Vraagje over uniformen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Hoi Mannen,

Er is een gezegde, ook al is de winkel er niet meer: De Gruyter

Hoe meer strepen zo groter de zak ( de blauwe strepen)
Verteld door Kapitein van de Shell, ik had er graag mee te doen 8) :lol:

Hij was een vakman !!!!

Gr. Rob ( had een schurft aan dat pakkie)

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zo is het immers, Arjen? Als ze dat bij die rederij graag willen, dan heb je daar maar aan mee te doen. Of je moet ergens anders gaan varen.

Zo uitzonderlijk was dat niet, Jan. In de vijftiger jaren was een donkerblauw battledress heel gebruikelijk. En een pet. Dan ontbraken dus alleen de strepen nog maar. :)
Nee, natuurlijk was het op geen enkele Groninger coaster verplicht om een uniform te dragen. Dan hadden ze er voor moeten betalen en daar konden de uitvinders van het koperdraad natuurlijk niet aan beginnen.

Wat dat bijplekken in het Kielerkanaal met uniformen te maken heeft, begrijp ik niet zo goed. Ik heb toch 17 jaar voor die baas gevaren, maar ik heb dat nooit gezien, laat staan dat ik het zou hebben gedaan. Overigens zie ik er ook geen enkel kwaad in en ik vind het ook niet belachelijk.
Wat niet wil zeggen dat er geen mensen waren die het onderhoud nogal overdreven. De ankers in de goudbrons, bijvoorbeeld.
Ik heb eens met verbazing staan kijken naar een 500-tonner die op een zondag in Delfzijl lag, in het oude Eemskanaal, voor de kroeg van Sesselaar. Die had namelijk fraai grijs geschilderde bolders, zonder ook maar één krasje. Dan vraag je je af hoe iemand dat voor elkaar heeft gekregen: vastmaken zonder de verf van zijn bolders te beschadigen. Later heb ik hem dat gevraagd. Het was dezelfde man die zijn ankers in de goudbrons zette. Was trouwens een fraai gezicht, die ankers.
Maar die bolders, dus. Ze waren op vrijdagavond binnengekomen. Zijn schip zag eruit als een jacht. Altijd. En daar werkte hij zelf hard aan mee. Hij was zelf, hoogstpersoonlijk, op zaterdagmorgen teruggekomen. Hij had de polyprops op andere, onbeschadigde bolders gelegd, had de beschadigde geschilderd en was op zondagmorgen nog een keer teruggekomen om ze weer op die fraai geschilderde bolders te leggen en die waar ze vanaf waren gekomen weer even bij te halen.
Dat is een tikkie overdreven. En daar kreeg hij géén bonus voor. Wagenborg betaalde nooit bonussen. Nergens voor. Niet voor snelle reizen, niet voor extra veel hout slepen, niet voor zonder loods varen, helemaal nergens voor.
De kertsgratificatie was een lachertje. Toen ik personeelschef werd was dat zo ongeveer de eerste vraag die me gesteld werd: wat is je mening over de kerstgratificatie en wat gaan we daarmee doen? Ik begon namelijk op 5 december, dus het was een actueel onderwerp.
Ik heb toen gezegd dat ze er ofwel een echte, goede gratificatie van moesten maken, of het helemaal afschaffen. Hij werd afgeschaft. :)
Het nog altijd mooie verhaal van H.R.A.J. van Dijck toen hij als 1ste stuurman op de Balticborg voer. ze komen in Delfzijl en Egbert Vuursteen komt aan boord. Hans van Dijck droeg zo'n leren bodywarmer met schapenvacht gevoerd, zo'n vest zonder mouwen.
'Mooi jasje, stuurman,' zegt Egbert. 'Je bent alleen de mouwen vergeten.'
'Nou, meneer Vuursteen,' zegt Hans van Dijck. 'Dat jasje heb ik van mijn kerstgratificatie gekocht en volgend jaar hoop ik de mouwen erbij te kunnen kopen.'
Dat werd hem niet in dank afgenomen. :-D

Nee, bij Wagenborg geen bonussen. Maar het was een béste baas die mij altijd uitstekend heeft behandeld. Ik heb in die 17 jaar nooit ook maar iets te klagen gehad. De kritische geluiden over Wagenborg van vroeger kwamen gewoonlijk van mensen die daar nooit hadden gevaren of een schop onder de kont hadden gekregen.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10600
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

