Het "oude" Boekenhoekie

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2949
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Boekenhoekie

Bericht door lp » 02 aug 2009 11:23

:wink: Hallo lezers.
Ik heb een boek, over Tierck Hiddes "De Friesche Zeeheld".
Aardig geschiedenisboek, met een paar fraaie platen verlucht.
Het is geschreven door M. van der Duin uitgave van J.H. Kok nv te Kampen 1932.
De liefhebber mag het voor niets komen ophalen. Versturen wil ik het ook wel, maar dan wil de kosten daarvoor wel vergoed hebben.
Groet,
LP

Afbeelding
quo vadis

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13291
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Boekenhoekie

Bericht door Joost.R » 03 aug 2009 21:12

@ Roy.
Boek komt naar Den Helder.
Laatst gewijzigd door Joost.R op 07 aug 2009 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Boekenhoekie

Bericht door roy » 03 aug 2009 21:56

Ik ben best wel geinteresseerd Joost.
Ik stuur je even een P.B.tje.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Frans/Goofy

Re: Boekenhoekie

Bericht door Frans/Goofy » 21 aug 2009 19:06

Ik heb net dit boek uit.
Ik had het bijna weggegooid.
Want het had nog wel wat waterschade opgelopen.
Maar ik ben blij, dat ik het eerst gelezen hebt.
In één stuk doorgehaald.
Gr Frans / Goofy
Bijlagen
Het geheim van Curva dos Dunas.jpg
Het geheim van Curva dos Dunas.jpg (311.57 KiB) 1622 keer bekeken
Het geheim van Curva dos Dunas  a.jpg
Het geheim van Curva dos Dunas a.jpg (256.75 KiB) 1622 keer bekeken

Bram

Re: Boekenhoekie

Bericht door Bram » 28 nov 2009 13:28

Vanmorgen nog even in de Kringloopwinkel geweest,kom ik dit spiksplinternieuwe boek tegen voor € 2,00 uitgegeven in 2005.
het is een complete autobiografie,met vele bronnen die geraadpleegd zijn ,dus niet zomaar even een romannetje.

het zal mij benieuwen welke overeenkomsten er zijn met de ex eigenaar van een failliete bank hier in Noord holland,grote figuren die toch ten onder gaan ,aan wat? naijver,jalousie??????of domme pech
Het is een dikke pil,maar als ik het uit heb ,weet ik mischien wat meer.


Afbeelding
Afbeelding

Groets Bram

Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1782
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20

Re: Boekenhoekie

Bericht door Ton Pekel » 28 nov 2009 14:35

Twee "studie" boeken meegenomen uit de bibliotheek, met veel informatie over de botters,visserij zuiderzee etc met veel details in tekeningen.
Misschien bruikbaar voor topic "Bruinevloot" van Harry uit Bunschoten/Spakenburg.
Zal de scanner vast warm laten draaien..... :wink:
Bijlagen
PB284586.JPG
Schrijver Peter Dorleijn
PB284586.JPG (57.63 KiB) 1464 keer bekeken
PB284587.JPG
Zomaar een pagina
PB284587.JPG (53.71 KiB) 1464 keer bekeken
PB284588.JPG
en nog een van dezelfde schrijver
PB284588.JPG (56.4 KiB) 1464 keer bekeken
PB284589.JPG
en de inhoud"Bouw van een botter".
PB284589.JPG (56.52 KiB) 1464 keer bekeken
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Boekenhoekie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 28 nov 2009 15:29

Zal de scanner vast warm laten draaien
Hallo Ton, ik heb alvast een nieuw foldertje opgezet en we staan "stand by" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 13291
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Boekenhoekie

