Najaarsreunie 11 oktober 2008 in Rotterdam

Alle reünies op een rijtje.
ronny

Bericht door ronny »

Hoi Harry.

Een beetje zoutsilt snuiven is nooit weg voor degene die het al jaren moeten missen en daar is de ijsel nu net niet van voorzien slip wel maar zoutwater nee.

Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Bericht door Cor Leliard »

Hallo kombuizers,
als we nu eens gewoon plannen Rotterdam,samenkomst in het Zeemans huis bij de Spido om .... uur op ........ 2008.
Zodra Theo iets weet,is het alleen nog de datum en tijd invullen.
Ik wil niets opleggen,maar als we een gids voor Rotterdam moeten hebben dan gaat er niets boven Aad Overweg met echtgenote.
Wat die weten van Rotterdam op het gebied van scheepvaart uit de kunst en ik spreek uit ondervinding.
Rotterdam voor iedereen goed bereikbaar
gr uit het Bredase Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Cor

Rotterdam is prima!
En een bal in de ballentent is ook een belevenis.
Voor iedereen goed bereikbaar binnen een dag.
Met de spido ook een mooie rondvaart mogenlijk.
Al met al bijna net zo mooi als Amsterdam :lol:
En ik denk dat de spido nu ook wel even langs de s.s. Rotterdam zal varen??

vr gr Henk
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Waar en waneer het ook zijn mag; jullie lopen het risico dat ik ook aanwezig ben :) :wink:

Groeten,
Bert de Boer
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Bericht door Jos Linders »

Hebben ze in de Ballentent ook een biljard :?: :?: :-D

Groetjes, Jos2.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Bram

Bericht door Bram »

:-D

to say it the right way
I live by the day
and see what is gonna happen any way :roll:

Groets Bram :-D
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Rotjeknor is voor mij prima hoor! :-D
Alleen die Ballentent is een echte Ballentent. :(
Als je een Amsterdammertje bestelt krijg je een heel klein glaasje bier en als je een grote pils bestelt is tie net iets groter. :cry:
Voor een grote groep is het binnen te klein, op het terras is er wel ruimte, maar ja, in het najaar...
Maar er zijn gelukkig autochtone Rotterdammers op Kombuispraat die dan van tevoren iets zouden kunnen regelen. Ja toch? Niet dan? :lol:
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Reunie in 2002 met de "ouwe hap" in de Ballentent. :-D
All the best
Jos

Afbeelding
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding

Hoi Jos

Ook van de Ballentent,maar ietsje ouder.
Bram

Bericht door Bram »

Havenkroeg de Ballentent

Geschiedenis van de Ballentent

Maaszicht
Het etablissement heette voor de komst van Marius Maaszicht. Dat café is ontstaan in de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog. Het pand waarin het café is gehuisvest, was eerst een douanedepot. Vlak na de oorlog heeft ook het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen er nog in gezeten. Het verhaal gaat dat rijexamenkandidaten toen een paar rondjes over de kade moesten rijden en als ze dat zonder haperingen deden, kregen ze direct hun rijbewijs.

Café Maaszicht en later De Ballentent - de naam is ontstaan omdat de klanten op z'n Rotterdams zeiden 'laten we wat gaan drinken in díe ballentent' - zijn altijd al bezocht door veel mensen die in de haven werkten. Vooral van cargadoorskantoren, rederijen, agenturen, het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en van de douane. Op zondagmiddag is het vaak ook een aanloopplaats voor andere horecabazen en oude havenglorie, die na een traditionele wandeling over de Parkkade graag even bij 'Marius van de Ballentent' binnenwippen.

Een bekend verhaal over Marius is dat hij altijd aanwezig is, staand aan de punt van de bar, waar hij toezicht houdt of de clientèle op de juiste manier door zijn personeel - altijd in keurig wit overhemd met stropdas of strik en zwarte pantalon - wordt bediend. Marius is eveneeens beroemd onder het havenvolk over het feit dat hij even hard zelf met het vingertje rondgaat als velen van zijn havenklanten. Om zich enigszins te matigen drinkt hij altijd colaatjes pils. Zelf bevestigt hij dat hij daardoor wel aan een gemiddelde van minstens dertig glaasjes per dag komt. Hoe later op de dag, hoe mooier ook zijn verhalen worden. De Ballentent is opgesierd met prachtige foto's, schilderijen en attributen van de Holland-Amerika Lijn, die vroeger aan de overkant van de Nieuwe Maas domicilie had.

Net zoals een kapitein eigenlijk nooit de brug van het schip mag verlaten, is Marius niet weg te slaan uit zijn havenkroeg. Toen hij met z'n vrouw een keer op Texel een vakantie in een prachtig hotel had geboekt, heeft Marius na aankomst bij het zien van het oude, bruine interieur van het hotel direct het besluit genomen de eerste de beste veerboot naar Den Helder terug te nemen. En dat dan onder het motto: ,,Miep, meid. Zoiets heb ik in Rotterdam aan de Parkkade nog véél mooier. Kunnen we toch beter daar naar toe gaan?''

De vroegere eigenaar Marius Lambermon zegt zeer vereerd te zijn dat zijn kroeg de eerste Slauerhoff Trofee krijgt. ,,Het is hier bij mij nog een echt gezellig havengebeuren. Rotzooi komt hier nooit voor. Mijn klanten weten hoe ze zich moeten gedragen. Het is toch verdomd jammer dat steeds meer van die mooie, ouwe havenkroegen in Rotterdam verdwijnen. Er is nog maar heel weinig echte horeca over in Rotterdam. Vele horecagelegenheden worden helaas overgenomen door wat wij noemen 'witwassers'. Dat verziekt de goede naam van de hele Rotterdamse horecawereld.

Helaas is in augustus 2003 Marius overleden.

Sinds september 2003 is de zaak overgenomen door René Keehnen en Peter de Leeuw.

In 2007 verkocht Peter de Leeuw zijn gedeelte aan René Keehnen.



Afbeelding

http://www.deballentent.nl/

Groets Bram :-D


Plaats reactie