1 streep = kan lezen
2 streep = kan lezen EN schrijven
3 streep = kan lezen, schrijven EN rekenen
4 streep = kent iemand die kan lezen, schrijven en rekenen

krul ?
1 streep is een onderstreepte nul
2 streep is een dubbel onderstreepte nul
enz

geen krul ?
1 streep is een min
2 streep is een onderstreepte min
enz

we lagen eens in Lagos Apapa, en achter ons meerde (verbazingwekkend netjes, overigens !) een schip van Niger Lines aan. Dat vond ik met die uniformen toch vreemd lijken.
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Na mijn marinetijd nooit meer een echt compleet uniform gedragen.Mijn jekker nog wel afgedragen in de winter op de kusters al of niet met een griekse schipperspet maar zonder streepies.
Alleen op het MV Carmen A ,een khaky broek en shirt op verzoek van de eigenaar een salvadoreense colonel,ook kregen wij 20 dollar per mnd uniformgeld.De dekofficieren liepen in het kortwit met goud op hun schouder,maar wij die ook nog moesten werken hielden het op een spijkerbroek en blauw shirt,behalve ''op bruiloften en partijen, dan in khaky met epouletten.Olof mijn zweedse chief engineer bleef altijd op zijn zweedse muilen lopen, ook op de door kapitein johan peterson aan boord ge organiseerde huwelijks plechtigheid ,tussen Afbeelding
een oiller uit costs rica,en zijn niet zo jong meer meisje, Olof vond het maar zo zo, en had het over kinderverkrachting.Ook aan de wal gingen de muilen niet uit, behalve wanneer hij achterover van de barkruk viel, dan kletterden ze door de hele kroeg, dit was een van mijn mooiste tijden aan boord van een schip en heeft 2 jaar geduurd jammer genoeg
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Môgge Mart

Inderdaad, dat zwarte jackie draag ik nu nog, zonder versiering 8)
als ik mijn hond ga uitlaten, heeft het toch nut gehad (heeft)

Gr.Rob
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ja Rob, mijn moeder had er een schapenvel voering in bewestigd ,lekker werm,dat velletje kwam van een engels piloten vest, door pa de locomotief machinist na de bevrijding op de kop getikt en ook gedragen.Wie niet rijk is moet slim zijn
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
gerardk
Berichten: 383
Lid geworden op: 15 feb 2007 17:36
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door gerardk »

Bij de HAL was de uniform dicipline behoorlijk streng. Afgezien van de pass.schepen was het op de vrachtschepen en zeker die met passagiers niet toegestaan om in burgerplunje buiten je hut te verkeren.
In havens was het khaki werkkleding in de tropen en in de kou blauwe broek met windjack (epauletten niet vergeten).
Op zee altijd blauw uniform en voorbij de Azoren jasje toetoep.
De kapiteins waar ik mee gevaren heb stonden zelfs geen korte broek toe al vielen de mussen dood van dak.
Een voorbeeld hiervan op deze foto.
Afbeelding

Groetjes GerardK
l
aad overweg

Bericht door aad overweg »

Ook op de binnenvaart deed het uniform zijn intrede.
Bij de VT in rotterdam in de 60 tiger jaren werd de VT beheerd door
van Ommeren,binnen notime werd uniform en binnenvaart diploma
verplicht gesteld.De oudere garde kon daar weinig waardering voor
opbrengen.Maar door de enorme nieuwbouwgolf aan nieuwe schepen,
kwamen er veel jonge mensen waar toe ik ook behoorde als kapt op
de motorschepen met radar in de continuvaart.En werd je aangespoken als geen uniform aan had.Omdat je overal op woensdag moest aflossen,
zaten er zat met het uniform in de trein.en droegen aan boord een spijkerbroek.Ik moet wel zeggen dat als je ging stappen,in uniform dat
je dan sneller sjans had dan zonder uniform.
Ik trouwde in 1964 en mijn schoonmoeder was boos omdat ik dat niet
deed in uniform.Ik zei dat ik dat wel wou doen als mijn schoonvader
in zijn overal ging,want dan liepen wij allebei in werkkleding
Aad
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik trouwde in 1964 en mijn schoonmoeder was boos omdat ik dat niet deed in uniform. Ik zei dat ik dat wel wou doen als mijn schoonvader in zijn overal ging,want dan liepen wij allebei in werkkleding
Mooi! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Uniformen.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wiens brood men eet, wiens taal men spreekt en wiens uniform men aantrekt.
Hallo allemaal,