Bericht door Joost.R » 28 nov 2009 16:25

Bram schreef:het zal mij benieuwen welke overeenkomsten er zijn met de ex eigenaar van een failliete bank hier in Noord holland,grote figuren die toch ten onder gaan ,aan wat? naijver,jalousie??????of domme pech
]Groets Bram
Bram...
Een vergelijking met de bankier uit Noord-Holland :?: gaat niet op :!:
Jalouzie en schrik van de gevestigde Rotterdamse scheepsbouwers voor een succesvolle nieuwkomer.
De gevestigde Sliedrechtse en Kinderdijkse baggerschepen bouwers durfden niet voor de toen nieuwkomer
in het baggergebeuren de Fa. Van Oord te bouwen, bang om orders van Boskalis, Zanen en Volker mis te lopen.
Verolme bouwde wel voor Van Oord.
Cornelis Verolme bouwde in 1954 de eerste Mammoet tanker in Nederland
noodgedwongen op een helling [ en schip tegelijk] want het bouwdok kon hij alleen niet financieren
Een Amsterdamse zwaar verlies draaiende werf {NDSM}werd hem door de overheid { regering}
in de maag gesplitst met vele lijken in de kast als ruil voor de alsmaar uitgestelde lening
voor de bouw van een mammoetdok in de Botlek en tot slot de gedwongen fusie
met het Rijn-Schelde concern. Brachten deze in mijn ogen één van nederlands grootste naoorlogse
industrieel ten val.
Bram.. ik neem het altijd voor deze man op want ongeveer 30 jaar was ik een van de vele medewerkers.
Afbeelding

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Boekenhoekie

Bericht door roy » 28 nov 2009 16:44

Dat boek heb ik ook Joost.
Als je leest hoe Cornelis is dwars gezeten, rijzen je de haren te berge !.
Hij noemt geen namen in dat boek, maar dat W.F. en de R.D.M. de pest aan hem hadden en de poot flink dwars zetten is wel duidelijk. Deze 2 werven wisten ook Van Rietschoten & Houwens fijn onder druk te zetten om niet bij de verbouwing van de "Minas Gerais" te helpen. Resultaat; Verolme Elektra, Maassluis :lol:.
En inderdaad door al het Haagse gekrakeel en de lijken in de N.D.S.M. kast, moest deze zelfde Cornelis op de knieen. Mag ik u voorstellen; De Nederlandsche Overheid, uw meest onbetrouwbare handelspartner..................
Voor mij is en blijft Cornelis Verolme de grootste naoorlogse Nederlandse Captain of Industrie. Wat men ook over hem weet te vertellen, hij had moed en doorzettingsvermogen. Ik zou graag eens kennis willen maken met de man of vrouw die dit weet te evenaarden........

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Bram

Re: Boekenhoekie

Bericht door Bram » 28 nov 2009 18:03

:-D Hoi Joost en all

ben nog niet zo erg ver in het boek gekomen mede door andere verplichtingen,maar wat jij daar neergezet heeft komt al vrij dicht bij mijn mening uit ,en de vergelijking met de bankier! zie ik over een breed oppervlak,vooral in het politieke gebeuren,ik ga hier verder niet op in ,vanwege de anti politieke bedrijfs voering op kombuispraat,maar we weten wie er dit zakie aangezwengeld heeft :mrgreen: :wink:

Groets Bram :)

p.s en dat je het altijd opneemt voor deze man,kan ik tot nu toe best begrijpen,Nederland is nu in de ban van kunstgras,dus er hoeft niet meer gemaaid te worden,want er kan geen kop meer ongecontroleerd er boven uitsteken. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Bram op 28 nov 2009 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1923
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Boekenhoekie

Bericht door Vaerderij » 28 nov 2009 19:51

Moi Gabber,
Verolme was een geweldige kerel maar het zakendoen ....

