Windows Vista

Problemen met foto's plaatsen? Of met andere PC problemen? Stel dan hier je vraag.

nieuwe PC kopen,met welk besturings progr.

met XP
19
58%
met Vista
14
42%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Heb even tegen Vista gestemd. Mijn 5 maanden oude 17" laptop met Vista start zó langzaam (bijna 5 minuten) dat de batterij ongeveer leeg is als hij eindelijk draait :cry: Is trouwens te koop met een beste korting :(

Heb nu een Apple MacBook gekocht en nog wordt nog steeds enthousiaster :-D :-D

Bert de Boer

jannuh
Berichten: 190
Lid geworden op: 22 jul 2004 06:38
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

Bericht door jannuh »

Bert, formatteren die laptop en gelijk Windows2000 erop, dat draait als een tierelier...
gr., jannuh
------------
NL Maritiem Forum Archief
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Windows geeft altijd problemen als het met een nieuw programma uit komt.
Vandaar dat ik als Groninger eerst de kat uit de boom kijk.

En je moet er wel even rekening mee houden dat de meeste mensen geen ballen verstand van een Pc en instaleren hebben, waarom zitten er op bedrijven systeembeheerders.

Er zijn mij mensen bekend die cursussen gevolgd hebben voor diverse programma's, maar zelf wat op hun Pc thuis instaleren kunnen ze niet.
De HD helemaal leeg maken en alles opnieuw instaleren kunnen ze al niet zitten ze met de handen in het haar.

En de mensen die Vista op hun PC hebben kunnen toch weer terug gaan naar Windows XP.
Je hebt toch een instalatie CD van Windows XP.

Ik weet trouwens van een ITCer dat Vista niet veel nieus brengt vergeleken bij XP ik heb wel met Vista gewerkt bij iemand die de ballen verstand er van had ziet er mooi uit en dat is dan ook alles.

Maar wat heb ik aan dat het er mooi uit ziet het moet lekker werken.

En als ik naar Vista overstap kan ik weer geld uitgeven voor een Videobewerkings programma, wacht dus eerst maar een paar jaar tot de Bugs eruit zijn er allemaal programma's onder Vista zijn te verkrijgen zonder kapitalen te betalen.

En een A merk PC hoef ik al helemaal niet die zijn geschikt voor kantoren.
Programma's op een hidden partitie hoef ik ook niet.

Ik doe het wel met een zelf samengestelde PC waarvan ik weet wat er in zit, koop je een IBM zit er een Kwantum HD in en ga zo maar door.
En het geheugen bij een B Merk PC kost ook niet zo duur als van die A Merken.

Als je een Mac hebt zijn er niet zo veel Virussen scheelt een slok op een borrel Bert.

Waarom zou de Marine op de schepen met Linux draaien???
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Nou blijf zelf nog wel doordraaien met mijn Windows XP, de ondersteuning van XP blijft tot en met 2012.

En over 2 a 3 jaar komt er toch weer een nieuw besturingssysteem van Microsoft en dan bekijken we het weel weer.
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Vista-gebruikers boos over problemen met SP1

Microsoft krijgt een stroom kritiek over zich heen van gebruikers vanwege de (on)mogelijkheden om Service Pack 1 te downloaden en installeren.

Afgelopen dinsdag bracht Microsoft Vista SP1 uit via Windows Update, hetgeen gebruikers de mogelijkheid gaf om de update te downloaden en installeren. Bij deze release liet het bedrijf echter ook weten dat er problemen zijn die ervoor kunnen zorgen dat de download van SP1 bij bepaalde gebruikers geblokkeerd wordt.

Driverproblemen

Geïnstalleerde taalpakketten en potentiële problemen met drivers vormen de belangrijke oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat een gebruiker SP1 niet aantreft binnen Windows Update, meldt ComputerWorld.

Zo wordt het Service Pack niet aangeboden aan machines waar één of meer drivers op geïnstalleerd staan die op de gepubliceerde lijst voorkomen, omdat: "deze stuurprogramma's problematisch zijn voor computers met Windows Vista, wanneer de update naar Windows Vista SP1 wordt uitgevoerd."

Klachten
Een en ander leidt tot veel verwarring en frustratie. De officiële Vista Blog van Microsoft wordt dan ook overspoeld met klachten op het gebied van drivers.

Een gebruiker genaamd 'markheath' klaagt dat het hem volstrekt onduidelijk is waarom hij SP1 niet mag downloaden: "Ik heb een gloednieuwe Dell XPS M1530 laptop en krijg niet de mogelijkheid om SP1 te installeren. Zover ik kan zien zijn er problemen met twee hardware-onderdelen die ik heb, maar op het gebied van drivers zou er geen probleem moeten zijn. Mijn vraag is of er een manier is om te ontdekken waarom ik SP1 niet mag downloaden?"