Theo spreekt vanzelf " ware woorden" en " terugkijkend" heb ik geen enkele behoefte om daar op welke wijze dan ook kommentaar op te leveren. Ondergetekende voer op de op dit forum allom besproken tankers, die, laten we FF wel zijn de functie hadden om OLIE van AAA naar BBB te brengen. Diezelfde eigenaar/reder/manager/ charteraar/olieklub, die daar toen zo'n belang bij had EN dus OOk voorschreef, het zij direct hetzij IN direkt dat " de officieren" aan boord in een uniform moesten lopen :roll: , AL diezelfde "personen-instanties-etc" draaiden als een blad an de boom om als het er op aan kwam om even " POEN te besparen" en lagen dan ook ABSOLUUT niet wakker als die " mooie geuniformeerde " Officieren" zich als slaven de pleuris moesten werken om de handel an de praat te houden, BETER, ze haalden de "dure" bemanning er als een speer af en zetten er een partij " NIET van de Hoed en de Rand wetende" arme donders van Chinezen, DIEP uit Mao's tumultieve China INCLUSIEF Rode Boekies er op terug, als of ze een " bakkie thee" dronken, TO HELL with the uniforms :lol: :lol:

DUS, "terugkijkend" lach ik me gewoon een dikke bult en DAT is heel goed weergegeven als je naar de " Ploeg in Apepakkies" kijkt op de " Kloosterdijk". Ik wil niemand op z'n mooie witte schoentjes trappen, NOCH op z'n pikkie, maar de " Kloosterdijk" was TOEN reeds " een heel gewoon klein pest vrachtbootje met zo'n graf Werkspoor Lugt erin, die pakkies naar Mexico en omstreken bracht :wink: :wink:
( Bie ons op't darp neumt ze dat Kapsones!!)

IK werd van de brug gestuurd, schiet me nu net te binnen, op de " Forest HIll" opdat ik grijze dikke gebreide sokken aan had en op slippers liep, IN uniform, keurig netjes, mooie leren slippers, OP zee!!!

Heeft allemaal niks te maken met :

1) Fatsoenlijk gekleed gaan.
2) Imago verkopen op een Passagiersschip, etc.
3) Kleding dragen, waarin je binnen de geldende normen, je komfortabel
in voelt.
( Ik heb nog een goeie 100 of zo stropdassen, vrijwel allemaal uit de Scheepvaartwereld, te koop voor mijn " Roeiboottocht voor de KNRM" WIE bied!!!)

Maar op een pakjesboot, oliebak, bulkfietsje OF ieder ander werkscheepie, kijk er al jaaaaaarn naar als " Laaa me nou nie lachuh jongens"

Het enige uniform wat ik met een " zekere vorm van trots" aantrek, en dat OOk nog alleen " onder kollega's en aan boord van eens schip" is een witte overall, ( al of niet met een zwarte vlek op de kont) :lol:

Ik had, wat dit onderwerp betreft, een aantal jaren geleden een heeel bijzondere ervaring, waaruit bleek dat een mens TOCH is "voorgeprogrammeerd" als je een tijdje " in de business meeloopt"

Ik moest aan boord van een middelgroot-ietwat oudere Zweedse papierboot zijn ( 1e keer op dat schip), i.v.m. mijn werk en kwam in de kapiteinssalon aan waar een heel ploegie figuren stond te ouwehoeren, misschien een man of 5- 6. " Allerlei vogels van allerlei pluimage" waaronder OOK een knakker in een wild mouwloos hemd en tot aan z'n strot onder de tatoeages en een haardos met paardestaart waar je NIET mee wilt worden gezien en liep die knakker dus kats voorbij. OOK stond er een knakker tussen die een, weliswaar ietwat ouder, maar TOCH een " pak" aan had!
Ik stevende op hem af, als zijnde de meest "indukwekkend geklede" persoon!!!! en DUS de "Ouwe"

Ai ai ai ai.

HIJ was de bootsman en die " getatoeeerde aap" was de ouwe!!!

Later heb ik die man goed leren kennen als niet alleen een aardige vent maar OOk als een zeer bekwaam zeeman; hij zag er uit, dat wil je NIET geloven. Om een punt te maken heb ik hem uitgenodigd voor een hap eten in een ietwat " beter restaurant" waar DIT soort personen normaliter NIET komt en waar ik de maitre di goed ken. Je had die gezichten moeten zien EN toen ik hem, geheel ONnodig en ietwat luider dan nodig ( niet moeilijk voor mij :lol: ) aan de Maitre voorstelde als " CAPTAIN zussuhmezoo van de Tralalala" toen kon je de gebitjes in de soep zien vallen.
Het kon die ouwe geen moer schelen en mij zeker niet. ( Alhoewel hij wel zei, na afloop, " DAD wazz really NICE H", ik denk niet dat er veel hetzelfde deden, want ze hebben me later verschillende keren gevraagd " WIE was DIE vent?" :lol: :lol:

"Al draagt een aap een gouden kleed, het IS en BLIJFT een lelijk beest"

Imago-imago-imago. :cry:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie