Cruise- en passagiersschepen
cruise
nou wat joop schrijft over het het werk aan boord is niet de de gehele waarheid.
dat het personeel niet overal mocht komen waar de openbaare gelegenheden zijn, is prive area alleen voor de gasten.
dat het personeel uit een ander gate uit het schip komt en geen mooi
vesierde gangway hebben dan de gasten ja dat is logies.
de gasten is ook streng verboden zich in de bemanings area te begeven.
en reparaties werden ook dan ivb veiligheid gedaan als het grootste
gedeelte van de passasiers op excursies waren zodat het een of ander
afgesloten kon worden.
op beide schepen heb ik gesproken nederlandse officieren 2e wtk-en 4e
en beide vonden het goed aan boord, maar spraken beide over het is net een luxe veerboot elke keer het zelfde.
mink.w
dat het personeel niet overal mocht komen waar de openbaare gelegenheden zijn, is prive area alleen voor de gasten.
dat het personeel uit een ander gate uit het schip komt en geen mooi
vesierde gangway hebben dan de gasten ja dat is logies.
de gasten is ook streng verboden zich in de bemanings area te begeven.
en reparaties werden ook dan ivb veiligheid gedaan als het grootste
gedeelte van de passasiers op excursies waren zodat het een of ander
afgesloten kon worden.
op beide schepen heb ik gesproken nederlandse officieren 2e wtk-en 4e
en beide vonden het goed aan boord, maar spraken beide over het is net een luxe veerboot elke keer het zelfde.
mink.w
Cruiseschepen
Zelfs bij deze moderne schepen hebben ze nog loodbordessen.
Joop
cruiseschepen
Mooi onderwerp.
Ik zal hier enkele foto's plaatsen van cruiseschepen.
Alleen die van de Oranje en enkele van de Angelina Lauro zijn niet van mezelf, de rest wel. Begin eerst even met de "Oranje".
Deze kennen we allemaal wel Oranje 1964 op het IJ.
De Italiaans Firma Lauro had er toch een mooi schip van gemaakt nadat het in 1964 was verkocht.
Angelina Lauro te Amsterdam in april 1971. bij het huidige PTA.
Hier na de brand van 30 maart 1979 in de haven van Charlotte Amalia op St. Thomas. Door het vele bluswater dat erin gepomp was zonk het hier gedeeltelijk. Het wrak zonk op 24 september 1979 op de Grote Oceaan op weg naar de sloop in Taiwan.
Het was toen 40 jaar en 2 weken oud. Toch zat er volgens mij nog een Nederlandse mentaliteit in,
"Liever als wrak een zeemansgraf als gesloopt te worden".
Toch typisch, he, dat er opweg naar de sloop zoveel schepen zinken.
Hoeveel liggen er bv. in de Tafelbaai?. ja, ja, denk maar even na.
Bertus
Ik zal hier enkele foto's plaatsen van cruiseschepen.
Alleen die van de Oranje en enkele van de Angelina Lauro zijn niet van mezelf, de rest wel. Begin eerst even met de "Oranje".
Deze kennen we allemaal wel Oranje 1964 op het IJ.
De Italiaans Firma Lauro had er toch een mooi schip van gemaakt nadat het in 1964 was verkocht.
Angelina Lauro te Amsterdam in april 1971. bij het huidige PTA.
Hier na de brand van 30 maart 1979 in de haven van Charlotte Amalia op St. Thomas. Door het vele bluswater dat erin gepomp was zonk het hier gedeeltelijk. Het wrak zonk op 24 september 1979 op de Grote Oceaan op weg naar de sloop in Taiwan.
Het was toen 40 jaar en 2 weken oud. Toch zat er volgens mij nog een Nederlandse mentaliteit in,
"Liever als wrak een zeemansgraf als gesloopt te worden".
Toch typisch, he, dat er opweg naar de sloop zoveel schepen zinken.
Hoeveel liggen er bv. in de Tafelbaai?. ja, ja, denk maar even na.
Bertus
Liefhebbers van sexboten
Mijne heren en dames,
De passagiersvaart viel bij mij altijd onder het motto sexboten! Een raar woord maar heeft wel veel raakvlakken met hetgeen daar afspeelde. Zonder inhoudelijk verder in te gaan oop datgene hierbij een link waar veel is terug te vinden wat eens onze nationale trots was.
http://www.cruiserotterdam.com/rembrandt/Outside/
Jan
De passagiersvaart viel bij mij altijd onder het motto sexboten! Een raar woord maar heeft wel veel raakvlakken met hetgeen daar afspeelde. Zonder inhoudelijk verder in te gaan oop datgene hierbij een link waar veel is terug te vinden wat eens onze nationale trots was.
http://www.cruiserotterdam.com/rembrandt/Outside/
Jan
cruiseschepen.
Zal er een volgende serie opzetten. Heb tientallen foto's gemaakt aan het Noordzeekanaal en ook in Amsterdam als de schepen aan de Oostelijke Handelskade bij het PTA liggen. Alleen nu ben ik daar niet meer zo blij mee. Kijk zelf maar. Maar eerst enkele van het kanaal.
De Southern Cross in 1995
1972 gebouwd als "The Spirit of Londen" voor P&O.
1974 "Sun Princess" P&O cq Princess Cruise Lines.
1998 naar Premier Cruise als "Star Ship Majestic".
februari 1995 "Southern Cross" CTC.
1997 naar festifal Cruises als "Flamenco".
Verder weet ik het niet meer.
De Amerikanis in 1996.
Dit is de ex "Kenya Castle" van 1951 voor Union Castle Line uit Londen.
1967 verkocht aan Chandris Lines uit Piraeus, omgebouwd en als "Amerikanis"in de vaart.
1997 opgelegd en zou in Londen onder de oude naam Kenya Castle als hotelschip gaan dienen, maar is niet doorgegaan.
In mei 2001 is het schip te Alang, India gesloopt.
Zusterschepen waren Braemer Castle en Rhodesia Castle.
Zowel op de Souhtern Cross als ook op de Amerikanis hebben mijn vrouw en ik een cruise gemaakt naar de Kanarische Eilanden en Noorwegen en Noorkaap.
Royal Princess komt nog helemaal tot zijn recht.
Hier het zelfde schip maar nu met dat vreselijke gebouw er achter. Kan wel janken
Marco Polo in 2001 nog mooi vrij.
Prinsendam. Dit was de Royal Viking Sun uit 1973 van Royal Viking Line uit Noorwegen. Zusterschepen waren R.V.Sea, R.V.Sky en R.V. Star.
De R.V.Sun 1996 met rode Cunard schoorsteen en gouden golven erin.
1999 als "Seabour Sun". en in 2003 als Prinsendam voor de HAL.
Het ene drijvende "flatgebouw" voor het andere.
Lelijk om van hieruit nog foto's te maken. Het hoge gebouw is een kantoor en heeft niets met het PTA te maken. MAAR WAAROM DAAR? Maar het werd wel hoogtijd dat er iets anders kwam, want indien we in- of onscheepte moesten we door de oude loodsen van de HWAL ( Holl. West Afrika Lijn). Zei toen tegen m'n vrouw "weet je nog dat we hier stukgoed losste wat ook deze loods inging". Dit was t.o.v. de passagiers natuurlijk een aanfluiting, en aangezien er nog een gaatje was hebben ze nu ook nog het Bimhuis op de kop van de Handelskade gezet. Waar vroeger De HSM en Meteorologisch Instituut stond.( voor jazzmuziek e.d.) Is vorige week geopend.
Alleen het Passagiers Terminal, waar je nu door moet, is lager als de schepen, zodat je dat niet ziet.
Als ik daar vaar maak altijd een mooi groot rondje als er een schip ligt zodat ik het schip er helemaal opkrijg.
Ik zal nog wel eens meer foto's hier plaatsen, maar ik dacht dat het eerst zo wel kon.
Graag gedaan en groeten van Bertus.
De Southern Cross in 1995
1972 gebouwd als "The Spirit of Londen" voor P&O.
1974 "Sun Princess" P&O cq Princess Cruise Lines.
1998 naar Premier Cruise als "Star Ship Majestic".
februari 1995 "Southern Cross" CTC.
1997 naar festifal Cruises als "Flamenco".
Verder weet ik het niet meer.
De Amerikanis in 1996.
Dit is de ex "Kenya Castle" van 1951 voor Union Castle Line uit Londen.
1967 verkocht aan Chandris Lines uit Piraeus, omgebouwd en als "Amerikanis"in de vaart.
1997 opgelegd en zou in Londen onder de oude naam Kenya Castle als hotelschip gaan dienen, maar is niet doorgegaan.
In mei 2001 is het schip te Alang, India gesloopt.
Zusterschepen waren Braemer Castle en Rhodesia Castle.
Zowel op de Souhtern Cross als ook op de Amerikanis hebben mijn vrouw en ik een cruise gemaakt naar de Kanarische Eilanden en Noorwegen en Noorkaap.
Royal Princess komt nog helemaal tot zijn recht.
Hier het zelfde schip maar nu met dat vreselijke gebouw er achter. Kan wel janken
Marco Polo in 2001 nog mooi vrij.
Prinsendam. Dit was de Royal Viking Sun uit 1973 van Royal Viking Line uit Noorwegen. Zusterschepen waren R.V.Sea, R.V.Sky en R.V. Star.
De R.V.Sun 1996 met rode Cunard schoorsteen en gouden golven erin.
1999 als "Seabour Sun". en in 2003 als Prinsendam voor de HAL.
Het ene drijvende "flatgebouw" voor het andere.
Lelijk om van hieruit nog foto's te maken. Het hoge gebouw is een kantoor en heeft niets met het PTA te maken. MAAR WAAROM DAAR? Maar het werd wel hoogtijd dat er iets anders kwam, want indien we in- of onscheepte moesten we door de oude loodsen van de HWAL ( Holl. West Afrika Lijn). Zei toen tegen m'n vrouw "weet je nog dat we hier stukgoed losste wat ook deze loods inging". Dit was t.o.v. de passagiers natuurlijk een aanfluiting, en aangezien er nog een gaatje was hebben ze nu ook nog het Bimhuis op de kop van de Handelskade gezet. Waar vroeger De HSM en Meteorologisch Instituut stond.( voor jazzmuziek e.d.) Is vorige week geopend.
Alleen het Passagiers Terminal, waar je nu door moet, is lager als de schepen, zodat je dat niet ziet.
Als ik daar vaar maak altijd een mooi groot rondje als er een schip ligt zodat ik het schip er helemaal opkrijg.
Ik zal nog wel eens meer foto's hier plaatsen, maar ik dacht dat het eerst zo wel kon.
Graag gedaan en groeten van Bertus.
cruiseschepen
Hoi Kabeljouwtje,
Snap ik niet, heb me al enkele weken geleden aangemeld en m'n naam staat ook helemaal bovenaan als gebruiker.
Nee ik he niet op deze schepen gevaren, alleen de 2 cruises gemaakt.
Toen is het eigenlijk gekomen, want op de Southern Cross hing een foto met levensverhaal van de Spirit of Londen en ben toen regelmatig naar het kanaal gegaan om foto's te maken. Bij de Havendienst kon ik de info over schepen krijgen. Vaar ook regelmatig met een rondvaartboot dus als er dan een lig waar ik nog geen foto van heb is het kat in bakkie zeggen we dan. Ja ik heb inmiddels vele foto's zowel kleur als zwart wit (Afdrukken was een hobby van me)
Ja zal er regelmatig wel een paar plaatsen en indien er een bepaald schip is meld je maar.
Groeten Bertus.
Snap ik niet, heb me al enkele weken geleden aangemeld en m'n naam staat ook helemaal bovenaan als gebruiker.
Nee ik he niet op deze schepen gevaren, alleen de 2 cruises gemaakt.
Toen is het eigenlijk gekomen, want op de Southern Cross hing een foto met levensverhaal van de Spirit of Londen en ben toen regelmatig naar het kanaal gegaan om foto's te maken. Bij de Havendienst kon ik de info over schepen krijgen. Vaar ook regelmatig met een rondvaartboot dus als er dan een lig waar ik nog geen foto van heb is het kat in bakkie zeggen we dan. Ja ik heb inmiddels vele foto's zowel kleur als zwart wit (Afdrukken was een hobby van me)
Ja zal er regelmatig wel een paar plaatsen en indien er een bepaald schip is meld je maar.
Groeten Bertus.
Cruiseschepen
Nogmaals Kabeljauwtje ,
Heb niet goed naar de naam gekeken, maar bedoel je elstoplo of over de foto's welke ik (bertus) net heb geplaatst.
Anders sorry, bertus.
Heb niet goed naar de naam gekeken, maar bedoel je elstoplo of over de foto's welke ik (bertus) net heb geplaatst.
Anders sorry, bertus.
Hallo,
Klopt helemaal, ik heb ook ooit mijn maidentrip gemaakt.
Holland Amerika Lijn, van Ommeren en later nog in de bagger (J de Nul) waren mijn bazen.
Al geruime tijd aan de wal alleen mijn hart ligt nog op het water vandaar dat ik regelmatig alle maritieme nieuwtjes en sites afstroop.
Ik blijf het volgen en hoe plaats ik foto's. geef anders maar een adres dan mail ik wel wat door.
Jan
Klopt helemaal, ik heb ook ooit mijn maidentrip gemaakt.
Holland Amerika Lijn, van Ommeren en later nog in de bagger (J de Nul) waren mijn bazen.
Al geruime tijd aan de wal alleen mijn hart ligt nog op het water vandaar dat ik regelmatig alle maritieme nieuwtjes en sites afstroop.
Ik blijf het volgen en hoe plaats ik foto's. geef anders maar een adres dan mail ik wel wat door.
Jan