'Verspilling van tijd'
Een andere gebruiker, 'snoopy' was minder vriendelijk: "Ik heb net 2 uur verspild met het zoeken naar de reden waarom ik SP1 niet kan downloaden. De reden blijkt een driver te zijn die niet compatible is. SP1 wordt mij niet aangeboden, een nieuwe driver evenmin. Ik vind dat een verschrikkelijk slechte klantervaring en ik vind het verspilling van mijn tijd!"

Gebrekkige testprocedure
De problemen roepen veel vraagtekens op bij analisten, zoals Michael Cherry van Directions on Microsoft: "Toen Microsoft liet weten dat er problemen waren met de drivers, ging ik er van uit dat het ging om drivers voor een afwijkende scanner, camera of antieke printer. Maar toen ik de lijst met drivers zag, begon ik me af te vragen hoe Microsoft haar drivers test."

"Het bedrijf zegt keer op keer dat er een groot ecosysteem aan drivers is, maar er is maar een zeer kleine groep drivers die betrouwvaar is en goed getest. Want als de drivers op de lijst van Microsoft eerder met succes getest waren, vraag ik me af hoe die testprocedure in elkaar steekt", aldus Cherry.

Gratis ondersteuning
Hoewel Microsoft veel verweten kan worden op dit gebied, toont het bedrijf zich in ieder geval van z'n goede kant door gratis ondersteuning aan te bieden aan iedere gebruiker die problemen heeft met Vista SP1.

In een groot aantal berichten plaatste Microsoft-medewerker Brandon LeBlanc een reactie om mensen te verwijzen naar de gratis website ter ondersteuning van SP1: "Er zijn verschillende opties voor ondersteuning te kiezen, en je hoeft nergens voor te betalen. Ik herhaal, ondersteuning voor SP1 zal je géén geld kosten, mits je de juiste optie voor ondersteuning kiest."
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Microsoft gedoogt 'illegale' upgrade Vista SP1

Microsoft verhindert gebruikers niet om de goedkopere Vista SP1 Upgrade te installeren, ook al zijn er geen eerdere Windows-versies op de computer aanwezig. Deze loophole dook vorig jaar al op bij de release van Vista, en stelt gebruikers in staat om 110 dollar te besparen door de upgrade-versie te kopen van Vista SP1 in plaats van de volledige versie. Zelfs wanneer de gebruiker geen voorgaande versie van Windows heeft geïnstalleerd op de pc, installeert de upgrade naar Vista zonder problemen, meldt InfoWorld.

Bewust ondersteund
Waarom Redmond de loophole nog niet heeft gesloten met Vista SP1 is onduidelijk, maar Brian Livingston, hoofdredacteur van Windows Secrets heeft een even intrigerende als ongefundeerde theorie. "Het feit dat de upgrade-editie nog altijd werkt in Vista SP1, bewijst dat Microsoft deze truc bewust ondersteunt. Ik denk zelfs dat deze optie met opzet is ingebouwd, om het voor technisch (en prijs)bewustere mensen mogelijk te maken om niet de volledige versie aan te schaffen."

Wel in strijd
Microsoft liet vorig jaar echter weten dat de loophole wel degelijk in strijd is met de licentieovereenkomst van het bedrijf: "Het feit dat de software kan installeren, betekent niet dat dit in overeenstemming is met de daarbij horende licentie. In de licentieovereenkomst staat dat een gebruiker in het bezit moet zijn van een volledig gelicenseerde versie van Windows, voordat de Upgrade geïnstalleerd mag worden."

Prijsvoordelen
Microsoft heeft meer dan 100 miljoen exemplaren van Vista verkocht. Tachtig procent hiervan bestaat uit exemplaren die zijn verkocht aan PC-bouwers, 20 procent is verkocht aan eindgebruikers. Een upgrade-versie van Vista Home Premium SP1 (vorige maand uitgebracht via Amazon) kost ongeveer 130 dollar, tegenover 239 dollar voor de volledige editie. Vista Business SP1 kost 299 dollar ten opzichte van 199 dollar voor de upgrade. Voor Vista Ultimate SP1 moet tot slot 320 dollar worden neergeteld, terwijl de upgrade-versie 'slechts' 220 dollar kost.

Kinderlijk eenvoudig
Het installeren van de upgrade als volledige versie is overigens kinderlijk eenvoudig. Gebruikers starten hun computer op via de Windows Vista SP1 upgrade DVD en kiezen voor een volledige installatie. In plaats van het ingeven van een product key, slaan zij deze stap echter over en kiezen voor een schone installatie van Vista.

Nu bevat de computer een volledige, niet-geactiveerde versie van Vista. Door de installatie nu opnieuw uit te voeren, detecteert Vista een volledige Windows-installatie, waarna gekozen kan worden voor een upgrade-installatie met de upgrade-key.
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo Bokkum »

Nuttige tweaks voor Vistagebruikers: http://www.tweakvista.nl/

Zit nu een beetje te experimenteren met Vista.
Door het gebruik van een zooitje tweaks van bovengenoemde site is het spul al een heel stuk gebruiksvriendelijker geworden.


