De "Halcyonlijn"
Re: De "Halcyonlijn"
De Stad Rotterdam.
Bron foto: http://www.photoship.co.uk/
Bron gegevens: http://www.miramarshipindex.org.nz
IDNo: 1169023 Year: 1942
Name: EMPIRE SOUTHEY Launch Date: 15.5.42
Type: Cargo ship Date of completion: 7.42
Flag: GBR
Tons: 7041
Yard No: 471
Country of build: GBR
Builder: Short Bros.
Location of yard: Pallion
Owner as Completed: Ministry of War Tpt, Sunderland
End: 1967
Subsequent History:
46 HOLLYBANK - 53 STAD ROTTERDAM - 63 OCEAN UNITY
Bron foto: http://www.photoship.co.uk/
Bron gegevens: http://www.miramarshipindex.org.nz
IDNo: 1169023 Year: 1942
Name: EMPIRE SOUTHEY Launch Date: 15.5.42
Type: Cargo ship Date of completion: 7.42
Flag: GBR
Tons: 7041
Yard No: 471
Country of build: GBR
Builder: Short Bros.
Location of yard: Pallion
Owner as Completed: Ministry of War Tpt, Sunderland
End: 1967
Subsequent History:
46 HOLLYBANK - 53 STAD ROTTERDAM - 63 OCEAN UNITY
Re: De "Halcyonlijn"
Hallo
De "Stad Vlaardingen" in het gerestaureerde Hendrik-Dok 20 maart 1950
Het Hendrik-Dok was in de 2de wereld oorlog door de Duitser tot zinken gebracht.
groet
Hans Keetlaer (Jacko)
De "Stad Vlaardingen" in het gerestaureerde Hendrik-Dok 20 maart 1950
Het Hendrik-Dok was in de 2de wereld oorlog door de Duitser tot zinken gebracht.
groet
Hans Keetlaer (Jacko)
- Bijlagen
-
- Stad Vlaardingen.jpg (411.73 KiB) 4717 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: De "Halcyonlijn"
Zij stapje van Halcyon. Samen met Tidewater uit New Orleans/USA liet Halcyon 4 suppliers bouwen, die de naam Tide Hal I tm IV kregen. Is niet een groot succes geworden en de schepen zijn tzt door Tidewater geheel overgenomen.
Misschien weten mensen nog wat meer hierover te melden.
Één van deze schepen, TIDE HAL IV:
Sibrand
Misschien weten mensen nog wat meer hierover te melden.
Één van deze schepen, TIDE HAL IV:
Sibrand
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14378
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: De "Halcyonlijn"
.De "Stad Vlaardingen" in het gerestaureerde Hendrik-Dok 20 maart 1950
Het Hendrik-Dok was in de 2de wereld oorlog door de Duitser tot zinken gebracht
Hallo J.
Het Prins Hendrik dok werd in de 1970 of begin 1980tiger jaren verkocht aan Halifax Scheepswerven ( waarvan de RDM toen mede-aandeelhouder was!) Het is hier naartoe gesleept door de " Zwarte Zee" waarop toen Piet Sinke ( bekend van zijn knipselkrant en van de berging van die Rus. onderzee-er) stuurman was. Toen ik hier voor het eerst in Halifax-1990- op wat inmiddels het Scotia dock heette- in de "controle kamer kwam" viel ik bijna van verbazing achterover toen ik met krijt geschreven Nederlandse aantekeningen op het zwarte notitie-schoolbord zag!!!! De rest werd me later wel duidelijk. Pak weg een jaar of 8-10 geleden werd het dock verkocht naar een werf ergens in Florida, waar het heden ten dage NOG steeds werkt voor zover mij bekend.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: De "Halcyonlijn"
Las in 'De Smit-Lloyd Story' het volgende onder het hoofdstuk 3 - Concurrentie, jaren zestig, pioniers en down under:
'... De Amerikaanse rederij Tidewater liet, in samenwerking met de Nederlandse Halcyon Lijn in 1969 eveneens in Heusden, vier suppliers bouwen voor de Noordzee-markt. Het succes van Smit-Lloyd was toen al evident. In tegenstelling tot de zgn. Lady-suppliers waren de rookkanalen van de schepen niet langs het achterdek geplaatst, hetgeen eventueel sleepwerk vergemakkelijkte. Ook deze bevoorradingsschepen, onder de naam Tide Hal met een nummer er achter, hebben geen weenlijk deel van de markt kunnen veroveren. ...'
Van 4 schepen varen er volgens Lloyds MIU database er nog 3, te weten:
Tide Hal I/Steady Tide -> Rebelo XIV (vlag: Brazilië)
Tide Hal II/Gary Tide -> Prince Field (vlag Cambodja)
Tide Hal III/Crest Tide -> Soland (vlag: Panama)
Historie van de IV heb ik niet kunnen achterhalen, weet iemand het misschien?
Sibrand
Nog een foto van de Tide Hal III:
'... De Amerikaanse rederij Tidewater liet, in samenwerking met de Nederlandse Halcyon Lijn in 1969 eveneens in Heusden, vier suppliers bouwen voor de Noordzee-markt. Het succes van Smit-Lloyd was toen al evident. In tegenstelling tot de zgn. Lady-suppliers waren de rookkanalen van de schepen niet langs het achterdek geplaatst, hetgeen eventueel sleepwerk vergemakkelijkte. Ook deze bevoorradingsschepen, onder de naam Tide Hal met een nummer er achter, hebben geen weenlijk deel van de markt kunnen veroveren. ...'
Van 4 schepen varen er volgens Lloyds MIU database er nog 3, te weten:
Tide Hal I/Steady Tide -> Rebelo XIV (vlag: Brazilië)
Tide Hal II/Gary Tide -> Prince Field (vlag Cambodja)
Tide Hal III/Crest Tide -> Soland (vlag: Panama)
Historie van de IV heb ik niet kunnen achterhalen, weet iemand het misschien?
Sibrand
Nog een foto van de Tide Hal III:
Re: De "Halcyonlijn"
Heb ondertussen de TIDE HAL IV kunnen traceren. Is nu te vinden onder de naam SILM I, vlag: Italië (maar vraagteken of het nog actief is). Tidewater naam CAPE TIDE, IMO no. 6904600
Sibrand
Sibrand
Re: De "Halcyonlijn"
Sibrand..
Te Heusden werden twee Tide Hall suppliers gebouwd de I en de IV
de II en III werden bij Verolme Alblasserdam gebouwd.
De Lady suppliers bouwde men in Heusden twaalf stuks tussen 1964 en 1972.
De latere versies hadden de schoorstenen achter de brug staan en konden
uitgerust met een sleeplier ook sleepwek verrrichten en waren ook voorzien
van een hekrol t.b.v. anchor-handling.
p.s. foto en techn. gegevens van de Tide-Hall geleend Lady Pamela bnr. 836 bij Verolme Heusden 1970.
Te Heusden werden twee Tide Hall suppliers gebouwd de I en de IV
de II en III werden bij Verolme Alblasserdam gebouwd.
De Lady suppliers bouwde men in Heusden twaalf stuks tussen 1964 en 1972.
De latere versies hadden de schoorstenen achter de brug staan en konden
uitgerust met een sleeplier ook sleepwek verrrichten en waren ook voorzien
van een hekrol t.b.v. anchor-handling.
p.s. foto en techn. gegevens van de Tide-Hall geleend Lady Pamela bnr. 836 bij Verolme Heusden 1970.