Het "oude" Boekenhoekie

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Bram

Re: Boekenhoekie

Bericht door Bram »

:-D toch wat emoties losgemaakt zo links en rechts,wat dus ook de bedoeling was
en werd onderuit gehaald door " Holland op z'n smalst
Dit is nu een van de vergelijkingen die ik bedoelde,wel op een ander vlak ,maar het geeft niet wie de laars aan heeft ,de voetsporen blijven hetzelfde.

Ik ga weer verder lezen ,interresant boekwerk van Ariette Dekker

veel plezier

Bram :lol:

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Boekenhoekie

Bericht door Roy »

Tsja, moet ik het nu ook aan vermeende Gabbers :lol: richten :!: :?: .

Cornelis Verolme liep beslist niet achter. Ergo het was een man met visie. Wat hij, en zijn team, niet op tijd ingezien hebben is het gegeven dat dat de bouw van V.L.C.C. en zelfs U.L.C.C. qua calculatie niet op supertankers gebaseerd kon worden. Dit is geen stelling die ik uitgevonden heb, maar dat heeft hij zelf gezegd / toegegeven. Ergo, de fout die de Japanse en Koreaanse scheepbouw gemaakt hadden is in Holland gewoon gekopieerd. Dus ook de N.D.S.M. heeft zware mis calculaties gemaakt bij de bouw van V.L.C.C., die vervolgens, middels een politiek truuckje, op het bordje van Cornelis Verolme gedeponeerd zijn.
Dat Verolme zijn geesteskind / levenswerk in enen in rook op zag gaan, zal hem zwaar getroffen hebben. Niet voor niets noemde hij Allerd Stikker een zetbaas in zijn bedrijf. Niet dat Stikker niet zijn best gedaan zou hebben, maar voor Verolme waren de druiven wel zuur.
Ik noemde net al enige namen van bedrijven die hem tot op het bot aan toe dwars zaten, maar er speelde nog veel meer. Ook Gebr.Stork uit Hengelo, ( waar hij als werknemer opstapte ), hebben steken laten vallen. Als zij meer naar die zelfde Cornelis Verolme geluisterd hadden zou er best wel eens een win-win situatie gecreeerd kunnen zijn en was Verolme nooit in zee gegaan met het Duitse M.A.N. om daar motoren voor in licensie te gaan bouwen. Ook daar zou W.F. voordeel bij gehad hebben, daar zij ook licensiebouwer voor M.A.N. waren.
Ik weet het, het is allemaal vrij speculatief wat ik stel, maar het zou best wel eens zo gelopen kunnen zijn. We zullen het helaas nooit weten.
Wat wel een feit is: Zowel De Schelde als W.F. zijn opgekocht / verkocht aan Damen, de N.D.S.M. en R.D.M. naar de knoppen en Verolme-Botlek in de handen van Keppel. Ook de buitenlandse werven van Verolme zijn weg. Ierland dicht en Brazilie verkocht.
De werf in Alblasserdam is helemaal weg, de machinefabriek op IJsselmonde ook en in Heusden heeft men jarenlang een zeer ongewis bestaan gehad, lees van de ene hand in de andere overgegaan. Hopelijk is Heusden nog een toekomst gegund. Keppel-Verolme in de Botlek / Rozenburg plukt nu nog steeds de vruchten van het grote dok dat Verolme al jarenlang wilde hebben en er na te lang wikken en wegen van de overheid uiteindelijk kwam. Maar dezelfde Cornelis Verolme liet men er willens en wetens zo'n beetje de hoogste prijs voor betalen die hij er menselijkerwijs voor KON betalen !!!.
Graag het woord aan een ander.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Boekenhoekie

Bericht door Vaerderij »

Harry G. Hogeboom schreef:
Ik heb me redelijk verdiept in dit onderwerp en sluit me helemaal bij Joost en Roy aan, in Ierland en Brazilie kijken ze "nog" heel anders tegen deze man aan, hij was z'n tijd "ver vooruit" :
Kun je me wat voorbeelden geven?
Anne
Jos Komen (R.I.P)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit is een interessante discussie, maar.... :roll:
Ik krijg de indruk dat er weer oude koeien uit de sloot gehaald worden.
"Door de sloot te dempen verzuipt het kalf niet", zeggen we hier in Warffum. :)
Wie de schoen past trekt zijn klomp uut.
En een goed verstaander heeft geen oren nodig. :lol:
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Boekenhoekie

Bericht door Vaerderij »

Roy, je hebt met je argumentatie wel een punt.
Moi,
Anne
Jos Komen (R.I.P)

Re: Boekenhoekie

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik vind dat we hier maar een punt achter moeten zetten. :roll:
Voel na 8 jaar Kombuispraatbeheer dat dit op de een of andere manier uit de klauwen gaat lopen.
Geen politiek en geen godsdienst was gebruikelijk aan boord van de Nederlandse Christelijke Koopvaardij.
Waar ik me het meest aan erger zijn die subtiele insinuaties. :twisted:
Het moet voor mij wel leuk blijven, anders zie ik de toekomst voor Kombuispraat somber in. :evil:
Ga pitt'n.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Boekenhoekie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

voorbeelden
Anne,
Jos wil het "debat sluiten" en ik heb -en had niet- ook helemaal geen behoefte om dit onderwerp verder te be-debateren of uit te bouwen........
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Ton van der Sluijs

Re: Boekenhoekie

Bericht door Ton van der Sluijs »

8)
Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 709
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Re: Boekenhoekie

Bericht door janvanduin »

jij runt jouw bedrijf toch zo als jij het wil :?:
grts jan.
Ton van der Sluijs

Re: Boekenhoekie

Bericht door Ton van der Sluijs »

Heb je helemaal gelijk in :-D


Gesloten