seinvlaggen

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Plaats reactie
wim de graaf
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2006 10:03
Locatie: den haag

seinvlaggen

Bericht door wim de graaf »

Hoi allen
Ik wil als ik in www.oostendevooranker.be ben met seinvlaggen de letters www.historisch-vaartuig.be van deze club samenstellen. Dit zou dus VVHBV zijn. Mag zo iets volgens het boekje ? Of sein ik dan 2x achter elkaar ik heb hulp nodig + ik heb een loods aan boord +ik laad of los enz. En als het dan mag, kan ik dan de tweede V maken met de eerste vervangvlag?
Gr WIm

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Hallo Wim, :-D

De officiële vlagseinen uit het seinboek zijn altijd een serie van vier, bestaande uit vlaggen, al dan niet in combinatie met wimpels.

Dan heb je seinen met een enkele vlag, zoals, G. verzoek een loods, H. heb een loods aanboord, Q.(quarantainevlag) geen besmettelijke ziektes aanboord verzoek inklaring. P. (Blue Peter) ik vertrek binnen vierentwintig uur.

En dan nog een tweevlagssein zoals, QQ. ik heb een besmettelijke ziekte aanboord.

Dan heb je nog wat plaats/regio gebonden seinen.
Zoals bijvoorbeeld in het Kielerkanaal, waarmee je aangeeft dat je géén loods aanboord hebt of dat je taxfree goederen hebt die niet achter zegel zitten, maar dat zijn seinen met één wimpel.

Bij het poivoiseren (je schip van voor naar achter versieren met seinvlaggen), knoop je achter elke derde vlag een cijverwimpel, zodat er geen seincodes ontstaan.

Dus jouw sein van vijf vlaggen heeft geen enkele officiële betekenis.
Daar komt bij dat vandaag de dag geen hond meer weet welke vlag voor welke letter staat, dus zal je niet snel verwarring scheppen bij anderen. :wink:

Om V V B H V te maken, hijs je;

V
1e vervangingswimpel .
B
H
2e vervangingswimpel .


Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
wim de graaf
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 dec 2006 10:03
Locatie: den haag

Bericht door wim de graaf »

Hoi Albert,
Bedankt voor dit snelle en duidelijke antwoord.
Gr Wim.
ed

Bericht door ed »

Op de volgende link kun je precies zien wat de betekenis is van elke vlag:
http://www.flagchart.net/sein.htm

Maar toen ik nog op school zat voor m'n SWK hebben wij ook de vlaggen moeten leren en voor wat ze stonden. Gelukkig gebruik je niet zoveel vlaggen meer en hangt er op de brug een lijstje met de betekenis er van zodat je deze niet meer hoeft te onthouden. ( ja de belangrijkste) Verder heeft men toen ook verteld dat als je gaat povoiseren je altijd met de vlaggen kleuren van Rood naar wit naar blauw gaat. Ik weet niet of dit nog gebruikelijk is.

gr Ed


Plaats reactie