Stranding Metula 1975

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

metula

Bericht door Jan Sprong »

Halo Theo,

K'zal toch nog is dat stuk van de telegraaf boven water trekken en het nog is even lezen,ik weet er te weinig van, maar ik vond het toch wel belangrijk om het te lezen.

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Navond Theo, hier het krantenartikel zoals het zaterdag in de Telegraaf stond

De twee Chileense loodsen kijken elkaar ongelovig aan als er een lichte trilling door de 325 meter lange Metula gaat. De grootste supertanker ter wereld, eigendom van Shell, is vastgelopen op een ondiepte in de Straat van Magelhaen. 105.000 ton staal ligt onwrikbaar op de keistenen bodem. Over een lengte van 140 meter komt uit meerdere scheuren in het enkelwandige schip een stroom ruwe olie op gang. We schrijven 9 augustus 1975, een ongeluksdag die kapitein Fred Minkels tot aan zijn dood bij zou blijven. Deze maand, 33 jaar later, maakt de hydrografische dienst van de Chileense Marine officieel bekend dat destijds onbekende stromingen aan de basis van de ramp lagen. Dat zou voor de Raad voor de Scheepvaart een goede reden kunnen zijn tot herziening van de uitspraak en postuum eerherstel van de in 1997 overleden kapitein.

Eerste vaart FRED MINKELS met grootste supertanker ter wereld eindigde in 1975 in catastrofe

'RAMPKAPITEIN' ONSCHULDIG

Chili bevestigt nu door Piet Kars ontdekte onderzeese stromingen

door MARK VELDKAMP

WASPIK, zaterdag
Hevige stormen en kolossale stukken drijfijs maken van de ronding van Kaap Hoorn vaak een hachelijke onderneming. In de dienstorder van kapitein Fred Minkels van de Metula staat dat hij loodsen aan boord moet nemen voor de relatief beschutte doortocht door de nauwe Straat van Magelhaen. De uit Valparaiso ingevlogen mannen arriveren echter tien uur te laat en willen daarom meteen vertrekken. Minkels twijfelt. Het betekent dat het natuurlijke kanaal Primera Angostura, met z'n verraderlijke ondieptes, nu in het donker genomen moet worden"¦
Het is zijn eerste baan op een supertanker en ook de eerste keer dat hij door de Straat van Magelhaen moet. De loodsen zijn echter al dagen achtereen aan het werk en willen naar huis. Ze weigeren te luisteren.
Als er vlak voor de ondiepte Banco Satélite 15 graden bakboord wordt gegeven reageert het schip niet. Een onbekende kracht speelt met de achttien meter diep liggende Metula, ofschoon het beschikt over twee turbinemotoren met een gezamenlijk vermogen van 28.000 pk.
Vol ontzetting voelt de kapitein hoe het voorschip aan stuurboordzijde kreunend op de ondiepte loopt, grote keien trekken de huid open. De motorruimte loopt vol water en alle elektriciteit valt uit. Minkels beseft dat zich voor zijn ogen een ramp voltrekt. Hij is de eerste verantwoordelijke op het schip, maar staat ironisch genoeg officieel met gebonden handen op de brug.

Raadsel over getijverschil van 18 meter eindelijk opgelost

Niet veel later wordt de kreupele mammoettanker door de vloedstroom zelfs 180 graden omgezet zodat ook het achterschip vastraakt. De catastrofe is niet te overzien: van de 200.000 ton ongeraffineerde olie aan boord lekt 40.000 ton weg en vormt een 700 kilometer lang spoor op de oceaan. Voor de flora en fauna betekent het een milieuramp van de eerste categorie.
Een toevallig passerend Chileens landingsvaartuig komt de opvarenden te hulp. Minkels, die zo veel vertrouwen genoot van de Shell dat hij op een van hun grootste schepen het commando mocht voeren, verlaat verbijsterd en aangeslagen als laatste van de 33 opvarenden zijn schip.
Het bergingsbedrijf Smit komt snel in actie en zet de Zwarte Zee (9000 pk), Smit Salvor (4500pk) en ingehuurde Japanse sleper North Sea (6000 pk) in. Een ploeg van dertig bergers wordt ingevlogen. 50.000 ton olie wordt overgepompt om het drijfvermogen te vergroten. Maar het schip is er slecht aan toe. De bergers vechten weken tegen de elementen in het meest desolate gebied van Zuid-Amerika.
Op 24 september, van twee uur voor hoog water tot een uur na hoog water, wordt geprobeerd het schip vlot te trekken. De drie slepers spannen de trossen als vioolsnaren. Het schip, dat door het overpompen van de olie maar liefst zes meter hoger ligt, geeft echter geen krimp. De ervaren mannen begrijpen er niets van. Iedereen, behalve de wacht, zoekt gedesillusioneerd z'n kooi op
Dan gebeurt het onmogelijke. Om 02.15 uur 's nachts, tweeënhalf uur na (!) hoog water, komt het schip plotseling uit zichzelf in beweging.
Bergingsleider Hans Walenkamp, die later ook de Herald of Free Enterprise zou bergen, sprint naar het dek en kan zijn ogen niet geloven. Het schip komt zonder hulp los. Hier zijn onvoorstelbare krachten actief!
De sleeptrossen worden onmiddellijk op spanning gebracht en langzaam drijft de Metula weg van de ondiepte.
Het schip heeft voldoende drijfvermogen over en wordt uiteindelijk achterstevoren naar het Spaanse Santander gesleept, waar het acht jaar na de tewaterlating roemloos onder de snijbranders eindigt. Voor de bergers is de klus geklaard, maar het raadsel blijft.

"žDaar varen is als Russische roulette

Er volgt een groot onderzoek naar de oorzaak van de stranding. Volgens zoon Rob Minkels zit zijn vader uren aan de keukentafel waar hij zijn verdediging voorbereidt. "žHij heeft gevochten als een leeuw. Pa was een kundig zeeman. Maar hij had echter niet de beschikking over de gegevens die nu boven water zijn gekomen. Er waren zo veel vragen die ook hij niet kon beantwoorden. Dat was voor hem enorm frustrerend."
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Nico,
bedankt voor het plaatsen, was er ook benieuwd naar. :-D
Heb je het verslag helemaal overgetypt? :wink:
Wat me meteen opviel was deze domme opmerking:
Het is zijn eerste baan op een supertanker
De functie van een gezagvoerder op een supertanker als baantje omschrijven en tevens de indruk wekken alsof hij daarvoor iets heel anders had gedaan.
Fred Minkels zal ongetwijfeld jaren ervaning als kapitein op kleinere schepen gehad hebben en op een goed moment ga je dan naar een groter schip.
Verder zullen de feiten hopelijk wel kloppen, ik ben daar twee keer geweest en heb zoiets gelukkig niet meegemaakt. :wink:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Hallo Theo op deze link vond ik ook wat over deze tanker

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... ks.nl/img/
Metula01.jpg&imgrefurl=http://www.cnooks.nl/
Mtankers.htm&h=274&w=400&sz=14&hl=nl&start=5&tbnid=
rVsDTsmBFrdwIM:&tbnh=85&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3D%2Bmetula%26hl%3Dnl%26sa%3DG

en deze http://images.google.com/imgres?imgurl= ... &imgrefurl
=http://www.zeesleepvaart.com/zeesleepv.4.htm&h=335&w
=470&sz=58&hl=nl&start=3&tbnid=TJ1Mzim8xKTsSM:&tbnh=92&tbnw
=129&prev=/images%3Fq%3D%2Bmetula%26hl%3Dnl%26sa%3DG

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... aufragios/
FotosMiguelGaldeano/8%2520Estrecho%2520de%2520Magallanes/Metula.jpg&imgrefurl=http://www.histarmar.com.ar/
Naufragios/7%2520Estrecho%2520de%2520Magallanes/
EM-14.htm&h=285&w=400&sz=46&hl=nl&start=19&tbnid=89SleqOk-DAMOM:&tbnh=88&tbnw=124&prev
=/images%3Fq%3D%2Bmetula%26hl%3Dnl%26sa%3DG

Cor Boer
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

nasleep Metula

Bericht door Vaerderij »

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... ght=metula

EefH tegenwoordig actief op Groninger Kustvaart heeft eerder op bladzijde 2 en 3 van bovenstaande link/topic zijn belevenissen
m.b.t. tot de Metula ook al eens opgeschreven.

De door mij vanmiddag eerder geplaatste link met krantenartikel en professionele reacties is, door Gijs zelf, ontdaan van deze reacties zie: http://www.hetforum.nl/psychologie/inde ... &showtopic
=4807&pid=121275&st=0&#entry121275
Anne
Gebruikersavatar
cor
Berichten: 2420
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door cor »

Theo deze is dacht ik in het Spaans er staan wel gegevens bij kun je dit
lezen????

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... os7/metul/
Image3043.jpg&imgrefurl=http://www.monografias.
com/trabajos7/metul/metul.shtml&h=304&w=493&sz=35&hl=nl&start=28&tbnid=S1D0rO1MKAZ7tM:&tbnh
=80&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3D%2Bmetula%26start%3D20%26ndsp%3D20%26hl%3Dnl%26sa%3DN

Cor Boer
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Bericht door Vaerderij »

Theo Horsten schreef:Over de berging is genoeg te vinden en daar lees ik nergens iets over de wonderlijke manier waarop het schip volgens dat artikel zou zijn losgekomen. De lading is heel normaal voor een deel gelost en toen het niet lukte is er nog wat meer gelost en toen lukte het wel. Einde verhaal, zou ik dan denken.
Het onderzoek door de Raad moet toch vrij uitgebreid zijn geweest en daarom zou ik dat verslag nog wel eens willen lezen. Waar kreeg hij die week ontzegging voor?
Onderstaande tekst is overgenomen uit Smit 150, anderhalve eeuw maritieme dienstverlening. Geschreven door Bram Oosterwijk, en uitgegevendoor uitgeverij de Alk schreef: De draden van de drie sleepboten konden vier dagen nadat de laatste olie uit de tanker was gehaald, worden bevestigd: twee op het voorschip en één achterop. Stijf konden ze nog niet worden gezet, want een beestachtige storm die vijf dagen aanhield, verhinderde elke bergingspoging. Maar op 24 september was het moment toch dáár. De tanks werden ontballast en diverse andere compartimenten werden onderdruk gezet. Met het opkomen van de vloed en het trekken op volle kracht, kwam er beweging in het schip. Even later, het was halfdrie in de nacht, was de Metula vrij; 47 dagen nadat de tanker op de stenen van Straat Magelhaen was geraakt. Het stormde nog steeds en de sleepboten manoeuvreerden de tanker in het donker naar een ankerplaats die tien
mijl landinwaarts lag, in Bahia Felipe.?
Het hele verhaal: http://members.chello.nl/rverburg/pagina_metula.html
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt allemaal. Ach, dat artikel in De telegraaf moeten we maar net zo nemen als al die andere krantenartikelen. Schouders ophalen en gewoon doorgaan. Toch zou ik graag wat meer weten over de stroom in Straat Magellan en het getijverschil, maar daar vind ik nergens iets over. Dat staat in the South America Pilot Volume 2 en die heb ik niet.

Intussen heb ik het gevonden en wel HIER.
Daar wordt gesproken van een verschil tussen hoog- en laagwater van 9 tot 10 meter. Toch even iets anders dan die 18 meter.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Verplaatst bericht.

phkars
Nieuwe gebruiker



Geregistreerd op: 03 Apr 2008
Berichten: 1

Geplaatst: 03 Apr 2008 10:44 pm Onderwerp: Straat Magelhaen

--------------------------------------------------------------------------------

Geplaatst: Do 03 Apr 2008 22:15
Onderwerp: Ontdekking Straat Magelhaen
Ik heb al verscheidene keren iets over mij gelezen en over mijn ontdekking in de Straat Magelhaen. Dan wil ik daarover iets rechtzetten, voordat er zich eigen meningen gaan vestigen. De ontdekking is niet in Punta Arenas gedaan zoals ik las, maar i Bahia Posesion.(O-lijke ingang van de Straat Magelhaen. Vervolgens heb ik mijn ontdekking aan de Hydrografische Dienst van de Chileense Marine verteld in Valparaiso.
Dit door toedoen van Minister van Mijnbouw/admiraal van de Chileense Marine bij wie mijn vrouw en ik op vakantiewaren in febr. 2000
In 2004 is de Chef van Nederlandse Hydrografisch Dienst van de Marine er achter aangegaan. Vanaf dat moment is er actie gekomen. De Chileense Marine heeft eerst in het door mij aangewezen gebied onderzoekingen en metingen gedaan met marine schepen en door daar gplaatste meet apperatuur. Daarna hebben de experts alle metingen bekeken, zelf aparte grafieken en animaties gemaakt om mijn ontdekte stromen beter te bekijken. Na 2 jaren intensief de gegevens bekijken, weer terug naar Bahia Posesion om nog enigen interssante gegevens te bekijken en eindelijk na 8 jaren, kreeg ik de bevestiging van de Chil.Hydrografische Dienst. Er liepen geen 2 stromen, maar 3 stromen over elkaar. Oost - West richting en natuurlijk visa versa.
Dit geld voor het hele gebied. De Metula is komende door de Primera Angostura van de Oost naar West, vrijkomende van bijna die doorgang door de tussenstroom(10-25 mtr onder de oppervlakte) op ongeveer 20-25 graden op zijn BB boeg, stuurboord uitgezet. Op de brug stonden ze machteloos en werden zo opBanco Satelite gezet.
Wij liepen tegen de stroom (voltij)in 13 mijl door het water, maar kwamen geen meter over de grond vooruit. Als, zoals nu door de Chil.Hydro.Dienst doorgegeven is, de tussenstroom anderhalf keer zo sterk is als de oppervlakte stroom en de onderstroom, dan laat ik jullie bedenken door welke krachten de Metula naar SB is gezet.
We(ik)spreken nu over oppervlakte-tussen en onderstroom, omdat er nu een derde stroom aanwezig blijkt, van 25 mtr. onderwater tot de bodem.
Offiele gegevens nu doorgegeven door de Chileense Marine.
Ik heb daar 6 jaren gewerkt, en ken naar ikzelf kan zeggen de hele oostelijke gedeelt tot aan Punta Arenas vrij goed.
15-18 mtr verval, ook niet in Punta Arenas, zoals ik las, maar ook in Bahia Posesion, Zuid West kant. Als daar een Jacket geplaatst wordt(productie platform), dit bij laagwater-spring 15meter boven het wateroppervlakte uitstekend en bij hoogwater spring onder water verdwenen is, kan ik er ook niet onderuit. Oplossing een nieuw cellardeck erop zetten en de schade van de misrekening nemen.
Dat dit allemaal summier vernoemd wordt door Mark Veldkamp in de Telegraaf heeft als reden, dat een reporter gebonden is aan ruimte in de krant en niet voldoende kan belichten, tevens dat hij het van mij moet horen, en als niet deskundig, het wel eenssummier over kan brengen.
Ik hoop dat ik hiermee enige punten heb op kunnen lossen. Hoofdzaak is dat de ontdekking en bevestiging van de marine een stuk veiligheid heeft gegeven aan de toekomstige wereldscheepvaart daar ter plaatse. Het blijft een belangrijke doorgang want de schepen worden in de toekomst steeds groter en het Panama kanaal zal dat in de toekomst ook niet op kunnen vangen. Ik heb 42 jaren gevaren, waarvan 26 jaren als kapitein, ik weet een klein beetje dat ik geen onzin moet verkopen en ben blij dat het ook geen onzin blijkt te zijn en dat ik na 33 jaren van vechten bewezen heb, dat ik gelijk had.

Piet Kars

Staat aan Piet Kars , moet zijn aan: geinteresseerden(ben met dit programma nog niet goed op de hoogte)
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kijk, dat is mooi: informatie uit de eerste hand van iemand die weet waar hij over praat. Ik zei het immers van het begin af aan:
De stijl van en het woordgebruik in dit artikel, doen me enigszins twijfelen aan de deskundigheid van de schrijver. Niet aan die van Piet Kars, laat dat duidelijk zijn, maar mogelijk is hij, zoals dat zo vaak gebeurt, verkeerd geciteerd en geïnterpreteerd.
Het fenomeen "journalist die over scheepvaart schrijft" is hier al meerder malen besproken. :)
Ik zou erop staan om een artikel eerst nog eens te lezen voordat het wordt geplaatst, maar weet uit ervaring dat zelfs dát soms niet helpt. Ik heb al eens verteld dat een vertaling van een heel boek- althans voor mijn gevoel - volledig werd verziekt door een "corrector" die van toeten noch blazen wist en bepaalde dingen ging "verbeteren". Nu wist 98% van de lezers ook van niks, dus geen recensent die er iets van zei. :)
Toch moeten er deskundige lezers zijn geweest die het hoofd hebben geschud en eens voorin zijn gaan kijken door wie dat boek wel vertaald was.
Ik had ze bezworen dat ik het manuscript nog een keer wilde lezen nadat de persklaarmaker er mee klaar was, maar niks: door tijdnood was dat er niet meer van gekomen. Ik voelde me goed voor joker staan.

Bedankt, Piet! Je hebt vast nog veel meer interessante dingen te vertellen, dus ga je gang. :)


Plaats reactie