Rekenliniaal en Rekenschijf

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Plaats reactie
Jake

Rekenliniaal en Rekenschijf

Bericht door Jake »

Aan iedereen, die nog een rekenliniaal of rekenschijf ergens vergeten in een la heeft liggen en niet weet wat ie er mee moet doen.

Ik verzamel die dingen en als je die van jou kwijt wilt. ben ik genegen om hem over te nemen.

Ik wacht in spanning af

Jake

Mark

Rekenliniaal

Bericht door Mark »

Hallo Jake:

Ik heb een aantaljaren geleden er één gekregen van mijn opa.
Jammer genoeg kan ik het hem niet meer vragen hoe dat ding werkt.
Heb jij misschien daar enige instructies voor liggen.

Groetjes Mark
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Rekenliniaal

Bericht door Jan Sprong »

Hallo Mark,

Ik moet ergens nog zo'n beschrijving hebben,ik zal hem proberen te scannen en dan laat ik wel weer wat van me horen.
Ik ben pas verhuisd naar Hoorn dus moet de beschrijving nog ergens bij de niet uitgezochte spullen liggen.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door jdbvos »

'k heb ook nog een Hemmi (van bamboe) liggen, compleet met doos
Afbeelding
Bob22

Bericht door Bob22 »

Voor iemand die goed met rekenlinealen om kon gaan was 2x2 ongeveer 4.
Bij Pieter Schoen, later Sigma coatings en nu ???? werd met een rekenlineaal van een meter gewerkt om te berekenen hoeveel grondstoffen er nodig waren voor een bestelling verf.

mvg

Bob
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Op deze site staat het e.e.a.:

http://home.wxs.nl/~cbon/personal/reken/reken.html

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik heb er ook nog een stuk of wat liggen: een heel oude van palmhout van mijn vader en zijn eerste zakrekenlineaal. In die zaklineaal staat een datum: 16.11.40. Dat was zijn 37ste verjaardag, de eerste van de oorlog, dus die zal hij zichzelf cadeau hebben gedaan. Dat is een Japanse, van bamboe gemaakt.
Daarnaast heb ik nog twee van mezelf die ik vroeger, voordat we zakrekenmachientjes hadden, dagelijks gebruikte. Maar ik wil ze dus mooi niet kwijt. :)
Ik was er vroeger aardig behendig mee.

Ik heb spijt dat ik mijn eerste rekenmachientje niet heb bewaard. Kocht ik in Zweden. Kostte toen, omgerekend, dik 250 gulden. Er zat niet eens een komma op, laat staan een geheugen, maar dat gaf niet. Als ik met de hand rekende, moest ik de komma ook zelf plaatsen, zo redeneerde ik. :)
Ik vond het een verantwoorde en welbestede uitgave. Het was een uitkomst bij de stabiliteitsberekening.
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Aankoop China.

Bericht door Vaerderij »

Afbeelding
Door Nico in 1965 in China gekocht.
Anne
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Japanse rekenliniaal

Bericht door Vaerderij »

Theo Horsten schreef:Ik heb er ook nog een stuk of wat liggen: een heel oude van palmhout van mijn vader en zijn eerste zakrekenlineaal. In die zaklineaal staat een datum: 16.11.40. Dat was zijn 37ste verjaardag, de eerste van de oorlog, dus die zal hij zichzelf cadeau hebben gedaan. Dat is een Japanse, van bamboe gemaakt.
Nico vertelde mij:
Ik voer ooit met een Hwtk die zo’n rekenliniaal had met op de achterkant: Made in occupied Japan. Deze rekenliniaal lag bij een dokbeurt demonstratief op tafel. Veel Japanners hadden er belangstelling voor en als ze hem omdraaiden werd er hevig gesist en gepolst of die liniaal misschien te koop was. Die liniaal was dus niet te koop.
Anne
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Aankoop China.

Bericht door Piet Bruijns »

Vaerderij schreef:Afbeelding
Door Nico in 1965 in China gekocht.
Anne
Handig zo'n ding.
Je kunt er zelfs mee berekenen hoeveel vloeistof er in zo'n flesje gaat.
Doe dat maar eens na met een zakjapannertje!

Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Plaats reactie