Opleidingsschip De Nederlander / Bosman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
loek
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 feb 2005 14:36

Bericht door loek »

Bedankt Gerrit,
Deze is ook al opgeslagen.

Nu nog de bouwtekeningen :lol: ergens vandaan halen :?


loek

Joop Kieviet (RIP)

de Nederlander

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Is dat niet het opleidingsschip dat in de jaren 40-45 in Den Haag in de Vliet vlakbij het slachthuis heeft gelegen.
Joop Kieviet
Gast

Bericht door Gast »

Geachte heren,

het schip ligt in de Coolhaven (bij het metrostation) in Rotterdam +- 75m van de Pieter de Hoochbrug. Het schip is eigendom van de STC group, ik denk dan je voor meer informatie de mensen van het STC (scheepvaart en transport college) kunt mailen op www.stc-r.nl. Het schip verkeerd in vrij slechte staat (sommige delen van het dek zijn volkomen doorgerot). Het schip wordt enkel nog gebruikt voor vieligheidstrainingen, opslag en thuisbasis voor de diverse roeiboten van STC, hogeschool Rotterdam, en tal van andere bedrijven.
Het schip is inderdaad verkocht, en zal haar huidige positie medio augustus verlaten. Zij zal compleet gerenoveerd worden en gaan naar een voor mij nog onbekend museum. Het is de bedoeling dat ze in oude staat, dus inclusief motoren, terugkeerd.

mvg,

E. Jansma
Gast

Bericht door Gast »

Heren,

op de onderstaande link kunt U een foto vinden van de Nederlander in haar huidige positie bij de Pieter de Hoochbrug in de Coolhaven te Rotterdam:
http://www.shipspotting.com/modules/mya ... ?lid=12366
of: www.shipspotting.com en bij zoeken 'nederlander' intypen.
Deze foto is door mij persoonlijk gemaakt en mag vrijelijk gebruikt worden.

Groet,

E. Jansma
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

opleidingschip De Nederlander

Bericht door Roy »

De foto die op 16 febr. j.l. door Jos geplaatst is, is niet het schip welke bedoeld wordt. Dit is zeer waarschijnlijk een voorganger. Helaas ken ik dit schip niet.
De huidige Nederlander is inderdaad een voormalige veerboot die tussen Enkhuizen en Staveren voer. De voormalige "Erasmus" van de Spido is er ook een. Deze ligt als "Hollands Glorie" in het Wantij in Dordrecht en schijnt ook te koop te zijn.
De 3e vaart sinds jaar en dag als rondvaartboot in het Antwerpse als "Flandria" met een nummer erachter in het rond. Dit schip heeft een soort klipperkop gekregen. Niet echt lelijk maar hoort eigenlijk toch niet bij zo'n schip.
m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Afbeelding

Mijn eerste ervaringen op "zee". Met het ss Bosman, de WF van der Wijck en de R. van Hasselt. Onderhielden de verbinding Staveren-Enkhuizen. Gelukkig wordt het stoomschip Bosman gerestaureerd en weer in bedrijf gesteld. Verdere informatie:
http://www.stoomschipbosman.nl

Anne
Chris
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 feb 2005 20:12
Locatie: Beek en Donk

opleidingsschip ''Nederlander''

Bericht door Chris »

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Johan Scheijbeler.
All the best
Jos

Jan backx Rotterdam nog 3 maanden voor dat de euromast verhoogd werd.
Ik zat toen op de Zeevaartschool voor mijn 3e rang stuurman en logeerde op de jan Backx
Er achter kwam toen ook de Seven Seas logie schip voor het dijkzicht te liggen met vele verpleegsters. Gezellige boel samen.
Ik studeerde samen met mijn vriend op school en op de Jan en even slapen om 21.00 uur de Beatrixhaven in bananen schepen lossen via ASA uitzendbureau tot 04.00 uur drie uurtjes slapen
eten en weer naar school.
Dolle weekeinden en een pilsje in de soos was 75 cent niet te zuipen en koppijn maar ja het was nat.

3e rang bij Nievelt ik ging gelijk daarna met een schip naar KOBe Japan 2200 ton inktvis een reis van 13 maanden om de west.

Groeten Johan
Lang niks gehoord maar ja werken he.


Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Een paar maanden later.
De "Jan Backxs" voor de Euromast.
Wat is nu de juiste naam, met ckx of cks?
All the best
Jos

Afbeelding
klaas

Bericht door klaas »

Volgens mij is het met ckx Jan Backx

gr.
Klaas


Plaats reactie