Mvg, Leo.:-D
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Vista SP1 volgende week in het Nederlands

Microsoft brengt in de loop van volgende week de Nederlandstalige versie van Windows Vista SP1 op de markt. De exacte dag is echter nog niet bekend.
Microsoft brengt in de loop van volgende week de Nederlandstalige versie van Windows Vista SP1 op de markt. De exacte dag is echter nog niet bekend.

Allereerst wordt de volledige versie van Vista SP1 met daarin alle 36 talen aangeboden. De download voor x86-systemen is 550 MB groot en is met name bedoeld voor systeembeheerders. 'We raden deze optie af voor consumenten', aldus Olivier van Noort, bij Microsoft Product Solutions Manager. 'Er wordt namelijk niet gecontroleerd of alle updates nodig zijn en of de pc klaar is voor SP1.'

Voor systemen die tussendoor zijn bijgewerkt, komt de Service Pack een week later als optionele download beschikbaar via Windows Update en een maand later als automatische download. 'SP1 wordt gedownload maar niet automatisch geïnstalleerd; dat leggen we altijd voor aan de gebruiker', aldus Van Noort. 'De update heeft nogal een flinke doorlooptijd waarin de pc niet bruikbaar is.' De download die via Windows Update wordt aangeboden, is ongeveer 65 MB groot. Uiteindelijk wordt SP1 ook nog op dvd uitgebracht.

Service Pack 1 bundelt 374 patches en verbeteringen die Microsoft het afgelopen jaar heeft uitgebracht voor Windows Vista. Daarnaast zal de servicepack een aantal wijzigingen bij de software doorvoeren die de snelheid, betrouwbaarheid en beveiliging moeten verbeteren. Zo is nu defragmentatie per volume mogelijk en kunnen niet-administrators een complete back-up van de pc starten. Ook is er volledige ondersteuning voor de ontwerpstandaard 802.11n voor draadloos netwerken. Ook moet het kopiëren van bestanden in de toekomst zo'n 50 procent sneller verlopen.

Startsein
Voor veel bedrijven is de beschikbaarheid van een eerste Service Pack het startsein om aan de slag te gaan met een nieuw besturingssysteem. 'Maar dat heeft meestal een emotionele reden', zegt Van Noort. 'Rationeel is er geen reden om te wachten. Bij XP was dat misschien nog wel het geval, maar bij Vista krijg je tussendoor via Windows Update bijvoorbeeld al alle drivers aangeboden.' Van Noort noemt de gemeentes Breda en Deventer als voorbeelden van klanten die hebben gewacht op SP1 en Vista nu breed gaan uitrollen.

Deloitte
'Wij hebben zeker niet gewacht op SP1', zegt CIO Erik Ubels van Deloitte Nederland. Zijn bedrijf heeft Vista vorig jaar in een 'big bang' doorgevoerd op alle tienduizend desktops. Binnen vier weken waren alle machines over, en volgens Ubels zonder noemenswaardige problemen.

Enkele applicaties leverde echter nog wel problemen op. 'Onze SAP-software voor urensoftware bleek niet te werken met Vista. Dat is toch vervelend als je leeft van uren schrijven', zegt Ubels lachend. Een telefoontje leerde Ubels dat SAP nog niet voldoende ervaring had met Vista om het probleem op te lossen. 'Toen hebben we zelf maar een machine met Vista naar Bangalore gestuurd.'

Een verbetering in SP1 is volgens Ubels onder andere de manier waarop BitLocker nu werkt. 'De partitie die de encryptie regelt was zelf niet versleuteld. Ik heb nooit slapeloze nachten maar hier heb ik toch wel even over wakker gelegen. Maar Microsoft heeft dit stuk nu ook opgelost.'


Trouwens eind van deze maand brengt Microsoft ook de SP 3 voor Windows XP uit deze is zo,n 315 Mb groot.
Dit is de laatste grote update voor XP tot 2012 als ze stoppen met het updaten van patches voor XP.

Trouwens de opvolger van Vista zal over ongeveer drie jaar uitkomen.
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Ook een handig programma is Autopatcher zie hier alleen hebben ze op het ogenblik geen vertaler voor de Nederlandse versie.
Maar in dit programma zitten ook gadgets om je computer sneller te laten werken.

Ze hebben ook een forum zie hier
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Bericht door K.Brouwer »

Heb een paar dagen geleden SP1 voor Vista geinstalleerd en de hel
brak op de computer uit.

Scherm vaak op zwart en opnieuw opstarten.Programma's die niet meer werkten,internet onbereikbaar en ga zo maar door. Na ruim een dag gesodemieter besloot de computer zelf om naar een herstelpunt van voor
de installatie van SP1 te gaan en dit te installeren. Nu draait hij weer als vanouds.

Raad dus iedereen aan om te na te kijken of er een of meerdere herstulpunten zijn aangemaakt voordat men SP1 gaat installeren.

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie