Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

[quote="Evert Sikkema"]
Ere, wie ere toekomt, maar deze eer komt mij niet toe. Ik heb de Tegelberg niet geschilderd.
Het is trouwens een heel mooi schilderij.
Het enige schip van de KJCPL dat ik geschilderd heb, een paar jaar geleden, is de STRAAT BALI.

Hallo Evert, die Straat Bali is ook heel erg mooi! En dat zeg ik niet omdat de Straat Bali van dec.'72 tot juli '73 mijn vaste woon-, werk- en verblijfplaats was :wink: .
Dan blijft de vraag wie de Tegelberg wél heeft geschilderd? Nog maar eens goed kijken bij Jan Kedde, of dat een "kunstkenner" onder ons meer duidelijkheid kan verschaffen. Komen er wel uit.
De Straat Bali ergens in West-Afrika, ik weet niet waar. Wie kan wel vertellen waar dit plaatje is genomen?
STR_BALI%20KADE.jpg
STR_BALI%20KADE.jpg (99.61 KiB) 4821 keer bekeken
Gr.Harry.
Varen is hunkeren naar land.

Gebruikersavatar
Puntenel
Berichten: 223
Lid geworden op: 02 jul 2008 03:52
Locatie: Telopea Sydney Australia
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Puntenel »

Anne heeft me weg gewezen en Jos kwam met de sleutel voor de dag, dus hier ben ik - puntenel - of liever gezegd John Papenhuyzen, een regelmatige toeschouwer van Kombuispraat.
Ik vond weer een paar foto's genomen in 1956 toen ik op de Tjibantjet voer en wij een uitstapje maakten naar Shiraito.
Ook nog een foto van de Etat Major en Crew van de Tjibantjet in 1957.
Als er nog interesse is zal ik nog weer een paar foto's uit de "shoe box" op Kombuispraat zetten, ja? :wink:
Doei,
Bijlagen
Shiraito Falls.jpg
Shiraito Falls.jpg (112.5 KiB) 4971 keer bekeken
Het is Bijlenga, niet Bijlinga
Het is Bijlenga, niet Bijlinga
Shiraito Falls (3).jpg (103.63 KiB) 4973 keer bekeken
Tjibantjet  Etat Major 1957.jpg
Tjibantjet Etat Major 1957.jpg (126.07 KiB) 4972 keer bekeken
Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door RobertB »

Hallo John,

welkom in ons babbelgroepje. Plezierig als luisteraars ook sprekers worden en ook nog mooie plaatjes laten zien.
Ik ben benieuwd naar de rest van de shoebox.

Groeten,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl
Ad B
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 mar 2008 12:58
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: Arnoud Oprinsen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Ad B »

foto's van Arnoud Oprinsen 1e Stm. Voigt,4e Stm. Bart Legemaate
Leuk om foto's uit het verleden te zien van mensen waar ik zelf later ook gevaren heb.
Kaptein Voigt op de Safocean Albany 1974/75, kaptein legemaate op het zelfde schip.
Van kaptein Voigt herinner ik mij dat hij groot liefhebber was van de paardenrennen. De sparks had de zelfde liefhebberij dus werden er toto's gemaakt waar iedereen aan meedeed.
Om een race in Australie bij te kunnen wonen gingen we zelfs grootcirkelen van Zuid-Africa naar Australie en we waren nog op tijd ook.
Ik ben een filmje van kerst aan boord aan het samen stellen waar kaptein Legemaate bij was.

Ab
Ad B
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 mar 2008 12:58
Locatie: Vlissingen
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Ad B »

[quote][Ik vond weer een paar foto's genomen in 1956 toen ik op de Tjibantjet voer en wij een uitstapje maakten naar Shiraito.
Ook nog een foto van de Etat Major en Crew van de Tjibantjet in 1957.[quote]

Hallo John,

Ja uit die schoenendoos komen al gelijk bekenden.
Ad Strengholt HWTK 1970-Straat Freetown, Kaptein van de Kroft 1969-Straat Freetown, Jan Duit 1ste stuurman 1972-Straat Tanga.
Piet Roskam op het kolengestookte loodsvaartuig Markab in 1965 waar ik als stoker op voer.
Nadat er een vuurgang inzakte werd het schip uit de vaart genomen en zijn we verder gegaan met de Sirius(nu van Greenpeace)nadat we de hoofdmotor compleet overhaald hadden.
Doordat Roskam diverse malen op mij insprak om naar de zeevaartschool te gaan heb ik uiteindelijk de stap genomen en daar heb ik nooit spijt van gehad al kwam het niet aanwaaien.
Het was toch nogal een veschil in de schoolbank of voor de ketel.

groet, Ab
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

Hallo Allen.
Waar stilletjes op gehoopt werd, zien we nu voorzichtig werkelijkheid worden. Steeds meer KJCPL'ers, en niet KJCPL'ers, "vertellen" hun zeer interessante belevenissen. Niet iedereen heeft, of wil een eigen site en daarom is dit medium "Kombuispraat" een pracht gelegenheid om verhalen van voeger vast te leggen, waardoor weer een aardig stukje geschiedenis ontstaat van de koopvaardij en, op dit topic, de KJCPL in het bijzonder.
Filmpjes, foto's, praatjes, namen en rugnummers: "Laat anderen mee genieten".
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry,
de haven waar de Straat Bali ligt lijkt me Lagos Apapa, alhoewel het er voor Apapa-begrippen vrij netjes uitziet. :)
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Harry,
Sorry, geen Lagos, daar hadden ze ook walkranen. :(
Douala misschien?
All the best
Jos
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Ja Ad.inderdaad leuk dit forem,kom steeds mee liggers tegen.
Ook ik heb ''het licht gezien'',na jaren sappelen.Ook nog 3 jaar op de Sirius gevaren als hulpmachinist dat was 1967/70.Daarna met liberiaanse licenses de door amerikaanse rederijen gerunde grote vaart op,maar dat heb ik uitgebreid verteld op verschillende sites.
Wacht op meer verhalen,mogen gerust smeuig zijn, wij blozen allang niet meer,ha ha.
Groets van onder de banane tree,Mart
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
BU-6
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 dec 2006 11:01
Locatie: Bunschoten
Contacteer:

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door BU-6 »

Jos Komen schreef:Hallo Harry,
Sorry, geen Lagos, daar hadden ze ook walkranen. :(
Douala misschien?
All the best
Jos
Hallo Jos.
Ik weet het echt niet meer. Wat ik wel weet, dat we de volgende havens aan de Westkust aandeden. (Zie het lijstje: Sailing Schedules van okt. 1972). Douala werd, dacht ik, niet aangedaan door de KJCPL. Ik hoop vurig :idea: dat er bij iemand een lampje gaat branden. Aan dek, 3e stuurman P...Talsma (zie foto Straat Bali).
chiwas kl.jpg
chiwas kl.jpg (142.29 KiB) 7437 keer bekeken
Gr.Harry
Varen is hunkeren naar land.


Plaats reactie