De"Oude Glorie"
Hallo Ton,
Ja, die ouwe "tropenstokers" hadden inderdaad veel opbouw. Dat had weer alles te maken met het doel waar ze voor gebouwd waren. Naast gewoon stukgoed werd veel levend vee, dek passagiers, maar ook passagiers die een hut wilden hebben vervoerd. Dit vereist wel een grotere opbouw dan je bij een schip van gelijke grote welke in b.v. noord-west Europese wateren voer nodig had.
Toch heeft het niets van doen met het vrijboord. In die zin, dat in tropische wateren wel dieper afgeladen mag worden dan b.v. Winter North Atlantic, om maar eens een tegenpool te noemen..............
m.v.g. Roy
Ja, die ouwe "tropenstokers" hadden inderdaad veel opbouw. Dat had weer alles te maken met het doel waar ze voor gebouwd waren. Naast gewoon stukgoed werd veel levend vee, dek passagiers, maar ook passagiers die een hut wilden hebben vervoerd. Dit vereist wel een grotere opbouw dan je bij een schip van gelijke grote welke in b.v. noord-west Europese wateren voer nodig had.
Toch heeft het niets van doen met het vrijboord. In die zin, dat in tropische wateren wel dieper afgeladen mag worden dan b.v. Winter North Atlantic, om maar eens een tegenpool te noemen..............
m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Inderdaad Roy. Tropengebied en dus altijd op tropenmerk afladen. En aangezien veel van die schepen een certifcaat hadden met als vaargbied uitsluitend de Indische wateren mochten ze nóg een beetje dieper. En omdat er in die omgeving ook geen Tropische stormen voorkomen waren ook de verdere constructie eisen lichter als die voor een 'Ocean going vessel'
Groeten,
Bert de Boer
Groeten,
Bert de Boer
- Joop Klaasman
- Berichten: 15515
- Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
- Locatie: Barendrecht
- Joop Klaasman
- Berichten: 15515
- Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
- Locatie: Barendrecht
Haven Tg.Priok
M.S. Van Heutsz strandde nabij Hongkong 1937
Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
M.S. Van Heutsz strandde nabij Hongkong 1937
Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Hier wat gegevens over de van Heutsz.
NAAM m/s van Heutsz
ROEPNAAM PIDU IMO NR -
BOUWJAAR 1926 BOUWNUMMER 180
BOUWWERF N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen-Nederland.
BOUW kiellegging 15 april 1925, tewaterlating 13 maart 1926, overdracht 8 november 1926 aan de K.P.M.
BRT 4.552 NRT 2.678 DWT 3.734 LxBxH 123,44 x 15,90 x 8,23 DG 6,40
TYPE SCHIP
Passagiers Vracht / passagiersschip,
accomodatie voor 16 eerste-, 30 tweede-, 25 derde klasse en 2137 tussendek passagiers, 76 bemanningsleden.
MACHINE 2 Sulzer diesels, 2 tew, 2 x 6 cyl. PK 3.400 rpk. MIJL 13,5
Machinebouwer N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen-Nederland.
HISTORIE 08.11.1926-1947 VAN HEUTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
7 januari 1942 door de de Nederlandsche Indische Regering gevorderd. 25 juni 1942 gecharterd ,
door het Ministry of War Transport. 4 september 1945 aan de K.P.M. teruggegeven.
15 maart tot 16 oktober 1946 in charter van de Nederlands-Indische Regering.
07.07.1947-1947 VAN HEUTSZ, Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
10.12.1947-1955 VAN HEUTSZ, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
21.09.1955 1957 VAN HEUTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
01.01.1957-1959 BARENTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
19 februari 1959 gesloop bij Chiap Hua Manufacturing Co. Ltd. te Hong Kong.
Groetjes, Jos2.
NAAM m/s van Heutsz
ROEPNAAM PIDU IMO NR -
BOUWJAAR 1926 BOUWNUMMER 180
BOUWWERF N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen-Nederland.
BOUW kiellegging 15 april 1925, tewaterlating 13 maart 1926, overdracht 8 november 1926 aan de K.P.M.
BRT 4.552 NRT 2.678 DWT 3.734 LxBxH 123,44 x 15,90 x 8,23 DG 6,40
TYPE SCHIP
Passagiers Vracht / passagiersschip,
accomodatie voor 16 eerste-, 30 tweede-, 25 derde klasse en 2137 tussendek passagiers, 76 bemanningsleden.
MACHINE 2 Sulzer diesels, 2 tew, 2 x 6 cyl. PK 3.400 rpk. MIJL 13,5
Machinebouwer N.V. Koninklijke Maatschappij "De Schelde", Vlissingen-Nederland.
HISTORIE 08.11.1926-1947 VAN HEUTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
7 januari 1942 door de de Nederlandsche Indische Regering gevorderd. 25 juni 1942 gecharterd ,
door het Ministry of War Transport. 4 september 1945 aan de K.P.M. teruggegeven.
15 maart tot 16 oktober 1946 in charter van de Nederlands-Indische Regering.
07.07.1947-1947 VAN HEUTSZ, Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
10.12.1947-1955 VAN HEUTSZ, Koninklijke Java-China-Paketvaart Lijnen N.V., Amsterdam-Nederland.
21.09.1955 1957 VAN HEUTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
01.01.1957-1959 BARENTSZ, N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Amsterdam-Nederland.
19 februari 1959 gesloop bij Chiap Hua Manufacturing Co. Ltd. te Hong Kong.
Groetjes, Jos2.
- Joop Klaasman
- Berichten: 15515
- Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
- Locatie: Barendrecht
M.S. Van der Capellen
M.S. Tegelberg in convooi varend invasie Noord Afrika 1943
Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
M.S. Tegelberg in convooi varend invasie Noord Afrika 1943
Kijk ook eens op: www.brugbarendrecht.punt.nl
Een geelrode avond
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht
Damp stijgt op vanuit de bergen
De zee klotst tegen de kust
De mens komt en gaat als ijle lucht
- Joop Klaasman
- Berichten: 15515
- Lid geworden op: 02 aug 2005 18:41
- Locatie: Barendrecht