Vaarbewijs

Veel (ex)zeelui hebben als hobby een bootje
Arjan

Re: Vaarbewijs

Bericht door Arjan »

Die lengtebeperking tot 20 meter geldt voor bedrijfsvaartuigen.
Daar veranderd dus niets aan want dat is nu ook al zo.
Pleziervaart (met alleen VB1/VB2) wordt beperkt tot 25 meter.
Zie lid b.

Artikel 17

Een klein vaarbewijs is vereist voor het voeren van:
a. schepen met een lengte van ten minste 15 en minder dan 20 meter dat niet
behoort tot de in artikel 15, eerste lid, onderdelen b, c, en d, bedoelde categorieën;
b. een pleziervaartuig met een lengte van ten minste 15 meter en minder dan 25
meter;
c. een sleepboot, duwboot of sleepduwboot met een lengte van ten minste 15
meter en minder dan 25 meter die blijkens een verklaring van Onze Minister
uitsluitend wordt gebruikt als pleziervaartuig, of
d. een schip met een lengte van minder dan 15 meter dat door middel van zijn
eigen mechanische voortstuwingsmiddelen een snelheid van meer dan 20 kilometer
per uur ten opzichte van het water kan bereiken, en niet behoort tot de in artikel 15,
eerste lid, onderdelen b, c, d en e, genoemde schepen.

Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Re: Vaarbewijs

Bericht door DennisV »

Inderdaad, je hebt gelijk.

Maar het blijft een vreselijke rot streek. Ik vind dat ze bezitters van vb1 en vb2 vrijstelling moeten geven.

HOP gewoon dat ding geven, en klaar!!!
Arjan

Re: Vaarbewijs

Bericht door Arjan »

Die 25 Mtr. vindt ik als pleziervaartuig eigenlijk meer dan genoeg.
Sterker nog, in de meeste gevallen laat mijn budget meer dan 25 Mtr. niet toe.... :-D
http://www.elburgyachting.nl/sale/reports/Y064608.PDF
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 604
Lid geworden op: 29 mei 2006 15:07

Re: Vaarbewijs

Bericht door DennisV »

Wat een plaatje.... een pracht schip.

Het is eigenlijk ook meer een princiepe kwestie, opeens wordt je enorm gekort op de mogenlijkheden.

Het is niet erg eerlijk....
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: Vaarbewijs

Bericht door K.Brouwer »

Bedankt voor je antwoord. Hoorde van deze regeling nadat het al verlopen was :twisted: :twisted:
doch dacht dat jij wellicht nog een truukje wist 8) .Mag nu nog wel op m'n 'OLD TIMER' kpt mobylette
rondscheuren op m'n "autorijbewijs" doch had liever dat als ik ooit in de fout zou gaan m 'n "brommerrijbewijs" kwijt zou raken :shock: .

Kortom......vanaf nu is het "voorzichtig rondscheuren"...... :shock: :shock:

Groeten,K.Brouwer.
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Vaarbewijs

Bericht door leo-shof »

mogge heer brouwer
als je auto rijbewijs is ingevordert,mag je ook niet meer op je brommer rijden!!
zelfs niet op de fiets.
want ook dan ben je actief veerkers deelnemer
zou maar heeeel voorzichtig rijden,anders val je onder art 5
het in gevaar brengen van het verkeer,en dat is een rekbaar begrip :roll:
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Re: Vaarbewijs

Bericht door Compass »

Klopt helemaal. Las deze week nog in de krant van een vent die lazarus op zijn brommertje werd aangehouden. Rijbewijs moest wel ingeleverd worden.

Groeten,
Bert de Boer
Arjan

Re: Vaarbewijs

Bericht door Arjan »

Ter Horst zint op hardere aanpak wateroverlast

Minister Guusje ter Horst gaat onderzoeken of een snelheidsduivel op het water zijn vaarbewijs moet inleveren. De overlast van jetski's en andere snelle vaartuigen geeft daartoe aanleiding, schrijft de minister van Binnenlandse Zaken in antwoorden op Kamervragen over wateroverlast. De PvdA'er gaat ook onderzoeken of een snel vaartuig op kenteken kan worden beboet

De mogelijkheid tot intrekking van het vaarbewijs bestaat momenteel niet, licht Ter Horst in haar antwoorden toe. Ook kan iemand op het water niet worden beboet op basis van een kenteken. De toenemende overlast geven volgens de bewindsvrouw aanleiding om 'aanvullende maatregelen' te overwegen. Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) gaat na of de wetgeving die bestaat voor het innemen van het rijbewijs kan gaan gelden voor het vaarbewijs.

Zowel de CDA-Kamerleden Sander de Rouwe en Maarten Haverkamp als de PvdA-Kamerleden Attje Kuiken en Lia Roefs stelden eind juni Kamervragen na berichten in de media over snelheidsduivels die op het water ongestraft hun gang kunnen gaan.

Ter Horst belooft de vragenstellers voor het einde van het jaar terug te komen op haar onderzoek. Ze wijst erop dat eventuele invoering van de zogenoemde invorderingsmogelijkheid en het verbaliseren op kenteken een wetswijziging vergt en dat zoiets ongeveer twee jaar in beslag neemt.

Nu kunnen amokmakers op het water alleen aangepakt worden als zij staande worden gehouden. Het huidige registratiesysteem van de Dienst Wegverkeer (RDW) omvat ongeveer 195 duizend snelle motorboten, waarvan er naar schatting 75 duizend in Nederland in gebruik zijn. Volgens Ter Horst is het systeem 'ernstig vervuild' doordat verkochte, geëxporteerde, gesloopte of van eigenaar gewisselde voertuigen niet uit het systeem geschrapt zijn. Zo geldt bij verkoop niet de verplichting om dat aan de RDW te laten weten.

Bron: http://www.nieuws.nl
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

Ik wil opnieuw gaan varen, en wel als vrijwilliger op een “varend monument”.

Een oude mijnenveger van het type waarop ik als Oudste Officier en als Commandant heb gevaren in de jaren 70-80 wordt varend gehouden door de Stichting PMT. Het gaat om dit schip
http://www.mahu880.com/index.html

De bemannig bestaat uit vrijwilligers, bijna allemaal oud-opvarenden van dit type schip. MK- en dekpersoneel is voldoende aanwezig, maar men is op zoek naar mensen die “op de bok” met het schip kunnen omgaan. Ex-commandanten dus. Het schip wordt ingezet op de binnenwateren en de Noordzee. Voor de scheepvaartwetten is het schip een “pleziervaartuig”. Het schip is 33 meter lang.

In de periode 1969 – 1972 heb ik gevaren bij de VNS – Nedlloyd als leerling, 4e en 3e Stuurman. Ik heb mijn S3 (3e rang) + Radarnavigatie behaald in 1971.

In 1972 ging ik voor mijn dienstplicht als Reserve-Officier naar de Kon. Marine, waar ik later bijtekende als KVV-er, en weer later over ging in beroepsdienst. Bij de KM heb ik diverse verende plaatsingen gehad op mijnenvegers en fregatten. Ik verliet de KM in 1985. Sindsdien heb ik niet meer gevaren.

Volgens mij ben ik momenteel niet bevoegd om als “dienstdoend schipper” met het schip te varen. Ik zal een vaarbewijs moeten halen.

Er zijn m.i. 2 vaarbewijzen die in aanmerking komen:
- Groot Pleziervaart Bewijs II
- Beperkt Groot Vaarbewijs
Welke moet ik hebben?

Is dit voor mij gemakkelijk te behalen, en hoeveel tijd vergt dit? Ik heb (gelukkig) nog een fulltime baan. Kom ik in aanmerking voor vrijstellingen? Heeft iemand hier al ervaring mee? Zou ik in april 2012 al gekwalificeerd kunnen zijn?

Ben zeer benieuwd naar de reacties.

8)
Jur de Jong
Jur de Jong
Berichten: 235
Lid geworden op: 23 jun 2011 21:55
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Vaarbewijs

Bericht door Jur de Jong »

NIEMAND??? Had ik niet gedacht met zoveel aanwezige expertise...

:shock:


Plaats reactie