Vraagje over uniformen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
rob niezing (R.I.P.)

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Môgge Bram,

Nu nog een dubbele strop, is toch netter als een enkele :shock: :wink:

Aan alle die moeten werken proficiat,aan alle die niet meer hoeven
werken ook profiat 8) :wink:
Monday monday
Rob

Bram

Bericht door Bram »

:-D hoi Rob

gewoon een stappers stroppie :lol: :wink:

Groets Bram :-D
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ooit kreeg ik kommentaar, van een niet nader te noemen individue omdat ik in de tropen, zijknat van het zweet, boven in de gang, op de dorpel in de deur van de 2e zittende een potje bier dronk.
Kijk, dat bedoelde ik nou toen ik ergens in het begin zei dat het soms tot in het belachelijke werd doorgevoerd. Ook bij de KPM.

We lagen met de Waiwerang vee te laden. Ik was derde stuurman en stond, gekleed in kort kaki, met een eind bamboe sapi's op de knokige kont te slaan onder het slaken van kreten die de beesten moesten aanmoedigen om door te lopen. Ik deed dat zeer enthousiast want ik hield van mijn werk en had niet voor niets een diploma gehaald, nietwaar?
De eerste stuurman stond bij de veetrap - eveneens met een eind bamboe - en riep op zeker moment over al die koeienruggen heen: "Heb jij al ontbeten?"
Toen ik zei dat dat niet het geval was, zei hij dat ik dat dan eerst maar moest gaan doen. "Maar wel vlug terug, hè?"
Ik naar mijn hut, beetje gewassen en een paar strontvrije slippers aangetrokken en naar de messroom.
Daar zat alleen de gezagvoerder aan het ontbijt, aan de aparte tafel bestemd voor kapitein, hoofdwerktuigkundige, eerste stuurman en eventuele gasten.
Ik wenste de kapitein een goedemorgen en smakelijk eten, wenkte de bediende dat hij kon beginnen en zei dat ik haast had.
Ik was goed en wel begonnen, toen de kapitein zei: "Meneer Horsten?"
"Ja, kapitein?"
"Kent u het maatschappijreglement niet?"
Ik zei dat ik niet kon zeggen dat ik al die delen kende - het waren geloof ik tien boeken waarin je echt alles kon vinden - maar de meest relevante passages toch wel.
"Ik bedoel speciaal wat er over het dragen van het uniform wordt voorgeschreven."
Ik zei dat ik dat wel meende te kennen, ja.
"Dan weet u dus dat u bij het ontbijt kort wit behoort te dragen, met witte kniekousen en zwarte schoenen en epauletten op de schouder."
Ik voerde aan dat ik net tussen de sapi's uit was gekomen en dat ik zo spoedig mogelijk terug werd verwacht om door te gaan met het op de kont slaan van die beesten. Maar er hielp geen lieve moeder aan: ik moest de messroom verlaten en in vol ornaat terugkomen.
Nou ja, dat doe je dan maar.
Maar belachelijk was het wel.
Toch was die kapitein een beste kerel waar ik de beste herinneringen aan heb. Hij zal wel een slechte morgen hebben gehad, maar toch werd daar zo met de uniformvoorschriften omgegaan. Ook op een veeboot.
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Ben blij alleen op Coasters gevaren te hebben Theo.

De kledingvoorschriften op de Coasters en dat was niet op alle Coasters.

Dit heb ik wel als kind meegekregen bij mijn vader aan boord.

A : Dat was gekleed en niet in je blote bast aan tafel in de Mes.
B : Dat was met gewassen handen aan tafel in de Mes.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Ik ben het helemaal met Theo eens. Soms is een uniform functioneler dan een spijkerbroek. Vooral in minder ontwikkelde landen word je zonder uniform niet altijd voor vol aangezien. Eveneens een korte broek is in die landen vaak een teken van 'onvolwassenheid'.
Als Stuurman en Kapitein heb ik dan ook weinig tijdens het werk in een korte broek gelopen.
Een echt uniform heb ik welliswaar nooit gedragen maar wel altijd een wit pilotenshirt en een nette broek en in mijn vrije tijd een korte witte broek.

Maar in de kustvaart van de jaren '60 werd echt wel vaak een battledress en/of pet met Margriet gedragen getuige onderstaande prive foto's.

Afbeelding

1962 op de "Alpha" Stuurman Peter Quite (dezelfde als op de foto bij de Cornelia BI bij Theo Horsten) mét pet


Afbeelding

Eveneens 1962 op de "Alpha" Stuurman Boesjes of Boestjes (zat trouwens voor zijn S1 en moest vaartijd en/of geld halen) met battledress en blauwe broek


Afbeelding

Ook khaki pakken werden door Bart van Gennep véél verkocht op de kustvaart aan alle rangen.
Hier ikzelf in zo'n outfit op de 'Vedette' en alweer 1962
Ik vond het trouwens wel netjes staan


Afbeelding

En hier dus netjes in het wit op de 'Marmora' in 1971


Groeten,
Bert de Boer
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ben blij alleen op Coasters gevaren te hebben Theo.
Zo is iedereen blij, want ik ben blij dat ik eerst een degelijke opleiding op de kustvaart heb gekregen en daarna verder ben gaan kijken om vervolgens weer op de kustvaart terug te keren en uiteindelijk helemaal voor het vrije leven van de shipdelivery te kiezen waar het niet meer uitmaakt of je met dat havenslepertje van 30 meter vaart, met een splijtbakkie met slagroomklopper erachter, met de ouwe "Windhund", met een ouwe veerboot of met een VLCC van 300 meter. Varen is varen. Het woord varen komt erg dicht bij "ervaring" en hoe meer je daar van opdoet, hoe beter het is.

Zo ben ik ook blij dat ik bij een maatschappij heb gevaren waar ze die uniformvoorschriften op een soms absurde manier handhaafden. Daar ben ik niks minder van geworden.

Bert heeft gelijk: in sommige landen moet je uiterlijk vertoon gebruiken om voor vol te worden aangezien. Dat hoeft niet met veel goud en grote petten. Ik kwam in Colombia of Venezuela, dat weet ik niet meer, maar daar kwam een havenautoriteit aan boord die keurig in kaki was gestoken, met op de boord van zijn overhemd aan elke kant een miniatuur epauletje met drie strepen met een krul. Kijk, dat is ook al voldoende. Ik heb me daar toen een stel van aangeschaft, maar dan uiteraard met vier strepen en een krul, want er zijn natuurlijk rangen en standen, nietwaar? :-D
Helaas ben ik die bij het krakend omhoog lopen van mijn eerste huwelijk kwijtgeraakt. Met nog een paar dingen, dat wel, maar van die epauletjes, dat vond ik toch wel erg sneu.
Mijn gouden epauletten heb ik nog altijd. Ik denk dat ik ze volgend voorjaar maar weer eens op zal doen en dan op mijn gele Hollandse klompen en met een Griekse schipperspet op hier door het dorp ga lopen. Geen mens die dan op die gouden strepen of die pet let, want die klompen blijven de aandacht vasthouden. :-D
Ze willen telkens weer weten of die niet verschrikkelijk zwaar zijn en dan stel ik ze ter beschikking van een ieder die even wil proberen hoe dat zit en hoe dat loopt en ze in de hand te wegen om zich ervan te overtuigen dat ze helemaal niet zwaar zijn.

Ik heb me vorig jaar trouwens weer eens een "Elbsegler" gekocht. Dat zijn bereisde petjes, man. :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

In wat voor boekie zit Bert nou te lezen,Candy??
gr uit Breda Cor
Il parle Il a parle
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Welnee, Cor. Dat is het blad van de Vereniging van Gereformeerde Jongeren. :wink:
Gebruikersavatar
joopwijngaarden
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 jul 2007 10:08
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door joopwijngaarden »

Eind jaren 50 van de vorige eeuw voer ik bij de HSM.Ofschoon de bijnaam klompenlloyd was heb ik de stuurlieden en machinisten op de schepen waar ik op gevaren heb altijd in uniform mee gemaakt. De stuurman en kapitein liepen ook hun wachten in vol ornaat. De werktuigkundigen kwamen in uniform aan tafel.Op deEemstroom hadden we kapitein van Wensveen een oud marineman en reserve officier.Die was er heel erg op gesteld dat iedereen er behoorlijk bijliep.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Cor / Theo,

Mijn oorspronkelijke tekst onder die 'khaki-foto' was dat die kleding 'gretig aftrek vond' :oops: maar bij teruglezing en in combinate met dat wetenschappelijke boekje zag ik dat ik een 'canard' op stapel had gezet. Dus maar even omgezet :lol:

Groeten,
Bert de Boer


Plaats reactie