Vraagje over uniformen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

:mrgreen: :lol: :lol:

schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Bericht door schokker »

Ik heb nog wel met ouwere kustvaartkapteins gevaren die altijd netjes in terlenka broek met blouse liepen.
Daar ging bij een deklastje hout sjorren gewoon de overall overheen.
Die vonden uniformen overdreven maar de spijkerbroek kaptein van tegenwoordig vinden zij niks..
Ze motte toch kenne zien wie de kapitein is !!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

op kusters werd vroeger wel een pet gedragen....(vlgs mijn vader was de "Graf Lückner-mütze erg populair.."...het leek wel of je er een vliegtuig op kon landen...")en idd: een enkeling had zelfs een uniform.
Maar bij de Groninger kustvaart had zga elke kaptein wel een alpinopet, en menig wtk ook
Ook bij Seatrade droeg een enkele(alleen bij aankomst) kapitein ook wel een zwarte/donkerblauwe broek en een pilotenshirt (al-dan-niet met epauletten)
Idd: om het verschil met de rest uit te duiden.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Uniformen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Kombuis,

Ik kan naar "eer en geweten" zeggen dat ik m'n hele werkzame loopbaan de instelling heb gehad van:

" Als je een uniform met streepies nodig hebt om te laten dat je de "baas" bent, DAN heb je dus een probleem" :wink:

Ik moest daar gisteren aan denken toen ik even een stukkie vis ging halen bij de kruidenier en de een of andere " Van de pot gerukte knakker" in z'n Marine Uniform boodschappen zag doen met zo'n gazen wagentje door de winkel :lol: :-D , zo met een gezicht van " ZIE je me wel" :lol:

Je zou toch staande de vergadering in je broek doen van het lachen :wink: :lol: :lol: :-D :-D
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

Toen ik m'n eerste (NZ) vrouw trouwde, kwam wel ff de opmerking "...je kunt ook trouwen in je uniform...."
Hierop heb ik geantwoord dat, als ik in m'n werkpak moest trouwen, ik in een witte overall kwam met bahco, schroevedraaier EN brightstar !
Vooral dat llatste item zal wel de reden geweest zijn dat er niet verder op werd ingegaan. 8)


Maar alle gekheid op een stokje....zo gek was het uniform toch ook weer niet ??? Je was altijd "gekleed", zelfs al zaten de gater erin !
In dat pakkie werd je overal -ook op kantoor- netjes behandeld !
Sinds iedereen in spijkerbroek, T-shirts en sandalen kwam, was het snel gedaan met het imago van de koopvaardijofficier.
Of niet soms ??? :roll:
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hallo Harry,

zoals je waarschijnlijk wel weet was bij de HAL uniform verplicht, maar het gaat niet om het uniform of de status die je er aan geeft, maar het gaat om de man die er onder zit. Die bepaald de waarde van zijn uniform en dan bedoel ik niet de kostprijs bij firma Cohen.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Aan dat hele uniformgedoe zitten verschillende kanten. Ik zou zeggen: Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt en wiens uniform men aantrekt.

Harry G.H. heeft gelijk: het wordt een droevige zaak als je een gouden pak met zwarte strepen nodig hebt om je autoriteit te tonen of te handhaven of te benadrukken. Ik heb nog nooit iemand gerespecteerd omdat hij een aantal strepen had. Sterker nog: ik heb nog nooit iemand gerespecteerd om zijn rang. Dat wil zeggen: in eerste instantie wel, maar in eerste instantie respecteer ik iedereen die ik ontmoet. Ik bedoel: ik heb nog nooit een kapitein gerespecteerd alleen maar om het feit dat hij kapitein was. Daar moest wel iets achter zitten. Later verwachtte ik van anderen niet anders.

