Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Mooie verhalen van Kombuizenaar Ton Pekel over zijn vaartijd bij de HAL. :)
All the best
Jos

Verandering van de link per 2014

http://k-schepen-hal.blogspot.nl/

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Uiteraard mag de site van ons aller Jos Linders hier niet ontbreken. :wink:
All the best
Jos

http://home.hetnet.nl/~lin0407/index.html
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding (Internet)
M.S. KATSEDYK 1962
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
S.S. ABBEDYK 1945 (stegro)
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding (Internet)
M.S. GORREDYK IN DE ROTTERDAMSE HAVEN
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Bericht door Nick »

Ahoy
Ik ben nog in bezit van een smal astray
creme met gouden letter er op Holland amerika line
helaas geen foto in het midden
wvdleek

Bericht door wvdleek »

Zpa;s waarschijnlijk bekend, is captain Stephen J. Card zo'n beetje de huisschilder van de HAL.
Op alle schepen hangen schilderijen van zijn hand van de (naam)voorgangers en andere HAL schepen.

Van Stephen Card en zijn uitgever Carmania Press heb ik toestemming gekregen om afbeeldingen van deze schilderijen op mijn website te plaatsen.
Van de schilderijen die op de Eurodam komen te hangen heb ik al 5 afbeeldingen, de 6e moet nog komen.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Na de Schiedyk, moest er toch weer gevaren worden, het werd de Atlantic Star een Ro-Ro container schip de verf was nog nat. Bij het ontwerp moet wel iets zijn mis gegaan, het schip trilde als een gek.
De achterste hutten waar de rookkanalen op waren geplaatst, waren onbewoonbaar, alles in die kanalen was al losgetrilt en rammelde er hevig op los. Ook de achterste eetzaal was onbruikbaar, als je er een bord soep neer zette was het al leeg voor je begonnen was. Voor in de accomodatie was de bar, daar is een grote tafel gemaakt waar alle stuurlieden en WTK's en de staf gezamelijk konden kanen.
De machinekamer was (voor die tijd) natuurlijk heel modern met een controlekamer van waaruit zowel de hoofd als hulpmotoren bediend konden worden en het ballast systeem wat belangrijk was om de "ramp" vlak op de kade te houden, bij twee of drie graden over BB of SB lag de "ramp" aan een zijde al zo'n dertig centimeter los van de kade. Ook in de machinekamer rammelde alles los en werd er met een helm op wacht gelopen, regelmatig hoorde je het vallen van afgebroken bouten en moest je weer op zoek naar waar dat vandaan kwam. Achter de hoofdmotor was het bordes met de hulp motoren met aan weerszijde opgebouwde dieselolie tanks, op een gegeven moment begon het daar wel erg naar diesel te ruiken. Bij controle bleek de SB tank gescheurd en er liep een stroompje diesel de bilge in, de betreffende tank leeg gepompt en in de eerst volgende haven laten lassen. Dat was in New York, er kwam een ploeg lassers aan boord en aan de wal een paar tankwagens met vloeibare stikstof de tank werd gevuld met stikstofgas en de lassers gingen aan de slag, ik had de havenwacht en voelde me niet echt happy. Elke haven kwam er wel een ploeg lassers aan boord om het een en ander weer aan elkaar te braaien.
Wordt vervolgd.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding(stegro)
M.S. ATLANTIC STAR 1966
A.C.L.
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Weet niet wat er is mis gegaan, maar ik had weer een heel verhaal geschreven over de Star, maar er is iets misgegaan. Morgen nieuwe kans.

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/


Plaats reactie