We vergeten snel daarom maar even Wikipedia opgezocht, niet dat die het altijd 100% bij het rechte eind heeft

(..)
Het scheepsbouwbedrijf Rijn-Schelde-Verolme (RSV) was eind jaren '60 mede onder druk van de overheid door een fusie ontstaan. Aan het concern was jarenlang door de overheid forse financiële steun verleend van zo'n 2,2 miljard gulden, maar uiteindelijk ging het bedrijf in 1983 toch ter ziele.
Onmiddellijk daarna werd een parlementaire enquête ingesteld om te onderzoeken hoe het mogelijk was dat het bedrijf ondanks overheidssteun failliet ging. De commissie onderzocht het gevoerde beleid van de opeenvolgende kabinetten met in het bijzonder de besteding van daarmee gemoeide overheidsmiddelen en de op die besteding uitgeoefende controle.
De commissie concludeerde dat er - mede onder druk van de Tweede Kamer - te lang was doorgegaan met de steunverlening, dat de Tweede Kamer onvoldoende toezicht had gehouden en dat minister Van Aardenne in 1980 de Kamer ernstig had misleid over verliezen van een onderdeel van het concern. De Tweede Kamer stuurde Van Aardenne echter niet naar huis, omdat zij hem niet als enige verantwoordelijk wilde stellen voor het debacle.
De enquête die werd gehouden tussen 1983 en 1984, liet een onthullend beeld zien over de teloorgang van de scheepsbouw en gemiste kansen, inschattingsfouten en gekwetste ego's. Een belangrijk gevolg van de enquête was verbetering van het toezicht op uitgaven, onder andere door een grotere rol van de Kamercommissie voor de Rijksuitgaven. In volgende jaren werd, ongetwijfeld mede onder invloed van de ervaringen van het RSV-debacle, het noodlijdende Fokker-concern niet door de overheid overeind gehouden.
Oprichting RSV
In 1971, ten tijde van economisch zware tijden en een enorme concurrentie in de scheepsbouw, fuseerden de Rijn-Schelde Machinefabrieken en Scheepswerven NV (RSMS) (kortweg Rijn-Schelde Combinatie) en Verolme Verenigde Scheepswerven NV tot het scheepsbouwconcern Rijn-Schelde-Verolme (RSV) onder druk van de minister van Economische Zaken Nelissen.
De Rijn-Schelde Combinatie was op haar beurt ontstaan uit een fusie van Wilton-Fijenoord, de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij en de Koninklijke Maatschappij De Schelde en was op dat moment nog lang geen goed lopende eenheid. Zo bestond er nog geen schim van samenwerking; integendeel, zo bleek later uit de verhoren, men beconcurreerde elkaar nog minstens zo fel als voor de samenbundeling.
Met Verolmes bedrijven erbij kon de sfeer er nauwelijks beter op worden. En het Verolme-concern voelde zich toch al bekocht doordat het, om geld van de staat te kunnen krijgen, de noodlijdende Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM) in Amsterdam had moeten overnemen.
[bewerken] De periode 1973-1983
Bij de oprichting in 1971 leek het RSV-concern wel levensvatbaar. Ook toen kort daarna landen als Japan en later ook Zuid-Korea zich met dumpprijzen op de scheepsbouwmarkt meldden, meende het concern nog steeds een kans te hebben. Maar toen in 1973 door de oliecrisis de markt voor grote tankers stagneerde, besloot RSV schepen voor eigen rekening te bouwen in de hoop ze later te verkopen. Ook bood het bedrijf nafinanciering aan om annuleringen van orders te voorkomen. Dit bleken later kostbare vergissingen te zijn. Ook werden waarschuwingen dat de capaciteit van de Nederlands scheepsbouw gereduceerd moest worden in de wind geslagen.
Rond 1977 werd de overcapaciteit bij de scheepswerven pas echt duidelijk. Sluiting van werven, ook bij RSV, was eigenlijk onvermijdelijk. De regering had door de financiële steun een behoorlijke vinger in de pap en wilde daar niet aan. Dat zou immers ontslagen betekenen. RSV ging zelfs meer schepen bouwen, alleen maar om ontslagen te voorkomen. Ook toen de verliezen duidelijk werden, zo'n 200 miljoen voor de staat, wilde men niet van sluiting horen.
Wel werden allerlei creatieve oplossingen gezocht om iedereen aan het werk te houden. Zo werd op één werf alleen maar onderdelen gemaakt voor schepen die elders in aanbouw waren. Een andere werf kreeg dan opdracht om per jaar vele manuren uit te besteden aan de eerste werf. Dat lukte natuurlijk niet omdat deze zelf al zeer krap in het werk zat. Sluiting zou betekenen dat er duizenden werknemers op straat zouden komen te staan dus gingen de overheidssubsidies jarenlang door.
In 1979 werd de grote scheepsbouw afgesplitst en stortte RSV zich in een aantal nieuwe avonturen zoals de bouw van energiecentrales in Algerije en de ontwikkeling van een kolengraafmachine voor de Amerikaanse markt. Beide projecten mislukten en kostten het concern honderden miljoenen guldens.
