Holland Amerika Lijn
Mooie verhalen van Kombuizenaar Ton Pekel over zijn vaartijd bij de HAL.
All the best
Jos
Verandering van de link per 2014
http://k-schepen-hal.blogspot.nl/
All the best
Jos
Verandering van de link per 2014
http://k-schepen-hal.blogspot.nl/
Uiteraard mag de site van ons aller Jos Linders hier niet ontbreken.
All the best
Jos
http://home.hetnet.nl/~lin0407/index.html
All the best
Jos
http://home.hetnet.nl/~lin0407/index.html
Zpa;s waarschijnlijk bekend, is captain Stephen J. Card zo'n beetje de huisschilder van de HAL.
Op alle schepen hangen schilderijen van zijn hand van de (naam)voorgangers en andere HAL schepen.
Van Stephen Card en zijn uitgever Carmania Press heb ik toestemming gekregen om afbeeldingen van deze schilderijen op mijn website te plaatsen.
Van de schilderijen die op de Eurodam komen te hangen heb ik al 5 afbeeldingen, de 6e moet nog komen.
Op alle schepen hangen schilderijen van zijn hand van de (naam)voorgangers en andere HAL schepen.
Van Stephen Card en zijn uitgever Carmania Press heb ik toestemming gekregen om afbeeldingen van deze schilderijen op mijn website te plaatsen.
Van de schilderijen die op de Eurodam komen te hangen heb ik al 5 afbeeldingen, de 6e moet nog komen.
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
Na de Schiedyk, moest er toch weer gevaren worden, het werd de Atlantic Star een Ro-Ro container schip de verf was nog nat. Bij het ontwerp moet wel iets zijn mis gegaan, het schip trilde als een gek.
De achterste hutten waar de rookkanalen op waren geplaatst, waren onbewoonbaar, alles in die kanalen was al losgetrilt en rammelde er hevig op los. Ook de achterste eetzaal was onbruikbaar, als je er een bord soep neer zette was het al leeg voor je begonnen was. Voor in de accomodatie was de bar, daar is een grote tafel gemaakt waar alle stuurlieden en WTK's en de staf gezamelijk konden kanen.
De machinekamer was (voor die tijd) natuurlijk heel modern met een controlekamer van waaruit zowel de hoofd als hulpmotoren bediend konden worden en het ballast systeem wat belangrijk was om de "ramp" vlak op de kade te houden, bij twee of drie graden over BB of SB lag de "ramp" aan een zijde al zo'n dertig centimeter los van de kade. Ook in de machinekamer rammelde alles los en werd er met een helm op wacht gelopen, regelmatig hoorde je het vallen van afgebroken bouten en moest je weer op zoek naar waar dat vandaan kwam. Achter de hoofdmotor was het bordes met de hulp motoren met aan weerszijde opgebouwde dieselolie tanks, op een gegeven moment begon het daar wel erg naar diesel te ruiken. Bij controle bleek de SB tank gescheurd en er liep een stroompje diesel de bilge in, de betreffende tank leeg gepompt en in de eerst volgende haven laten lassen. Dat was in New York, er kwam een ploeg lassers aan boord en aan de wal een paar tankwagens met vloeibare stikstof de tank werd gevuld met stikstofgas en de lassers gingen aan de slag, ik had de havenwacht en voelde me niet echt happy. Elke haven kwam er wel een ploeg lassers aan boord om het een en ander weer aan elkaar te braaien.
Wordt vervolgd.
Groetjes, Jos2.
De achterste hutten waar de rookkanalen op waren geplaatst, waren onbewoonbaar, alles in die kanalen was al losgetrilt en rammelde er hevig op los. Ook de achterste eetzaal was onbruikbaar, als je er een bord soep neer zette was het al leeg voor je begonnen was. Voor in de accomodatie was de bar, daar is een grote tafel gemaakt waar alle stuurlieden en WTK's en de staf gezamelijk konden kanen.
De machinekamer was (voor die tijd) natuurlijk heel modern met een controlekamer van waaruit zowel de hoofd als hulpmotoren bediend konden worden en het ballast systeem wat belangrijk was om de "ramp" vlak op de kade te houden, bij twee of drie graden over BB of SB lag de "ramp" aan een zijde al zo'n dertig centimeter los van de kade. Ook in de machinekamer rammelde alles los en werd er met een helm op wacht gelopen, regelmatig hoorde je het vallen van afgebroken bouten en moest je weer op zoek naar waar dat vandaan kwam. Achter de hoofdmotor was het bordes met de hulp motoren met aan weerszijde opgebouwde dieselolie tanks, op een gegeven moment begon het daar wel erg naar diesel te ruiken. Bij controle bleek de SB tank gescheurd en er liep een stroompje diesel de bilge in, de betreffende tank leeg gepompt en in de eerst volgende haven laten lassen. Dat was in New York, er kwam een ploeg lassers aan boord en aan de wal een paar tankwagens met vloeibare stikstof de tank werd gevuld met stikstofgas en de lassers gingen aan de slag, ik had de havenwacht en voelde me niet echt happy. Elke haven kwam er wel een ploeg lassers aan boord om het een en ander weer aan elkaar te braaien.
Wordt vervolgd.
Groetjes, Jos2.
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen