Hoaven van Delfziel
Re: Hoaven van Delfziel
Strijd voor zeesluizen Delfzijl niet beslist.
DVHN
Burgemeester Emme Groot van Delfzijl geeft de strijd voor de zeesluizen niet op. Het kabinet weigert 100 tot 300 miljoen euro in vervanging van de zwaar verouderde zeesluizen van Delfzijl te steken. Hij probeert de zeesluizen onder te brengen in het plan voor de omvangrijke opknapbeurt voor het centrum van Delfzijl. Zo hoopt hij de benodigde miljoenen alsnog van het Rijk los te peuteren.
Gedeputeerde Henk Bleker brak in Den Haag verschillende malen een lans voor de zeesluizen. Tevergeefs. De kosten wegen bij lange na niet op tegen de baten. Bovendien is het aantal schepen dat de haven in Delfzijl aandoet te klein.
Belangenorganisatie Koninklijke Schuttevaer van de binnenvaart zit al jaren om moderne sluizen te springen. "Delfzijl maakt deel uit van de belangrijke vaarweg Lemmer – Delfzijl", legt woordvoerder Frans Bieze uit. Vandaar gaat de reis naar Noord-Duitsland waar veel vracht wordt afgeleverd. De schepen worden steeds groter. Vroeger konden er met gemak twee schepen achter elkaar in de sluis. Die is circa 120 meter lang. Maar veel schepen zijn nu 110 of 80 meter. Dan houdt het op."
Hij schat dat jaarlijks circa 8000 schepen Delfzijl aandoen. "Ik denk dat dit aantal straks alleen maar toeneemt. Kijk bijvoorbeeld maar naar de bouw van de energiecentrales in de Eemshaven. Het vervoer van een deel van de bouwstoffen vindt per schip plaats."
DVHN
Burgemeester Emme Groot van Delfzijl geeft de strijd voor de zeesluizen niet op. Het kabinet weigert 100 tot 300 miljoen euro in vervanging van de zwaar verouderde zeesluizen van Delfzijl te steken. Hij probeert de zeesluizen onder te brengen in het plan voor de omvangrijke opknapbeurt voor het centrum van Delfzijl. Zo hoopt hij de benodigde miljoenen alsnog van het Rijk los te peuteren.
Gedeputeerde Henk Bleker brak in Den Haag verschillende malen een lans voor de zeesluizen. Tevergeefs. De kosten wegen bij lange na niet op tegen de baten. Bovendien is het aantal schepen dat de haven in Delfzijl aandoet te klein.
Belangenorganisatie Koninklijke Schuttevaer van de binnenvaart zit al jaren om moderne sluizen te springen. "Delfzijl maakt deel uit van de belangrijke vaarweg Lemmer – Delfzijl", legt woordvoerder Frans Bieze uit. Vandaar gaat de reis naar Noord-Duitsland waar veel vracht wordt afgeleverd. De schepen worden steeds groter. Vroeger konden er met gemak twee schepen achter elkaar in de sluis. Die is circa 120 meter lang. Maar veel schepen zijn nu 110 of 80 meter. Dan houdt het op."
Hij schat dat jaarlijks circa 8000 schepen Delfzijl aandoen. "Ik denk dat dit aantal straks alleen maar toeneemt. Kijk bijvoorbeeld maar naar de bouw van de energiecentrales in de Eemshaven. Het vervoer van een deel van de bouwstoffen vindt per schip plaats."
Re: Hoaven van Delfziel
Vertrek tegen de avond van de "WINONA" ( casco a/v "Vermontborg" ) naar Teesport ( UK ) dit na een dokbeurt bij de Kon Niestern Sander.
Gr Bert.
Re: Hoaven van Delfziel
De "FORTUNE RAINBOW" aan de handelskade , grootste schip welke Delfzijl ooit aanliep met zijn 82.000 ton.
Gr Bert.
Re: Hoaven van Delfziel
Groningen Seaports verguld met levenswerk van Delfzijlster (73)
Groningen Seaports in Delfzijl beschikt sinds donderdag over een omvangrijk archief over de ontwikkeling van de Eemshaven. Als hobbyist verzamelde de uit Roodeschool afkomstige Berend Jacob Bos (73) die sinds 1967 in Delfzijl woont, foto's, knipsels uit dagbladen en magazines en boeken over de Eemshaven. Veel van de foto's maakte hij zelf. Dan tufte hij eerst op zijn Zündapp-bromfiets en later in een 45-kilometer auto naar de Eemshaven om alle nieuwe ontwikkelingen op de gevoelige plaat vast te leggen.
Met flink wat égards werden en hij zijn familie door directeur Harm Post ontvangen op het kantoor van Groningen Seaports. Post was zo verguld met het cadeau dat hij trakteerde op koffie met gebak. Pas kortgeleden werd Post via zijn 'huisfotograaf' Koos Boertjes uit Delfzijl attent gemaakt op de bijzondere verzameling.
Post: "Drie maanden geleden gingen we samen bij meneer Bos op bezoek. We wisten niet wat we zagen. Diens hele aanleunwoning zat propvol attributen over de Eemshaven. Daar zat heel wat materiaal bij, waarover we zelf niet beschikken. We gaan veel van het geschonken materiaal digitaliseren om het zo via onze website breed toegankelijk te maken."
Volgens Post reisde Bos vaak stad en land af om zijn collectie op peil te houden. Hij prees de 'ouderwetse' verzamelkunst die ten grondslag lag aan de opbouw ervan. "Daar kwam heel wat knippen en plakken aan te pas."
Terloops maakte hobbyist Bos directeur Post nog nieuwsgierig met zijn mededeling dat bij de officiële opening door koningin Juliana in 1967 een 'miss Eemshaven' betrokken was. Volgens Bos betrof dit een zekere mevrouw Sikkema. Post gaat een zoektocht ondernemen naar deze mevrouw. Bos toonde zich bereid hem hierbij een handje te helpen.
DVHN
Groningen Seaports in Delfzijl beschikt sinds donderdag over een omvangrijk archief over de ontwikkeling van de Eemshaven. Als hobbyist verzamelde de uit Roodeschool afkomstige Berend Jacob Bos (73) die sinds 1967 in Delfzijl woont, foto's, knipsels uit dagbladen en magazines en boeken over de Eemshaven. Veel van de foto's maakte hij zelf. Dan tufte hij eerst op zijn Zündapp-bromfiets en later in een 45-kilometer auto naar de Eemshaven om alle nieuwe ontwikkelingen op de gevoelige plaat vast te leggen.
Met flink wat égards werden en hij zijn familie door directeur Harm Post ontvangen op het kantoor van Groningen Seaports. Post was zo verguld met het cadeau dat hij trakteerde op koffie met gebak. Pas kortgeleden werd Post via zijn 'huisfotograaf' Koos Boertjes uit Delfzijl attent gemaakt op de bijzondere verzameling.
Post: "Drie maanden geleden gingen we samen bij meneer Bos op bezoek. We wisten niet wat we zagen. Diens hele aanleunwoning zat propvol attributen over de Eemshaven. Daar zat heel wat materiaal bij, waarover we zelf niet beschikken. We gaan veel van het geschonken materiaal digitaliseren om het zo via onze website breed toegankelijk te maken."
Volgens Post reisde Bos vaak stad en land af om zijn collectie op peil te houden. Hij prees de 'ouderwetse' verzamelkunst die ten grondslag lag aan de opbouw ervan. "Daar kwam heel wat knippen en plakken aan te pas."
Terloops maakte hobbyist Bos directeur Post nog nieuwsgierig met zijn mededeling dat bij de officiële opening door koningin Juliana in 1967 een 'miss Eemshaven' betrokken was. Volgens Bos betrof dit een zekere mevrouw Sikkema. Post gaat een zoektocht ondernemen naar deze mevrouw. Bos toonde zich bereid hem hierbij een handje te helpen.
DVHN
Re: Hoaven van Delfziel
De "CN BIG RED" vandaag afgemeerd aan de handelskade.
Gr Bert.
Re: Hoaven van Delfziel
Vriendelijke groet Douwe.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
De tijd gaat snel, gebruik hem wel,
het is altijd later dan u denkt.
Re: Hoaven van Delfziel
Groningen Seaports wordt overheids-NV
DELFZIJL - Groningen Seaports wordt een overheids-NV. Privatisering wordt onverantwoord geacht vanwege het grote regionale economische belang van Seaports.
Groningen Seaports is nu nog een gemeenschappelijke regeling. Daarin ontbreekt echter de bescherming van deelnemende gemeenten voor financiële risico's. In de overheids-NV houden de provincie Groningen en de gemeenten Delfzijl en Eemsmond wel grip op het beleid, maar lopen ze financieel geen gevaar. Ook krijgt Groningen Seaports meer financiële armslag en meer mogelijkheden om samen te werken met bijvoorbeeld de haven van Rotterdam.
DELFZIJL - Groningen Seaports wordt een overheids-NV. Privatisering wordt onverantwoord geacht vanwege het grote regionale economische belang van Seaports.
Groningen Seaports is nu nog een gemeenschappelijke regeling. Daarin ontbreekt echter de bescherming van deelnemende gemeenten voor financiële risico's. In de overheids-NV houden de provincie Groningen en de gemeenten Delfzijl en Eemsmond wel grip op het beleid, maar lopen ze financieel geen gevaar. Ook krijgt Groningen Seaports meer financiële armslag en meer mogelijkheden om samen te werken met bijvoorbeeld de haven van Rotterdam.
Re: Hoaven van Delfziel
De "AMALIA" vandaag gedokt bij de Kon Niestern Sander ze kwam van Cadiz.
Ze werd in 2006 ala "FRANCESCA" gebouwd in Delfzijl.
Gr Bert.
Re: Hoaven van Delfziel
Wat is er eigenlijk loos met de Avalon.
Ze had op 23 april proefvaart en is toen van Harlingen vetrokken om in Rotterdam te laden voor Bilbao.
Maar of ze deze reis gemaakt heeft is mij ook onduidelijk omdat ze op 5 mei is aangekomen in Delfzijl komend van Rotterdam.
Ze heeft ook nog even in dok gelegen bij Sanders/Niestern maar ze ligt nu nog in Delfzijl.
Ze had op 23 april proefvaart en is toen van Harlingen vetrokken om in Rotterdam te laden voor Bilbao.
Maar of ze deze reis gemaakt heeft is mij ook onduidelijk omdat ze op 5 mei is aangekomen in Delfzijl komend van Rotterdam.
Ze heeft ook nog even in dok gelegen bij Sanders/Niestern maar ze ligt nu nog in Delfzijl.