Als ik me verhuur bij een baas waar het dragen van een uniform verplicht is, dan heb ik me daar maar aan te houden. Dat weet je als je bij die baas in dienst gaat en als er dan bovendien nog strikte voorschriften zijn welk uniform waar op welke manier moet worden gedragen, dan heb ik me ook daar keurig aan te houden. Dat hoort er dan bij en dat moet ik dan net zo goed doen als het werk waar ik voor betaald wordt. Bevalt je dat écht niet, dan moet je je zakkie pakken en ergens gaan varen waar ze het minder nauw nemen.
De KPM had zeer strikte uniformvoorschriften die nauwkeurig in het maatschappijreglement waren omschreven. Dat was soms wel een tikkie absurd, maar dan alleen omdat bepaalde kapiteins geen oog hadden voor de omstandigheden waaronder je moest werken. Ik heb daar meen ik wel eens een voorbeeld van genoemd dat werkelijk te gek voor woorden was. Maar ook toen heb ik gedaan wat er van me verwacht werd. Het was me geen hoop ellende waard om me ertegen te verzetten.

Waarom draagt men in bepaalde beroepen - functies - uniform? Soms om zich te onderscheiden van de rest van de bevolking en als het om scheepvaart gaat om zich onderling te onderscheiden voor de buitenwereld. Men moet kunnen zien wie wie is. Aan de wal is het toch wel prettig als een politieagent een uniform draagt, voor mij en voor hemzelf. Als een vent in een ouwe spijkerbroek en een sweatshirt mij een prent zou geven, wil ik toch wel graag weten op grond van welke autoriteit hij dat doet en dan zou zo'n man doorlopend met een legitimatie in zijn hand moeten lopen. Ook weer zo lastig. Als er zomaar een vent in een Arabische soepjurk door het middenpad van de trein kaartjes loopt te controleren, kijken we met zijn allen toch een beetje vreemd naar zo'n man, of niet soms?

Dan die marineman in uniform in de supermarkt. Mijn schoonzoon zit in dat vak. Hij is inmiddels al heel hoog en heeft veel strepen en zo'n pet met een gouden klep. Die fietst in vol ornaat door Den Haag en waarom ook niet? Het is zijn werkpak en dat moet hij dragen als hij naar zijn werk gaat. Als mijn dochter vraagt of hij voor hij thuiskomt even langs Albert Heyn wil gaan, dan gaat hij zich echt niet eerst omkleden en dan weer terug. Dan had ze beter zelf even kunnen gaan. Nee, dan fietst hij in vol ornaat, mét pet met gouden klep op het hoofd en een tas van Albert Heyn in de hand door Den Haag. Thuis geeft hij de voorkeur aan een ruime broek met een laag kruis.

Nooit een uniform op de kustvaart gezien? Hier een aantal foto's die dan toch wel een eyeopener moeten zijn.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
(Foto's hierboven uit Varen op twee fronten van Hans Beukema)

Afbeelding
(Foto uit Op tegengestelde koersen van Dick Brongers)

Afbeelding
(Foto hierboven uit Hout en zout van Harry de Groot)

Afbeelding
(Krantenfoto uit het topic Nostalgie uit mijn plakboeken van Ben Gernaat op het forum van Groninger Kustvaart)

Vooral als je wat ouder bent en al jong op de kustvaart zat, heb je heel wat mensen in uniform zien lopen. Dat was veelal een overblijfsel uit de oorlog. Mensen die tijdens de oorlog hadden gevaren, hadden in die jaren steeds een uniform gedragen. Dat had vele voordelen omdat je dan herkend werd als koopvaardijman en onder alle militaire regelingen viel zoals vrij reizen, gratis naar de bioscoop en op veel plaatsen voorrang als er een "queue" stond. Die mensen zijn dat uniform na de oorlog in veel gevallen blijven dragen en die kwam je in de vijftiger jaren vrij veel tegen.

Zelf heb ik op de kustvaart vrijwel nooit een uniform gedragen. Alleen als tweede stuurman op de Balticborg maar verder dan een battledress en een pet ging dat niet. Wel heb ik er als kapitein op onverschillig welke pot er altijd aan gehecht om er fatsoenlijk bij te lopen en een pet heb ik gedragen zolang ik bij Wagenborg voer, maar strepen vond ik nou ook weer niet nodig.

Toch kan ook dat soms wenselijk of noodzakelijk zijn. Is er nou een vrijere vorm van scheepvaart denkbaar dan de shipdelivery? Juist daar kwam die wenselijkheid en soms ook de noodzaak weer naar voren. Als je een nieuwbouw afleverde en je moest proefvaren, dan stelde de opdrachtgever het op prijs als men kon zien wie wie was. De eerste keer dat me dat overkwam, was in Port of Spain, Trinidad, waar we twee havenslepers afleverden en de proefvaarten een enorm gebeuren was. Daar moest ik strepen op, maar die had ik niet bij me. Gelukkig zat er aan de poolbar van het Holiday Inn - de plek waar alle moderne boekaniers van de Carieb zich in die tijd verzamelden - een Noorse kapitein die, toen ik mijn probleem noemde en vroeg of er ergens in de buurt een uniformwinkel was, gaarne bereid was mij een paar epauletten te geven. Hij hoefde ze ook niet meer terug en ik heb ze daarna nog een paar keer gebruikt. ik heb ze nog.
In Lagos had ik ze niet bij me en toen heb ik een paar van die keiharde, brede planken van de havenmeester geleend. In tijd van nood schilt men desnoods aardappels met de bijl, nietwaar? :)

Zo liep ik er zelf in de zestiger jaren bij als kapitein op de 500-tonners van Wagenborg. Dat was geen uniform, maar het was wel fatsoenlijk, want daar hechtte ik nu eenmaal aan. Als dat verkeerd is, dan alsnog mijn verontschuldigen. Dat was een splitleren battledress, uiterst comfortabel. Ik droeg ook vaak een stropdas, gewoon omdat ik me daar prettig bij voelde. Wat anderen daar van vonden of dachten of zeiden, zou mij aan de reet roesten. :wink:

Afbeelding
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Theo je komt met een paar uitzonderingen aan.

Als je al die 600 coasters uit Groningen neemt dan zijn er weinig die een uniform droegen.

Een slechte Kapitein of wat voor Officier ook die zijn werk niet kan verdient van mij geen respect.

En op geen enkele Coaster uit Groningen was het verplicht een Uniform te dragen.

Zo werd er altijd gelachen om de Wagenborg schepen die in de Sluizen van het Kielerkanaal nog even de plekjes buitenboord gingen bijwerken.

Kreeg de Kapitein daar geen Bonus voor als je in Delfzijl kwam.
Kapitein Rooibos

Bericht door Kapitein Rooibos »

@Theo: AMEN!


Maar toch nog een reactie:

Zelf heb ik op de tankers nooit met uniform gevaren, dit was alleen voor kapitein of evt. hwtk. In sommige landen kan dat handig zijn.

Toen ik in dienst kwam bij Nedlloyd ging ik natuurlijk direct navragen waarom niemand dat apenpakkie wilt afschaffen (want zo'n tropenpak met veel te kleine broek waardoor je de edele delen van de kapitein kunt zien IS een apenpak). Vooral jongere beginnende officieren vinden het blijkbaar "handig" zo'n uniform.... Ik denk dan: dus je hebt het nodig om enig respect van een leerling te krijgen :cry: Zelf probeer ik een beetje respect te krijgen door te laten zien dat je weet waar je het over hebt, en als je het niet weet: zeg dat dan ook :!: De oudere officieren (MO2 en MO1) zeggen vooral: "stel je voor, dan ontslaan ze direct de wasbaas en kan iedereen zelf zijn was gaan doen"

Dus in de twee jaar tijd dat ik met uniform vaar zie ik er het nut niet van. Behalve dan het verbloemen van luiheid en onkunde......... :cry:

Maar goed, ik blijf wel "representatief" doen midden op de fucking stille oceaan hoor. Zeeeeeer belangrijk. :lol:

Arjen
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Rooibos,
Toen ik jouw reactie las dacht ik aan een uitspraak van een baas van me, overigens ook al weer een tijd geleden: "Het is maar goed dat je aan sommige medewerkers niet kan zien dat ze bij deze club werken."


Plaats reactie