Holland Amerika Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Zo als wij onze cultuur hebben uitgedragen en de vriendschapsbanden hebben aangehaald met vreemde volkeren. Soms een vergeten oorlog alsnog tot een goed einde gebracht, hebben we eigenlijk allemaal recht op een lintje. Wie weet, misschien behaagd het Hare Majesteit volgend jaar. :-D :-D

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

HAL

Bericht door Ton Pekel »

Klopt Jos, contacten dat was belangrijk in die tijd.
Op de Moerdyk was een assistent WTK die had in zijn bureaulade een hele serie foto's liggen, ook van een van de Glasgowdames, als we daar vertrokken dan nam hij liefdevol afscheid van zijn schotse vriendin en als de trossen los waren dan schoof hij de volgende foto in het lijstje op zijn bureau, klaar voor het volgende contact.
Een keer meegemaakt dat hij zich in de foto had vergist in de volgende haven :lol: maar dat is uiteindelijk toch weer goed afgelopen.

Foto erbij van de Katsedyk in HWAL dienst richting huis
Is een foto van een dia van het beeldscherm genomen, toch niet onaardig geworden.

Afbeelding

Foto: Dia van Jan Hoogwerf-Kroon
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
(stegro)

Afbeelding

Dinteldyk (3) 1957
New York service,
1970 sold to Liberia renamed Oriental Fantasia.
11,366 brt
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
(stegro)

Afbeelding (Internet)

Kerkedyk 1958
met boegschade van een aanvaring.
West Indies and Gulf service,
1970 sold to Yugoslavia renamed Branik.
5,224 brt
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Enige tijd geleden kreeg ik van Albert het boekje "Holland Amerika Lijn, zo was het" er staan 90 prachtige foto's in waaronder deze.
Weet nu hoe de Wilhelminakade aan haar naam komt.

Gr. Arie.

Afbeelding
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding(Internet)

Veendam (2) 1923
1953 scrapped Baltimore.
15,450 BRT
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Bericht door henkie »

En dan ook deze

Afbeelding

De " DIEMERDYK " ( 1952 )
groetjes
Henk
scheepsnostalgie
henkie
Berichten: 1280
Lid geworden op: 31 mei 2007 22:24
Locatie: assen
Contacteer:

Bericht door henkie »

En dan na de Veendam
de andere

Afbeelding

De " VOLENDAM " ( 1922 )
Groet
Henk
scheepsnostalgie
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
(stegro)

Afbeelding
(stegro)

Afbeelding
(stegro)

Prinsendam 1973
cruise liner,
1980 caught fire off Alaska and sank.
8,566 BRT
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

De Poeldyk.

In sept. 1968 als 4de WTK naar de Poeldyk het kleinste bootje van de HAL slechts 3500 BRT, gebouwd in Duitsland en door de HAL op de werf gekocht. Qua bouw en inrichting toch anders dan b.v. de K-schepen, mijn hut was aan BB zijde op het hoofddek direct naast de toegangsdeur, een van de dingen die mij het eerste opviel was dat mijn kooi dwarsscheeps geplaatst was en dat sliep niet prettig op die slingerbak. Er waren zeven wtk's aan boord, hwtk, 2de wtk, 3de wtk, twee 4de wtk's en twee ass. wtk's.
Als jongste 4de liep ik bij de 2de op de 4-8 wacht en daarna mocht ik bij afwezigheid van een echte elektricien wat aan het elektriek prutsen. Hiervoor een snelcursus gehad in Rotterdam over alles en nog wat van 220V gelijkstroom, gelukkig had de Poeldyk 440V draaistroom en daar had ik geen bal verstand van. De 2de was een aardige vent, kwam uit Zeeland we gingen na de wacht altijd de temperatuur van de koelkast in de pantry controleren, dit gebeurde op een technisch verantwoorde wijze door de inhoud van een paar van die groene flesjes te ledigen. Het was een leuke ploeg aan boord zowel de stuurlieden, wtk's en bemanning, achterop boven de stuurmachinekamer waren ook nog verblijven, deze waren niet meer in gebruik omdat iedereen een hut had in de midden opbouw, maar een pracht plaats voor een barretje met uiteraard Mexicaanse muziek. De machinekamer was uitgerust met een 6 cil. B&W hoofdmotor een probleemloos machientje met per cilinder een grote uitlaatklep, door het bewegen van die kleplichters leefde die machine, een pracht gezicht en geluid als je op het koppenbordes stond te kijken. Er waren mooie geëmailleerde aanduidings bordjes op de afsluiters en pompen, maar dan wel in het Duits, een die ik van mijn leven niet meer vergeet is "kesselwasserspeizepumpen"
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/


Plaats reactie