman ook voor mij was het 'n beetje te strong.In Rio heeft 'n zwarte dame die aan boord geslopen was en ik m'n hut niet goed had afgesloten kans gezien om in 'n kwartier tijd de halve fles leeg te lurken en is met d'r vette zwarte lichaam in mijn kooi gekropen.Heel wat moeite gehad om met de 3e wtk dat gedrocht in de gang te krijgen.Hebben haar maar op de cokosmat gelegd zal wel 'n lekker gevoel geweest zijn toen dat hummeltje de andere morgen wakker is geworden. :P :P :P
Jan
De wind en de golven zijn altijd op de hand van de beste zeelui.

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 31671
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 13 sep 2007 21:01

Op het oude kolengestookte Kombuispraat stond deze oproep.
Jos

Ben op zoek naar info over/ foto´s van mijn opa, kapitein W.G. de Neef, die o.a. in WO2 heeft gevaren op de Stad Alkmaar, Stad Maastricht en de Flensburg.
Mvg
Heleen

Na een mailtje naar Heleen kreeg ik dit antwoord.
Jos

Beste Jos,

Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik heb het verhaal van Leendert Don gelezen, erg interessant. Waarschijnlijk was mijn grootvader tentijde van dit verhaal niet de gezagvoerder van de Flensburg, bij het uitbreken van WO2 voer hij op de stad Alkmaar, deze boot is in 1940 getorpedeerd, waarbij 14 man omkwam. Daarna was mij opa kaptitein op de Stad Maastricht, ook deze werd in konvooi getorpeerd, echter zonder slachtoffers. Pas daarna was hij op de Flensburg, 8 sept 1942 vertrokken uit Durban. ook dit schip heeft de Duitse aanvallen niet overleefd. Mijn opa gelukkig wel en heeft nog jaren gevaren tot zijn pensioen in 1962. Hij overleed helaas een jaar later, op 23 nov. 1963. Bijgaand een foto van de jubileumsbijeenkonst van de Halcyon lijn, wanneer en waar dit was weet ik niet. Mijn opa is de derde van links.

Inmiddels heb ik gemaild naar Leendert en ben benieuwd of hij reageert.

Met vriendelijke groet,
Heleen

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Douwe J.
Berichten: 1756
Lid geworden op: 25 feb 2005 15:25

Bericht door Douwe J. » 13 sep 2007 21:44

Stad Schiedam 1930
Afbeelding

Stad Arnhem 1939
Afbeelding
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.

Plaats reactie