Andere factoren die de ondergang veroorzaakten waren de kleine thuismarkt als afnemer en het sociaal-politieke klimaat van de jaren zeventig. Onder invloed van de groeiende werkloosheid werd grote betekenis toegekend aan arbeidsplaatsen ondanks het feit dat dat niet rendabel was. Dit was maar een deel van de verklaring voor de grote moeilijkheden waarin de Nederlandse scheepsbouw verkeerde.
[bewerken] Parlementair onderzoek
Toen in volle omgang duidelijk werd dat de RSV zijn ondergang tegemoet ging, ondanks de gigantische bedragen aan overheidssubsidie, werd er al snel geroepen om diepgaand onderzoek. Op 19 februari 1983 verleende de rechtbank in Rotterdam het scheepsbouwconcern Rijn-Schelde-Verolme (RSV) uitstel van betaling. In de loop der jaren had de overheid RSV 2,7 miljard gulden financiële steun verleend en resteerde een verlies van 2,25 miljard gulden. Precies een maand later op 24 maart 1983 gaf de Tweede Kamer op initiatief van CPN-kamerlid Eshuis opdracht tot een parlementaire enquête.
[bewerken] Aard van de enquête
De enquêtecommissie kreeg van de Tweede Kamer de opdracht om onderzoek te verrichtten naar:
• het overheidsbeleid door opeenvolgende kabinetten ten aanzien van de RSV
• de besteding van de overheidsmiddelen en op die besteding uitgeoefende controle
• de gang van zaken in en rond het RSV-concern vanaf het begin in de jaren 60
• waarom de onderneming, ondanks vrij omvangrijke overheidssteun, toch failliet ging
[bewerken] Het onderzoek
De enquête werd tussen maart 1983 en oktober 1984 gehouden. Ruim anderhalf jaar was de commissie bezig met het verzamelen van gegevens en het verhoren van de betrokkenen. In oktober 1984 volgde het eindrapport waarbij de commissie zich vooral geconcentreerd had op haar taakopdracht die zij gekregen had van de Tweede Kamer. Andere zaken die naar boven kwamen tijdens het onderzoek werden daardoor wat onderbelicht. De bewindvoerders hadden, na het uitstel van betaling, nog zeven jaar nodig om de wirwar van bedrijven te ontknopen.
Voorzitter van de enquêtecommissie was de CDA'er Kees van Dijk. De beide ondervoorzitters, Marcel van Dam (PvdA) en Theo Joekes (VVD), speelden een belangrijke rol bij de verhoren en de verslaglegging.
[bewerken] Openbare verhoren
Op 19 maart 1984 begon de commissie met de openbare verhoren. Eerst werd de periode doorgenomen tot aan de officiële oprichting van RSV in 1971. In april werd de periode vanaf de oprichting tot december 1977 (val kabinet-Den Uyl) besproken. Half juni tot half juli volgden de verhoren over de jaren tot aan de datum van 9 februari 1983, het moment van het uitstel van betaling.
De door onderzoekscommissie gehoorde getuigen waren verantwoordelijke ministers die behoorden tot de opeenvolgende kabinetten en hun staatssecretarissen, betrokken ambtenaren en leden van beide kamers der Staten Generaal, leden van directies, ondernemingsraden, vakbonden, financieringsinstellingen en werknemers van het concern.
[bewerken] Conclusies
In het rapport uitte de commissie sterke kritiek op het beleid dat de opeenvolgende kabinetten gevoerd hadden: ontoereikend en niet eenvormig ten opzichte van de zwakke onderneming in moeilijke economische omstandigheden. De rol van de overheid was opmerkelijk groot in het ontstaan en lange voortbestaan van de RSV. Het gevolg van dit beleid waren grote financiële verliezen en het verlies van meer dan 18.000 arbeidsplaatsen. Minister Van Aardenne was hierdoor onder grote druk komen te staan tussen de eisen van vakbonden, de Tweede Kamer en de harde economische situatie.
De informatie die minister Van Aardenne echter aan de Kamer over de afwikkeling van ROS-verliezen (Rotterdamse Offshore en scheepsbouwcombinatie, een onderdeel van het concern) verstrekte in april 1980 was ronduit misleidend en daarom onaanvaardbaar. De Tweede Kamer was op haar beurt te vaak afwezig, onoplettend of vergeetachtig geweest, waardoor controle op het beleid niet goed werd uitgevoerd. Ook de Tweede Kamer was evenals de gehele overheid medeverantwoordelijk voor het ontstaan, het voortbestaan en uiteindelijke ondergang.
Verder werden er in korte tijd honderden miljoenen defensiegeld aan de RSV toevertrouwd zonder behoorlijke dekking maar ook zonder dat de overheid meer invloed op RSV kreeg. Ook de leiding van de RSV ging niet vrijuit. De bestuurlijke en organisatorische zwakte van het concern kwamen volgens de commissie voor een groot deel voort uit de ontstaansgeschiedenis van RSV. Het was een kunstmatig maar zwak product dat tot stand kwam onder sterke druk van het kabinet. Inschattingsfouten en vals optimisme in de leiding van het concern deden de rest.
Tien van de twaalf jaar dat RSV bestond waren crisisjaren, economisch ging het slecht, de concurrentie was moordend. Niet alleen Nederland kampte met verlieslijdende ondernemingen in deze bedrijfstak. Vele andere Europese landen vertoonden hetzelfde beeld waarbij ook die bedrijven met nationale steun krampachtig probeerde een deel van de scheepsbouwcapaciteit en werkgelegenheid in stand te houden.
(..)

Anne

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 10967
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Boekenhoekie

Bericht door Harry G. Hogeboom » 28 nov 2009 21:34

ik neem het altijd voor deze man op
Hallo allemaal..........

Ik heb me redelijk verdiept in dit onderwerp en sluit me helemaal bij Joost en Roy aan, in Ierland en Brazilie kijken ze "nog" heel anders tegen deze man aan, hij was z'n tijd "ver vooruit" en werd onderuit gehaald door " Holland op z'n smalst" :( :( de gevolgen waarvan heden ten dage nog in de Nederlandse scheepsbouw zijn waar te nemen, voor "hen die het zien willen"
De " Status Quo" veranderen vergt veelal "een revolutie" :roll: :roll: kijk maar eens even naar Obama in de " Joe naait me nog Steeds" ( daaaaar lopen ano 2009 knakkers rond die er helemaal geen moeite mee hebben om voorstanders van een fatsoenlijk "Landelijk ziekenfonds" voor Communist uit te maken.........2009!!!!) ik bedoel maar :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Bram

Re: Boekenhoekie

Bericht door Bram » 28 nov 2009 22:06

:-D toch wat emoties losgemaakt zo links en rechts,wat dus ook de bedoeling was
en werd onderuit gehaald door " Holland op z'n smalst
Dit is nu een van de vergelijkingen die ik bedoelde,wel op een ander vlak ,maar het geeft niet wie de laars aan heeft ,de voetsporen blijven hetzelfde.

Ik ga weer verder lezen ,interresant boekwerk van Ariette Dekker

veel plezier

Bram :lol:

roy
Berichten: 10529
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Boekenhoekie

Bericht door roy » 28 nov 2009 22:48

Tsja, moet ik het nu ook aan vermeende Gabbers :lol: richten :!: :?: .

Cornelis Verolme liep beslist niet achter. Ergo het was een man met visie. Wat hij, en zijn team, niet op tijd ingezien hebben is het gegeven dat dat de bouw van V.L.C.C. en zelfs U.L.C.C. qua calculatie niet op supertankers gebaseerd kon worden. Dit is geen stelling die ik uitgevonden heb, maar dat heeft hij zelf gezegd / toegegeven. Ergo, de fout die de Japanse en Koreaanse scheepbouw gemaakt hadden is in Holland gewoon gekopieerd. Dus ook de N.D.S.M. heeft zware mis calculaties gemaakt bij de bouw van V.L.C.C., die vervolgens, middels een politiek truuckje, op het bordje van Cornelis Verolme gedeponeerd zijn.
Dat Verolme zijn geesteskind / levenswerk in enen in rook op zag gaan, zal hem zwaar getroffen hebben. Niet voor niets noemde hij Allerd Stikker een zetbaas in zijn bedrijf. Niet dat Stikker niet zijn best gedaan zou hebben, maar voor Verolme waren de druiven wel zuur.
Ik noemde net al enige namen van bedrijven die hem tot op het bot aan toe dwars zaten, maar er speelde nog veel meer. Ook Gebr.Stork uit Hengelo, ( waar hij als werknemer opstapte ), hebben steken laten vallen. Als zij meer naar die zelfde Cornelis Verolme geluisterd hadden zou er best wel eens een win-win situatie gecreeerd kunnen zijn en was Verolme nooit in zee gegaan met het Duitse M.A.N. om daar motoren voor in licensie te gaan bouwen. Ook daar zou W.F. voordeel bij gehad hebben, daar zij ook licensiebouwer voor M.A.N. waren.
Ik weet het, het is allemaal vrij speculatief wat ik stel, maar het zou best wel eens zo gelopen kunnen zijn. We zullen het helaas nooit weten.
Wat wel een feit is: Zowel De Schelde als W.F. zijn opgekocht / verkocht aan Damen, de N.D.S.M. en R.D.M. naar de knoppen en Verolme-Botlek in de handen van Keppel. Ook de buitenlandse werven van Verolme zijn weg. Ierland dicht en Brazilie verkocht.
De werf in Alblasserdam is helemaal weg, de machinefabriek op IJsselmonde ook en in Heusden heeft men jarenlang een zeer ongewis bestaan gehad, lees van de ene hand in de andere overgegaan. Hopelijk is Heusden nog een toekomst gegund. Keppel-Verolme in de Botlek / Rozenburg plukt nu nog steeds de vruchten van het grote dok dat Verolme al jarenlang wilde hebben en er na te lang wikken en wegen van de overheid uiteindelijk kwam. Maar dezelfde Cornelis Verolme liet men er willens en wetens zo'n beetje de hoogste prijs voor betalen die hij er menselijkerwijs voor KON betalen !!!.
Graag het woord aan een ander.

m.v.g. Roy
Laatst gewijzigd door roy op 29 nov 2009 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1923
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Boekenhoekie

Bericht door Vaerderij » 28 nov 2009 22:49

Harry G. Hogeboom schreef:
Ik heb me redelijk verdiept in dit onderwerp en sluit me helemaal bij Joost en Roy aan, in Ierland en Brazilie kijken ze "nog" heel anders tegen deze man aan, hij was z'n tijd "ver vooruit" :
Kun je me wat voorbeelden geven?
Anne

Gebruikersavatar
Jos Komen
Berichten: 30943
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jos Komen » 28 nov 2009 23:58

Dit is een interessante discussie, maar.... :roll:
Ik krijg de indruk dat er weer oude koeien uit de sloot gehaald worden.
"Door de sloot te dempen verzuipt het kalf niet", zeggen we hier in Warffum. :)
Wie de schoen past trekt zijn klomp uut.
En een goed verstaander heeft geen oren nodig. :lol:
All the best
Jos
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten