Zeilbootje
Zeilbootje
Heeft iemand ervaring met "Gulets", Houten Motorsailers uit het Middelandse zeegebied? Ben van een tweeda hands aan te kopen.
Zijn deze zeewaardig (noordzee?).
Zijn er problemen te verwachten met de houten romp, waterlijn?
[/img]
Hallo Luc,
Hoewel ik al meer dan 45 jaar zeil en behoorlijk in het watersport wereldje bekend ben, heb ik nog nooit van Gulets motorsailers gehoord.
Je snapt dat ik je dus ook geen advies kan geven.
Wel wil ik je ter overdenking dit oude rijmpje meegeven.
'Koop een boot, werk je dood!'
Dat geldt voor polyesther.
Dat geldt twee keer voor staal.
Dat geldt vier keer voor hout.
Ik heb het allemaal al meegemaakt en hoe mooi hout ook is, ik begin er nóóit meer aan.
Vr. gr. Albert
Hoewel ik al meer dan 45 jaar zeil en behoorlijk in het watersport wereldje bekend ben, heb ik nog nooit van Gulets motorsailers gehoord.
Je snapt dat ik je dus ook geen advies kan geven.
Wel wil ik je ter overdenking dit oude rijmpje meegeven.
'Koop een boot, werk je dood!'
Dat geldt voor polyesther.
Dat geldt twee keer voor staal.
Dat geldt vier keer voor hout.
Ik heb het allemaal al meegemaakt en hoe mooi hout ook is, ik begin er nóóit meer aan.
Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
http://www.sailingissues.com/gulet-cruises.html
http://www.t-groep.be/rupel/geschiedenis.html
Hier vindt je meer info over het type schip.
Zoals je reeds vernoemde, mooi in de verf en vernis, maar...
Met werk heb ik zo geen probleem, ben zelf nogal handig, mijn 2 zonen zijn Wtk, voruwtje kan mooi schilderen,
Mijn probleem is meer, hoe geschikt het schip is om langere tochten, bv griekenland naar noordzee te zeilen?
http://www.t-groep.be/rupel/geschiedenis.html
Hier vindt je meer info over het type schip.
Zoals je reeds vernoemde, mooi in de verf en vernis, maar...
Met werk heb ik zo geen probleem, ben zelf nogal handig, mijn 2 zonen zijn Wtk, voruwtje kan mooi schilderen,
Mijn probleem is meer, hoe geschikt het schip is om langere tochten, bv griekenland naar noordzee te zeilen?
Hallo Luc,
Zo te zien hoef je qua type niet bang te zijn voor een zeereisje naar Holland.
Je zal wel voor flink wat gasolie moeten zorgen want erg snel zal dit scheepje niet zeilen.
Al zou ik wel wachten tot minimaal half Mei, want je hoeft het slechte weer niet op te zoeken.
Wat de technische staat van het schip is kunnen je zoons je wel vertellen.
Maar hoe het met de romp, dek, masten en tuigage staat?
Ik zou sowieso de boot droog zetten en een onafhankelijk expert, dus niet een achterneef van de verkoper, een gedegen keuring laten uitvoeren.
Mocht de aankoop doorgaan dan hou ik me aanbevolen om te bemannen.
Ben stuurman geweest en vaar nog steeds met mijn eigen jachtje naar Denemarken en Engeland.
Vr. gr. Albert
Zo te zien hoef je qua type niet bang te zijn voor een zeereisje naar Holland.
Je zal wel voor flink wat gasolie moeten zorgen want erg snel zal dit scheepje niet zeilen.
Al zou ik wel wachten tot minimaal half Mei, want je hoeft het slechte weer niet op te zoeken.
Wat de technische staat van het schip is kunnen je zoons je wel vertellen.
Maar hoe het met de romp, dek, masten en tuigage staat?
Ik zou sowieso de boot droog zetten en een onafhankelijk expert, dus niet een achterneef van de verkoper, een gedegen keuring laten uitvoeren.
Mocht de aankoop doorgaan dan hou ik me aanbevolen om te bemannen.
Ben stuurman geweest en vaar nog steeds met mijn eigen jachtje naar Denemarken en Engeland.
Vr. gr. Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Staat genoteerd.
De snelhied valt nogal mee onder zeil, 6-7 met matige wind.
7-8 onder ideale omstandigheden, voor de wind.
Ik denk wel moeilijker te zeilen tegen de wind in.
Zijn gaffels of ketch getuigd.
Voor de staat van het schip, houten romp, ben ik een beetje bevreesd voor de waterlijn planken. Deze schepen worden wel elk jaar uitgehaald en opnieuw in de verf gezet, maar hoe zie je dan eventuele zwakke plekken, en wat kost het om een rij planken te vervangen. Kan er ook iets gedaan worden aan eventuel aantasting door houtwormen, pokken ed? Krijgt een houten schip ook een anti parasiet/antifouling laag?
De snelhied valt nogal mee onder zeil, 6-7 met matige wind.
7-8 onder ideale omstandigheden, voor de wind.
Ik denk wel moeilijker te zeilen tegen de wind in.
Zijn gaffels of ketch getuigd.
Voor de staat van het schip, houten romp, ben ik een beetje bevreesd voor de waterlijn planken. Deze schepen worden wel elk jaar uitgehaald en opnieuw in de verf gezet, maar hoe zie je dan eventuele zwakke plekken, en wat kost het om een rij planken te vervangen. Kan er ook iets gedaan worden aan eventuel aantasting door houtwormen, pokken ed? Krijgt een houten schip ook een anti parasiet/antifouling laag?
Hallo Luc,
Over vervangingskosten valt van hieruit geen zinnig woord te zeggen maar mocht dat nodig zijn, dan is het daar, qua arbeidsloon, waarschijnlijk een stuk voordeliger dan in deze contreien.
Zwakke plekken ontdekken zonder met een priem op verdachte plekken te prikken is haast niet te doen, wel kan met een hamertje "geklopt"
Over vervangingskosten valt van hieruit geen zinnig woord te zeggen maar mocht dat nodig zijn, dan is het daar, qua arbeidsloon, waarschijnlijk een stuk voordeliger dan in deze contreien.
Zwakke plekken ontdekken zonder met een priem op verdachte plekken te prikken is haast niet te doen, wel kan met een hamertje "geklopt"
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
- Wim van der Moolen
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
- Locatie: Heemskerk
Hallo Luc,
al zo'n 10 jaar gaan wij elk jaar zeilen in Turkije en dat gebeurt altijd met gulets. De organisatie heet tussockcruising.com. en zit in Amersfoort. Ik ben geen deskundige, maar onze ervaringen zijn alleen maar positief. Ik moet er echter wel bij vertellen, dat de schepen van Tussock allemaal schoenergetuigd zijn in tegenstelling tot veel andere gulets, die kitsgetuigd zijn. Met deze schepen, die variëren tussen de 20 en 24 meter, halen we snelheden van 10 mph. De jaarlijkse Bodrum-cup is al vele jaren aaneen gewonnen door een schip van Tussock.
Maar bij het aanschaffen van een gebruikt schip zou ik het advies van Arjan ter harte nemen: heel erg uitkijken en een onafhankelijk iemand meenemen. (liefst een Turk).
Succes met een eventuele aanschaf. Groeten, Wim.
al zo'n 10 jaar gaan wij elk jaar zeilen in Turkije en dat gebeurt altijd met gulets. De organisatie heet tussockcruising.com. en zit in Amersfoort. Ik ben geen deskundige, maar onze ervaringen zijn alleen maar positief. Ik moet er echter wel bij vertellen, dat de schepen van Tussock allemaal schoenergetuigd zijn in tegenstelling tot veel andere gulets, die kitsgetuigd zijn. Met deze schepen, die variëren tussen de 20 en 24 meter, halen we snelheden van 10 mph. De jaarlijkse Bodrum-cup is al vele jaren aaneen gewonnen door een schip van Tussock.
Maar bij het aanschaffen van een gebruikt schip zou ik het advies van Arjan ter harte nemen: heel erg uitkijken en een onafhankelijk iemand meenemen. (liefst een Turk).
Succes met een eventuele aanschaf. Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !