Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
mink

cruise

Bericht door mink »

nou wat joop schrijft over het het werk aan boord is niet de de gehele waarheid.

dat het personeel niet overal mocht komen waar de openbaare gelegenheden zijn, is prive area alleen voor de gasten.

dat het personeel uit een ander gate uit het schip komt en geen mooi
vesierde gangway hebben dan de gasten ja dat is logies.

de gasten is ook streng verboden zich in de bemanings area te begeven.

en reparaties werden ook dan ivb veiligheid gedaan als het grootste
gedeelte van de passasiers op excursies waren zodat het een of ander
afgesloten kon worden.

op beide schepen heb ik gesproken nederlandse officieren 2e wtk-en 4e
en beide vonden het goed aan boord, maar spraken beide over het is net een luxe veerboot elke keer het zelfde.

mink.w

Joop Kieviet (RIP)

Cruiseschepen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Afbeelding
Zelfs bij deze moderne schepen hebben ze nog loodbordessen.
Joop
Bertus

cruiseschepen

Bericht door Bertus »

Mooi onderwerp.
Ik zal hier enkele foto's plaatsen van cruiseschepen.
Alleen die van de Oranje en enkele van de Angelina Lauro zijn niet van mezelf, de rest wel. Begin eerst even met de "Oranje".
Afbeelding
Deze kennen we allemaal wel Oranje 1964 op het IJ.
Afbeelding
De Italiaans Firma Lauro had er toch een mooi schip van gemaakt nadat het in 1964 was verkocht.
Afbeelding
Angelina Lauro te Amsterdam in april 1971. bij het huidige PTA.
Afbeelding
Hier na de brand van 30 maart 1979 in de haven van Charlotte Amalia op St. Thomas. Door het vele bluswater dat erin gepomp was zonk het hier gedeeltelijk. Het wrak zonk op 24 september 1979 op de Grote Oceaan op weg naar de sloop in Taiwan.
Het was toen 40 jaar en 2 weken oud. Toch zat er volgens mij nog een Nederlandse mentaliteit in,
"Liever als wrak een zeemansgraf als gesloopt te worden".
Toch typisch, he, dat er opweg naar de sloop zoveel schepen zinken.
Hoeveel liggen er bv. in de Tafelbaai?. ja, ja, denk maar even na.
Bertus
Elstoplo

Liefhebbers van sexboten

Bericht door Elstoplo »

Mijne heren en dames,
De passagiersvaart viel bij mij altijd onder het motto sexboten! Een raar woord maar heeft wel veel raakvlakken met hetgeen daar afspeelde. Zonder inhoudelijk verder in te gaan oop datgene hierbij een link waar veel is terug te vinden wat eens onze nationale trots was.

http://www.cruiserotterdam.com/rembrandt/Outside/

Jan
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

Stapelloop ,,ROTTERDAM,,
Afbeelding
Bertus

cruiseschepen.

Bericht door Bertus »

Zal er een volgende serie opzetten. Heb tientallen foto's gemaakt aan het Noordzeekanaal en ook in Amsterdam als de schepen aan de Oostelijke Handelskade bij het PTA liggen. Alleen nu ben ik daar niet meer zo blij mee. Kijk zelf maar. Maar eerst enkele van het kanaal.
Afbeelding
De Southern Cross in 1995
1972 gebouwd als "The Spirit of Londen" voor P&O.
1974 "Sun Princess" P&O cq Princess Cruise Lines.
1998 naar Premier Cruise als "Star Ship Majestic".
februari 1995 "Southern Cross" CTC.
1997 naar festifal Cruises als "Flamenco".
Verder weet ik het niet meer.
Afbeelding
De Amerikanis in 1996.
Dit is de ex "Kenya Castle" van 1951 voor Union Castle Line uit Londen.
1967 verkocht aan Chandris Lines uit Piraeus, omgebouwd en als "Amerikanis"in de vaart.
1997 opgelegd en zou in Londen onder de oude naam Kenya Castle als hotelschip gaan dienen, maar is niet doorgegaan.
In mei 2001 is het schip te Alang, India gesloopt.
Zusterschepen waren Braemer Castle en Rhodesia Castle.
Zowel op de Souhtern Cross als ook op de Amerikanis hebben mijn vrouw en ik een cruise gemaakt naar de Kanarische Eilanden en Noorwegen en Noorkaap.

Afbeelding
Royal Princess komt nog helemaal tot zijn recht.

Afbeelding
Hier het zelfde schip maar nu met dat vreselijke gebouw er achter. Kan wel janken :cry:
Afbeelding
Marco Polo in 2001 nog mooi vrij.

Afbeelding
Prinsendam. Dit was de Royal Viking Sun uit 1973 van Royal Viking Line uit Noorwegen. Zusterschepen waren R.V.Sea, R.V.Sky en R.V. Star.
De R.V.Sun 1996 met rode Cunard schoorsteen en gouden golven erin.
1999 als "Seabour Sun". en in 2003 als Prinsendam voor de HAL.
Het ene drijvende "flatgebouw" voor het andere.
Lelijk om van hieruit nog foto's te maken. Het hoge gebouw is een kantoor en heeft niets met het PTA te maken. MAAR WAAROM DAAR? Maar het werd wel hoogtijd dat er iets anders kwam, want indien we in- of onscheepte moesten we door de oude loodsen van de HWAL ( Holl. West Afrika Lijn). Zei toen tegen m'n vrouw "weet je nog dat we hier stukgoed losste wat ook deze loods inging". Dit was t.o.v. de passagiers natuurlijk een aanfluiting, en aangezien er nog een gaatje was hebben ze nu ook nog het Bimhuis op de kop van de Handelskade gezet. Waar vroeger De HSM en Meteorologisch Instituut stond.( voor jazzmuziek e.d.) Is vorige week geopend.
Alleen het Passagiers Terminal, waar je nu door moet, is lager als de schepen, zodat je dat niet ziet.
Als ik daar vaar maak altijd een mooi groot rondje als er een schip ligt zodat ik het schip er helemaal opkrijg.
Ik zal nog wel eens meer foto's hier plaatsen, maar ik dacht dat het eerst zo wel kon.
Graag gedaan en groeten van Bertus.
Oebele

Bericht door Oebele »

Hallo Elstoplo,

Schitterende fotos, heb je die zelf gemaakt?
Of heb je toevallig zelf op een cruiseschip gevaren?
Meld je anders ff aan, volgens mij heb je nog veel meer mooie fotos! :D

de mazzl Kabeljauw :!:
Bertus

cruiseschepen

Bericht door Bertus »

Hoi Kabeljouwtje,
Snap ik niet, heb me al enkele weken geleden aangemeld en m'n naam staat ook helemaal bovenaan als gebruiker.
Nee ik he niet op deze schepen gevaren, alleen de 2 cruises gemaakt.
Toen is het eigenlijk gekomen, want op de Southern Cross hing een foto met levensverhaal van de Spirit of Londen en ben toen regelmatig naar het kanaal gegaan om foto's te maken. Bij de Havendienst kon ik de info over schepen krijgen. Vaar ook regelmatig met een rondvaartboot dus als er dan een lig waar ik nog geen foto van heb is het kat in bakkie zeggen we dan. Ja ik heb inmiddels vele foto's zowel kleur als zwart wit (Afdrukken was een hobby van me)
Ja zal er regelmatig wel een paar plaatsen en indien er een bepaald schip is meld je maar.
Groeten Bertus.
Bertus

Cruiseschepen

Bericht door Bertus »

Nogmaals Kabeljauwtje ,
Heb niet goed naar de naam gekeken, maar bedoel je elstoplo of over de foto's welke ik (bertus) net heb geplaatst.
Anders sorry, bertus.
Elstoplo

Bericht door Elstoplo »

Hallo,
Klopt helemaal, ik heb ook ooit mijn maidentrip gemaakt.
Holland Amerika Lijn, van Ommeren en later nog in de bagger (J de Nul) waren mijn bazen.
Al geruime tijd aan de wal alleen mijn hart ligt nog op het water vandaar dat ik regelmatig alle maritieme nieuwtjes en sites afstroop.
Ik blijf het volgen en hoe plaats ik foto's. geef anders maar een adres dan mail ik wel wat door.

Jan


Plaats reactie