Holland Amerika Lijn
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
HAL
Klopt Jos, contacten dat was belangrijk in die tijd.
Op de Moerdyk was een assistent WTK die had in zijn bureaulade een hele serie foto's liggen, ook van een van de Glasgowdames, als we daar vertrokken dan nam hij liefdevol afscheid van zijn schotse vriendin en als de trossen los waren dan schoof hij de volgende foto in het lijstje op zijn bureau, klaar voor het volgende contact.
Een keer meegemaakt dat hij zich in de foto had vergist in de volgende haven maar dat is uiteindelijk toch weer goed afgelopen.
Foto erbij van de Katsedyk in HWAL dienst richting huis
Is een foto van een dia van het beeldscherm genomen, toch niet onaardig geworden.
Foto: Dia van Jan Hoogwerf-Kroon
Op de Moerdyk was een assistent WTK die had in zijn bureaulade een hele serie foto's liggen, ook van een van de Glasgowdames, als we daar vertrokken dan nam hij liefdevol afscheid van zijn schotse vriendin en als de trossen los waren dan schoof hij de volgende foto in het lijstje op zijn bureau, klaar voor het volgende contact.
Een keer meegemaakt dat hij zich in de foto had vergist in de volgende haven maar dat is uiteindelijk toch weer goed afgelopen.
Foto erbij van de Katsedyk in HWAL dienst richting huis
Is een foto van een dia van het beeldscherm genomen, toch niet onaardig geworden.
Foto: Dia van Jan Hoogwerf-Kroon
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14
- Jos Linders
- Berichten: 3419
- Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
- Locatie: Nijmegen
De Poeldyk.
In sept. 1968 als 4de WTK naar de Poeldyk het kleinste bootje van de HAL slechts 3500 BRT, gebouwd in Duitsland en door de HAL op de werf gekocht. Qua bouw en inrichting toch anders dan b.v. de K-schepen, mijn hut was aan BB zijde op het hoofddek direct naast de toegangsdeur, een van de dingen die mij het eerste opviel was dat mijn kooi dwarsscheeps geplaatst was en dat sliep niet prettig op die slingerbak. Er waren zeven wtk's aan boord, hwtk, 2de wtk, 3de wtk, twee 4de wtk's en twee ass. wtk's.
Als jongste 4de liep ik bij de 2de op de 4-8 wacht en daarna mocht ik bij afwezigheid van een echte elektricien wat aan het elektriek prutsen. Hiervoor een snelcursus gehad in Rotterdam over alles en nog wat van 220V gelijkstroom, gelukkig had de Poeldyk 440V draaistroom en daar had ik geen bal verstand van. De 2de was een aardige vent, kwam uit Zeeland we gingen na de wacht altijd de temperatuur van de koelkast in de pantry controleren, dit gebeurde op een technisch verantwoorde wijze door de inhoud van een paar van die groene flesjes te ledigen. Het was een leuke ploeg aan boord zowel de stuurlieden, wtk's en bemanning, achterop boven de stuurmachinekamer waren ook nog verblijven, deze waren niet meer in gebruik omdat iedereen een hut had in de midden opbouw, maar een pracht plaats voor een barretje met uiteraard Mexicaanse muziek. De machinekamer was uitgerust met een 6 cil. B&W hoofdmotor een probleemloos machientje met per cilinder een grote uitlaatklep, door het bewegen van die kleplichters leefde die machine, een pracht gezicht en geluid als je op het koppenbordes stond te kijken. Er waren mooie geëmailleerde aanduidings bordjes op de afsluiters en pompen, maar dan wel in het Duits, een die ik van mijn leven niet meer vergeet is "kesselwasserspeizepumpen"
In sept. 1968 als 4de WTK naar de Poeldyk het kleinste bootje van de HAL slechts 3500 BRT, gebouwd in Duitsland en door de HAL op de werf gekocht. Qua bouw en inrichting toch anders dan b.v. de K-schepen, mijn hut was aan BB zijde op het hoofddek direct naast de toegangsdeur, een van de dingen die mij het eerste opviel was dat mijn kooi dwarsscheeps geplaatst was en dat sliep niet prettig op die slingerbak. Er waren zeven wtk's aan boord, hwtk, 2de wtk, 3de wtk, twee 4de wtk's en twee ass. wtk's.
Als jongste 4de liep ik bij de 2de op de 4-8 wacht en daarna mocht ik bij afwezigheid van een echte elektricien wat aan het elektriek prutsen. Hiervoor een snelcursus gehad in Rotterdam over alles en nog wat van 220V gelijkstroom, gelukkig had de Poeldyk 440V draaistroom en daar had ik geen bal verstand van. De 2de was een aardige vent, kwam uit Zeeland we gingen na de wacht altijd de temperatuur van de koelkast in de pantry controleren, dit gebeurde op een technisch verantwoorde wijze door de inhoud van een paar van die groene flesjes te ledigen. Het was een leuke ploeg aan boord zowel de stuurlieden, wtk's en bemanning, achterop boven de stuurmachinekamer waren ook nog verblijven, deze waren niet meer in gebruik omdat iedereen een hut had in de midden opbouw, maar een pracht plaats voor een barretje met uiteraard Mexicaanse muziek. De machinekamer was uitgerust met een 6 cil. B&W hoofdmotor een probleemloos machientje met per cilinder een grote uitlaatklep, door het bewegen van die kleplichters leefde die machine, een pracht gezicht en geluid als je op het koppenbordes stond te kijken. Er waren mooie geëmailleerde aanduidings bordjes op de afsluiters en pompen, maar dan wel in het Duits, een die ik van mijn leven niet meer vergeet is "kesselwasserspeizepumpen"